Решение по дело №518/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 септември 2023 г. (в сила от 25 септември 2023 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20237140700518
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                         Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                                     № 566/25.09.2023г.

                                                              В ИМЕТО НА НАРОДА

                      

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  -  МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в ОТКРИТО съдебно заседание на осемнадесети септември ,  през две хиляди двадесет и трета  година в състав :

                                                                                  

                                                    Административен съдия : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Димитрана Димитрова ,като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА , административно дело№518/2023г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 Съдебното производство е по чл.171,т.2а,б.“а“ от ЗДвП във връзка с чл.145 и сл. от АПК.

Делото е образувано по жалба  от Ц.Н.П. ***,чрез процесуалния си представител адв. Л.А. ***, със служебен адрес за призоваване: гр.Монтана ,бул. „Т*** М*** “№* ,партер,офис 11 против Заповед за прилагане на ПАМ№23-0996-000237/18.07.2023г. на Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2а ,б.“а“ от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-л.а. „Ф*** голф“,рег.№М*** , за срок от 6 месеца.

В жалбата си иска отмяна на заповедта,с която е наложена ПАМ,като постановена при допуснати съществени нарушения на административно-производствените  правила и материалния закон. Претендира разноски.В съдебно заседание,жалбоподателят ,не се явява ,не се явява и надлежно упълномощения адв.Л.А.. Представя писмена защита в определения от съда 3- дневен срок,както и доказателства за направени разноски,съгласно списък.

Ответникът по жалбата – Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана ,чрез гл.юрк.Димитрова оспорва жалбата и  излага доводи по същество, като моли да се отхвърли жалбата и да се потвърди обжалвания административен акт.Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на жалбоподателя в съпроводително писмо,с което е представена административната преписка.

 Административният съд ,в настоящият му състав,след преценка на оспорената заповед,доводите на страните и представените писмени доказателства,установи следното:

 Жалбата е подадена от легитимирано лице,имащо правен интерес от оспорване ,в качеството му на собственик на автомобила,чиято регистрация е прекратена ,пряко засегнато от наложената ПАМ.Заповедта е връчена на жалбоподателя на 25.07.2023г./л.24/ ,а жалбата срещу  същата е депозирана директно до съда на 08.08.2023г/л.2/.,т.е. в срока по чл.149,ал.1 АПК и е допустима за разглеждане.Разгледана по същество се явява и ОСНОВАТЕЛНА.

 Доводите на съда в този смисъл са следните:

 От данните по делото се установява,че на Д*** Н.П. *** е съставен акт за установяване на административно нарушение бл.№957730/17.07.2023г. ,за това,че на 17.07.2023г. в 16,00ч. в гр.Монтана на ул. „Г*** М*** “ с посока на движение от ул.“И*** “ към ул.“Д*** “ управлява лек автомобил„Ф*** голф“,с рег.№М*** ,като при проверка от контролните органи по ЗДвП  е направена справка с РСОД и ОДЧ при ОД на МВР-Монтана и е установено ,че водачът е лишен от право да управлява МПС по административен ред на 15.11.2022г. и е неправоспособен водач,чието СУМПС  е със статут на отнето ,с което е нарушен чл.150а,ал.1 от ЗДвП.Въз основа на акта е издадена оспорената в настоящето производство Заповед за ПАМ№23-0996-000237/18.07.2023г. на Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2а ,б.“а“ от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-л.а. „Ф*** голф“,рег.№М*** , за срок от 6 месеца и тази заповед се обжалва и е предмет на настоящето съдебно административно производство.При тази фактическа обстановка от правна страна съдът приема следното:

Предмет на съдебно оспорване е Заповед за ПАМ№23-0996-000237/18.07.2023г. на Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2а ,б.“а“ от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-л.а. „Ф*** голф“,рег.№М*** , за срок от 6 месеца ,и нейната законосъобразност.

 При служебна проверка за законосъобразността на оспорената заповед при условията на чл.168 от АПК на всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК съдът констатира следното.

 Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП,в приложимата редакция, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. На основание чл.172,ал.1 от ЗДвП заповедта е издадена от компетентен орган-Началник  сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана, комуто са делегирани правомощия по издаване на заповеди за налагане на ПАМ по ЗДвП,на основание заповед на Министъра на вътрешните работи№8121з-1524/09.12.2016г./л.34/ ,издадена „за министъра“на вътрешните работи Румяна  Бъчварова  от зам.-министъра Филип Гунев,и подписана от него ,на основание заповед за заместване №8121з-1496/06.12.2016г./л.35/на Министъра на вътрешните работи и издадена на основание тези заповеди, последваща заповед от директора на ОД на МВР-Монтана№301з-1411/07.06.2017г./л.33/.Целта на приложената принудителна административна мярка има превантивен характер - да осуети възможността на дееца да извърши други противоправни деяния, като тази мярка не съставлява административно наказание (арг. от чл. 12 и чл. 13 от ЗАНН). Именно затова тя се прилага за определен срок-в случая за срок от 6 месеца . Следва да се има в предвид,че целта на принудителните административни мерки е предотвратяването, преустановяването на административни нарушения или премахването на вредните последици от тях,съгласно чл.22 от ЗАНН.

 Съгласно чл. 171, т. 2а ,б“а“ от ЗДвП/ДВ,бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г./ за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство:а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година;

В конкретния случай, мярката е наложена на собственика на МПС-настоящия жалбоподател Ц.Н.П., за това ,че автомобилът му е управляван от трето лице- Д*** Н.П.,за което е съставен АУАН, бл.№957730/17.07.2023г./л.27/.Съгласно чл.170,ал.1 от  АПК „Административният орган трябва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в него, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му“,като тежестта на доказване му е указана с Разпореждане от 21.08.2023г./л.10/,едновременно с насрочване на делото в открито съдебно заседание.

За да може органът да  упражни правото си да наложи ПАМ по чл.171,т.2а,б“а“ от ЗДвП , законът изисква да са налице кумулативно две материално-правни предпоставки: 1.лицето-собственик на автомобила да е предоставило същия на друго лице и то да е управлявало автомобила към момента на проверката от контролните органи и 2.лицето ,на което е предоставен  автомобила  да притежава свидетелство за управление на МПС ,но да  е лишено от това право по съдебен или административен ред  или същото да му е отнето временно по реда на чл.171,т.1 и т.4 ЗДвП.Видно от материалите по делото, АУАН е наложен на Д*** Н.П.,като видно от справка за нарушител на водача ,същият притежава СУМПС№********* ,но видно от констатациите в оспорената заповед  е лишен от правото да управлява МПС по административен ред на 15.11.2022г. ,без да е посочено,с какъв акт е станало това ,връчван ли му е и влязъл ли е в сила.Воден от служебното начало, съдът е изискал доказателства от органа за този акт още с връчване на самото разпореждане за насрочване на делото в ОСЗ ,където е указал съгласно чл.17 АПК доказателствената тежест на страните ,доколкото този акт се явява фактическо основание за издаване на процесната заповед. С писмо вх. №3740/31.08.2023г. органа е изпратил ЗПАМ№23-0996-000236/18.07.2023г.,издадена от началник сектор“ПП“ към ОД на МВР-Монтана/л.18/,с която на Д*** Н.П. е наложена ПАМ по чл.171,т.1,б“б“ от ЗДвП „временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18месеца“. Заповедта е връчена на адресата на 25.07.2023г./л.19/ ,като няма данни да е обжалвана.В съдебно заседание юрк.Димитрова представя наказателно постановление /НП/№22-0996-002295 от 15.11.2022г.,по силата на което на същия е наложена „глоба“ в размер на 750лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3месеца,като твърди ,че това е актът ,въз основа на който е отнето по административен ред СУМПС на Д*** П.. Не е описано в оспорената заповед с какъв акт е отнето свидетелството за управление на МПС на Д*** Н.П. ,нито влязъл ли е в сила същия ,кога му е връчен ,а  тежестта на доказване на тези обстоятелства е на органа-той следва да докаже налице ли са били двете материално-правни предпоставки към момента на издаване на заповедта за ПАМ ,а именно:факта на  управление на автомобила от трето лице ,кое е това лице,правоспособно ли е било същото към момента на проверката ,а ако не е ,с какъв акт му е отнето СУМПС или е бил лишен от управление на МПС по административен или съдебен ред ,с кой акт и влязъл ли е в сила този акт. В случая органът действа при обвързана компетентност и е длъжен да  наложи мярката ,но само при наличие и на двете предпоставки,което не е изяснено по делото.Липсват фактически обстоятелства в заповедта досежно фактическото основание  за налагане на мярката,което нарушава правото на защита на жалбоподателя.Не е упоменато в оспорената заповед кой е актът ,въз основа, на който е отнето СУМПС на Д*** П. ,като веднъж органът се позовава на издадена ЗПАМ ,а в съдебно заседание неговия процесуален представите представя НП ,т.е. не е ясно кой от двата акта е послужил за фактическо основание за издаване на заповедта и дори да приемем,че това е НП , представено от ответника  в съдебно заседание ,този факт не би могъл да санира непосочването му в заповедта,при което наложената ПАМ се явява необоснована и немотивирана. Липсват мотиви и относно срока на наложената ПАМ-защо счита ,че същата следва да се наложи за срок от 6 месеца ,и доколкото този въпрос има отношение към мотивираността на акта ,същият се явява немотивиран и лишен от форма ,съгласно чл.59,ал.2,т.4 от АПК.Липсата на форма на акта е основание за неговата отмяна по чл.146,т.2 от АПК./в т.см. ТР№4/2004г. на ОС на съдиите от ВАС/.

В заключение ,не е доказан основният релевантен за делото факт ,а именно: кой точно е влезлия в сила акт ,с който на лицето  е отнето СУМПС,което представлява   втората материално-правна  предпоставка за налагане на мярката ,при което наложената такава се явява незаконосъобразна. Липсата на която и да е от двете предпоставки е пречка да бъде наложена мярката.Не са изяснени фактите и обстоятелствата по случая,съгласно чл.35 от АПК,което води до необоснованост на акта и представлява съществено нарушение на административно-производствените правила ,което винаги е основание за отмяна на заповедта  по чл.146,т.3 от АПК.Не на последно място-нарушена е и целта на закона-да преустанови извършване на нарушения от лицата –правонарушители чрез налагане на съответните ПАМ по ЗДвП с цел превенция за неизвършване на други нарушения.

 Предвид гореизложеното , съдът намира,че заповедта ,макар и постановена от компетентен орган  ,е издадена при липса на форма на акта ,и при допуснати  съществени нарушения на процесуалния и материалния закон и целта на закона ,при което се явява незаконосъобразна и следва да се отмени.Жалбата ,като основателна,следва да се уважи.

При направено искане за присъждане на разноски от процесуалния представител на жалбоподателя ,адв.А. ,направено в жалбата и в писмена защита ,същите и се следват , с оглед изхода на спора и на основание чл.143,ал.1 АПК.Направени са разноски за адвокат в размер на 1000,00лв. ,платени в брой, съгласно договор за правна защита и съдействие и за държавна такса в размер на 10,00лв.,за което е представена разписка,общо 1010лв. При направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на жалбоподателя, от ответника ,същото не е прекомерно ,оглед  нормата на чл.8,ал.3 от Наредба№/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. изм.,/ДВ,бр. 88 от 2022 г. от 04.11.2022г./.

 Водим от гореизложеното и на основание чл.172,ал.2,пр.2 от  АПК ,АС-Монтана ,ІІІ състав

                                  

                                              Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Ц.Н.П. *** , чрез процесуалния си представител адв.Л.А. ***, със служебен адрес за призоваване гр.Монтана ,бул. „Т*** М*** “№* ,партер,офис 11 , Заповед за ПАМ№23-0996-000237/18.07.2023г. на Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР-Монтана,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2а ,б.“а“ от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-л.а. „Ф*** голф“,рег.№М*** , за срок от 6 месеца.

ОСЪЖДА ОД на МВР-Монтана да заплати на Ц.Н.П. *** , чрез процесуалния си представител адв.Л.А. ***, със служебен адрес за призоваване:гр.Монтана ,бул. „Т*** М*** “№* ,партер,офис 11, разноски по делото в размер на 1000,00/хиляда/лв.,представляващи адвокатско възнаграждение и 10/десет/лв. държавна такса,общо 1010/хиляда и десет/лева.

 РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на касационно обжалване,съгласно  чл.172,ал.5 от ЗДвП.

                                                                  

  

                                                 

                                                                Административен съдия: