Определение по дело №101/2021 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 174
Дата: 19 май 2021 г. (в сила от 28 май 2021 г.)
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20217070700101
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 май 2021 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

ОПРЕДЕЛЕНИЕ№174-РЗ

гр. Видин 19.05.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Пети административен състав

в закрито заседание на

деветнадесети май

през две хиляди и двадесет и първа година в състав:

Председател:

Росица Славчева

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Административно дело №

101

по описа за

2021

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Настоящото дело е образувано по жалба на „Виена Реал Естейд Видин“ ЕООД, ЕИК ********* от гр.София против АУЗД по чл.106,ал.1 от ДОПК № 211/ 21.04.2021г., издаден от Гл. специалист „Публичен изпълнител” при Община Видин.

В жалбата се развиват съображения, че АУЗ е частично незаконосъобразен, с оглед факта, че не би следвало да дължи лихва за просрочие за ДНИ и ТБО за 2019 и 2020 година, посочена в АУЗ.

Иска се да бъде постановено решение, с което да се отмени АУЗ в обжалвана част в размера на начислената лихва за посочен в жалбата период.

С разпореждане от з.з. на 11.05.2021г. съдът е указал на органа да представи преписката, в което липсват доказателства за проведено административно обжалване.

Предвид горното Съдът намира, че подадената жалба е недопустима , поради следните съображения :

Съгласно чл.4,ал.1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

Съгласно чл.4,ал.5 от ЗМДТ Кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152,ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите.

В случая са определени задължения за данък недвижими имоти и такси за битови отпадъци с АУЗД по чл.106,ал.1 от ДОПК № 211/ 21.04.2021г., издаден от Гл. специалист „Публичен изпълнител” при Община Видин, издаден на основание чл.107,ал.3 от ДОПК. Съгласно чл.107,ал.4 от ДОПК актът може да се обжалва в 14 - дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция, т.е пред ръководителя на звеното за местни приходи в Община Видин /чл.4,ал.5 от ЗМДТ/.

В конкретния случай подадената жалба, с която се обжалва актът за установяване на задължение, не е обжалвана пред горестоящия административен орган. По делото няма произнасяне, съответно няма изчерпване на задължителното обжалване по административен ред на АУЗ, което е абсолютна процесуална предпоставка за сезиране на административния съд. В този смисъл са разпоредбите на чл.156 от ДОПК. Съобразно същите на обжалване по съдебен ред подлежи актът за установяване на задължението, и то само в частта , в която не е отменен с решението на ръководителя на звеното за местни приходи.

С оглед на това предмет на обжалване в настоящото производство действително е актът за установяване на задължението, но за да бъде допустима жалбата срещу акта същият следва да е потвърден от компетентния административен орган , а именно от ръководителя на звеното за местни данъци и такси на съответната община, която компетентност е законово определена.

В случая издаденият АУЗ подлежи на обжалване пред ръководителя на звеното за местни приходи на Община Видин, с оглед съществуващата структура на общинската администрация и едва след като този ред бъде изчерпан и компетентният горестоящ административен орган се произнесе, за адресата на акта ще е налице правна възможност да оспори акта по съдебен ред. В този смисъл са разпоредбите на чл.107,ал.4 във вр. с чл.144, във вр. с чл.156,ал.2 от ДОПК във вр. с чл.4,ал.1 от ЗМДТ.

Предвид гореизложеното производството по оспорване на АУЗД по чл.106,ал.1 от ДОПК № 211/ 21.04.2021г., издаден от Гл. специалист „Публичен изпълнител” при Община Видин, е недопустимо като насочено срещу неподлежащ на съдебно обжалване административен акт и при непроведено административно производство по обжалване на самия АУЗ пред компетентен административен орган, абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното обжалване.

След прекратяване на производството жалбата на „Виена Реал Естейд Видин“ ЕООД, ЕИК ********* от гр.София представлявано от Н.Р. срещу АУЗД по чл.106,ал.1 от ДОПК № 211/ 21.04.2021г., издаден от Гл. специалист „Публичен изпълнител” при Община Видин следва да бъде изпратена за произнасяне на ръководителя на звеното за местни приходи в община Видин, съобразно структурата на общинската администрация.

Предвид горното, Съдът

 

                                  О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Виена Реал Естейд Видин“ ЕООД, ЕИК ********* от гр.София , представлявано от Н.Р., против АУЗД по чл.106,ал.1 от ДОПК № 211/ 21.04.2021г., издаден от Гл. специалист „Публичен изпълнител” при Община Видин.

ИЗПРАЩА жалбата на „Виена Реал Естейд Видин“ ЕООД, ЕИК ********* от гр.София, представлявано от Н.Р., против АУЗД по чл.106,ал.1 от ДОПК № 211/ 21.04.2021г., издаден от Гл. специалист „Публичен изпълнител” при Община Видин, за разглеждане на ръководителя на звеното за местни приходи при Община Видин.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 101/ 2021г. по описа на Административен съд – Видин.

Определението за прекратяване подлежи на обжалване с частна жалба в 7 – дневен срок от съобщението му на жалбоподателя пред Върховен административен съд.

След влизане в сила на определението по настоящото дело преписката да се изпрати на ръководителя на звеното за местни приходи при Община Видин, за което да се уведомят страните.

 

 

СЪДИЯ: