Решение по дело №257/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 335
Дата: 10 август 2021 г. (в сила от 15 февруари 2022 г.)
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20217240700257
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   335 

 

гр. Стара Загора 10.08.2021г.

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

          Старозагорският административен съд, VІII състав, в публично съдебно заседание на петнадесети юли през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                          

                                                  СЪДИЯ: СТИЛИЯН МАНОЛОВ

       

при секретар: Н. НИКОЛОВА                                                                       

като разгледа докладваното от съдия СТИЛИЯН МАНОЛОВ административно дело №257 по описа за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:     

                                                

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците.  

 

         Образувано е по жалба на ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора, против Заповед №3-ЦУ-748/30.03.2021г. на Изпълнителния директор на НАП - София. В жалбата се сочи, че едноличният търговец е регистриран през 2004г. и от самото  си основаване негова основна дейност са туристически, екскурзоводни и специализирани транспортни услуги, представляващ друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде с КИД 49.39. Същият е обявен в Търговски регистър при Агенция по вписванията /в редакцията му към онази дата Група по НКИД:6023 клас по НКИД: Друг сухопътен пътнически транспорт без разрешение/. Заявява се, че от основаването си служителите на търговеца са наемани на длъжности за извършване на дейност друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде с КИД 49.39, за което са подавани ежемесечно Декларации, обр.1 до НАП. Излагат се съображения, че със заявление от 19.01.2021г. е подадено проектно предложение за предоставяне на финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020г. След подаване на заявлението, в хода на проверката са констатирани нередовности, като на 15.03.2021г. в  дадения от административния орган срок, е представен отговор, в който изрично е посочено, че приходите на дружеството са от дейности, свързани с екскурзионни пътувания, превози от извозване на ученици и случайни превози на пътници по предварителна уговорка. Обосновава се, че при издаването на оспорената заповед административният орган не се е съобразил и не е обсъдил представения в производството отговор, не е направена справка за наличната при административния орган информация, всяко от които обстоятелства се сочи, че е самостоятелно основание за отмяна на административния акт. По подробно изложени съображения е направено искане съда да отмени  издадената заповед и да върне административната преписка за ново произнасяне.

 

         В открито съдебно заседание, чрез пълномощника си по делото – адвокат Н.К. от САК, жалбоподателят поддържа изцяло депозираната жалба. Отправя се искане за присъждане на сторените съдебно-деловодни разноски и адвокатско възнаграждение.

        

         Ответникът по делото – Изпълнителен директор на НАП – София, чрез процесуалния си представител по делото, моли съда да отхвърли жалбата и да потвърди издадената заповед. Заявява, че видно от утвърдените Условия за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на помощ, критерия за осъществявана дейност ще бъде преценяван след извършена служебна проверка от НСИ, т.е. по декларирания от самото лице, а не е предвидено да се извършват проверки и ревизии в счетоводството на търговеца. Сочи, че в случая  в годишната данъчна декларация за 2019г. и годишния отчет за същата година е посочен код на икономическа дейност 49.31, който не е от кодовете, за които подлежи опускане на помощ. По изложени в съдебно заседание съображения, моли съда да отхвърли жалбата. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

        Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

 

С Решение № 947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на РБългария, на основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер 156 000 000 лв. да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент - Националната агенция за приходите, като е определено, че Националната агенция за приходите е администратор на помощта по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. Посочено е, че целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. С решението са одобрени критерии и ред, по които НАП предоставя на микро-, малки и средните предприятия помощта. Като допустими са определени кандидатите, които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020г., отговарящи на изискванията за микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003г.) и които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди № РД-01-655/13.11.2020г. и № РД-01-677/25.11.2020г. на Министъра на здравеопазването. Предвидено е подборът на предприятията да се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които съответстват на критериите, по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по схемата. Изпълнението на решението е възложено на Министъра на икономиката и на Изпълнителния директор на НАП.

         

          На основание чл.45, ал.2 от ЗУСЕСИФ във връзка с постъпило проектно предложение ИСУН № BG16RFOP002-2.094-0006 с наименование „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)“ и одобрен от Ръководителя на Управляващия орган на ОПИК оценителен доклад, между Министерство на икономиката, в чиято структура е Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, определена за Управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, и Национална агенция за приходите, е сключен Административен договор №7/19.01.2021г. за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа на оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)“. Съгласно договора, Ръководителят на УО предоставя на бенефициента Национална агенция за приходите безвъзмездна финансова помощ в размер до 156 000 000 лева, която представлява 100 % от общите допустими разходи по проекта, за изпълнение на проект с наименование „Подкрепа на оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция за приходите (НАП)“, с рег. № BG16RFOP002-2.094-0006, съгласно условията на договора и приложенията към него. Според договора безвъзмездната финансова помощ към крайните ползватели на помощта /МСП, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на Министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки/, се предоставя съобразно условията на „Временна рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19“ от 19.03.2020г. 

 

Съгласно утвърдените Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет 2.2. „Капацитет за растеж на МСП“ на ОПИК (публикувани на интернет страницата на НАП), целта на процедурата е осигуряване на оборотен капитал за регистрирани в Република България микро, малки и средни предприятия, засегнати от временните противоепидемични мерки, за преодоляване на икономическите последствия, като процедурата е насочена към осигуряване на оперативен капитал за българските микро, малки и средни предприятия, засегнати от наложените временни противоепидемични мерки със заповеди на Министъра на здравеопазването, за справяне с последиците от пандемията COVID-19. Посочено е, че безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по схемата, следва да бъде в максимален размер на 20 % /респ. на 10%/ от оборота без ДДС от засегнатите от заповеди на МЗ обекти/дейности за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г., за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността, а в случай че обектите не са извършвали дейност или дейността не е осъществявана през посочения период, за месец октомври 2020г. (приложимо за предприятия, които след 01.01.2020г. са започнали или възобновили дейност, преустановена с посочените заповеди), за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца, за предприятия с посочените в Условията за кандидатстване и условия за изпълнение кодове на основна/допълнителна икономическа дейност, съгласно КИД-2008 на НСИ.

 

В Условията за кандидатстване са разписани и изискванията към кандидатите по процедурата, като съгласно раздел 11 „Допустими кандидати“, т.11.1 – „Критерии за допустимост на кандидатите“, допустими са само кандидатите, които: т.11.1.1. – са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно ТЗ или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно ЗЮЛНС, извършвали съответната икономическа дейност; т.11.1.2. – са регистрирани не по-късно от 01.10.2020г.; т.11.1.3. – отговарят на изискванията за микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия, Препоръка на Комисията от 6 май 2003г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003г.) и Приложение I на Регламент (ЕС) № 651/2014; т.11.1.4. – са преустановили или ограничили дейността си в резултат на посочени заповеди на Министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа и да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019г.) в един от посочените кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности (КИД – 2008 – Приложение 3 към Условията). Изрично е указано, че допустими по процедурата са единствено кандидати, чиито обекти са засегнатите вследствие на една или повече от посочените заповеди на Министъра на здравеопазването, като кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от посочените кодове/сектори съгласно КИД – 2008. Кодът на основна/допълнителна икономическа дейност на предприятието-кандидат, следва да бъде посочен в т.1 „Данни на кандидата“, поле „Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ от Формуляра за кандидатстване, като кандидатите носят отговорност за правилното му определяне, като ще бъде извършвана и служебна проверка от НСИ/Мониторстат. Източник/обект на проверка относно кода на икономическа дейност на търговския обект е посоченото от кандидатите във Формуляра за кандидатстване (т.1 „Данни за кандидата“, поле „Код на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност“). Съгласно т.11.2.2 от Условията за кандидатстване, кандидатите могат да заявяват подкрепа само за основната или допълнителната си икономическа дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т.11.1 от Условията за кандидатстване (съответно засегнатите търговски обекти следва да извършват допустимата основна или допълнителна търговска дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т.11.1 от Условията за кандидатстване). Кодът на основна/допълнителната икономическа дейност на предприятието-кандидат ще се проверява въз основа на данни за 2019г. В случай, че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата за 2019г., е недопустим, заявлението се отхвърля. В случай че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019г. кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата е допустим, но е попълнен погрешно във Формуляра за кандидатстване, се извършва служебна корекция в т.1 „Данни на кандидата“, поле „Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ от Формуляра за кандидатстване. В Указанията за кандидатстване освен критериите за допустимост, респ. за недопустимост на кандидатите, подробно са разписани допустимите, съотв. недопустимите за финансиране дейности; категориите разходи, допустими за финансиране и условията за допустимост на разходите; начина на подаване на заявленията за подкрепа; документите, които следва да бъдат представени др. Съгласно раздел 21 – „Ред за подбор /административно съответствие и допустимост/ на заявленията за подкрепа“, подборът на заявленията се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които съответстват на критериите за подбор (оценка на административно съответствие и допустимост на заявленията), до изчерпване на финансовия ресурс по схемата. В случай на установени по време на оценката нередовности, непълноти и/или несъответствия на документите за кандидатстване, на съответния кандидат се изпраща уведомление за установените нередовности, непълноти и/или несъответствия и се определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от 7 дни. Предвидено е, че подбор на заявленията ще се извършва съгласно Критериите и методологията за подбор на заявленията, посочени в Приложение 2 към Условията за кандидатстване и условията за изпълнение, като при извършването на подбора ще се проверява дали заявлението за подкрепа се отнася за обявената схема за набиране на заявления; дали са налице всички документи, представени и попълнени съгласно изискванията, посочени в т.24 от Условията за кандидатстване и условията за изпълнение и дали въз основа на Формуляра за кандидатстване и представените документи е налице съответствие на кандидатите и заявлението за подкрепа с критериите за подбор (административно съответствие и допустимост), посочени в Условията за кандидатстване и условията за изпълнение и дали кандидатите отговарят на изискванията за крайните ползватели.

 

Съгласно Условията за кандидатстване и условията за изпълнение /раздел 27 „Допълнителна информация“/, НАП взема мотивирано решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в следните случаи: 1. за всяко заявление за подкрепа, което не отговаря на изискванията за подкрепа; 2. за заявления за подкрепа, при които се предвижда финансиране в нарушение на чл.4, ал. 4 на ЗУСЕСИФ; 3. на кандидат, който не отговаря на изискванията за краен ползвател или не е представил в срок доказателства за това;  4. за заявления за подкрепа, при които държавната помощ е недопустима и 5. за заявления за подкрепа при декларирани данни, които не се потвърждават от извършените служебни проверки и в резултат от установеното несъответствие кандидатите не отговарят на изискванията на условията за кандидатстване.

 

В утвърдените Критерии и методология за оценка на проектни предложения по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ /Приложение № 2 към Условията за кандидатстване и условията за изпълнение/, са разписани критериите, по които се извършва проверка дали кандидатът, съотв. заявеното искане за подпомагане, отговарят на изискванията, предвидени в условията за подпомагане, както и източниците на информация за тази проверка.

 

         ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора, е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, с подадено на 19.01.2021г. чрез Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020)  Проектно предложение  рег.№ BG16RFOP002-2.095-7065. С подаденото заявление е кандидатствано за безвъзмездно финансово подпомагане по процедура „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, за преустановилия дейност обект – „Офис на транспортна фирма, занимаваща се е пътнически транспорт, екскурзионни преводи, случаен превоз и транспорт неквалифициран другаде, гр.Стара Загора, бул.Цар Симеон Велики 168-А, Бизнес център Линк, оф.58, КИД 49.49 „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде“. Видно от подадения Формуляр за кандидатстване в т.I „Данни за кандидата“, в поле „Основна икономическа дейност на кандидата“ е посочено „Пътнически градски и крайградски транспорт“ с код 49.31, а в поле „Допълнителна икономическа дейност на кандидата“ е посочено „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде“ с код 49.39. Съответно в полето „КИД, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, за която се иска предоставяне на БФП в размер на 20 % от реализирания в тях оборот“, е посочен КИД 49.39 „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде“. Към заявлението са приложени изискуемите се декларации.

        

         С писмо от 15.03.2021г., изпратено чрез ИСУН 2020, ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора е уведомен, че в хода на извършената служебна проверка на подаденото от кандидата за финансово подпомагане заявление, е установено несъответствие между данните, декларирани в заявлението и наличните в НАП данни по отношение на посочената основна или допълнителна дейност (л.141). Установено е, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на осъществяваната от дружеството през 2019г. основна/допълнителна икономическа дейност не е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията и в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“. На ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора е дадена възможност в 7-дневен срок да удостовери, че осъществяваната основна или допълнителна икономическа дейност /по данни за 2019г./ е с допустим/недопустим код/сектор съгласно Условията.

 

          В отговор кандидатът ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора е заявил, че е фирма за туристически, екскурзионни и специализирани транспортни услуги, основана през 2004г., с основна дейност автобусен транспорт на туристи в страната и чужбина. От самото си основаване основната търговска дейност на фирмата е друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде с КИД 49.39. Същият е деклариран в търговския регистър на Р България. При посочване на кода на икономическата дейност посочен в ГДД подадена в НАП, е посочен код 49.31 - пътнически градски и крайградски транспорт. Това е дейност, която не е приоритетна и е била замислена като евентуално бизнес начинание от ръководството на фирмата, което не се е осъществило. Фирмата не е формирала обороти от тази дейност. Посочените обороти в проектно заявление с вх.№ BGI6RFOP002-2.095-7065 от 19.01.2021г. са база за определяне на подпомагането и са от дейност, която е упражнявана от фирмата с код 49.39 „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде“. В отговора е посочено, че фирмата никога не е обслужвала редовни автобусни линии и не притежава касови апарати, всички плащания ставали чрез банкови операции, никога не е осъществявана дейност с характеристики на пътнически градски и крайградски транспорт. Дейността на ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора, която се явява основна и приоритетна в годините е друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде (с КИД 49.39). Приходите на дружеството са от дейности свързани с екскурзионни пътувания, превози от извозване на ученици и случайни превози на пътници по предварителна уговорка. Наетият от фирмата персонал – шофьори, механици и управител е ангажиран пряко с обслужването на дейност „Друг пътнически сухопътен транспорт некласифициран другаде“ с КИД 49.39, поради която именно причина всички декларации, които ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора в качеството си на работодател подава във връзка с осигурителни операции относно фирмения персонал - обр. 1, са подавани с код 49.39. (Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифнииран другаде). Посочването на именно този КИД е на база посоченото в Приложение №1 към чл.9, ал.1 към ЗБДОО 2020г. В дейността на фирмата се включват още трансфери на туристи от летищата до курортните комплекси и обратно, обиколки и екскурзии с познавателна и развлекателна цел; извозване на ученици и случайни превози на пътници по предварителна уговорка, организиран превоз, екскурзии в страната и чужбина по избран от клиента маршрут. Посочените обороти в проектно заявление с вх.№ BG 16RFOP002-2,095-7065 от 19.01.2021г. са от дейност с код 49.39 „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде“ и са база за определяне на подпомагането, на база преустановената дейност, за периода от 29.10.2019г. до 31.10.2019г., 01.11.2019г. до 31.01.2020г. във връзка с т.1 от Заповед № РД-01-626 27.10.2020г.; т.1 от Заповед № РД-01-655/13.11.2020г.; т. 1, т.2 и т.5 от Заповед № РД-01 -677/25.11.2020г. и т.I от Заповед № РД-01 -718/18.12.2020г.

 

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № З-ЦУ-748/30.03.2021г., издадена от Изпълнителния директор на НАП, на основание чл.10, ал.1, т.1 и т.18 от Закона за Националната агенция за приходите, чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от 18.12.2020г., е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, на „ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора, по Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-7065. От фактическа страна обжалваният административен акт се основава на обстоятелството, че при извършена служебна проверка за допустимост на подаденото Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-7065 за съответствие с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, е установено, че лицето не е изпълнено едно от условията по т.11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“. Посочено е, че съгласно т.4 допустими са само кандидати, които са засегнати от временните противоепидемични мерки и развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019г.) в един от посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности КИД – 2008 – Приложение 3 към Условията, като кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от посочените кодове/сектори съгласно КИД – 2008. Сочи се в заповедта, че в хода на проверката е установено, че декларираните със заявлението кодове на основна/допълнителна дейност съгласно КИД – 2008 (Приложение № 3 към Условията),  са 49.31 – Пътнически градски и крайградски транспорт, съответно код на допълнителна дейност – 49.39 – Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде. Дружеството кандидатства за помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановената дейност, извършвана в рамките на дейност по група КИД-2008 – 49.39 – Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде. С годишните отчети за дейността, подадени от ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора в НСИ кодът на осъществяваната през 2019г. основна икономическа дейност е 49.31 Пътнически градски и крайградски транспорт. В отчетите на дружеството не е посочено осъществяване на допълнителна дейност с код 49.39 Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде. В хода на проверката е установено, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат, кодът на осъществяваната от ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора основна икономическа дейност не е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията и в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, заявлението следва да бъде отхвърлено.

 

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се преписката по издаване на оспорения административен акт. Изискано е и е приложено по делото писмо от НСИ, Териториално статистическо бюро – Югоизток, Отдел „Статистически изследвания – Стара Загора“, от което се установява, че въз основа на наличната информация за 2019г. НОИ е определил на ЕТ „Хепи Тур-И.С.“ – гр.Стара Загора, основна икономическа дейност „Пътнически градски и крайградски транспорт“ с код 49.21 по КИД – 2008г. (л.253-255).

 

         По делото е назначена и изготвена съдебно-счетоводна експертиза, заключението на която е прието като писмено доказателство по делото. От заключението на експертизата се установява, че видно от Дневниците на продажбите на ЕТ „Хепи Тур - И.С.за съответните данъчни периоди, търговецът е осъществявал услуги по превоз на деца/ученици 1 ОУ „Георги Бакалов“ – „превози на деца, извършвани от или с възложител конкретното училище“, превоз на работници (служители) „Загора чорап“ АД и др., респективно осъществявал е „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде“ или така  нареченият „Случаен превоз“. Отделно от това е реализирал и туристически и други услуги на случайния пътнически транспорт. В заключението на експертизата посочено, че няма данни реализираните приходи (посочените контрагенти) да са от дейност по код:49.31 „Пътнически градски и крайградски транспорт“. Според вещото лице осъществяваната от жалбоподателя дейност в референтния период, би следвало да е в обхвата на икономическа дейност с код:49.39 „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде“ съгласно КИД 2008.

 

         В съдебно заседание вещото лице уточнява, че няма данни от ЕТ да е осъществяван градски и крайградски транспорт. От направените справки (основно от дневниците за продажби за процесните месеци), е установено, че е извършван превоз на ученици от училищата и за голяма част от фирмите превоз на работници и служители, като в самите дневници било записано само услуги. Пояснява също, че след като служителят се наеме, той се наема по определен код на икономическа дейност и въпросният код присъства във всяка една ежемесечна декларация.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл.168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

 

         Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес - адресат обжалваната заповед за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, в законово регламентирания срок по чл.149, ал.1 от АПК и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

        

         Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

  С Решение № 947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на РБългария, с което на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер 156 000 000 лв. да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент – НАП, Националната агенция за приходите е определена за администратор на помощта по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. С оглед на това оспорената заповед, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020г. по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по подаденото от ЕТ „Хепи Тур - И.С.Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-7065, е издадена от материално компетентния орган – Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите. Административеният акт е издаден в изискуемата писмена форма и съдържа фактически и правни основания за издаването му.

        

Обжалваната заповед обаче е постановена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона. От фактическа страна постановения от Изпълнителния директор на НАП отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидата ЕТ „Хепи Тур - И.С., се основава на констатацията, че при извършена служебна проверка за допустимост на подаденото Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-7065 за съответствие с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, е установено, че лицето не е изпълнено едно от условията по т.11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“. Посочено е, че декларираният със заявлението код на основна дейност съгласно КИД-2008 е 49.31 Пътнически градски и крайградски транспорт, съответно код на допълнителна дейност 49.39 Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде. С годишните отчети за дейността, подадени от ЕТ „Хепи Тур - И.С.“ в НСИ кодът на осъществяваната през 2019г. основна дейност е 49.31 Пътнически градски и крайградски транспорт. В отчетите на дружеството не е посочено осъществяване на допълнителна дейност с код 49.39 Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде. В заключение е посочено, че съгласно данните от НСИ/ Мониторстат кодът на осъществяваната от ЕТ „Хепи Тур - И.С.през 2019г. основна/допълнителна икономическа дейност не е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията и в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, заявлението следва да бъде отхвърлено.

 

Във връзка с така приетото от административния орган, съдът намира следното:

 

Съгласно чл.26б, ал.1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците, на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността, като в ал.2 на чл.26б е регламентирано, че средствата по ал.1 се предоставят на микро, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени от Министерския съвет по предложение на Министъра на икономиката. С Решение № 947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на РБългария, на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер 156 000 000 лв., да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент - Националната агенция за приходите, като с решението са одобрени критерии и ред, по които НАП предоставя на микро-, малки и средните предприятия помощта. Като допустими са определени кандидатите, които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020г., които отговарят на изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003г.) и които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди №РД-01-655/13.11.2020г. и № РД-01-677/25.11.2020г. на Министъра на здравеопазването. Следователно определеният от компетентния орган – Министерски съвет на РБългария, критерий за допустимост на кандидатите /по т.4/, се свърза единствено с условието за преустановяване или ограничаване на дейността вследствие на въведените със заповеди на Министъра на здравеопазването противоепидемични мерки. По идентичен начин, в утвърдените от Ръководителя на УО на ОПИК Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на БФП по ОПИК 2014-2020 по Процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“ /раздел 15/, е определено, че целевата група по процедурата чрез директно предоставяне на БФП са крайните ползватели, към които е насочена подкрепата, която ще бъде предоставяна от НАП чрез нарочна схема, обявена и администрирана от НАП, насочена към микро, малки и средни предприятия, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки, а именно предприятия, в търговските обекти по отношение на които се заявява подкрепа, преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на Министъра на здравеопазването, свързани с въведени временни противоепидемични мерки на територията на страната. Следователно нито органът, който законът определя като материално компетентен да определи критериите, по които НАП ще предоставя БФП – Министерски съвет на РБългария, нито УО на ОПИК при определянето на целевата група по процедурата крайни ползватели на помощта, обвързват условията за допустимост на кандидатите (крайни ползватели, към които е насочена подкрепата), с изискването за осъществяване на основна или допълнителна икономическа дейност от предприятията и в заявените за подпомагане обекти с определен код по КИД – 2008, съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019г. Доколкото Националната агенция за приходите е определена единствено да прилага /обявява и администрира/ Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, т.е. НАП е единствено администратор на помощта по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ /т.4 на Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС/, очевидно НАП не е овластена да въвежда като критерии за допустимост на кандидатите допълнителни ограничителни условия и изисквания, непредвидени в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците и в Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС. Поради това се налага, извод, че разписанато в Условията за кандидатстване като критерий за допустимост изискване по т.11.1.4, кандидатите не само да са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на Министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, но и кумулативно с това да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019г.) в един от посочените кодове/сектори съгласно КИД – 2008, като кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от тези кодове/сектори съгласно КИД – 2008, представлява недопустимо въведено от администратора на БФП ограничително изискване, което не намира основание нито в закона, нито в Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС и в определените с решението критерии за допустимост на кандидатите, нито в условията на Процедура за директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“. Съответно при липса на материална компетентност на НАП и в противоречие с актове от по-висока степен, с т.11.2.2 /Критерии за недопустимост на кандидатите/ от Условията за кандидатстване по Схема за набиране на заявления за подкрепа „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, е определено, че кандидатите могат да заявяват подкрепа само за основната или допълнителната си икономическа дейност с код по КИД-2008 съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019г., която попада сред допустимите кодове, изброени в т.11.1 от Условията за кандидатстване, като съответно засегнатите търговски обекти следва да извършват допустимата основна или допълнителна търговска дейност, която попада сред допустимите кодове, изброени в т.11.1 от Условията за кандидатстване.

 

         С оглед на гореизложеното съдът приема, че въз основа на регламентацията по чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците и на определените от Министерски съвет на РБългария с Решение № 947 от 18.12.2020г. критерии за допустимост на кандидатите за подпомагане – крайни ползватели по процедура „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“, релевантно за преценката за допустимостта на кандидатите е дали същите са преустановили или ограничили дейността си вследствие на въведените със заповеди на Министъра на здравеопазването временни противоепидемични мерки след 1 ноември 2020г. Съответно оценката за административно съответствие и допустимост по този критерий, е недопустимо да се основава единствено на данните от НСИ/Мониторстат за определения код на основната и/или на допълнителната икономическа дейност на предприятието по КИД-2008 за 2019г., нито на обстоятелството, дали ограничената/преустановената дейност в обекта, по отношение на който се заявява подкрепа и за която дейност се иска предоставяне на БФП, е била заявена като основна или допълнителна дейност в подадения в НСИ Годишен отчет за дейността за 2019г., респ. в ГДД за 2019г. Действително подпомагането по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, се извършва чрез предоставяне на безвъзмездни средства в размер на процент от оборота без ДДС на засегнатите от заповедите на МЗ обекти/дейности за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г. Но това не означава, че критерият за допустимост на кандидатите следва да се обвърже единствено с определен код на основна или на допълнителна икономическа дейност на предприятието по КИД-2008 въз основа на  данните от НСИ/Мониторстат за 2019г. Администраторът на помощта – Национална агенция за приходите, разполага с достатъчно механизми за проверка и източници на информация за определянето на оборота от засегнатите със заповедите на МЗ обекти/дейности за периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г., който период е релевантен за определяне размера на предоставяната БФП. По отношение на ЕТ „Хепи Тур - И.С.няма данни реализираните приходи от търговеца да са от дейност по код:49.31 „Пътнически градски и крайградски транспорт“, като осъществяваната от същият дейност в референтния период, би следвало да е в обхвата на икономическа дейност с код:49.39 „Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде“ съгласно КИД 2008, които обстоятелства са установени от заключението на назначената експертиза, но не и в хода на развилото се административно производство. При наличие на такива несъответствия между заявената за подпомагане като засегната дейност на предприятието и посочения КИД за дейността в Годишния отчет на дейността, в изпълнение както на принципите по чл.7 и чл.9 от АПК, така и на условията за кандидатстване и условията за изпълнение, НАП е следвало да извърши служебни проверки/справки, вкл. чрез поддържаните от НАП и НСИ информационни системи, на подадените отчети за приходите и разходите, счетоводен баланс и други, за установяване действителния код на засегнатата икономическа дейност на предприятието и дела от оборота /приходите/ на търговеца, които тази дейност формира. Неизпълнението на това задължение релевира допуснато съществено нарушение на процесуалните изисквания по чл.35 и чл.36 от АПК – отменително основание по чл.146, т.3 от АПК.

 

         Оспорената заповед е постановена и в несъответствие с целта на закона – оказване на адекватна подкрепа на засегнатите икономически субекти, чрез осигуряване на оборотен капитал за регистрирани в РБългария микро, малки и средни предприятия, засегнати от въведените със заповеди на МЗ временни противоепидемични мерки и преустановили/ограничили дейността си след 1 ноември 2020г., за преодоляване на икономическите последствия и за справяне с последиците от пандемията COVID-19, в съответствие със специфичната цел 2.3. „Смекчаване на последиците от епидемичния взрив от COVID-19 върху българските МСП“ на Инвестиционен приоритет 2.2. на Приоритетна ос 2 на ОПИК. Доколкото заявителят ЕТ „Хепи Тур - И.С.без съмнение попада в определената от УО на ОПИК по Процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от Национална агенция по приходите (НАП)“, целева група крайни ползватели, към които е насочена подкрепата -  микро, малки и средни предприятия, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди на министъра на здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки и съответно е изпълнил определените с Решение № 947 от 18.12.2020г. на МС критерии за допустимост на кандидатите за подпомагане, отказът за предоставяне на БФП на дружеството, основан на приети като неизпълнени недопустимо въведени от администратора на помощта – НАП допълнителни ограничителни критерии, се явява и несъответен на законово предвидената цел на помощта по мярката „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че оспорената Заповед № З-ЦУ-748/30.03.2021г. на Изпълнителния директор на НАП, като издадена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона, следва да бъде отменена, като незаконосъобразна. На основание чл.173, ал.2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на компетентния административен орган, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от ЕТ „Хепи Тур - И.С.Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-7065, при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

          Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, искането на жалбоподателя за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Национална агенция за приходите следва да бъде осъдена за заплати на  ЕТ „Хепи Тур - И.С.сумата от 1 964,61 лева, представляваща сбора от заплатената държавна такса в размер на 204,61 лева, възнаграждението за вещо лице в размер на 200 лева и заплатено възнаграждение за един адвокат в размер на 1 560 лева. Възражението на процесуалния представител на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение, е неоснователно, тъй като заплатеното адвокатско възнаграждение е в размер в рамките на минималния такъв по чл.8, ал.1, т.4 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

        

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд     

 

     Р     Е     Ш     И     :

 

         ОТМЕНЯ по жалба на ЕТ „Хепи Тур - И.С., ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.Христо Ботев №124, вх.Д, ет.7, ап.140, Заповед № З-ЦУ-748/30.03.2021г., издадена от Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-7065 на ЕТ „Хепи Тур - И.С.,  като незаконосъобразна.

 

         ИЗПРАЩА преписката на Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от ЕТ „Хепи Тур - И.С., ЕИК *********, Заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-7065 от 19.01.2021г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“.

 

         ОСЪЖДА Националната агенция за приходите, да заплати на ЕТ „Хепи Тур - И.С., ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.Христо Ботев №124, вх.Д, ет.7, ап.140, сумата от 1 964,61 (хиляда деветстотин шестдесет и четири лева и 61 ст.) лева, представляваща направените от жалбоподателя по делото разноски.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд Стара Загора пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                          

 

СЪДИЯ: