РЕШЕНИЕ
№ 1340
Сливен, 08.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Сливен - III състав, в съдебно заседание на деветнадесети юни две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ГАЛЯ ИВАНОВА |
При секретар ВАНЯ ФЪРЧАНОВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА административно дело № 20257220700244 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба от И. А. Ц. с [ЕГН], с постоянен адрес: [населено място], [община], [улица], подадена срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 25-0804-000084 от 06.03.2025 г., издадена от Началник Сектор към ОДМВР Сливен, Сектор Пътна полиция Сливен, с която на оспорващия, на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/ – изземване на свидетелство за управление на водач на МПС, на когото са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.
В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, като издадена в нарушение на процесуалния и материалния закон, и в несъответствие с целта на закона. Излага съображения, че: описаната в заповедта фактическа обстановка не отговаря на действителната и съответно неправилен и необоснован е направеният от административния орган извод, че на оспорващия са отнети всички контролни точки; посочените от административния орган наказателни постановления не са влезли в сила; Наказателно постановление /НП/ № 24-1292-001215 от 08.07.2024 г., издадено от Началник Група в ОДМВР - Търговище, Сектор Пътна полиция Търговище, е обжалвано и по жалбата е образувано дело по описа на Районен съд – Търговище; по отношение на НП № 24-1993-000574 от 31.10.2024 г. по описа на ОДМВР Търговище, е подадено искане за възобновяване на наказателно производство, по което е образувано дело по описа на Административен съд – Търговище; оспорващият не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 и не е върнал свидетелството си за управление на МПС, тъй като не са му отнети всички контролни точки, поради което не е загубил правоспособност; контролните точки се отнемат само въз основа на влязло в сила НП. Моли оспорената заповед да бъде отменена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.
В жалбата е заявено искане за спиране на предварителното изпълнение на оспорената заповед. По искането е налице произнасяне с Определение № 826 от 24.04.2025 г., постановено по делото, с което искането е оставено без уважение.
В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява и не се представлява. В представена писмена молба чрез упълномощен процесуален представител поддържа жалбата.
Административният орган – Началник Сектор към ОДМВР Сливен, Сектор Пътна полиция Сливен, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по жалбата.
Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:
Със Заповед № 343з-1516 от 05.06.2023 г. на Директора на ОД на МВР – Сливен, Началникът на Сектор Пътна полиция при ОД на МВР – Сливен, е оправомощен да прилага принудителни административни мерки по чл. 171, т. 4 от ЗДвП – за територията на ОД на МВР – Сливен.
На 06.03.2025 г. от Началник Сектор към ОДМВР Сливен, Сектор Пътна полиция Сливен, е издадена оспорената в настоящото производство ЗППАМ № 25-0804-000084. С нея на оспорващия Ц. е наложена ПАМ с правно основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП – изземване на свидетелство за управление на водач на МПС, на когото са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. В мотивите на заповедта е прието, че: И. А. Ц. има издадено СУМПС № *********; в периода 2024 г. на Ц. са отнети общо 28 контролни точки; първоначалният максимален брой контролни точки на млад водач е 26 контролни точки, до две години стаж; в посочения период водачът не е възстановявал контролни точки; на Ц. са отнети контролни точки със следните наказателни постановления /НП/: 1. НП № 24-1292-001215/08.07.2024 г. на Началник Група в ОДМВР Търговище, Сектор Пътна полиция Търговище, влязло в сила на 07.08.2024 г., отнети 10 контролни точки; 2. НП № 24-1993-000574/31.10.2024 г. на Началник Сектор в ОДМВР Търговище, РУ Търговище, влязло в сила на 01.02.2025 г., отнети 18 контролни точки; с влизане в сила на последното НП, е на минус 2 контролни точки.
В административната преписка се съдържа справка за оспорващия, представена от административния орган, в която в табличен вид са посочени: наказателните постановления, с които на оспорващия Ц. са наложени наказания по ЗДвП; вида и размера на наложените наказания; броя на отнетите контролни точки. В справката е отразено, че: на И. А. Ц. е издадено първоначално СУМПС № ********* на 27.02.2024 г., валидно до 27.02.2034 г.
Относно цитираните в оспорената заповед две НП, се установи следното:
С НП № 24-1292-001215 от 08.07.2024 г. на Началник Група в ОДМВР Търговище, Сектор Пътна полиция Търговище, на оспорващия Ц., за нарушение по ЗДвП е наложена глоба и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР, се отнемат 10 контролни точки. Видно от приложените по делото: Разпореждане по АНД № 271 / 2025 г. по описа на Районен съд – Търговище и два броя разпечатки от интернет страницата на Районен съд – Търговище, посоченото НП е обжалвано от И. А. Ц. по съдебен ред и по жалбата е образувано АНД № 271 / 2025 г. по описа на Районен съд – Търговище, което е насрочено за 10.07.2025 г.
С НП № 24-1993-000574 от 31.10.2024 г. на Началник Сектор в ОДМВР Търговище, РУ Търговище, на оспорващия Ц., за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР, се отнемат общо 18 контролни точки. Видно от приложените по делото: Определение по КАНД № 197 / 2025 г. по описа на Административен съд – Търговище и разпечатка от интернет страницата на Районен съд – Търговище, посоченото НП е обжалвано от И. А. Ц. по съдебен ред и по жалбата е образувано АНД № 416 / 2025 г. по описа на Районен съд – Търговище, което е било насрочено за 30.06.2025 г. От извършената от съда справка в интернет страницата на Районен съд – Търговище, е видно, че АНД № 416 / 2025 г. по описа на Районен съд – Търговище, е насрочено за 10.09.2025 г.
Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е допустима. Оспорената заповед е връчена на оспорващия на 17.04.2025 г. Жалбата срещу заповедта е подадена чрез изпращане по пощата на 22.04.2025 г. и следователно е подадена в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП. Жалбата е подадена и от надлежна страна - адресат на оспорения акт, при наличие на правен интерес и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:
Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, в изискуемата от закона форма, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, но е постановена в противоречие с материалноправните разпоредби, което обуславя нейната незаконосъобразност.
На основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага ПАМ - изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Съгласно чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР. Следователно, за да бъде законосъобразно приложена посочената ПАМ, е необходимо наличието на следните предпоставки: отнемане на всички контролни точки на водача и неизпълнение от страна на този водач на задължението да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР.
В разпоредбата на чл. 157, ал. 3 от ЗДвП е предвидено, че Министърът на вътрешните работи с наредба определя максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, както и списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. За процесния период и към днешна дата действа Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение /Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г./. Съгласно посочената Наредба, максималният размер на контролните точки за отчет на извършваните нарушения на ЗДвП е 39 /чл. 2, ал. 1/; при първоначално издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство притежателят му получава 26 контролни точки за отчет на извършваните от него нарушения на ЗДвП /чл. 2, ал. 2/; след придобиване на 24 месеца стаж като водач на моторно превозно средство притежателят на свидетелството за управление на моторно превозно средство получава допълнително 13 контролни точки за отчет на извършваните от него нарушения на ЗДвП /чл. 2, ал. 3/; контролни точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление /чл. 3, ал. 1/.
На оспорващия Ц. е издадено първоначално СУМПС на 27.02.2024 г. Следователно към тази дата Ц. е получил 26 контролни точки.
При горните нормативни изисквания, с оглед разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК, административният орган е следвало да установи съществуването на фактическите основания /влезли в сила наказателни постановления, с които са отнети всички контролни точки на водача/, посочени в оспорената заповед. В процесния случай административният орган е приел, че в периода 2024 г. срещу оспорващия Ц. са издадени и влезли в сила две наказателни постановления, въз основа на които на същия са отнети 28 контролни точки, изчерпани са всички контролни точки и Ц. не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП да върне СУМПС.
От събраните по делото доказателства е установено, че оспорената заповед е издадена при липса на фактическо основание за това, доколкото не е доказана първата изискуема предпоставка по чл. 171, т. 4 от ЗДвП за налагане на принудителната административна мярка - загубване на правоспособността, поради отнемане на всички контролни точки към датата на издаване на оспорената заповед. Според представените по делото доказателства, по описа на Районен съд – Търговище са образувани и висящи към момента съдебни производства: АНД № № 271 / 2025 г. по обжалване на НП № 24-1292-001215 от 08.07.2024 г. на Началник Група в ОДМВР Търговище, Сектор Пътна полиция Търговище; и АНД № 416 / 2025 г. по обжалване на НП № 24-1993-000574 от 31.10.2024 г. на Началник Сектор в ОДМВР Търговище, РУ Търговище. Следователно посочените в оспорената заповед наказателни постановления, с които се отнемат съответно 10 контролни точки и 18 контролни точки, не са влезли в сила, от което се налага извод, че не е налице соченото в оспорената заповед фактическо основание за прилагане на ПАМ, а именно изчерпване на всички контролни точки. Напротив, от данните по делото е видно, че водачът към датата на издаване на оспорената заповед е с 26 контролни точки и за него не е възникнало задължение по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП да върне СУМПС.
По изложените съображения, оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.
С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което ОД на МВР – Сливен, следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия направените от него по делото разноски в размер на 1210 лева, от които: 10 лева - внесена държавна такса, и 1200 лева - договорено и платено адвокатско възнаграждение.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по жалба на И. А. Ц. с [ЕГН], Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 25-0804-000084 от 06.03.2025 г., издадена от Началник Сектор към ОДМВР Сливен, Сектор Пътна полиция Сливен, с която на И. А. Ц. с [ЕГН], е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 4 от ЗДвП – изземване на свидетелство за управление на водач на МПС, на когото са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи– Сливен, да заплати на И. А. Ц. с [ЕГН], с постоянен адрес: [населено място], [община], [улица], сумата от 1210 /хиляда двеста и десет/ лева, представляваща разноски по делото.
Решението не подлежи на обжалване.
Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.
Съдия: | |