Определение по дело №2/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 215
Дата: 10 февруари 2022 г. (в сила от 27 май 2022 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20227180700002
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

215

 

гр. Пловдив, 10 февруари 2022 год.

                                                   

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Първо отделение, ХVІІІ състав в закрито заседание на десети февруари през две хиляди двадесет и втора година  в състав:  

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

         разгледа докладваното от съдия Й.Русев адм. дело № 2 по описа за 2022г. и взе предвид следното:

„Воден агро“ ООД, ЕИК *********, чрез управителя И.Б. обжалва Уведомително писмо изх. № 01-282-2600/210-2 от 21.10.2021г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд“Земеделие“.  

Ответният административен орган в придружително писмо от процесуален представител по пълномощие, с което е представена преписката, е изразил становище за недопустимост на жалбата.    

При проверка за редовността на оспорването, съдът установи, че въведеният с жалбата предмет на оспорване е уведомително писмо с изх. № 01-282-2600/210-2 от 21.10.2021г. по заявление с УРН 646189, УИН 16/260521/19751 на зам.изпълнителен директор на ДФЗ няма характер на индивидуален административен акт.

За да е процесуално допустимо е необходимо наред с останалите условия да е налице като абсолютна положителна материална предпоставка годен за съдебно обжалване административен акт, който да бъде предмет на съдебен контрол за законосъобразност по критериите на чл. 146 от АПК.

От представените с преписката доказателства се установява, че "Воден агро" ООД е подало заявление за подпомагане по „НДЖ-2021 специфично подпомагане“ с УИН 16/260521/19751.

Със Заповед № 433367 от 14.07.2021 г. е назначена проверка на място. Изготвен е доклад, получен от управителя на дружеството на 28.07.2021г. В доклада от проверката е посочено, че ушни марки 21 бр. не отговарят по посочена в паспорт порода в животновъдния обект на кандидата.

На бенефициента е изпратено Уведомително писмо изх. № 01-282-2600/210 с нечетлива дата от 2021г., в което го уведомяват за резултатите от проверката на място, като прилагат копие от доклада за проверката. В писмото е посочено, че има възможност в 14 дневен срок от датата на получаване на уведомително писмо да направи своите бележки и възражения пред Дирекция "Технически инспекторат", отдел "Контролни проверки".

С Възражение вх. № 01-282-2600/210 от 16.09.2021 г. от дружеството са възразили срещу констатациите от проверката на място.   С Уведомително писмо изх. № 01-282-2600/210-2 от 21.10.2021г. от зам. изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", дружеството е уведомено, че е извършена допълнителна административна проверка, която потвърждава констатациите на експертите от отдел "РТИ" и същите са коректни и в съответствие с процедурите на ДФ "Земеделие".

Безспорно административното производство започва с подаване на заявлението за подпомагане, каквото в случая е налице. В съответствие с чл. 24, ал. 2 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол: Разплащателната агенция извършва административни проверки и проверки на място на подадените заявления.

Според разпоредбата на чл. 28 от Регламент (ЕО) № 796/2004 на Комисията от 21 април 2004 година за определяне на подробни правила за прилагане на интегрираната система за администриране и контрол, кръстосано спазване и модулация, предвидени в регламенти (ЕО) № 1782/2003 и (ЕО) № 73/2009 на Съвета, както и за прилагане на кръстосаното спазване, предвидено в Регламент (ЕО) № 479/2008 на Съвета: "всяка проверка на място подлежи на контролен доклад, за да има възможност да се прегледат детайлите на извършената проверка. " Резултатите от извършената проверка на място на дружеството са обективирани в контролен лист(доклад) за проверка на място.

Съгласно чл. 37, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) Разплащателната агенция извършва административни проверки на подадените заявления чрез интегрираната информационна система, като съпоставя данните от заявленията с данните в регистрите. Административните проверки се извършват автоматизирано, като резултатите от тях се отразяват само в административния акт, с който се взема решение по чл. 11а, ал. 1, т. 1 по заявленията за подпомагане.

По силата на  чл. 43, ал. 2 от ЗПЗП Разплащателната агенция проверява заявленията за подпомагане по схемите за директни плащания съгласно чл. 37. Съгласно чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, ДФЗ – Разплащателна агенция (ДФЗ-РА), уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл. 1 по реда на АПК. Изрично произнасяне от страна на ДФЗ - РА се изисква и от подзаконовите нормативни актове, регламентиращи отделните мерки за подпомагане.

От изложеното следва изводът, че административното производство, образувано по заявление за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, следва задължително да приключи с издаване на изричен акт - уведомително писмо, което отразява резултатите от извършените проверки, одобрената за плащане сума, съответно размера на наложените намаления и/или санкции. Преди приключване на всички административни проверки по подадените заявления за подпомагане, за които проверки не е определен срок за извършването им, изричен акт не може да бъде постановен, защото той е в резултат на автоматични проверки извършвани чрез интегрираната информационна система и проверките на място.

Следователно специалната правна регламентация за този вид помощи, дадена в чл. 43 ЗПЗП и чл. 10б от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, компетентният орган е длъжен да се произнесе с нарочен административен акт - уведомително писмо за изплащане, съответно отказ от изплащане (изцяло или частично) за заявената помощ, който краен административен акт подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разплащателната агенция одобрява, намалява или отказва изплащането на годишна финансова помощ след извършването на горепосочените административни проверки и проверките на място за изпълнението на изискванията на подпомаганите дейности.

В процесния случай няма данни за приключване на дължимите административни проверки и последващите тези проверки действия на администрацията с нарочен акт, от вида на горепосоченият.

Оспореното Уведомително писмо изх. № 01-282-2600/210-2 от 21.10.2021г., в което уведомяват за резултатите от проверката на място не е годен за обжалване административен акт, постановен по заявление за подпомагане с УИН 16/260521/19751, тъй като няма характер на индивидуален административен акт по чл. 21 от АПК, който се извежда от съдържанието на акта, не е краен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност по реда предвиден в АПК. В горния смисъл е и нормата на чл. 21, ал. 5 изр. 1 от АПК, съгласно която не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове.

Липсата на годен за оспорване административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост на съдебното производство, съгласно нормата на чл. 159, т. 1 от АПК. Предвид това жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото - да се прекрати.

Ето защо Съдът,

                                      О П Р Е Д Е Л И:

 

         ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Воден агро“ ООД, ЕИК *********, чрез управителя И.Б. срещу Уведомително писмо изх. № 01-282-2600/210-2 от 21.10.2021г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“.  

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 2 по описа на Административен съд, гр. Пловдив за 2022г., XVIII състав.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: