Присъда по дело №94/2018 на Окръжен съд - Видин

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 май 2018 г. (в сила от 25 май 2018 г.)
Съдия: Росенка Кирилова Денова
Дело: 20181300200094
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 10 април 2018 г.

Съдържание на акта

 

                                  П  Р  И  С  Ъ  Д  А

 

                                                     35

                                      гр.Видин, 10 май 2018 год.

 

                             В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

                           ВИДИНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД

          на  десети май две хиляди и осемнадесета година

          в открито съдебно заседание, в следния състав:

 

                                 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Р.Д.

                                   

                           СЪД.ЗАСЕДАТЕЛИ:1. С.И.

                                                                  2. Р.К.

                                                            

 

           на секретаря    Н. К.

           в присъствието на  прокурора М.К.       

           разгледа докладвано от съдията   Р. Д.

           НОХД    94      по   описа  за    2018    година.

           Въз основа на  данните  по  делото  и  Закона

 

                                      П  Р  И  С  Ъ  Д  И:

 

          ПРИЗНАВА подсъдимия Т.И.И., роден на ***г***, с ЕГН: **********, с адрес: ***, българин, български гражданин, основно образование, вдовец, пенсионер, неосъждан за ВИНОВЕН в това, че на 03.11.2017г. около 15.50 часа на гл. път Е-79, при километър 27+600, при управление на МПС- л.а. марка Мерцедес", модел-Ц180 c табели per. ВН5666ВС - лична собственост, c посока на движение от гр.Видин към гр. Димово, обл.Видин и в нарушение правилата за движение по пътищата, установени в ЗДвП, а именно: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП - като участник в движението по пътищата /при управление на МПС/ c поведението си е бил длъжен да не създава опасности и пречки за движението, да не поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди; чл. 16, ал.1, т.1 от ЗДвП- на пътно платно c двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено, когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение, освен при изпреварване или заобикаляне; чл.20, ал.1 и ал.2, изр.1, предл. 1, 3, 5, 6 и изр. второ от ЗДвП - като водач на пътно превозно средство е бил длъжен да контролира непрекъснато управляваното пътно превозно средство и при избиране скоростта на движението да се съобрази c атмосферните условия - облачно и дъждовно време; състоянието на пътя - мокра и хлъзгава пътна настилка от валящ дъжд; характера и интензивността на движението - международен път c интензивен трафик в двете посоки; c конкретните условия на видимост - намалена видимост от облачно време и валящ дъжд, за да бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие, като е имал и задължението да намали скоростта и в случай на необходимост да спре, при възникване на опасност за движението, като на прав пътен участък, след десен завой застигнал попътно движил се в същата посока товарен автомобил марка Ивеко", модел-75Е14 c per. ВН9912ВА, управляван от В. Й. С. от с.К., обл.В. и спрял на платното за движение, изчаквал преминаване на насрещно движили се МПС c цел извършване на ляв завой за навлизане в крайпътна територия - черен път и при интензивно задействане на спирачната система, загубил управлението над управляваното МПС, напуснал лентата си на движение и след навлизане в лентата за насрещно движение отнема предимството и се блъска в насрещно движило се МПС - товарен автомобил марка Мерцедес", модел - Вито c per. табели ВН3875АВ, собственост на БИО-ХОУМ- ИНЖИНЕРИНГ" ООД - Видин и управляван от Н. П. ***, като допуска настъпването на ПТП, в резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на возилата се в управлявания от него автомобил и седяла на задна седалка, в ляво М. И. И. c ЕГН: ********** ***, за което и на основание чл. 343, ал.1, б"в" във вр. c чл. 342, ал.1 от НК във вр. c чл.5, ал.1, т.1; чл.16, ал.1, т.1 и чл.20, ал.1 и ал.2, изр. първо, предл.- I; III-то; V-то; VI-то и изр. второ от ЗДвП, във връзка с чл.36 и чл.54 и чл.373, ал.2, във връзка с чл.58а от НК, го ОСЪЖДА, като му налага наказание „Лишаване от свобода” за срок от 3 /три/ години, което намалява с 1/3 на основание чл.58а, ал.1 от НК, и постановява окончателен размер от 2 /две/ години „Лишаване от свобода”.

         На основание чл.66, ал.1 от НК ОТЛАГА изпълнението на така определеното наказание „Лишаване от свобода”  за срок от 3 /три/ години.

        На основание чл.343г от НК лишава подсъдимият Т.И.И., със снета по-горе самоличност, от право по чл.37, ал.1, т.7 – правото да управлява МПС, за срок от 2 /две/ години.

        ОСЪЖДА подсъдимия Т.И.И.,  със снета по-горе самоличност,  да заплати  сумата от 472.72 лева – разноски      на досъдебното производство, по сметка на ОД на МВР-Видин.

            Присъдата може да бъде обжалвана или протестирана пред Софийски Апелативен съд в 15 дневен срок от днес.

 

 

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                   СЪД.ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

                                                                      

 

                                                                        2.

 

 

 

                                                              

 

 

         

Съдържание на мотивите

МОТИВИ  ПО ПРИСЪДА №35/10.05.2018 Г. ПО НОХД №94/2018 Г. ПО

ОПИСА НА ОКРЪЖЕН СЪД -  ВИДИН.

 

           

            В съответствие с разпоредбата на чл.305, ал.3 Съдът изготви следните мотиви по НОХД №94 по описа за  2018 година на Видински окръжен съд, както следва:

 

            Делото е образувано по обвинителен акт на Окръжна прокуратура – Видин, с който е повдигнато обвинение на Т.И.И., ЕГН **********,***, за това, че на 03.11.2017г. около 15.50часа на главен път Е-79, при километър 27+600, при управление на моторно превозно средство – лек автомобил марка „Мерцедес“, модел Ц180 с регистрационни табели №* – лична собственост, с посока на движение  от град Видин към град Димово, област Видин и в нарушение правилата за движение по пътищата, установени в ЗДвП, а именно: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП – като участник в движението по пътищата/при управление на МПС/ с поведението си е  бил длъжен да не създава опасности и пречки за движението, да не  поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди ; чл.16, ал.1, т.1 от ЗДвП – на пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено когато платното за движение има две пътни летни – да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне; чл.20, ал.1 и ал.2, изр.1, предл.1, 3 ,5,6 и изр. второ от ЗДвП – като водач на пътно превозно средство и при избиране на скоростта на движението да се съобрази с атмосферните условия – облачно и дъждовно време; състоянието на пътя – мокра и хлъзгава пътна настилка от  валящ дъжд; характера и интензивността на движението – международен път с интензивен трафик в двете посоки; с конкретните условия на видимост – намалена  видимост от облачно време  и валящ дъжд, за да бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие, като е имал и задължението да намали скоростта и в случай на необходимост да спре при възникване на опасност за движението, като на прав пътен участък след десен завой застигнал попътно движил се в същата посока товарен автомобил марка „Ивеко“, модел 75Е14 с рег.№*, управляван от В.Й. С. от село Капитановци, област Видин, и спрял на платното за движение за изчакване преминаването на насрещно движили се МПС с цел извършване на ляв завой за навлизане в крайпътна територия – черен път. Това наложило подсъдимият   да задейства интензивно спирачната система, при  което загубил управлението над управляваното МПС, напуснал лентата си на движение и след навлизане в лентата за насрещно движение е отнел предимството и се е  блъснал  в насрещно движещо се МПС – товарен автомобил марка „Мерцедес“, модел Вито с  рег.табели №*, собственост на „Био-хоум–инжинеринг“ ООД – Видин, и управляван от Н. П. ***, като допуска настъпването на ПТП, в резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на возилата се в управлявания от него автомобил и седяла на  задната седалка, в ляво негова съпруга М. И. И., ЕГН ********** *** – престъпление по чл.343, ал.1, б.“в“, във вр. с чл.242, ал.1 от НК във вр.  чл.5, ал.1, т.1; чл.16, ал.1, т.1 и чл.20,    ал.1 и ал.2, изр. първо, предл.първо, трето, пето, шесто и изр.второ от ЗДвП.

          Преди  започването на съдебното следствие, подсъдимият и неговият защитник поискаха производството по делото да се движи по реда на глава ХХVII на НК, тоест по реда на съкратеното съдебното следствие и по конкретно по реда на чл.371, т.2 от НК и съответно подсъдимият призна изцяло всички факти от обстоятелствената част на обвинителния акт, като изрази и съжаление от стореното от него. Съдът след като констатира, че така направеното признание на подсъдимия се подкрепя изцяло от събраните по делото доказателства, допусна производството по делото да протече по реда на съкратеното съдебно следствие.

          Представителят на Окръжна  прокуратура – Видин в съдебно заседание заяви, че поддържа обвинението така както е повдигнато с обвинителния акт и поддържа на подсъдимия да бъде наложено наказание в размер от три години „лишаване от свобода“, което да бъде редуцирано с една трета съгласно разпоредбата на чл.58а от НК на две години „лишаване от свобода“, с отлагане изпълнението на наказанието с изпитателен срок от три години, както и „лишаване от право да управлява моторно превозно средство“ за срок две години.

          Подсъдимият, представляван от служебния защитника си – адвокат Г.Г. ***, поддържа  в съдебно заседание, че след като подсъдимият си е признал вината и е поискал разглеждане на делото по реда на съкратеното съдебно следствие, съдействал е на органите на разследването и има здравословни проблеми, счита, че дори и наказанието от две години „лишаване от свобода“ се явява прекалено високо за конкретния случай, поради което моли след съобразяване със законовите разпоредби да му се наложи едно по-малко наказание.

          В производството по делото се яви и единия наследник на пострадалата, който изрично  заяви, че е разговарял със своя брат, редовно призован по делото, но не се явил, тъй като е на работа в чужбина, и който изрично заяви, че и двамата не желаят да бъдат конституирани като частни обвинители и граждански ищца.      

 

От доказателствата по делото, преценени поотделно и в тяхната    съвокупност, Съдът прие за установена  следната фактическа обстановка:

Безспорно се установява, че на посочената в обвинителния акт дата   -03.11.2017г. около 15.50часа на главен път Е-79, при километър 27+600, подсъдимият И. управлявал личното си  моторно превозно средство – лек автомобил марка „Мерцедес“, модел Ц180 с регистрационни табели №*, с посока на движение  от град Видин към град Димово, като пътувал заедно със съпругата си М. И., и около 15.30 часа се връщали след  пазаруване в град Видин в родното си село Цар Шишманово. Времето било лошо – било светло, ръмял лек дъжд, от който пътното платно било мокро, а движението по този основен път било натоварено от движението на моторни превозни средства.  В колата, на  задната седалка се возела съпругата му и двамата били с предпазни колани. Автомобила се движел в  посока от Видин към Димово със скорост от 76 км/ч.

Между  разклона на село Гайтанци и село Ивановци при път Е-79 на при километър 27+600, подсъдимият застигнал   попътно движил се в същата посока товарен автомобил марка „Ивеко“, модел 75Е14 с рег.№*, управляван от В.Й. С. от село Капитановци, област Видин, и спрял на платното за движение за изчакване преминаването на насрещно движили се МПС с цел извършване на ляв завой за навлизане в крайпътна територия – черен път. Тъй като подсъдимият фактически излизал от десен завой и виждайки спрелия товарен автомобил, същият се опитал да спре и  при интензивно задействане на спирачната система, загубил управлението над управляваното МПС, напуснал лентата си на движение и след навлизане в лентата за насрещно движение е отнел предимството и се е  блъснал  в насрещно движещо се МПС – товарен автомобил марка „Мерцедес“, модел Вито с  рег.табели №*, собственост на „Био-хоум–инжинеринг“ ООД – Видин, и управляван от Н. П. ***, като по този начин допуснал  настъпването на ПТП, в резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на возилата се в управлявания от него автомобил и седяла на  задната седалка, в ляво негова съпруга М. И.И., която починала в МБАЛ – Видин на 03.11.2017г.

От приложените по делото писмени доказателства – свидетелски показания, протокол за оглед на местопроизшествие/л.11 ДП/фотоалбум/л.14 ДП/, протокол за химическо изследване/л.15 ДП/ и съдебномедицинска експертиза/л.57 ДП/, комплексна авто-техническа и оценителна експертиза/л.64 ДП/, се установява по категоричен начин, че подсъдимият е нарушил задължителните разпоредби на ЗДвП, а именно - чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП – като участник в движението по пътищата/при управление на МПС/ с поведението си е  бил длъжен да не създава опасности и пречки за движението, да не  поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди ; чл.16, ал.1, т.1 от ЗДвП – на пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено когато платното за движение има две пътни летни – да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен п ри изпреварване или заобикаляна; чл.20, ал.1 и ал.2, изр.1, предл.1, 3 ,5,6 и изр. второ от ЗДвП – като водач на пътно превозно средство и при избиране на скоростта на движението да се съобрази с атмосферните условия – облачно и дъждовно време; състоянието на пътя – мокра и хлъзгава пътна настилка от  валящ дъжд; характера и интензивността на движението – международен път с интензивен трафик в двете посоки; с конкретните условия на видимост – намалена  видимост от облачно време  и валящ дъжд, за да бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие, като е имал и задължението да намали скоростта в случай на необходимост да спре при възникване на опасност за движението.

По досъдебното производство са назначени и изпълнени следните експертизи: химическата експертиза относно наличието на алкохол в кръвта на подсъдимия, посочена по-горе, която доказва,че същият не е употребил алкохол; комплексна авто-техническа и оценителна експертиза/л.64 ДП/, която е дала заключение, че причината за произшествието е, че подсъдимият И. е отнел предимството на движещия се направо товарен автомобил марка „Мерцедес“, модел Вито с  рег.табели №*, собственост на „Био-хоум–инжинеринг“ ООД – Видин, и управляван от Н. П. *** чрез странично навлизане в неговата пътна лента и опасната му за спиране зона. Вещото лице е категорично, че подсъдимият е имал добра видимост към спрелия надлъжно сигнализиран на пътното платно за движение товарен автомобил марка „Ивеко“, модел 75Е14 с рег.№*, управляван от В. Й. С. от село Капитановци, и при спазване на необходимата безопасна надлъжна дистанция е могъл да предотврати произшествието. Съдебно медицинска експертиза/л.60 ДП/, установява, че в резултат на пътно транспортното произшествие на пострадалата М. И. И. са причинени съчетана травма – глава-гръден кош-корем; контузия на главата в челната област; контузия на малкия мозък в задните отдели; счупване на пето до десето ребро в  дясно и второ до десето  ребро в ляво; контузия на белите дробове; сърцето със сърдечна тампонада; разкъсване на околосърдечната торбичка и сърдечния мускул в дясната му половина; остър кръвоизлив в гръдната кухина-1600мл; кръв в коремната кухина-600мл; травматично разкъсване на черния дроб, слезката и десния бъбрек; изкълчване на лява раменна става. Смъртта се дължи на несъвместимо с живота увреждане – разкъсване на сърцето, на фона на многобройните травматични увреждания на гръдния кош, корема и мозъка, с остра кръвозагуба. В резултат пострадалата починала в МБАЛ – Видин на 03.11.2017г.

Горната фактическа обстановка се доказва по  безспорен и категоричен начин от всички събрани  по делото доказателства – гласни и писмени такива – обясненията и признанието на самия подсъдим, които се потвърждават от останалите писмени доказателства, събрани по делото - протокол за оглед, фотоалбум, посочените по-горе експертизи и гласните доказателства.  Всичките тези доказателства, надлежно проверени и приобщени, убедително потвърждават признатите от подсъдимия факти, поради което съдът разгледа делото по посочения по-горе ред и постанови осъдителната си  присъдата. Съдът намира, че тези доказателства заедно със самопризнанието са достатъчни да потвърдят по несъмнен начин фактическите твърдения на прокурора, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, съответно – при постановяването на осъдителната присъда удовлетворяват критериите  на чл.303 НПК.

 

От така установената фактическа обстановка, Съдът  намира, че подсъдимият Т.И.И., ЕГН **********,*** е осъществил от обективна и субективна страна престъпния състав на чл.343, ал.1, б.“в“, във вр. с чл.242, ал.1 от НК във вр.  чл.5, ал.1, т.1; чл.16, ал.1, т.1 и чл.20,   ал.1 и ал.2, изр. първо, предл.първо, трето, пето, шесто и изр.второ от ЗДвП:

 

- от обективна страна -  на посочената дата - 03.11.2017г. около 15.50часа на главен път Е-79, при километър 27+600, подсъдимият И. управлявал личното си  моторно превозно средство – лек автомобил марка „Мерцедес“, модел Ц180 с регистрационни табели №ВН 5666ВС, с посока на движение  от град Видин към град Димово, като пътувал заедно със съпругата си М.И. Между  разклона на село Гайтанци и село Ивановци при път Е-79 на при километър 27+600, подсъдимият застигнал   попътно движил се в същата посока товарен автомобил марка „Ивеко“, модел 75Е14 с рег.№*, управляван от В. Й. С. от село Капитановци, област Видин, и спрял на платното за движение за изчакване преминаването на насрещно движили се МПС с цел извършване на ляв завой за навлизане в крайпътна територия – черен път. Тъй като подсъдимият фактически излизал от десен завой и виждайки спрелия товарен автомобил, същият се опитал да спре и  при интензивно задействане на спирачната система, загубил управлението над управляваното МПС, напуснал лентата си на движение и след навлизане в лентата за насрещно движение е отнел предимството и се е  блъснал  в насрещно движещо се МПС – товарен автомобил марка „Мерцедес“, модел Вито с  рег.табели №*, собственост на „Био-хоум–инжинеринг“ ООД – Видин, и управляван от Н. П. ***, като по този начин допуснал  настъпването на ПТП, в резултат на което по непредпазливост причинил смъртта на возилата се в управлявания от него автомобил и седяла на  задната седалка, в ляво негова съпруга М. И.И., която починала в МБАЛ – Видин на 03.11.2017г.

 

- от субективна страна - деянието е извършено при условията на непредпазливост, под формата на небрежност, тъй като подсъдимият И. не е предвиждал  настъпването на общественопасните последии от деянието си, а имено – причиняването на смъртта на спътницата си, но е бил длъжен да ги предвиди и е могъл да стори това  предвид неговите възможности на правоспособен водач с категория „С“, за която е имал свидетелство за правоуправление.

 

По отношение на наказанието:

За извършеното престъпление по  чл.343, ал.1, б.“в“, във вр. с чл.242, ал.1 от НК във вр.  чл.5, ал.1, т.1; чл.16, ал.1, т.1 и чл.20, ал.1 и ал.2, изр. първо, предл.първо, трето, пето, шесто и изр.второ от ЗДвП се предвижда наказание „лишаване от свобода” за срок от две до шест години.

 Съдът след като прецени всички доказателства по делото прие, че наказанието следва да бъде наложено при преобладаващи смекчаващи  отговорността обстоятелства – самопризнанието на подсъдимия, чистото му съдебно минало, съжалението за стореното, факта, че е не е преодолял загубата на съпругата си, както той се изрази и моралната тежест, която явно го гнети.

Тези съображения дадоха основание на съда да определи размера на наказанието „лишаване от свобода“ на три години с оглед настъпилия резултат. С оглед императивната разпоредба на чл.58а НК, съдът я приложи и намали така определеното наказание с една трета и наложи окончателното такова на две  години „лишаване от свобода“,  чието изтърпяване   да  бъде отложено на основание чл.66, ал.1 от НК с изпитателен срок от три години, считано от влизане на присъдата в сила. Основания за условното осъждане съдът намери във посочените по-горе смекчаващи отговорността обстоятелства.  Същите тези съображения съдът прецени и когато определели размера на наказанието „лишаване от право да управлява моторно превозно средство“ на основание чл.343г от НК и определи срока на това наказание на две години.

          Съдът постанови подсъдимият да заплати направените разноски на досъдебното производство в  размер на 472.72/четиристотин седемдесет и два лева и седемдесет и две ст./ лева,

          Водим от горните съображения, Видинският окръжен съд постанови присъдата си по н.о.х.д.№94 по описа за 2018 година.

 

 

 

                                                       ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: