Решение по дело №355/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 168
Дата: 18 октомври 2023 г. (в сила от 18 октомври 2023 г.)
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20237160700355
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

№169

 

Гр. Перник, 18.10.2023г

 

В ИМЕТО Н А Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на осемнадесети октомври през две хиляди  двадесет и трета  година, в състав:

 

 

                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

                                                      АНТОНИЯ АТАНАСОВА - АЛЕКСОВА

 

Като разгледа адм.д. № 355/2023година, докладвано от съдия Цветелина Гоцова, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 88, ал.1 от Изборния кодекс във връзка с чл. 58, ал. 3 от ИК.

Образувано е по жалба на Политическа партия „ГЕРБ“, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. София, пл. „***“, НДК, Административна сграда, етаж 17, представлявана от Е.А.К. – упълномощен от Б.М.Б. – председател, чрез адвокат Б.М. *** и жалба на Б.Х.Х., с ЕГН **********, постоянен адрес *** против Решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на Общинска избирателна комисия Перник.

С оспореното решение № 121-МИ от 04.10.2023г. на ОИК-Перник е заличена регистрацията на Б.Х.Х. като кандидат за кмет на кметство „***“, регистриран с Решение № 80-МИ/25.09.2023г., предложен от ПП „ГЕРБ“.

Оплакването е за нищожност на обжалваното решение, поради нищожност на решение № 120-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник. Сочи се, че не е налице основание за заличаване на изборния район в кметство „***“. Искането към съда е да прогласи за нищожно атакуваното решение на Общинска избирателна комисия – Перник или да го отмени като незаконосъобразно.

В съдебно заседание адв. Б.М., пълномощник на ПП“ГЕРБ“ и Б.Х.Х. поддържа жалбите и пледира за прогласяване на нищожност на атакуваното решение или за отмяната му като незаконосъобразно. Претендира присъждане на разноски.

В съдебно заседание ответникът – Общинска избирателна комисия – Перник, чрез пълномощника Е.А.К., оспорва жалбите. Изразява становище за неоснователност на наведените оплаквания. Искането към съда е да потвърди обжалваното решение.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено следното:

По допустимостта:

Жалбите са процесуално допустими, като подадени в преклузивния 3-дневен срок по чл. 88, ал. 1 във вр. с чл. 58, ал. 3 от ИК. Подадени са от активно легитимирани лица, имащи правен интерес да атакуват процесното решение доколкото и двамата оспорващи са участници в изборния процес за местни избори 2023 година, срещу надлежна страна. От друга страна, обжалва се подлежащ на съдебно оспорване административен акт преминал задължителния административен ред на обжалване. При това положение, и по силата на специалната норма чл. 88, ал. 2 от ИК   решението на ОИК, потвърдено с решение на ЦИК подлежи на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ пред тричленен състав на административния съд по местонахождение на съответната ОИК. Съобразно разпоредбата на чл. 98, ал. 2 от АПК при обжалване по административен ред пред по-горестоящия административен орган, ако жалбата е отхвърлена, както е в случая, на оспорване пред съда подлежи първоначалният административен акт. С оглед на това, на обжалване по съдебен ред подлежи именно първоначалният административен акт, който в случая е Решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник. Жалбите са  депозирани пред Административен съд-Перник, който е компетентният съд по местонахождение на ОИК-Перник.  Следователно не е налице пречка същите да се разгледат по същество.

По фактите:

С решение № 2112-МИ от 29.08.2023 година ЦИК назначава Общинска избирателна комисия в община Перник, в състав от 11 члена.

С решение № 2393-МИ от 13.09.2023 година ЦИК регистрира за участие в местни избори 2023 година ПП“ГЕРБ“ за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29.10.2023 година, а с решение № 40-МИ и № 41-МИ от 17.09.2023 година ОИК-Перник регистрира ПП“ГЕРБ“ за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29.10.2023 година. ПП“ГЕРБ“ регистрира кандидати за кметове на кметства, в т.ч. и за  „***“.

С решение № 80 от 25.09.2023 година ОИК-Перник регистрира за участие в местни избори 2023 година, лицето Б.Х.Х.,  като кандидат за кметство ***, издигнат от ПП“ГЕРБ“.

ЦИК, с указания от 02.10.2023 г. разпорежда на ОИК-Перник да заличи изборни райони ***, Калкас, *** и Църква, тъй като кметствата са закрити на 04.08.2023 година на основание Указ № 146 на президента на Република *** и в тези населени места не следва да се провеждат избори за кмет на кметство.

С напомнително писмо от 03.10.2023 година ЦИК разпорежда на ОИК-Перник незабавно да се изпълнят дадените указания.

На 04.10.2023г. ОИК-Перник провежда заседание в 8:00 часа, на което присъстват 10 членове на комисията, от общо 11. Дневният ред е приет единодушно от всички присъствали на заседанието. За докладчик по  т.2- заличаване на кандидатите за кметове на кметства, е определена ***. Същата е предложила проект на решение № 121-относно заличаване на регистрация на кандидатите за кмет на кметство *** - община Перник, издигнат от листата на ПП“ГЕРБ“ за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29.10.2023 година.  Като мотиви е посочено писмо изх. № МИ-15-591 от 02.10.2023 година на ЦИК, с което са дадени указания за изменение на решение № 6 от-МИ от 11.09.2023 година на ОИК-Перник относно номерата на изборните райони в община Перник, както и напомнително писмо изх. № МИ15-627 от 03.10.2023 година на ЦИК.  Процесното решение се позовава на решение № 120-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник, което изменя решение № 6-МИ от 11.09.2023 г. ОИК-Перник и  с което се заличават   изборни райони кметство „***“, „***“, „***“ - едномандатни избирателни района от изборните райони в община Перник, в които ще се провеждат избори за кметове на кметства.

С 10 гласа „за“ и 0 „против“ решението е прието. Под решението 6-ма членове на ОИК-Перник са изложили особено мнение, че кметствата трябва да запазят статута си на кметства.

Решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник е обявено чрез публикуването му на интернет страницата на ОИК-Перник на  04.10.2023 година в 10:03 часа.  С решението е заличена регистрацията на Б.Х., като кандидат за кмет на кметство ***, община Перник регистриран с решение № 80-МИ от 25.09.2023 година, предложен от ПП“ГЕРБ“.

Срещу решението е  подадена жалба от ПП „ГЕРБ“, подадена чрез Е.А.К., пълномощник на представляващия на партия ГЕРБ.

С решение №  2633-МИ от 10.10.2023 година ЦИК отхвърля  подадената жалба и потвърждава Решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник.

Срещу решението е  подадена жалба и от Б.Х.Х..

С решение №  2620-МИ от 09.10.2023 година ЦИК отхвърля  подадената жалба и потвърждава Решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник.

С жалба с вх. № 54 от 11.10.2023 година, подадена от Е.А.К., пълномощник на представляващия партия „ГЕРБ“  чрез адв. Б.М. се оспорва Решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник, потвърдено с решение № 2633-МИ от 09.10.2023 година на ЦИК. Иска се прогласяване на неговата  нищожност или отмяната му като незаконосъобразно.

С жалба с вх. № 94 от 11.10.2023 година, подадена от Б.Х.Х. се оспорва Решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник, потвърдено с решение № 2620-МИ от 09.10.2023 година на ЦИК. Иска се прогласяване на неговата  нищожност или отмяната му като незаконосъобразно.

Двете жалби са съединени за общо разглеждане под номер на АД № 355/2023 година по описа на Административен съд-Перник, с оглед на това, че са насочени към един административен акт.

При така установените факти, които се възприеха от представените и приобщени по делото доказателства, настоящият съдебен състав на Административен съд–Перник, след като на основание чл. 168 от АПК извърши цялостна проверка за законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Съгласно правната теория и съдебна практика незаконосъобразността на административните актове има две проявни форми – нищожност и унищожаемост, като разграничаването им е поставено в зависимост от интензитета на порока, от който актът е засегнат, последиците от проявлението му и способите за тяхното преодоляване.

В чл. 146 от АПК са изброени пороците, които водят до незаконосъобразност на акта. Същественото нарушаване на едно или повече от изискванията за законосъобразност води до порок на административния акт, който от своя страна може да води до нищожност или унищожаемост на същия, като съответно, изключително тежките пороци водят до нищожност, а тези с по- малък интензитет – до унищожаемост на акта.

Предмет на оспорване е решение на ОИК-Перник, взето на основание чл. 87, ал. 1, т. 15 от ИК. Съгласно чл. 85, ал. 4 от ИК решенията на ОИК се приемат с мнозинство две трети от присъстващите членове и се подписват от председателя и секретаря. Съгласно чл. 87, ал. 8 от ИК членовете на комисията подписват протоколи и гласуват решения с особено мнение, когато не са съгласни с решението или с посоченото в протокола, като посочват в какво се изразява особеното мнение. Съгласно чл. 85, ал. 6 от ИК за заседанията на комисията се съставя протокол, който се подписва от председателя и секретаря, и който съгласно чл. 86 от ИК се публикува на интернет страницата на комисията.

От протокол № 22 от 04.10.2023 година, приет като доказателство по делото и публикуван и в същия вид на интернет страницата на ОИК-Перник се установява, че на 04.10.2023 година, в 8:00 часа е проведено заседание на ОИК-Перник. На него са присъствали 10 членове на комисията, от общо 11. Дневният ред е приет единодушно от всички присъствали на заседанието. За докладчик по  т. 2 от дневния ред, е определена ***. Същата е предложила проект на решение № 121. Решението е подложено на гласуване и отбелязано, че е прието с 10 гласа „за“ и 0 гласа „против“. 

Под него е изложено особено мнение на 6-ма членове на ОИК-Перник,  от общо 11 членове против решението за закриване на кметствата, както и против процесното Решение № 121-МИ от 04.10.2023г.    При решение, прието с особено мнение от 6-ма представители на ОИК-Перник, при състав от 11 члена, респ. при 10 присъствали на  заседанието и при действието на разпоредбата на чл. 85, ал. 7 от ИК е налице гласуване „против“, т.е.  отхвърляне на решение за заличаване на регистрацията. Вместо това е постановено решение за заличаване на регистрацията на кандидата за кмет на кметство ***, което е в пълно противоречие с ал. 8 на чл. 85 от ИК. Това по същината си представлява особено съществено нарушение на административно производствените правила, защото не може по еднозначен начин да се разбере волята на колективния орган. Въз основа на това се приема, че в протокола липсва надлежно формирана и обективирана воля на колективния орган за заличаване на регистрацията на кандидата, такава каквато е разписана в решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник, което безусловно налага да бъде обявена неговата нищожност на основание чл. 146, т. 3 от АПК. 

При произнасянето си ОИК-Перник се позовава на Решение № 120-МИ от 04.10.2023г.  Това решение е обявено за нищожно с влязло в сила решение № 165 от 16.10.2023 година, постановено по АД № 354/2023 година по описа на Административен съд-Перник. Прието е, че същото е нищожно, тъй като е издадено при изначална липса на административния орган да закрива избирателни райони и при допуснати особено съществени нарушения,  изразяващи се в неподлагането му на гласуване, и  не спазване на всички останали установени за това процедурни правила, регламентирани в чл. 85 от ИК, които изцяло засягат същността на акта като властническо волеизявление.

Нищожният административен акт не поражда целените от автора му правни последици. Нищожният акт не може да бъде годна правна основа на друг акт. Тъй като нищожният административен акт не поражда правни последици, няма нужда да се отменя; може само да се обяви, прогласи, констатира нищожността и това има декларативно действие.

В конкретния казус следва да се съобрази релевантния факт, че с влязло в сила съдебно решение е прогласена нищожността на Решение № 120-МИ/04.10.2023г. на ОИК Перник, с което са заличени изборните райони. Налице е влязло в сила съдебно решение, което прогласява нищожността на акт, който е фактическо и правно основание за издаване на оспореното решение.

Нормата на  чл. 87, ал. 1. т. 15 от ИК, посочена като правно основание за  издаване на атакуваното решение,  разписва правомощието на Комисията да заличи регистрация на кандидат, ако се установи, че той не отговаря на изискванията  на чл. 397, ал. 1 или ал.  2 от ИК, както и в случаите по чл. 417, ал. 5. Мотиви за приложимост на някоя от посочените разпоредби даващи право на комисията за заличаване на регистрация за кмет на кметството не са изложени. Единствените мотиви са пряко свързани с прогласеното решение № 120-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник за нищожно, поради което влекат и нищожност на проверяваното решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник.

При това положение настоящият състав приема жалбата за основателна. Решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник ще се обяви за нищожно, в условията на чл. 177, ал. 2 от АПК.

При този изход на спора разноски се следват за жалбопоподателя Б.Х.Х.. Възражението за прекомерност е неоснователно. На основание чл.  143, ал. 1 от АПК ЦИК ще бъде осъдена да заплати на адв. Б.М.,***, с ЕГН **********, с адрес на упражняване на дейността гр. Перник, ул. „***“ 4  адвокатско възнаграждение в размер на 1000 лева, определено в минимален размер на основание чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения във вр. с чл. 38, ал. 1, т.3, вр. с ал. 2 от ЗА за оказаната правна помощ и съдействие на Б.Х.Х.. Разноски на другия жалбоподател ПП „ГЕРБ“ не се следват, тъй като по делото не е приложен договор за правна защита и съдействие с договорено и изплатено възнаграждение, а адресати на нормата на чл. 38, ал.1 от Закона за адвокатурата са само физически лица.

Производството е по реда на чл. 88, ал. 1 от ИК, поради което и решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание  чл. 58, ал. 3 от ИК.

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 1, чл. 173, ал. 1 от АПК и чл. 143, ал. 1 от АПК, Административен съд-Перник

 

Р Е Ш И:

 

ПРОГЛАСЯВА нищожността на Решение № 121-МИ от 04.10.2023 година на ОИК-Перник, потвърдено с решение № 2620-МИ от 09.10.2023 година и решение № 2633 от 10.10.2023г. на ЦИК.

ОСЪЖДА Централна избирателна комисия, със седалище София да заплати на адв. Б.М.,***, с ЕГН **********, с адрес на упражняване на дейността гр. Перник, ул. „***“ 4  адвокатско възнаграждение в размер на 1000.00 /хиляда/ лева за оказаната правна помощ и съдействие на Б.Х.Х..

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                                                           

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

                                                                                                

         ЧЛЕНОВЕ:/п/

 

                             /п/