Решение по дело №2387/2018 на Софийски градски съд

Номер на акта: 2282
Дата: 14 ноември 2018 г. (в сила от 14 ноември 2018 г.)
Съдия: Зорница Стефанова Гладилова
Дело: 20181100902387
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 13 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                            Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                                           гр. София  14.11.2018 г.

 

                                                            В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

 

       СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ-14 състав, в закрито заседание , в състав:

                               

                                                                                         Председател: Зорница Гладилова

 

като разгледа докладваното от съдия Гладилова т.д. № 2387/2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

                        Производството е по реда на чл.274, ал.1, т.2 и следващите от Гражданския процесуален кодекс вр. с  чл.25 от Закона   за търговския регистър.

                       

                        С отказ № 20180630102450-2/1.10.2018 г. по заявление вх. № 20180630102450/30.06.2018 г. длъжностно лице при Агенцията по вписванията е отказало вписване на обстоятелства по партидата на „З.т." АД – обявяване на Годишен финансов отчет, тъй като към заявлението липсвали доказателства за приемане на годишния финансов отчет от компетентния орган и от друга страна представения годишен финансов отчет не отговарял на изискванията на чл.25 от Закона за счетоводството – не бил подписан от ръководителя на предприятието, въпреки дадените указания.

                        Срещу този отказ е подадена жалба от „З.т." АД. Жалбоподателят моли отказът да бъде отменен като незаконосъобразен. Твърди, че законът предвижда вписване на заявени обстоятелства или обявени актове в срок от три работни дни от подаване на документите в Търговския регистър като в този срок длъжностното лице следвало да даде указанията при установени пропуски решението е постановено преди изтичането на срока за изпълнение на указанията. В случая указанията били обявени на електронната партида на дружеството три месеца от постъпване на заявлението.

                        Съдът като взе предвид представените по делото доказателства и доводите на жалбоподателя, намира следното:

                         Със заявление вх. № 20180630102450/30.06.2018 г., подадено от „З.т." АД  е поискано от Агенция по вписванията, Търговски регистър, да бъде обявен по партидата на дружеството ГФО за 2017 г. Към заявлението са представени изрично пълномощно и Декларация за истинността на заявените обстоятелства и приемането на представените за обявяване актове; ГФО за 2017 г., подписан от съставителя, но не и от ръководителя; Протокол от ОСА на „З.т." АД.

                        По делото са представени дадени на 26.09.2018 г. на заявителя указания за отстраняване на нередовности на заявлението – представяне на доказателства за приемане на ГФО от компетентния орган на дружетвото и съобразяване на представения ГФО с разпоредбата на чл.25 от Закона за счетоводството – подписването му от ръководителя на предприятието.

                        Обхватът на извършваната от длъжностното лице преценка се регламентира от нормите на чл. 21 ЗТР, чл. 62 от Наредба № 1/2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър, вр. с чл. 40 от Закона за счетоводството. Съгл. чл. 21, т. 4 от ЗТР към заявлението се прилагат всички изискуеми документи, като в чл. 62, т. 2 от Наредба 1/2007 г. се сочи, че това са документите, които доказват изпълнението на изискванията относно приемането на подлежащия на обявяване акт. Решението на ОС, обективирано в протокол, който отговаря на изискванията на чл. 232, ал. 1 и ал. 2 от ТЗ, установява, че подлежащия на обявяване акт - ГФО със съставните му части, изброени в чл. 26, ал. 1 ЗСч. е приет от върховния орган на дружеството. Длъжностното лице следва да обяви ГФО единствено при наличието на решение на ОС за приемане.

                        Съгласно чл.22, ал.5 от ЗТР когато към заявлението на търговеца за вписване, заличаване или обявяване не са приложени всички документи, които се изискват по закон, длъжностното лице по регистрацията дава указания на заявителя за отстраняване на нередовността. Указанията се оповестяват по електронната партида на търговеца, а когато е подадено заявление за регистрация на търговеца - на електронната страница на агенцията, не по-късно от следващия работен ден от постъпването на заявлението в търговския регистър. Заявителят може да изпълни дадените указания и да представи съответните документи чрез заявление по образец, определен в наредбата по чл. 31. Длъжностното лице постановява отказ, ако тези указания не са изпълнени до изтичането на срока по чл. 19, ал. 2, който е тридневен.

                        По делото не се спори и видно от самия отказ заявлението е подадено на 30.06.2018 г. По делото са приложени дадените от АВ указания, които са дадени в срока, посочен в жалбата или около 3 месеца след предвидения в закона срок за длъжностното лице /следващия работен ден след подаване на заявлението/. Смисълът на това законът да постави задължение на длъжностното лице по вписванията да даде указанията  по посочение в чл.22, ал.5 от ЗТР начин е в това, че тези указания се изпращат на електронната страница и по отношение на търговеца следва да има сигурност, че му е дадена възможност да узнае указанията. Поставяйки краткия срок от следващия работен ден законодателят е имал предвид, че търговецът ще има очакването че е възможно да получи указания по заявлението, което е подал и ще следи в този кратък период своята електронна страница. Законът не е поставил задължение на търговеца да следи ежедневно след подаване на заявление за вписване своята електронна страница в ТР, а това би било и неправилно.

                        Настоящият съдебен състав намира, че след като не е изпълнил задължението си, установено в закона да даде указанията по начина, предвиден в чл.22, ал.5 от ЗТР, длъжностното лице е следвало да даде тези указания, по начин който да му даде сигурност, че същите са получени от търговеца – заявител, от който момент да изчисли 3-дневния срок по чл.19, ал.2 ЗТР. Такъв ред е предвиден за връчването на самите откази в чл.25, ал.1 от ЗТР.

                        Съдът намира, че преписката следва да бъде върната като длъжностното лице към Агенцията по вписванията следва да връчи отново и по реда, посочен в мотивите на решението указанията към „З.т." АД.

                        Постановеният отказ е незаконосъобразен и следва да бъде отменен

 

                        Воден от горното съдът

 

                                                               Р Е Ш И  :

 

                        ОТМЕНЯ отказ № 20180630102450-2/1.10.2018 г. по повод заявление вх. № 20180630102450/30.06.2018 г., с който длъжностно лице към Агенция по вписванията /АВ/ е отказало вписване на обстоятелства по партидата на „З.т." АД  – обявяване на ГФО за 2017 г. на основание чл. 24 от Закона за търговски регистър /ЗТР/.

.                       ВРЪЩА делото на Агенция по вписванията за продължаване на процедурата по  обявяването и даването на указания.

                        РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

                                                                                                      СЪДИЯ: