Решение по дело №196/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 октомври 2020 г. (в сила от 3 юни 2021 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700196
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

485

град П.***, 21.10.2020 г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд-П.***, в открито съдебно заседание на девети октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

     СЪДИЯ: СЛАВА Г.

при секретаря Е. В., като разгледа докладваното от съдия Г. административно дело № 196/2020г. по описа на Административен съд-П.***, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на Дял трети, Глава единадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 1, ал. 1  във връзка с чл. 4 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Образувано е по искова молба, подадена „***“ЕООД, с ЕИК ***, със седалище с. Г.***, представлявано от управителя Л. И.**** срещу Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

В исковата молба се посочва, че на 12.03.2019г. на ищеца е съставен АУАН № 262896, въз основа на който е издадено НП № 34-0000054/22.03.2019г. от началник ОО”АА”-П.***. При действия по подновяване на лиценза във вр. с писмо рег. № 30-13-21-7732 от 02.10.2019г. узнал за издаденото наказателно постановление, както и за това, че е предадено за събиране от органите на НАП. На 04.10.2019г. оспорил законосъобразността на наказателното постановление пред районен съд-П.***. На 14.10.2019г. превел по сметка на НАП сумата от 1500лв., с основание  НП № 34-0000054/22.03.2019г.. С решение № 846 от 06.12.2019г., постановено по АНД № 1734/2019г. по описа на РС-П.***  наказателното постановление е отменено.

Сочи, че въз основа на  отменения незаконосъобразен акт ищецът е бил принуден да заплати 300 лева – адвокатско възнаграждение и 1500 лева – предварително платена имуществена санкция.

Иска се Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" гр.С.*** да бъде осъдена да заплати сумата от 1800 лева, представляваща  обезщетение за имуществени вреди – 300 лв., заплатено адвокатско възнаграждение и 1500лв. заплатена имуществена санкция, причинени в резултат на незаконосъобразен акт на администрацията – наказателно постановление № 34-0000054/22.03.2019г., издадено от Началник на ОО „Автомобилна администрация“–П.***, отменено с решение № 846 от 06.12.2019г., постановено по АНД № 1734/2019г. по описа на Районен съд–П.***, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на поканата – 17.02.2020 г. до окончателното плащане. Заявена е претенция за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание пълномощника на ищеца адв. В.К., поддържа исковата молба. Пледира същата да се уважи и да се присъдят сторените в настоящето производство разноски.

Ответникът по иска – Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" не се явява и не изпраща представител. В писмен отговор оспорва като неоснователен иска, в частта за присъждане на обезщетение за адвокатско възнаграждение. Не заявява претенция за присъждане на разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура-П.***, прокурор Р. Р.*** дава заключение за основателност на предявения иск.

Административен съд-П.***, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено следното:

Искът е подаден от надлежна страна срещу пасивно легитимиран ответник по смисъла на чл. 205 АПК, поради което е процесуално допустим.

Разгледан по същество същият се явява частично основателен, предвид следното:

От представените по делото доказателства се установява, че с НП № 34-0000054/22.03.2019г., издадено от Началник на ОО „Автомобилна администрация“–П.*** на ищеца, на основание чл. 105з, ал. 6, предл. 1 от ЗАвт.Пр е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 1 500 лева за извършено нарушение на чл. 10, ал. 2 от Наредба № 11 от 31.10.2002г..

Наказателното постановление е оспорено на 04.10.2020г. и е образувано АНД № 1734/2019г. по описа на районен съд-П.***.

От платежно нареждане от 14.10.2020г. се установява, че ищецът е внесъл по сметка на ТД на НАП-С.сума в размер на 1500лв. с посочено основание НП № 34-0000054/22.03.2019г.

В хода на съдебното производство по АНД № 1734/2019г. ищецът е представляван от адвокат по силата на пълномощно от 03.10.2019г.. По силата на договор за правна защита и съдействие № 14111 от 03.10.2019г. ищецът е заплатил на адв. В.К. в брой възнаграждение в размер на 300лв. Договорът е в оригинал и е в кориците на административно наказателното дело.  С решение № 846 от 06.12.2019г., постановено по АНД № 1734/2019г. по описа на Районен съд–П.*** е отменено изцяло наказателното постановление. Решението е влязло в сила на 03.01.2020г.

Ответникът по иска е поканен да заплати на ищеца сумата в размер на 1800лв., в едномесечен срок от получаване на поканата. Поканата е достигнала до него на 17.01.2020г., като претендираните суми  не са заплатени.

При така установените факти се налагат следните правни изводи:

Предявеният иск е допустим. Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. В случая се претендират вреди в резултат на незаконосъобразно наказателно постановление отменено с влязъл в сила съдебен акт, издадено от длъжностно лице на ответника. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" е юридическо лице на бюджетна издръжка към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията със седалище в С.***, съгласно чл. 2, ал. 3 от ЗАвП.  Следва, че искът за отговорност на държавата за вреди, причинени от незаконосъобразен акт на администрацията, е редовно предявен от надлежна страна, в хипотезата на чл. 204, ал. 1 от АПК, срещу субект по чл. 205 от АПК. По изложените съображения съдът дължи произнасяне по съществото на правния спор.

Разгледан по същество, искът е частично основателен.

Съгласно, разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице.

Ищецът основава претенцията си на отменено като незаконосъобразно НП и от тази отмяна се твърди настъпили имуществени вреди, представляващи платено адвокатско възнаграждение, чието обезщетение се претендира с разглежданата искова молба.

Основателността на иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ предполага кумулативното наличие на следните предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда (претърпяна загуба или пропусната полза) от такъв административен акт или от незаконно действие или бездействие; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието и настъпилата вреда. Липсата, на който и да е от елементите на този фактически състав препятства реализирането на отговорността на държавата по посочения ред. Първото условие е актът да е в изпълнение на административна дейност.

В разглеждания случай се установи, че издаденият от администрацията на ответника акт, чийто адресат е ищецът, а именно - НП  34-0000054/22.03.2019г. на Началник на ОО „Автомобилна администрация“–П.***, е отменен като незаконосъобразен с влязло в сила съдебно решение. Изхождайки от мотивите по т. 1 от Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. по тълк. дело № 2/20014 на Общото събрание на колегиите на ВАС и Гражданската колегия на ВКС, съдът приема, че издаването на това наказателно постановление е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност. Изпълнението на тези задължения по своето съдържание е административна дейност и в този смисъл наказателното постановление представлява властнически акт, издаден от административен орган и въпреки, че поражда наказателноправни последици, е резултат от санкционираща административна дейност. Именно такъв акт е отменен от съда като незаконосъобразен. Следва, че е осъществена първата от визираните в чл. 204, ал. 1 от АПК предпоставки - отменен като незаконосъобразен акт на държавен орган, издаден при упражняване на административна дейност.

Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждащото действие, като цитираната разпоредба е приложима и по отношение на вредите, причинени от незаконосъобразни наказателни постановления, отменени по съдебен ред. Провеждането на производство по обжалване пред съд е необходима предпоставка за отмяната на наказателното постановление и единствено средство за защита на лицето, което твърди, че не е виновно и че неговите права са накърнени неправомерно от административния орган. Ако в производството по съдебно обжалване на отмененото НП ищецът е ползвал адвокатска защита, защото не е могъл сам да се защити, заплатеното възнаграждение за осъществяване на тази защита съставлява увреждане на имуществената сфера на адресата на незаконосъобразното наказателно постановление. Така претърпяната загуба е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен акт на администрацията, доколкото ищецът не би заплатил адвокатското възнаграждение, ако не бе издадено наказателното постановление, за обжалването на което е ангажирал квалифициран защитник (адвокат). Заплащането на адвокатската защита в съдебното производство е дължим и присъщ разход за обезпечаване на успешния изход на спора, и се намира с обжалвания акт в отношение на обуславяща причина и следствие. Адвокатският хонорар, платен за осъществяване на тази защита, е имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт и е непосредствена последици от него. Независимо, че плащането на адвокатското възнаграждение е извършено въз основа на изрично писмено пълномощно и по силата на облигационно отношение между адвоката и ищеца, несъмнено съществува пряка причинно-следствена връзка между настъпилата вреда и отменения незаконосъобразен акт, тъй като единствената причина за упълномощаването и използването на адвокатска услуга, за реализиране на правото на защита, включително и чрез съдействие на адвокат, е издаденото наказателно постановление от орган на ответника. Следва, че ангажирането на адвокатска помощ срещу заплащане на съответно възнаграждение, е пряка и непосредствена последица от издаденото наказателно постановление. Евентуално намаляване имуществото на ищеца, следва да се приеме, че е предизвикано от издаването на това наказателно постановление, което впоследствие е отменено от съда.

Видно от административнонаказателно дело № 1734/2019г. по описа на Районен съд-П.***, адвокат В.К. е осъществила процесуално представителство и защита на настоящия ищец в производството пред районния съд, в обема на предоставените й пълномощия. Т.е. установена е и втората предпоставка на предявения иск.

Съдът приема за установена и третата предпоставка – настъпване на имуществена вреда, изразяваща се в реално плащане на уговореното адвокатско възнаграждение от настоящия ищец на адв. В.К. в претендирания размер от 300 лева. Съобразявайки Тълкувателно решение № 1/15.03.2017г. на ОСС от I и II колегия на Върховния административен съд по тълкувателно дело № 2/2016г., настоящият съдебен състав намира предявеният иск за имуществени вреди за доказан по основание и в претендирания размер от 300 лева, тъй като това е реално заплатената сума по договора за правна защита и съдействие 03.10.2019г. С тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. на Общото събрание на колегиите във ВАС, по тълкувателно дело № 2 от 2016 г., се прие, че при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от ЗОДОВ.

Съдът приема, че размерът на адвокатското възнаграждение, платено от ищеца, е доказано в настоящото исково производство. Представен е неоспорен от ответника договор за правна защита и съдействие  от 03.10.2019г., в който изрично е вписано, че уговорената сума е заплатена в брой в момента на подписване на договора.  Този договор е приложен в оригинал в кориците на АНД № 1734/2019г. Въз основа и съгласно тълкувателно решение № 6/2012г. на ВКС вписването на направеното плащане в договора за правна защита е достатъчно за установяване на действително извършеното заплащане и договора в тази му част има характер на разписка.

Въз основа на изложеното и като се вземе предвид, че не е осъществена безплатна правна помощ се прима, че  за осъществяване предмета на договора за правна защита и съдействие настоящия ищец е заплатил на адв. В.К. адвокатско възнаграждение в размер на 300.00лв.. Предявеният иск е основателен. Същият е доказан в размер на 300. 00 лева. Представлява обезщетение, съответстващо на критериите на чл. 36, ал. 2 от ЗАдв. - "справедлив и обоснован размер" и е в минимален размер, съгласно чл. 18, ал. 2 от Наредба № 1 от 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Следователно искът е изцяло доказан и ще бъде уважен в размера, в който е предявен.

Ответникът ще бъде осъден да заплати на ищеца сумата от 300 лв., представляваща обезщетение за причинени на ищеца имуществени вреди изразяващи се в платено адвокатско възнаграждение при ангажирането на адвокат по АНД № 1734/2019г. по описа на Районен съд-П.***. Налице е доказана пряка причинно-следствена връзка между изплатената сума за адвокатско възнаграждение в размер на 300.00 лв. и отмененото като незаконосъобразно наказателно постановление.

Поради изложените съображения искът за имуществени вреди следва да бъде уважен в пълния размер от 300 лева. Направеното искане за присъждане на лихва върху претендираната сума е основателно. Предвид уважаване на главния иск, следва да бъде уважена и акцесорната претенция за законната лихва върху присъдената сума от датата на поканата за доброволно плащане – 17.02.2020г. до датата на окончателно й изплащане.

Искът, в частта с която се иска заплащане на причинени имуществени вреди в размер на 1500 лева, представляващи предварително платена "имуществена санкция" по отмененото наказателно постановление е неоснователен и като такъв ще се отхвърли. Доводите в тази връзка са следните:

Ищецът сочи, да е претърпял имуществена загуба в размер на сумата 1500, 00 лв., доколкото е платил по банков път наложената с НП административна санкция, преди НП да е влязло в сила.

Видно от данните в приложената вносна бележка № FT19287512606300 от 14.10.2019г., изд. от "ОББ" АД, Л. Й. И.*** на 14.10.2019г. е внесла по сметка на ТД на НАП-С.***-град ПДВ/публични държавни вземания/ сума в размер на 1500, 00 лв., с основание за внасяне НП № 34-0000054/22.03.2019г.

От удостоверение за наличие или липса на задължения с изх. № 140201900250280 от 30.09.2019г. е видно, че НП № 34-0000054/22.03.2019г. е изпратено за събиране от НАП. Видно от НП, върху него има печат влязло в сила 01.05.2019г., на основание чл. 58, ал. 2 от ЗАНН.

ЗАНН, допуска предварително изпълнение на наказателно постановление, но само по отношение на нарушител без постоянен адрес в Република България, съгласно чл. 79а от ЗАНН, какъвто не е настоящия ищец и за него е неприложима тази възможност.

Съгласно чл. 94, ал. 2 от ЗАвПр наложеното наказание  се заплаща в едномесечен срок от влизането в сила на наказателното постановление.

Правните спорове, разглеждани от административните съдилища по реда на чл. 203 и сл. от АПК, на материално правно основание чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, са свързани с отговорността на държавата и общините за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Реализирането само на този тип юридическа гражданска отговорност може да се търси по горепосочения ред и на така визираното правно основание.

Предварителното плащане на имуществената санкция не представлява разноски направени от страната във връзка с обжалването на НП, не е заплатен адвокатски хонорар или други разноски по приключването на административно – наказателното производство, поради което исковата претенция в тази част не може да се подведе под хипотезата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Дори и да приемем, че ТП № 2/2014г. от 19.05.2015г. по т. дело № 2/2014г. на ВАС и ВКС е приложимо в случая, тъй като е отменено наказателното постановление и решението по отмяната е влязло в сила, то не е налице пряка причинно-следствена връзка с незаконосъобразно издадения акт и предварително платената глоба като имуществена вреда.

В случая заплащането на глобата в размер от 1500.00 лв. е извършено на 14.10.2019г. след узнаване за издаденото наказателно постановление и след упражнено право на оспорване.  Предварителното доброволно плащане Закона за автомобилните превози не е регламентирал. При отмяна на наказателното постановление с влязъл в сила съдебен акт, заплатената сума става недължима поради отпадане на основанието за нейното плащане, тъй като не е ангажирана административно наказателната отговорност на субекта. Последната се установява с влязъл в сила акт за налагане на административното наказание, какъвто в случая не е налице. Както се посочи, законът не допуска възможност за доброволно предварително плащане на предвиденото наказание, като дължимостта би възникнала в един по-късен момент - след влизане в сила на наказателното постановление. Горното дисквалифицира предварително платената глоба като имуществена вреда, която е в пряка причинно-следствена връзка от незаконосъобразното наказателно постановление. В случая липсва причинна връзка между последния и обедняването на ищеца като предпоставка за основателност на предявения иск. Следва отхвърлянето му като неоснователен.

Допълнителни съображения в подкрепа на горния извод за неоснователност на иска, съдът излага въз основа на разпоредбата на чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ. Съгласно чл. 8, ал.3 от ЗОДОВ, когато закон или указ е предвидил специален начин на обезщетение, този закон не се прилага. Безспорно е, че глобата или имуществената санкция по влезли в сила наказателни постановления представляват публично държавно вземане по чл. 162, ал. 2, т. 7 от ДОПК и като такова подлежи на възстановяване по специална процедура, предвидена в ДОПК. Съгласно чл. 129, ал. 1 от ДОПК, възстановяване се извършва по инициатива на органа или по искане на лицето. В конкретния случай  наказателното постановление е изпратено за събиране от орган на НАП и плащането е прието от НАП.  Недължимо внесената такава, дори и да произтича от отменен акт, както се претендира в случая, не подлежи на връщане като вреда при приложението на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а по предвидения законов ред за възстановяване на недължимо платено публично държавно вземане от органа, в чиито бюджет е постъпил паричния доход.  В случая сумата е събрана от орган по приходите и същата подлежи на възстановяване по реда на чл. 128, ал. 1 от ДОПК.    Прихващането и възстановяването на недължимо платени суми от глоби и имуществени санкции е уредено в раздел I от глава шестнадесета на ДОПК, а съгласно § 2 от ДР на същия кодекс за неуредените от него случаи се прилага АПК. Следователно  в случая е приложим редът разписан в ДОПК, който ред изключва прилагането на ЗОДОВ, съгласно чл.  8, ал. 3 от ЗОДОВ.

На следващо място възстановяването на платена глоба е по съществото си е и претенция за неоснователно обогатяване, а не за непозволено увреждане и не може да се приеме за пряка и непосредствена вреда от отмененото НП. Претенции за неоснователно обогатяване се разглеждат по общия ред.

С оглед изложеното исковата молба, в частта с която се иска осъждане на ответника да заплати обезщетение в размер на 1500 лв. е неоснователна и недоказана и подлежи на отхвърляне.

При този изход на спора ищецът има право на разноски. Същите са своевременно поискани и са придружени със списък на разноските. Искът е уважен частично, поради което ответникът ще бъде осъден да заплати на ищеца на основание чл. 10, ал. 2 от ЗОДОВ разноски в общ размер на 100лв., представляващи 50лв внесена държавна такса и 50лв. за адвокатско възнаграждение, съразмерно с уважената част на иска.

Ответникът не претендира разноски поради което и не се присъждат такива.

Така мотивиран и на основание чл. 203 и чл. 204, ал. 1 и ал. 4 от АПК във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и чл. 10, ал. 2 от ЗОДОВ, съдът

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, със седалище гр. С.***, ул. “ген. Гурко” № 5 да заплати на„***“ЕООД, с ЕИК *********, със седалище с. Габровдол, общ. Земен, обл. П.***, представлявано от управителя Любка Иванова сумата от 300.00 (триста) лева, представляваща обезщетение за имуществени вреди, причинени от незаконосъобразно наказателно постановление № 34-0000054/22.03.2019г. издадено от началник на отдел ОО”АА”-П.***, което е отменено с решение № 846 от 06.12.2019г., постановено по АНД № 1734/2019г. по описа на  Районен съд-П.***, заедно със законната лихва върху тази сума от 17.02.2020г. до окончателното й изплащане, като отхвърля иска до пълния предявен размер от 1800лв..

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, със седалище гр. С.***, ул. “ген. Гурко” № 5 да заплати на ***“ЕООД, с ЕИК *********, със седалище с. Габровдол, общ. Земен, обл. П.***, представлявано от управителя Любка Иванова сумата от 100 (сто) лева,  представляваща разноски по административно дело № 196 по описа за 2020г. на Административен съд-П.***.

Решението може да се обжалва от страните пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от връчването му.

 

 

 

СЪДИЯ: