Решение по дело №1797/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 168
Дата: 17 март 2023 г. (в сила от 17 март 2023 г.)
Съдия: Калинка Костадинова Иванова
Дело: 20221210201797
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 168
гр. Благоевград, 17.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и четвърти януари през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Мария Г. Исидорова
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20221210201797 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба на дружество "Експрес транс 2015“ ЕООД, ЕИК , със седалище
и адрес на управление гр. Б., ул. „28” № представлявано от К. Н. – Д.-М. против
наказателно постановление № 42-0003244 от 10.10.2022г., издадено от Директора на РД
„Автомобилна администрация“ София, с което на дружеството е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 5000,00 лв. за нарушение на чл. 91б, ал. 1, т.
1, от Закона за автомобилните превози. Искането е за отмяна на наказателното
постановление като незаконосъобразно поради допуснати нарушения на процесуалните
правила, неправилно приложение на закона, повторно наказване за едно и също нарушение
и пр. В съдебното производство жалбоподателят се представлява от процесуален
представител, който поддържа жалбата и представя доказателства в нейна подкрепа,
претендират се разноски в размер на 600 лв. за процесуално представителство. Наказващият
орган оспорва жалбата и размерът на адвокатското възнаграждение. По делото са събрани
писмени и гласни доказателства, чиито анализ дава основание на съда да приеме за
установено следното от фактическа страна:
Дружество "Експрес транс 2015" ЕООД е превозвач, притежаващ Лиценз на Общността с
per. №15229 от 16.05.2016г за международен превоз на товари срещу заплащане. По реда на
чл. 91, ал.3 от Закон за автомобилните превози е разпоредено извършване на тематична
проверка на транспортната дейност и превозвачът е уведомен с известие рег. № 12-00-00-
420/66/16.06.2022г. като е определена дата на проверката 15.07.2022г. и обхвата й - изискани
са документи с данни за водачите, управлявали МПС с рег. № в периода от 01.01.2022г. до
1
01.04.2022г., документи за автомобила, превозни документи за извършен обществен превоз
на товари в този период, тахографски листа и архивирани данни от дигиталните тахографи и
карти на водачи за проверявания период, книга за инструктаж на водачите, дневник на
предпътните технически прегледи и дневник на предпътните медицински прегледи и др.,
като представителят на дружеството е уведомен, че ако поисканите документи не бъдат
представени ще бъде понесена административнонаказателна отговорност за неизпълнение
на задълженията за представяне на документи за извършваната дейност по реда на чл. 91б,
ал1, т.1 от Закон за автомобилните превози. По молба на пълномощник на управителя на
дружеството - госпожа М. П., която е била във влошено здравословно състояние, проверката
е отложена за 21.07.2022г. Тъй като до 17.00ч. на 21.07.2022г. в контролен отдел на "АА" в
гр. Благоевград не се е явил представител на дружеството и не са представени изисканите
документи във връзка с транспортната дейност на дружеството "Експрес транс 2015" ЕООД
е съставен акт за установяване на административно нарушение № 326459/21.07.2022г. от
инспектор А. Я. и свидетел Е. Г. и в отсъствие на представител на дружеството, за това, че
превозвачът "Експрес транс 2015" ЕООД не представя за проверка всички документи,
свързани с превозната му дейност и превоза на товари за периода от 01.01.2022г до
01.04.2022г, които са изискани с известие с рег.№12-00-00- 420/66/16.06.2022г, получено от
упълномощеното лице М. П., като не са представени документи /СУ на МПС/ за водачите,
управлявали МПС с per. № от категория N3; документите на това МПС превозни документи,
пътни листа, товарителници; тахографски листове или данни от дигитален тахограф и
картите на водачите за проверявания период; дневници за извършените предпътни прегледи
и квалификацията на извършилите ги лица, като по този начин е допуснал нарушение на чл.
12, ал. 5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. на МТИТС във вр. с чл. 91б, ал. 1, т. 1 от Закон
за автомобилните превози. Актът е връчен и на 04.08.2022г. в областен отдел на "АА"
Благоевград е постъпило възражение към акта с рег.№ 52-00-08-6062/09.08.2022г. в което М.
П. възразила срещу съставения акт, като посочила, че е била възпрепятствана по обективни
причини да се яви за извършване на проверката поради влошеното си здравословно
състояние и е представила като доказателство за това болничен лист № Е20221501161, в
който е било описано заболяването и правото на отпуск от 21 до 27 юли 2022г. Към
възражението е било представено пълномощно от управителя на дружеството К. Н. – Д.-М.,
с което М. А. П. и Н. А. П. от с. П., община П. са били упълномощени заедно и поотделно да
представляват фирма "Експрес транс 2015" ЕООД пред държавата и всички
административни органи, да представят документи, да подписват документи във връзка с
търговската дейност, да получават актове за установени административни нарушение и да
правят възражения по тях и т.н. Възражението е преценено от наказващия орган като
неоснователно и въз основа на акта е издадено наказателно постановление № 42-0003244 от
10.10.2022г. от Директора на РД „Автомобилна администрация“ София, с което на
дружеството е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на
5000,00 лв. за нарушение на чл. 91б, ал. 1, т. 1, от Закона за автомобилните превози.
Наказателното постановление е връчено на 18.11.2022г. и е обжалвано пред Районен съд
Благоевград при спазване на правилата на чл. 59 от ЗАНН. Пред съда контролните органи са
2
потвърдили участието си в административнонаказателното производство, установеното
нарушение и изпълнената процедура за съставяне и връчване на акта за установеното
нарушение.
Анализ на установените факти дава основание на съда да прецени, че жалбата е допустима,
разгледана по същество е неоснователна, като съдът приема, че направените възражения за
допуснати съществени нарушения на правото на защита и приложение на материалния
закон са неоснователни. Съдът посочва, че съгласно разпоредбата на чл. 91б, ал.1, т.1 от
Закон за автомобилните превози превозвачите са длъжни да предоставят на служителите от
Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за проверка всички документи,
свързани с превозите на пътници и товари. Превозвачът „Експрес транс 2015" ЕООД е бил
уведомен за задължението си да представи в Областен отдел „Автомобилна администрация”
Благоевград документи за извършваната превозна дейност и конкретна информация за
извършените превози в периода 01.01.2022 до 01.04.2022 г. с ППС с per. № , както и
документи във връзка със статута, квалификацията и инструктажа на водачите му.
Уведомяването е направено с известие по реда на Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. за начина
на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в
предприятията и за класифицирането на превозвачите и на лицата, извършващи превози за
собствена сметка. Проверката е била насрочена за 21.07.2022г., но фактически не е могла да
бъде извършена, защото тогава в управлението на Областен отдел „Автомобилна
администрация” в Благоевград не се е явил представител на превозвача и на контролните
органи не са представени за проверка никакви документи, включително и тези, поискани с
известие № 12-00-00-420/66/16.06.2022г. - документи за извършваната превозна дейност с
автомобил с рег. № за периода от 01.01.2022г. до 01.04.2022г. По този начин превозвачът е
допуснал нарушение на задължението си по чл. 91б, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните
превози. Нарушението е установено правилно, като при образуването и воденето на
администратративнонаказателното производство не са допуснати нарушения на
процесуалните правила на ЗАНН, като на представител на превозвача е дадена възможност
да участва в производството, предявен и връчен е акт за установяване на административното
нарушение, в който обстоятелствата на нарушението са описани в достатъчна степен ясно и
непротиворечиво. Не може да бъде споделено като основателно възражението, че
пълномощник на управителя на дружеството не е могъл да се яви и да представи
документите и данните за извършване на проверката поради влошено здравословно
състояние, за което са представени доказателства с болничен лист. Съдът посочва, че от
представеното по делото пълномощно, дадено от управителя на дружеството К. Н. – Д.-М., с
което М. А. П. и Н. А. П. от с. П. община П. са упълномощени заедно и поотделно да
представляват фирма "Експрес транс 2015" ЕООД пред държавата и всички
административни органи, се установява, че освен М. П., упълномощен да представлява
дружеството и да представя документи на държавните органи във връзка с насрочената
проверка е имал Н. А. П.. Заболяването на П. я е препятствало да се яви и да представи
документите, изискани от контролните органи на ИААА, но пълномощникът Н. П. е можел
и е следвало да представи изисканите документи, тъй като е разполагал с това право и ако
3
действително превозвачът е бил добросъвестен към задължението си по чл. 12, ал.5 от
Наредба № Н-14 от 27.08.2009г на МТИТС да представи поисканите му от контролните
органи документи и данни от дигитален тахограф и карти на водачите, той е следвало и е
можел да изпълни задължението си, тъй като освен М. П. е имал и друг пълномощник - Н.
П., който е разполагал със същите права. В административнонаказателното производство са
установени и описани мястото на нарушението, датата му, бездействието на превозвача да
представи превозни документи за извършваната дейност с конкретен автомобил и водачите
му и период от време, като няма допусната неяснота или противоречие относно тези
обстоятелства. Съдът посочва, че проверката е извършена в рамките на служебната
компетентност на контролните органи на Областен отдел „Автомобилна администрация”,
като няма допуснати нарушения на правилата на чл. 40 и сл. от ЗАНН при образуване на
административното производство, съставяне и връчване на акта за установеното
административно нарушение. Въз основа на този акт, при спазване на изискванията на чл. 57
и сл. от ЗАНН е издадено атакуваното наказателно постановление № 42-
0003244/10.10.2022г., издадено от Ч. А. К.-директор на Регионална дирекция ”Автомобилна
администрация” София, с което е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв. на
основание чл. 97, ал.1, пр. последно от Закона за автомобилните превози. Санкционната
норма предвижда наказание глоба или имуществена санкция за този, който не представи за
проверка свързани с превозната дейност документи и е приложена правилно, като е
установено, че на 21.07.2022г. превозвачът „Експрес транс 2015" ЕООД не е представило за
проверка в ОО “АА” гр.Благоевград документи във връзка с превозната си дейност. При
налагане на санкцията е приложена разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН, като правилно е
преценено, че нарушението не се отличава с необичайна за подобен вид нарушения ниска
степен на обществена опасност и незначителност на настъпилите от него общественоопасни
последици. Съдът посочва, че санкцията за този вид нарушения са с висок размер и са
оправдани от високата им обществена опасност, тъй като неизпълнението на задължението
за представяне на документи на контролните органи води до невъзможност за контрол на
извършвана превозна дейност и поради това не може да бъде контролирано спазването на
времето за работа и почивка на водачите, което крие риск от лоша организация, от твърде
продължителна работа, липса на достатъчно почивка и това значително увеличава риска от
произшествия. Санкционираното нарушение не се отличава с необичайно ниска обществена
опасност, дори напротив, липсват данни за извършвана превозна дейност за продължителен
период от три месеца. Обобщавайки направените правни изводи, съдът преценява, че
атакуваното наказателно постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Съдът намира неоснователно възражението за неправилно приложение на закона, като
посочва, че обстоятелствата по случая са установени правилно и вярно са квалифицирани
като нарушение на задължението на превозвачите по чл. 91б, ал.1, т.1 от Закона за
автомобилните превози, а не по чл. 91в, ал.2 от Закона за автомобилните превози, който
задължава превозвачите да съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и
да предоставят за проверка от контролните органи тахографските листове от аналогови
тахографи; информацията, извлечена от паметта на дигиталния тахограф и от картата на
4
водача и пътните листа от извършените превози. В случая превозвачът е бил длъжен да
представи на контролните органи не само информацията от дигиталните карти и тахограф
на автомобил с рег. № , но и други документи във връзка с превозната дейност –
товарителници, дневници за предпътни прегледи, документи за превозното средство и др, но
дори да се счита, че липсата на дигитална информация е отделно нарушение, то
обстоятелството, че на превозвача не е наложено отделно наказание за него е по-
благоприятно за него и за съда няма основание за промяна.
Предвид изхода на делото съдът намира неоснователно искането за присъждане на разноски
за процесуално представителство на жалбоподателя в размер на 600 лв. Обобщавайки
изложените мотиви и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 42-0003244 от 10.10.2022г., издадено от
Директора на РД „Автомобилна администрация“ София, с което на основание чл. 97, ал.1 от
Закон за автомобилните превози е наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 5000,00 лв. на дружество "Експрес транс 2015“ ЕООД, ЕИК , със
седалище и адрес на управление гр. Б., ул. „28” № представлявано от К. Н. - Д. М.
ОСТАВЯ без уважение искане за присъждане на съдебни разноски в размер на 600.00 лв. за
процесуално представителство на дружеството пред Районен съд Благоевград.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Благоевград в 14
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
5