Решение по дело №109/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 март 2021 г. (в сила от 29 ноември 2021 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20217160700109
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 53

гр. Перник, 15.03.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

         Административен съд-Перник, в публично съдебно заседание на двадесет и шести февруари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                                                 Съдия: Слава Георгиева

         При секретаря Е. В.***, като разгледа административно дело № 109/2021г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 166, ал. 2 от Данъчноосигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във вр. с чл. 27, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 3.04.2008г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. (Наредба № 11/03.04.2008г.).

Образувано е жалба на Н.Х.И., с адрес: *** против Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/3389 от 27.09.2019г. издаден от зам. изпълнителен директор на  ДФ“Земеделие“.   С акта за установяване на публично държавно вземане Н.Х.И. е изключен от подпомагане и е установено публично държавно вземане в размер на ***лв., представляващо 25% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2011г.,  2012г., 2013г. и 2014г..

В жалбата се навеждат доводи за неправилност и незаконосъобразност на издадения АУПДВ. Застъпва се тезата, че актът е издаден от некомпетентен орган, липсват правни основания, на които да се издаде такъв акт и са допуснати съществени процесуални нарушения. Иска актът да се отмени и да се присъдят сторените разноски.

         В открито съдебно заседание, жалбоподателят не се явява, а се представлява от адв. А. Д.***, от АК-С.***.  Поддържа жалбата и пледира същата  да се уважи. Заявява претенция за присъждане на разноски, за което представя списък на разноските по чл. 80 от ГПК.

         В открито съдебно заседание ответникът – заместник – изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, редовно призован не се  явява и не  изпраща представител. По делото на 25.02.2021г. е постъпила молба от юк. П., в която е изразено становище за неоснователност на жалбата. Направено е искане жалбата да се отхвърли като неоснователна и да се присъди юрисконсултстко възнаграждение. Направено е и  възражение  за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

По допустимостта:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и от страна, която е засегната от акта. Оспорва се индивидуален административен акт. Поради това същата е процесуално допустима и се дължи разглеждането й по същество.

Административен съд–Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени доказателства, приема за установено:

С решение № 1391 от 03.02.2021г., постановено по АД № 7698/2020г. състав при ВАС е отменил решение № 116 от 09.04.2020г., постановено по АД № 790/2019г. по описа на Административен съд-Перник и е върнал делото за ново разглеждане от друг състав на Административен съд-Перник. Прието е, че неиздаване на нарочен акт за изключване от подпомагане не представлява съществено процесуално нарушение, нито неправилно приложение на материалния закон, така както е прието в отменителното решение на първоинстанционния съд. Делото е върнато за ново произнасяне по отношение на материалната законосъобразност на  Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/3389 от 27.09.2019г. издаден от зам. изпълнителен директор на  ДФ“Земеделие“. 

От фактическа страна:

Между страните не е спорно, че жалбоподателят, регистриран с УРН 532292, е подал на 13.05.2011г., за кампания 2011, първо общо заявление за подпомагане с УИН 14/180511/28864, като е попълнил и заявление за регистрация. Заявено е подпомагане по Схема за единно плащане на площ (СЕПП), по Схема за национални доплащания на хектар земя (НДП) и по Мярка 211 "Плащания за природни ограничения на земеделски стопани в планински райони" (НР1).  По това заявление, видно от уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1152 от 21.07.2012г. на изпълнителния директор на ДФЗ е извършено първо компенсаторно плащане в общ размер на 7 492. 87 лв. (таблица № 2), като първоначално е оторизирана сума от 7 218.27 лв., а при извършена последваща оторизация сумата от **** лв. (таблица № 1).

За кампания 2012г., видно от уведомително писмо изх. № 02-140-6500/2501 от 20.09.2013г. на изпълнителен директор на ДФ”Земеделие” е, че жалбоподателят е  подал заявление за финансово подпомагане с УИН 14/100512/31770, за кампания 2012. Конкретно по мярка 211 – НР1 е оторизирана сума в размер на 9 221. 79 лв.

За кампания 2013г., видно от уведомително писмо изх. № 02-140-6500/1874 от 14.08.2014г. на изпълнителния директор на ДФ”Земеделие” е, че жалбоподателят е подал заявление за финансово подпомагане с УИН 14/090413/34180 за кампания 2013. Конкретно по мярка 211 – НР1, на два транша, е извършено плащане в общ размер на 8 553. 71 лв. (таблица № 2), като е оторизирана сума от 8 553. 71 лв. (таблица № 1).

По делото, въпреки указанията на съда, включително във връзка с разпределение на доказателствената тежест, не се представи заявление за подпомагане за кампания 2014 с УИН 14/060614/38011, подадено от жалбоподателя, посочено в мотивите на АУПДВ. Ответникът заявява също, че уведомително писмо във връзка с това заявление за подпомагане за кампания 2014г. не е издавано. По настоящето производство въпреки, указанията на съда, от страна на жалбоподателя не се ангажираха доказателства за подадено заявление за подпомагане за кампания 2015г.

От представените по делото доказателства за извършени плащания в полза на жалбоподателя по подадените заявления за кампании 2011г., 2012г., 2013г. и 2014г, представляващи извлечения от СЕБРА (Система за електронни бюджетни разплащания) се установява, че в полза на жалбоподателя  по мярка 211 са извършени плащания по заявления за подпомагане съответно за кампании 2011г., 2012г., 2013г. и 2014г., както следва:

За кампания 2011г. по мярка 211, са извършени три плащания в общ размер на ***лв., от които: *** лв. на 23.12.2011 г.; *** лв. на 31.05.2012 г.; *** лв. на 31.05.2012 г.

За кампания 2012г. по мярка 211 са извършени две плащания в общ размер на *** лв., от които: *** лв. на 27.08.2013 г.; *** лв. на 27.08.2013 г.

За кампания 2013г. по мярка 211 са извършени четири плащания в общ размер на ***лева, от които: *** лв. на 14.12.2013 г.; *** лв. на 14.12.2013 г.; *** лв. на 17.04.2014 г. и *** лв. на 17.04.2014 г.

За кампания 2014г. по мярка 211, на 18.12.2014г. са извършени две плащания в полза на жалбоподателя, съответно на сумата от 2 231. 08 лв. и на сумата от 10 163. 80 лв. Сборът от двете суми е равен на сумата от 12 394. 88 лв., посочена АУПДВ като изплатена сума по заявление с УИН 14/060614/38011 за кампания 2014 по мярка 211 – НР 1. След съвкупната преценка на така приобщените доказателства, и въпреки липсата на издадено уведомително писмо за кампания 2014г., съдът приема за установено по делото, че за кампания 2014г. на жалбоподателя е оторизирана и изплатена сума от 12 394. 88 лв. по заявление за подпомагане за кампания 2014 г. по мярка 211 – НР1.

По делото не се представиха доказателства за подаване от жалбоподателя  на заявление за подпомагане по мярка 211 – НР 1 за кампания 2015г..

С писмо изх. № 01-6500/3389 от 24.06.2019г. на заместник – изпълнителния директор на ДФ”Земеделие”, Н.И. е уведомен за откриването на производство по издаване на АУПДВ. Като основание за образуване на производството е посочено неспазването на многогодишен, петгодишен, ангажимент по мярка 211, поет с подаването на заявление за подпомагане по мярка 211 – НР 1 за кампания 2011, по което е получено първо компенсаторно плащане, което на свой ред представлява неспазване на изискванията на чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г.– кандидатите за подпомагане по реда на тази наредба да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период най–малко 5 последователни години от първото компенсаторно плащане, както и да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото компенсаторно плащане. Уведомен е за изплатените до момента суми за кампании 2011, 2012, 2013 и 2014 г., които  са съответно в размери *** лв.; *** лв.; *** лв. и *** лв., в съответствие с разпоредбата на чл. 14, ал. 1, ал. 1, т. 4 от Наредбата и че  същият следва да възстанови 9 415. 81 лв., представляващи 25% от получената субсидия по мярката, тъй като е прекратил участието си след четвъртата година от поетия ангажимент. В писмото е предоставена възможност на кандидата за депозиране на възражения. Писмото е съобщено на Н.И. на 10.07.2019г., видно от известие за доставяне. В указания срок е подал възражение, в което единствено са изложени доводи за неверност и неоснователност на "твърденията" в уведомителното писмо, съответно несъгласие с тях.

Възражението е прието за неоснователно. Издаден е АУПДВ с изх. № 01-6500/3389 от 27.09.2019г. на заместник – изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”. С него Н.И. е  изключен от подпомагане и спрямо същия, на основание  чл. 14, ал. 1, т. 4, във връзка с чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11 от 03.04.2008г., е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 9 415. 81 лв., представляващо 25% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2011г., 2012г., 2013г. и 2014г.. Този акт е предмет на настоящето съдебно производство.

При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд–Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

АУПДВ е издаден от компетентен орган. Чл. 166, ал. 1 от ДОПК предвижда, че публичните държавни вземания се установяват от органа, определен в съответния закон. Съответният закон в случая е Закона за подпомагането на земеделските производители. В чл. 20а, ал. 5 от ЗПЗП е предвидено, че изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” издава актове за установяване на публични държавни вземания по реда на ДОПК. Ал. 6 на същата разпоредба урежда възможността това правомощие да бъде делегирано на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. По делото е приложена Заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019г., издадена от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, с която /т. 18, т. 19/ на основание чл. 20а, ал. 6 от ЗПЗП правомощията по чл. 20а, ал. 5 от ЗПЗП за издаване и подписване на писма за откриване на производство по издаване на актовете за установяване на публични държавни вземания и за издаване и подписване на актовете за установяване на публични държавни вземания по мярка 211 „Плащания за земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони” и/или изключване от подпомагане по чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008г. за условията и реда за прилагане на мярка 211, са делегирани на Петя Славчева, заместник изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“. Оспорвания акт е подписан именно от Петя Славчева, заместник изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“. Въз основа на това се приема, че доводът за липса на компетентност на издателя на административния акт е неоснователен. Актът е издаден от компетентен орган, поради което не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.

Актът е издаден в писмена форма и отговаря на изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК. Има посочени правни основания и изложени фактически такива. Мотивиран е. Съдържа ясно и конкретно разпореждане, разяснена е възможността, срока и органа, пред който може да се обжалва, датиран и подписан е. Не се констатират основания по чл. 146, т. 2 от АПК за отмяната му.

При издаване на акта не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да се възприемат за съществени и само на това основание АУПДВ да се отмени. Административният орган се е позовал на резултати от административна проверка по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП, които са обективирани в писмените доказателства по делото. Налице са и доказателства за извършени компенсаторни плащания по мярката за кампания 2011 и следващите. Ответникът представя доказателства за уведомяване на адресата на акта по реда на чл. 26, ал. 1 от АПК за започване на административно производство по установяване на публично държавно вземане, като по този начин е осигурена възможността му по чл. 34 от АПК да участва в производството. Актът е издаден след като са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая по реда на чл. 35 от АПК. При това положение се приема, че не са налице основания, които да доведат до отмяна на акта в условията на чл. 146, т. 3 от АПК.

С Наредба № 11/03.04.2008г. се уреждат условията и редът за прилагане на мерки от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Една от тези мерки е  "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планински райони".

Обжалваният акт за установяване на публично държавно вземане е издаден при правилно приложение на материалния закон. В чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г. са предвидени задължения за кандидатите за подпомагане по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони” да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период от най-малко пет последователни години от първото компенсаторно плащане и да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото компенсаторно плащане. Санкцията за неизпълнение на задължението по чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредбата е уредена в чл. 14, ал. 1 от същият нормативен акт. В относимата редакция, след изменението му с Решение № 4401 от 13.04.2016г. на ВАС по АД № 4639/2015г., обнародвано в ДВ бр. 13/07.02.2017г. и към датата на издаването му, е предвидено, че земеделски стопанин, който не подаде заявление за подпомагане по време на поетия петгодишен ангажимент, се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови получените до момента компенсаторни плащания за необлагодетелстваните райони или част от тях в зависимост от годината, в която e прекратил участието си в мерките. Издаване на отделен акт за изключване от подпомагане, с който да се прекратява многогодишния ангажимент и който акт да е влязъл в сила,  съгласно отменителното решение на ВАС въз основа, на което е настоящето производство не се следва. Даденото в него тълкуване на закона е задължително за съда, на който е върнато делото. Успоредно с това и практиката, на която се позова жалбоподателя не се споделя от настоящия състав.  Прекратяване на подпомагането, към дата на издаване на атакувания АУПДВ не е предвидено, като предпоставка за установяване на публично държавно вземане. От редакцията на посочения текст следва, че кумулативното наличие на извършени компесаторни плащания и неизпълнение на задължението на получателя им да подаде заявление за подпомагане, са основание за изключване от подпомагане по мярка 211 и за установяване на публично държавно вземане. В случая тези фактически основания предвидени в чл. 14, ал. 1 от Наредбата са се осъществили и затова оспореният административен акт е материално законосъобразен.

В настоящия случай, жалбоподателят е получил първото компесаторно плащане по мярка 211 за кампания  2011г. и формален спор между страните няма. Получил е и плащания по мярката и за кампании 2012г, 2013г. и 2014г. Приетите извлечения от сметка са официални електронни документи, приобщени към доказателствения материал по делото по реда на чл. 184, ал. 1 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК, чрез представянето им на хартиен носител и удостоверяват, посочените в тях обстоятелства. Доказателствената им стойност не е разколебана в хода на настоящето производство. С оглед на това са приема, че на жалбоподателят е изплатена сума по мярка 211 за процесните години в общ размер на 37663.25лв.  Затова съгласно чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г. е имал задължение в продължение на още една години да осъществява субсидираната дейност и да подава заявления за подпомагане. От доказателствата по делото се приема, че същият не е подал заявление за подпомагане за 2015г. по мярка 211, което е било установено от ответника при извършената от него административна проверка по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП.  Жалбоподателят като земеделски производител, който от години се занимава с този вид дейност е знаел за последиците от неподаване на заявление. След като за кампания 2015г. по мярка 211 няма подадено заявление, то е налице основание за приложение на нормата на чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008г. за изключване на жалбоподателят от подпомагане и за установяване в негова тежест на публично държавно вземане в размер на 25% от общо получените компесаторни плащания за необлагодетествани райони, съгласно чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредбата. Именно на това правно основание се е позовал и административния орган. Следователно възникнало е фактическото основание за приложение на нормата на  чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008 г. за изключване на жалбоподателя от подпомагане и за установяване в негова тежест на публично държавно вземане в размер на 25% от общо получените компесаторни плащания за необлагодетествани райони, съгласно чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредбата. От доказателствата по делото, се установява, че общият размер на изплатените суми по мярка 211 за кампании 2011г., 2012г., 2013г. и 2014г. е 37663.25лв. Затова правилно е определена като подлежаща на възстановяване от жалбоподателят сума в размер на *** лв. Предвид изложеното настоящият състав намира, че оспореният акт за установяване на публично държавно вземане е издаден при наличие на предвидените в  чл. 14, ал. 1, т. 4, във вр. с чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008 г. материални предпоставки и с него правилно е приложен закона.

В случая не са налице и основания по чл. 15 от Наредба № 11/03.04.2008г., изключващи прилагането на разпоредбата на чл. 14 от наредбата.

Предвид изложеното се приема, че оспореният акт за установяване на публично държавно вземане е издаден при наличие на предвидените  в чл. 14, ал. 1, т. 4, във вр. с чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г. материални предпоставки. Съгласно разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от Наредбата при наличие на извършени компенсаторни плащания и неизпълнение на задължението на получателя им да подаде заявление за подпомагане е налице основание за изключване от подпомагане по мярка 211 и за установяване на публично държавно вземане. В случая както се прие по-горе фактическите основания са се осъществили и затова оспореният административен акт е материално законосъобразен.

 АУПДВ съответства и на целта на закона. По разбиране на състава развитие на селските и планинските райони чрез безвъзмездно финансиране се постига при дългосрочно осъществяване на подпомаганата дейност. По мярка 211 е прието, че продължителността и следва да е поне 5 години. Преждевременното и прекратяване е в противоречие с целта, формулирана в чл. 2, т. 9 от ЗПЗП за които се предоставя субсидията, затова задължаването на получателят  да я възстанови е в съответствие с целта по чл. 2, т. 9 от ЗПЗП, в частност тези посочени в чл. 1, ал. 4 от Наредба № 11/03.04.2008г..

 С  оглед на изложеното настоящия състав намира, че жалбата е напълно неоснователна и като такава ще се отхвърли. АУПДВ е издаден от компетентен орган, в предписаната от закона форма. При издаването му са спазени административно производствените правила и са приложени относимите правни основания. Същият е съобразен и с целта на закона.

         По разноските:

При този изход на спора ответната страна има право на разноски. Присъждането на разноски за юрисконсулско възнаграждение е направено своевременно. Разгледана по същество претенцията е основателна. Съгласно чл. 143, ал. 3 от АПК жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответника по жалбата съдебни разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 150лева, определено по реда на чл. 24  от Наредба за заплащането на правната помощ.

Съдът следва да се произнесе и по претенциите на ответника за присъждане на съдебни разноски пред касационната инстанция по АД № 7698/2020г. по описа на ВАС. Претенцията е заявена своевременно, като се иска присъждане на юрисконсулко възнаграждение в размер на 200.00лв.. На основание чл. 226, ал. 3 от АПК във вр. с чл. 143, ал. 3 от АПК жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответника по жалбата съдебни разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 200.00лева, определено по реда на чл. 24  от Наредба за заплащането на правната помощ по АД № 7698/20г. по описа на Върховен административен съд на Република България.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

                                                    Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Х.И.  против Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/3389 от 27.09.2019г. издаден от зам. изпълнителен директор на  Държавен фонд “Земеделие“.  

ОСЪЖДА Н.Х.И.,  с ЕГН **********, с адрес: *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие”, със седалище и адрес: гр. С.***, бул.***, съдебни разноски в размер на 150.00 лв. /сто и петдесет лева/ по административно дело № 109/2021г. по описа на Административен съд-Перник и съдебни разноски в размер на 200.00 лв. /двеста лева/ по административно дело № 7698/2020г. по описа на Върховен административен съд на Република България.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от връчването му на страните.

                                                       

 

 

СЪДИЯ: /П/