Решение по дело №76/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 февруари 2020 г.
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20207140700076
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

82/17.02.2020 г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично съдебно заседание на четиринадесети февруари през две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: Огнян Евгениев

       Членове:  Соня Камарашка

   Бисерка Бойчева

 

при секретаря Петя Видова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 76 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК /редакцията на разпоредбите след изменението, публ. в ДВ бр. 77 от 2018 г., в сила от 01.01.2019г.), във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

 

Касационното производство е образувано по депозирана в законния срок жалба от Р.Б.Ш. *** против Решение №194 от 28.11.2019година на Районен съд - Лом, постановено по АНД № 204 по описа за 2018 година. С обжалваното съдебно решение съдът е потвърдил в цялост Наказателно постановление № 18-0294-000290/24.04.2018год. издадено от Началник сектор „Охранителна полиция” при РУ – Лом, упълномощен със Заповед №8121з-952/20.07.2017г. на министъра на МВР. С наказателното постановление на Р.Б.Ш. ***, за извършени административни нарушения, както следва: по чл.44, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.179,ал.2 във вр. Чл.179, ал.1, т.5, пр. пет от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200.00лева; по чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП на основание чл.185 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 20.00лева; по чл.123, ал.1,т.1 от ЗДвП на основание чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец; по чл.123, ал.1,т.3, буква „в” от ЗДвП на основание чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец; по чл.100, ал.1,т.2 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1,т.1, пр. трето от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; чл.100, ал.1,т.3 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1,т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; чл.100, ал.3 от ЗДвП на основание чл.179, ал.5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева; чл.147, ал.1 от ЗДвП на основание чл.185 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 20.00лева; чл.100, ал.1, т.3 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1,т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1,т.1, пр. трето от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; чл.100, ал.1, т.6 от ЗДвП на основание чл.185 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 20.00лева; чл.100, ал.3 от ЗДвП на основание чл.179, ал.5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева.

Касационният жалбоподател Р.Б.Ш. *** редовно призован се явява лично и с надлежно упълномощения адвокат С.М. от САК, която поддържа депозираната касационна жалба по наведените доводи за неправилност и незаконосъобразност на решението на въззивната инстанция поради допуснати нарушения при прилагане на материалния закон и съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди, че съдът е направил необосновани изводи, за извършените административни нарушения, като отрича Ш. да е участник в ПТП. Твърде, че в съставения протокол за ПТП неправилно е отразена фактическата обстановка. Иска се отмяна в цялост на въззивното решение и издаденото НП.

Ответника по касационната жалба, не представя отговор по касационната жалба и не взема становище. В съдебно заседание се представлява от надлежно упълномощения процесуален представител старши юрисконсулт К*** Д*** , която оспорва жалбата, твърди, че при постановяване на въззивното решение не са допуснати нарушения на процесуалните правила и материалния закон, като моли да се остави в сила решението на Районен съд – Лом.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, поради което атакуваното решение на въззивния съд следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК във вр. чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН е частично ОСНОВАТЕЛНА.

След обсъждане на жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, прие следното: касационните основание, които са заявени и поддържани пред настоящата инстанция са за неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила – чл.63,ал.1 от ЗАНН във вр. чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК.

За да постанови обжалваното решение, с което е потвърдил издаденото наказателно постановление, съставът на Районен съд – Лом е приел от фактическа страна, че на 04.04.2018г. около 18,30часа в гр.В*** на ул.”С*** ” срещу №* Р.Б.Ш., като водач на трактор „З*** ” с рег. №В***собственост на А*** И*** А*** с прикачено ремарке с рег. №0*** при разминаване с лек автомобил марка „М*** ”, модел „Ц*** Ц*** ” с рег. №М*** управляван от А*** П*** К*** , като не е осигурил достатъчно странично разстояние го удря с ремаркето. При ПТП-то са причинени материални щети на лекия автомобил марка „М*** ”, модел „Ц*** Ц*** ” с рег. №М*** и одраскване боята на ремаркето. Касатора напуска мястото на ПТП-то без да спре и установи какви са последствията и без да уведоми органите на КАТ и МВР. Без СУ МПС на трактора, без застраховка гражданска отговорност и при липса на залепен валиден стикер на знак за сключена ЗГО. Не представя контролен талон към знака. Без знак за годишен технически преглед, без СРМПС на ремаркето и ЗГО на ремаркето, както и без контролен талон към ЗГО на ремаркето и без знак за годишен технически преглед на ремаркето.

При тези факти и след устно и непосредствено изслушване на показанията на свидетелите И*** Г*** , В*** Ц*** и А*** К*** , приложения протокол за ПТП подписан и от двамата участници в него, без забележки и възражения, както и приложения снимков материал, правилно и обосновано след тяхното кредитиране е прието, че касатора е участник в настъпилото ПТП вследствие на неосигуряване на достатъчно странично разстояние с прикаченото към трактора ремарке вследствие на което нанася имуществени щети на лекия автомобил марка М*** ”, модел „Ц*** Ц*** ” с рег. №М*** управляван от А*** П*** К*** , което напуснал.

По отношение на нарушението на чл.44, ал.1 от ЗДвП вменяващо задължение на касатора да осигури достатъчно странично разстояние при разминаване, в резултат на което предизвикал ПТП, поради което и на основание чл.179,ал.2 във вр. Чл.179, ал.1, т.5, пр. пет от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200.00лева, настоящия касационен състав намира това нарушение за безспорно установено от събраните гласни и писмени доказателствени средства, които не са били опровергани от касатора нито във въззивното производство, нито пред настоящата касационна инстанция, тъй като освен твърденията му същите не кореспондират с други доказателства по делото – нито гласни, нито писмени поради което и правилно въззивния съд ги е приел за изолирани и не ги е кредитирал. Правилно е приложен и материалния закон, като санкцията за извършеното нарушение е наложена в границата предвидена в санкционната разпоредба по чл. чл.179,ал.2 във вр. Чл.179, ал.1, т.5, пр. пет от ЗДвП. Обосновани са изводите на въззивния съд и по отношение на вмененото административно нарушение по чл.123, ал.1,т.1 от ЗДвП, която материално правна норма задължава участника в ПТП – то в случая касатора да спре и да установи последиците от настъпване на същото, поради което правилно административно наказващия орган и съда са приложили материалния закон съобразно събраните по делото доказателствени средства и на основание чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП на касатора е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец. За тези нарушения възприети и от въззивния съд, решението следва да бъде оставено в сила.

По отношение на останалите вменени административни нарушения, настоящия касационен състав, намира че въззивното решение следва да бъде отменено, както и издаденото НП, поради нарушение на материалния закон и липса на компетентност на органите на РУ – Лом както да съставят АУАН, така и да издават НП.

По отношение на нарушението по чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП, което законодателя е разписал в Раздел първи на ЗДвП – Общи правила „всеки участник в движението по пътищата, следва с поведението си да не създава опасност и пречки за движението и не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“, по същество тази разпоредба не представлява задължително правило за поведение, подлежащо на санкциониране по административно наказателен ред, поради което и неправилно е реализирана по отношение на касатора административно наказателната му отговорност.

Неправилно е ангажирана и административно наказателната отговорност на касатора за извършеното нарушение по чл.123, ал.1,т.3, буква „в” от ЗДвП, тъй като по тази глава нарушения същата вече е реализирана в хипотезата на неспиране и неустановяване на настъпването на ПТП –то, което по същество изключва обективната и субективната страна при наличие на разногласия относно обстоятелствата за ПТП да го напуска и да не уведоми службите за контрол, поради което и неправилно е реализирана по отношение на касатора административно наказателната му отговорност.

По отношение на вменените на касатора нарушения по чл.100, ал.1,т.2 от ЗДвП – не носи свидетелство за регистрация на МПС, което управлява, поради което на основание чл.183, ал.1,т.1, пр. трето от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева, по чл.100, ал.1,т.3 от ЗДвП – не носи задължителна застраховка гражданска отговорност на автомобилистите за МПС-то, поради което на основание чл.183, ал.1,т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; по чл.100, ал.3 от ЗДвП – не е залепил валиден стикер на знак за сключена застраховка гражданска отговорност на автомобилистите и не носи контролен талон към знака, за което на основание чл.179, ал.5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева; по чл.147, ал.1 от ЗДвП - ППС-то не е представено за технически преглед, поради което и на основание чл.185 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 20.00лева; по отношение на нарушението по чл.100, ал.1, т.3 от ЗДвП – за неносене на задължителна застраховка гражданска отговорност за тегленото МПС – ремарке, за което на основание чл.183, ал.1,т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; по отношение на административното нарушение по чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП – не носи свидетелство за регистрация на тегленото от МПС-то ремарке, поради което и на основание чл.183, ал.1,т.1, пр. трето от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; по чл.100, ал.1, т.6 от ЗДвП  - не носи знак за първоначален технически преглед на тегленото МПС, поради което и на основание чл.185 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 20.00лева и по чл.100, ал.3 от ЗДвП - не е залепил валиден стикер на знак за сключена застраховка гражданска отговорност на автомобилистите и не носи контролен талон към знака за ремаркето, поради което на основание чл.179, ал.5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева, същите са наложени от некомпетентен орган и при неправилно приложение на материалния закон които в случая е специалния Закон за регистрация и контрол на земеделската и горската техника /ЗРКЗГТ/.

На първо място в случая се касае за трактор „З*** ” с рег. №ВР 4755ЕА собственост на А*** И*** А*** с прикачено ремарке с рег. №03158М, както правилно и административно наказващия орган е отразил в АУАН и НП, за което между страните няма и спор. Легалното определение на трактор и ремарке се съдържа в § 1,т.4 - "Трактор" е понятие по смисъла на чл. 3, т. 8 от Регламент (ЕС) № 167/2013 и в § 1, т.15. "Ремарке" е понятие по смисъла на чл. 3, т. 9 от Регламент (ЕС) № 167/2013 от Закон за регистрация и контрол на земеделската и горската техника /ЗРКЗГТ/. В случая приложение следва да намери разпоредбата на чл. 3 от ЗРКЗГТ. Като съгласно чл. 11, ал. 1 от ЗРКЗГТ - Собствениците регистрират самоходната техника с мощност на двигателя над 10 kW, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието и горите и машините за земни работи, в 30-дневен срок от придобиване на собствеността в съответната областна дирекция "Земеделие" по постоянен адрес - за физическите лица, или по адреса на съдебната, съответно търговската регистрация - за юридическите лица и едноличните търговци. С разпоредбата на чл.14, ал.2 от ЗРКЗГТ законодателя е вменил в задължение на лицата работещи с техниката в случая трактор с ремарке да носят и представят при проверката свидетелство за регистрация на същата, както и документ за сключена застраховка „гражданска отговорност“ за самоходната техника и тракторните ремаркета. Като при неизпълнение на тези задължения на водача им е предвидена административно наказателна отговорност в разпоредбата на чл.22а, ал.1,т.1 от ЗРКЗГТ.

Съгласно разпоредбата на чл.16, ал.1 и сл. от ЗРКЗГТ извършването на сезонни, годишни и тематични прегледи на регистрираната техника се извършва от Областните Дирекции „Земеделие“ при представяне на разписани в ал.3 документи по утвърдени графици, като непредставянето на техниката, както е в случая трактор и ремарке на задължителен годишен преглед за проверка на техническата им изправност в разпоредбата на чл.22б, ал.2 от ЗРКЗГТ е предвидена административно наказателна отговорност на собственика на същата. С разпоредбата на  чл. 15, ал. 1, т. 1 от ЗРКЗГТ - Директорът на съответната областна дирекция "Земеделие" или оправомощени от него длъжностни лица осъществяват контрол за регистрацията на техниката по чл. 11.

В случая реализирането на административно наказателната отговорност по специалния закон какъвто се явява Закон за регистрация и контрол на земеделската и горската техника /ЗРКЗГТ/ законодателя  е разписал в разпоредбите на чл.23, като АУАН се съставят от длъжностните лица по чл. 15а, ал. 1 от ЗРКЗГТ, а Наказателните постановления се издават от директора на съответната областна дирекция "Земеделие", съответно от министъра на земеделието, храните и горите или оправомощено от него длъжностно лице, като наложените по закона глоби и имуществени санкции се внасят по сметката на съответната областна дирекция "Земеделие", съответно по сметката на Министерството на земеделието, храните и горите.

По тези съображения съдът намира, че касационната жалба е частично основателна и следва да бъде уважена в частта досежно вменените нарушения по чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП, по чл.123, ал.1,т.3, буква „в” от ЗДвП, чл.100, ал.1,т.2 от ЗДвП, чл.100, ал.1,т.3 от ЗДвП, чл.100, ал.3 от ЗДвП, чл.147, ал.1 от ЗДвП, чл.100, ал.1, т.3 от ЗДвП, чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП, чл.100, ал.1, т.6 от ЗДвП и по чл.100, ал.3 от ЗДвП. В тази част решението на РС - Лом като валидно, допустимо, но неправилно, постановено при неправилно прилагане на материалния закон подлежи на отмяна, като вместо него бъде постановено ново с което Наказателно постановление № 18-0294-000290/24.04.2018год. издадено от Началник сектор „Охранителна полиция” при РУ – Лом, упълномощен със Заповед №8121з-952/20.07.2017г. на министъра на МВР бъде отменено.

В частта касаеща нарушенията на чл.44, ал.1 от ЗДвП и чл.123, ал.1,т.1 от ЗДвП от Р.Б.Ш. ***, решението на РС -Лом следва да бъде оставено в сила съобразно мотивите изложени в настоящото решение.

По изложените съображения на основание чл.221 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №194 от 28.11.2019година постановено по АНД № 204 по описа за 2018 година на Районен съд - Лом, с което на Р.Б.Ш. ***, за административно нарушение на чл.44, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.179, ал.2 във вр. Чл.179, ал.1, т.5, пр. пет от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200.00лева и за административно нарушение по чл.123, ал.1, т.1 от ЗДвП за което на основание чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец.

 

ОТМЕНЯ Решение №194 от 28.11.2019година постановено по АНД № 204 по описа за 2018 година на Районен съд - Лом, в частта в която е било потвърдено Наказателно постановление № 18-0294-000290/24.04.2018год. издадено от Началник сектор „Охранителна полиция” при РУ – Лом, упълномощен със Заповед №8121з-952/20.07.2017г. на министъра на МВР, касаещо нарушенията по чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП, по чл.123, ал.1,т.3, буква „в” от ЗДвП, чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП, чл.100, ал.1, т.3 от ЗДвП, чл.100, ал.3 от ЗДвП, чл.147, ал.1 от ЗДвП, чл.100, ал.1, т.3 от ЗДвП, чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП, чл.100, ал.1, т.6 от ЗДвП и по чл.100, ал.3 от ЗДвП

 

и вместо него ПОСТАНОВЯВА

 

ОТМЕНЯ частично Наказателно постановление № 18-0294-000290/24.04.2018год. издадено от Началник сектор „Охранителна полиция” при РУ – Лом в частта, в която на Р.Б.Ш. *** за нарушение по чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП на основание чл.185 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 20.00лева; по чл.123, ал.1,т.3, буква „в” от ЗДвП на основание чл.175, ал.1, т.5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец; по чл.100, ал.1,т.2 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1,т.1, пр. трето от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; чл.100, ал.1,т.3 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1,т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; чл.100, ал.3 от ЗДвП на основание чл.179, ал.5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева; чл.147, ал.1 от ЗДвП на основание чл.185 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 20.00лева; чл.100, ал.1, т.3 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1,т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1,т.1, пр. трето от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10.00лева; чл.100, ал.1, т.6 от ЗДвП на основание чл.185 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 20.00лева; чл.100, ал.3 от ЗДвП на основание чл.179, ал.5 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00лева, като неправилно и незаконосъобразно.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: