№ 58
гр. Видин, 28.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, III СЪСТАВ НО, в публично заседание на
пети февруари през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Мариела В. Йосифова
при участието на секретаря ТОНИКА С. БАТИНЯНОВА
като разгледа докладваното от Мариела В. Йосифова Административно
наказателно дело № 20241320201176 по описа за 2024 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН по жалба, подадена от Д. Р. Д. от с. Ябълково, общ.
Кюстендил, ул. „*****, против Наказателно постановление №002100/10.08.2022 г. на
Началник отдел „Контрол правоприлагане“ в Национално тол управление (НТУ) към
Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ), гр. София, с което на жалбоподателя е наложено
административно наказание на основание чл. 179, ал. 3а, във вр. с чл. 139, ал. 7 от ЗДвП –
„Глоба” в размер на 1800 (хиляда и осемстотин) лева за извършено административно
нарушение по чл. 179, ал. 3а от Закона за движението по пътищата.
Жалбоподателят , редовно призован не се явява и не се представлява. В жалбата си и в
представено писмено становище оспорва НП, като заема становище да се уважи жалбата
като основателна, а атакуваното наказателно постановление да се отмени като
незаконосъобразно и необосновано.
Ответната страна чрез процесуалния си представител заема становище в с. з., да се
потвърди атакуваното наказателно постановление като законосъобразно и обосновано, а
жалбата да се отхвърли като неоснователна.
От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност,
Съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
На 15.02.2022г. на път 8. ГКПП Калотина, изход км 0-50, е пристигнало пътно превозно
средство вид: товарен автомобил, марка и модел „ВОЛВО ФХ“, с регистрационен № ******
и с обща техническа допустима максимална маса - над 12 тона, управлявано от водача Д. Д..
След извършена проверка от страна контролните органи било установено, на 08.02.2022 г., в
12: 16 часа, горепосоченото пътно превозно средство (ППС) попада в категорията на ППС,
за което е дължима такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП) и която не била
1
заплатена. Визираното ППС е било засечено на 08.02.2022 г., 12: 16 часа, по път I – 1 ,км 7+
594, в посока на движение – намаляващ километър, който път е включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за посоченото ППС не е заплатена дължимата пътна такса,
съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата. Като място на нарушението е посочен път I
– 1, км 7+ 594, тол сегмент – 1:12/01 -14/01 -1 , за който се събира такса за изминато
разстояние - тол такса, съгласно Приложение към т. 1 на Решение № 101 на Министерски
съвет от 20 февруари 2020 г. за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които
се събира такса за изминато разстояние - тол такса. За извършеното административно
нарушение бил генериран доказателствен запис (доклад) от електронната система по чл.
167а, ал. 3 от ЗДвП, който заедно с приложените към него статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представлява доказателство
за отразените в него обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с
регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа и местонахождението на техническото средство - част от
системата.
За констатираното нарушение актосъставителят И. Д., инспектор в сектор „Контрол и
правоприлагане“ - София, съставил АУАН № BG002100/08.02.2022г на нарушителя Д. Д. в
присъствието на свидетеля Роберт Лачев, за това, че на 08.02.2022 г. в 12: 16 часа бил
засечен на път I – 1, км 7+ 594 /включен в обхвата на платената пътна мрежа/ да 2 управлява
ППС товарен автомобил Влекач, марка "ВОЛВО ФХ" с регистрационен № СВ7960 РН и с
обща техническа допустима максимална маса - над 12 тона, като за посоченото ППС не е
заплатена дължимата пътна такса, съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП),
което квалифицирал като нарушение на чл. 179, ал. 3а ЗДВП. АУАН бил подписан от
жалбоподателя, без възражения.
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН, писмени възражения не са постъпили.
Въз основа на АУАН е издадено НП № BG 002100/10.08.2022 г. на Началник отдел „Контрол
и правоприлагане“ в Национално тол управление (НТУ) към Агенция „Пътна
инфраструктура“ (АПИ), с което като е прието, че жалбоподателя Д. е нарушил чл. 179, ал.
3а ЗДВП, му е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 1800 лв.
Изложената фактическа обстановка, съответстваща изцяло и на констатациите,
обективирани в АУАН и възприети от АНО в НП, се установява по категоричен начин от
писмените доказателства и от показанията на разпитания в съдебно заседание, проведено на
09.04.2023г. свидетел – И. Д. – актосъставител.
Писмените доказателствени източници по тяхното съдържание не се оспориха от страните и
съдът ги кредитира за достоверни, като цени същите при формиране на фактическите и
правните си изводи. Показанията на свидетеля Д. са безпротиворечиви, логични и при липса
на индиции за предубеденост на свидетеля, поради което съдът ги кредитира изцяло. Съдът
изцяло кредитира и писмените доказателства, приложени в АНП, приобщени по реда на чл.
283 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН, които не се оспориха от която и да е от страните в процеса.
2
Между така събраните доказателства няма противоречия, кореспондират помежду си и
взаимно се допълват, поради което Съдът ги кредитира.
Съдът, за да се произнесе, взе предвид следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН от лице с правен
интерес от обжалване на НП, поради което е процесуално допустима, но разгледана по
същество е неоснователна. АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в
сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН. НП е издадено от компетентен орган, като АУАН също
е съставен от компетентно лице. АУАН е съставен в присъствието на представляващия
дружеството и свидетел, присъствал при установяване на нарушението. Съдът не констатира
нарушение и на разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН – относно описание на нарушението. В
акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и мястото на
извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено. Посочени са и законовите
разпоредби, които са нарушени.Отразени са всички данни относно индивидуализацията на
нарушителя. Спазено е от страна на административнонаказващия орган на изискването на
чл.57, ал.1 от ЗАНН, а именно в издаденото наказателно постановление да бъде дадено
пълно описание на нарушението, на обстоятелствата, при които е извършено, на
доказателствата, които потвърждават извършеното административно нарушение.
Съставът на съда намира за неоснователно направеното в жалбата възражение.
В АУАН и НП се съдържат обстоятелства и факти, които в достатъчна степен описват
вмененото на нарушителя нарушение от обективна страна, посочени са дата и място на
извършване на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, както и нарушената
законова норма като е налице пълно единство между фактическо и юридическо обвинение.
Фактите описани в акта и НП напълно съответстват на юридическото обвинение. Съгласно
законовите изисквания ТОЛ ТАКСИТЕ се дължат за всички пътни превозни средства с обща
технически допустима максимална маса над 3, 5 тона и се диференцират в зависимост от
техническите характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от
категорията на пътното превозно средство и броя на осите, екологичните му характеристики
и се определят за всеки отделен път или пътен участък, като заплащането на дължимата тол
такса се извършва чрез Електронна система за събиране на ТОЛ такси и дава право на
пътното превозно средство, за което е заплатена да измине определено разстояние между две
точки.
В хода на проверката било установено, че процесното ППС е с обща технически допустима
максимална маса над 12 тона и съответно - при движение по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа за него е дължима такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП. Горепосоченото
обстоятелство се потвърждава от приложения към настоящата преписка доклад от
Електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП, който установява, че пътно превозно
средство с peг. № ****** е с обща технически допустима максимална маса над 12 тона и
брой оси 5. Този факт бил потвърден и от извършена справка в Националния регистър на
превозните средства и техните собственици, воден от Министерство на вътрешните работи,
3
чрез средата за междурегистров обмен (RegiX), в резултат на която е установено, че ППС с
peг. № ****** е с обща техническа допустима максимална маса 12 тона.
Жалбоподателят не ангажира доказателства, че е заплатил наложената му глоба, поради
което производството не подлежи на прекратяване поради влизане в сила на НП в резултат
на плащане на санкцията.
Предвид изложеното липсват предпоставки за отмяна на процесуално основание поради
недостатък във формата на акта или допуснато друго процесуално нарушение от
категорията на съществените такива, рефлектиращо върху правото на защита на
санкционираното лице, респ. довело до неяснота и неопределеност на фактите, подлежащи
на доказване. Ето защо, съобразно изложените правни аргументи, съдът стигна до извода, че
процесното НП не страда от формални недостатъци, в резултат на допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, поради което се явява изцяло законосъобразен от
процесуалноправна страна, акт. Правилна е и дадената от АНО материалноправна
квалификация на извършеното нарушение. Тежестта за установяване на конкретното деяние,
съставляващо административно нарушение, неговият извършител и предметът на
нарушението, е на АНО, който следва да проведе пълно доказване на спорните факти, което
в настоящия случай е сторено.
С измененията на ЗДвП и ЗП (ДВ, брой 105/2018 година) е предвиден нов начин на
заплащане на такси за преминаване по платената пътна мрежа, при който се въвежда смесена
система за таксуване на различните категории ППС с такси на база време (винетна такса) и
на база изминато разстояние. Това изменение въвежда съответно и различни санкционни
последици за нарушенията, свързани с неплащане на дължимите такси. В чл. 10, ал. 1, т. 2 от
ЗП е предвидено, че всички ППС с обща технически допустима максимална маса над 3. 5
тона заплащат такса за изминато разстояние по платената пътна мрежа като заплащането
дава право на ППС, за което е 4 заплатена, да измине определено разстояние между две
точки. Посочената като нарушена разпоредба – чл. 179, ал. 3а от ЗДвП гласи: "Водач, който
управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата по
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните
задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за
пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал
да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното
превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв".
Безспорно установено е и че жалбоподателя е имал качеството водач на МПС, по смисъла
на § 6, т. 25 от ДР на ЗДвП, както и че е извършил действия по привеждане на МПС в
движение и реално е управлявал такова на посочената дата и място – процесното пътно
превозно средство, което е в достатъчна степен индивидуализирано в атакуваните актове. В
този смисъл съдът не възприема наведените в жалбата съображения, че пътното превозно
средство не е било управлявано от вписания в АУАН и НП като водач Д. Д., поради което и
същият не е следвало да бъде субект на административнонаказателна отговорност. При
анализа на доказателствената стойност на съставения АУАН съдът съобрази разпоредбата на
4
чл. 189, ал. 2 ЗДвП, съгласно която същият се ползва с презумптивна доказателствена сила,
тоест удостоверените от контролните органи факти се считат за установени до доказване на
противното.
Доколкото по делото не са налице доказателства, които да опровергават констатациите на
контролните органи, а напротив показанията на свидетеля се подкрепят и затвърждават
удостовереното в АУАН, то последният също служи като основа на направените от съда
фактически изводи, нещо повече съгласно чл. 189е ал. 8 от ЗДвП "Контролните органи могат
да извършват справки в електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от
Закона за пътищата, като отразените в нея данни се считат за доказателства във връзка със
следните обстоятелства: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, както и данни, свързани с
движението по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса
или наличие на декларирани тол данни и наличие или липса на заплащане на дължимите
такси.
Законодателят е възложил задълженията за установяване на изминатото разстояние и за
закупуване на маршрутна карта на водача напълно логично, защото именно водачът взема
решение къде, по какъв път да управлява МПС. Преценката извършва водача, а не
собственика на МПС.
По изложените доводи не е налице нарушено правото на защита, нито неяснота по
отношение на вмененото нарушение.
Наказанието е фиксирано по вид глоба и по размер от 1800 лв. и е съобразено със степента
на обществена опасност на деянието, по вид и размер е правилно определено в рамките на
предвиденото по закон.
Допуснатото нарушение не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН.
В този смисъл Съдът намира, че НП е законосъобразно и обосновано и ще следва да бъде
потвърдено, а жалбата е неоснователна и ще следва да се отхвърли.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, във вр. с чл. 63д ал. 1 и ал. 4
от ЗАНН, в полза на административно наказващия орган следва да бъдат присъдени
направените по делото разноски за възнаграждение за защита от юрисконсулт, в размер на
170 лева, определен по реда на чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ,
приложима във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Видинският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № BG002100 /10.08.2022 г. на Началник отдел „Контрол и
правоприлагане“ в Национално ТОЛ управление (НТУ) към Агенция „Пътна
инфраструктура“ (АПИ), гр. София, с което на Д. Р. Д., ЕГН: ********** с адрес: С.
Ябълково, общ. Кюстендил, ул. ****** е наложено административно наказание на основание
5
чл. 179, ал.3а от Закон за движение по пътищата “глоба“ в размер на 1800.00 лв.
ОСЪЖДА жалбоподателя Д. Р. Д., ЕГН:********** от с. Ябълково, общ. Кюстендил на
основание чл. 143, ал. 3 от АПК, във вр. с чл. 63д ал. 1 и ал. 4 от ЗАНН, да заплати на
Национално тол управление (НТУ) към Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ), гр. София,
сумата от 170 /сто и седемдесет/ лева, представляваща направени разноски за
възнаграждение за защита от юрисконсулт, определен по реда на чл. 27е от Наредба за
заплащането на правната помощ, приложима във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната
помощ.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщението до страните
пред Административен съд-гр. Видин
Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
6