Решение по дело №1442/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 260416
Дата: 21 август 2020 г.
Съдия: Даниела Светозарова Христова
Дело: 20203100501442
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 29 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№……………./………….…….2020 г.

гр. Варна

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, в открито съдебно заседание, проведено на единадесети август през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЮЛИЯ БАЖЛЕКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ДАНИЕЛА ХРИСТОВА

СВЕТЛАНА ЦАНКОВА                                                 

 

при секретар Елка И.,

като разгледа докладваното от съдия Христова

въззивно гр.д. № 1442   по описа за 2020 г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по въззивна жалба с вх. Рег. № 30802 / 26.05.2020 г. на ОД  на МВР Варна срещу решение № 1230 от 09.03.2020 г., постановено по гр.д.№ 16798 по описа за 2019 г. на Районен съд - Варна, 9 -ти състав, с което е осъдена ОД  на МВР Варна да заплати на Т.И.Т., сумата от 1773.27 лева, представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден /нощен/  труд – 253  часа за периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1.143, по правилата на чл. 9, ал.2  НСОРЗ ведно със законната лихва върху тази сума от датата на депозиране на исковата молба /16.10.2019 г./ до окончателното изплащане на задължението, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 във връзка с чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР, 478.18 лева -  разноски в производството, 136.69 лева държавна такса, на основание чл. 78, ал. 1 и ал. 6 от ГПК

Жалбата е основана на оплаквания за неправилност и необоснованост на решението. Излага се, че съгласно чл. 141 , ал.1 т.1 от ЗМВР, ищецът е държавен служител и съобразно нормата на ал. 2 от с.р. служебното правоотношение се регламентира само от този закон. Препращането към КТ е изрично и затова, нормите на КТ не се прилагат субсидирано извън лимитативно изброените случаи.  Според жалбоподателя, отчитането на извънредния труд при работа на смени се отчита по специален ред, което прави недопустима аналогията с другите държавни служители в гражданските ведомства. Счита, че Наредбата за структурата и организацията на  работната заплата, приета с ПМС № 4 от 17.01.2007 г. в сила от 01.07.2007 г. е неприложима са служебното правоотношение с този ищец. Като служител на МВР, брутното му трудово възнаграждение следва да се формира от месечното и допълнителните възнаграждения, а според разпоредбата на чл. 178 от ЗМВР допълнителни възнаграждения се дължат за изпълнение на специфични служебни дейности за извънреден труд. Според жалбоподателя правната уредба на извънредния труд се съдържа в Наредба № 8121 з – 776/29.07.2016 г. на Министъра на вътрешните работи. Следва анализ за съответствие между приложения закон и Директива № 2003/88/ЕО на ЕП и СЕ от 04.11.2003 г.  допълнителни възнаграждения се дължат по силата на разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР. Изброява редица привилегии на служителите на МВР, предвидени в ЗМВР, различни от предвидените в КТ за всички останали служители и по аргумент за противното счита, че КТ е неприложим. С горепосочените доводи жалбоподателят мотивира възражение за неправилност на обжалваното решение поради неправилно приложение на материалния закон.

Оспорва се и решението и по съображения за неправилно подвеждане на фактите към материално правните норми, като се твърде, че извънреден труд би бил налице, ако служителите работят извън нормативно определеното време, каквато не е настоящата хипотеза. Жалбоподателят счита, че установената по-голяма продължителност на работното време на държавните служители в МВР се явява по-голяма от общата нормална продължителност на работното време по трудови правоотношения съгласно КТ, като това различие се дължи и е обусловено от вменените с разпоредбата на чл.2, ал.2 ЗМВР функции на служителите от МВР.

Навеждат се и доводи, че първоинстанционният съд не е отчел обстоятелството, че в ЗМВР са предвидени редица компенсаторни механизми – допълнително възнаграждение за прослужено време, размер на основния платен годишен отпуск, по-благоприятен режим на заплащане на извънредния труд, множество обезщетения. Сочи се, че от една страна съдът потвърждава заплащането на положеният нощен труд от служителя в размер на дължимото и потвърдено от събраните доказателства, а от друга – приема превръщането на часовете нощен труд в извънреден такъв и се допуска заплащане на извънреден труд в неговата по-висока стойност, който реално не е положен, при положение, че е безспорно доказано посредством заключението на вещото лице, че нощният труд на ищеца е напълно заплатен от ответника.

Според жалбоподателя, съдът не е изследвал въпроса дали изплатеният извънреден труд е извънреден, защото е над нормата за съответното тримесечие. Счита, че дори и при прилагането на общите трудови норми, на чието съдържание ищецът се позовава, за да обоснове претенцията си, е незаконосъобразно преизчисляването на часовете нощен труд с коефициент 1,143 да служи за генериране на извънреден труд.

Моли да се отмени обжалваното решение и вместо него бъде постановено друго, с което предявеният иск бъде отхвърлен като неоснователен.

В условията на евентуалност, е отправено искане за отхвърляне на иска за периода от 01.01.2018 г. – 16.07.2018 г. , поради липсата на нормативна уредба, която да урежда преизчисляването на нощен към дневен труд, като се ползва заключението по ССчЕ прието като доказателство в първоинстанционното производство.

Претендира присъждане на разноските по делото.

В отговор от насрещната страна, се оспорва основателността на жалбата, като се излагат съображения за правилност и обоснованост на първоинстанциониия съдебен акт. 

На основание чл. 267, ал. 1 от ГПК при извършената служебна проверка съдът констатира, че въззивната жалба е допустима - депозирана е от активно легитимирана страна по делото, имаща правен интерес от обжалването, в срока по чл. 259, ал. 1 от ГПК, отговаря на изискванията за редовност по чл. 260 и чл. 261 от ГПК.

Решението на първоинстанциония съд е валиидно и допустимо. От мотивите на обжалвания съдебен акт, в частта на установените релевантни факти, съдът приема, че същите са подробни и съответстващи на събраните по делото доказателства. По отношение на правилността на първоинстанционния съдебен акт, съобразно чл. 269, ал.1 изр.второ ГПК, въззивният съд е ограничен от посочените в жалбата оплаквания. Релевираните от въззивника такива се свеждат до преценката правилно ли е приложен материалния закон.

За да се произнесе, настоящият съдебен състав на ВОС съобрази следното:

Ищецът е предявил осъдителен иск правно основание чл.178, ал.1, т.3 вр. чл.187, ал.5, т.2 ЗМВР за осъждане ответника за сумата (след изменение на иска в о.с.з.) 1773.27лв. – допълнително възнаграждение за положен извънреден (нощен) труд – 253 часа, получен след преизчисляване на общо положения труд за + с коефициент от 1.143 по правилата на чл.9, ал.2 от НСОРЗ, ведно със законната лихва върху сумата от исковата молба – 16.10.2019г. до пълното изплащане. Ищецът твърди, че за периода 01.10.2016г. – 30.09.2019г. е полагал труд на длъжност „мл.инспектор“ в сектор „Пътна полиция “, който е структурно подчинен на ОД на МВР – Варна, със статут на държавен служител. Положил е общо 1767 часа нощен труд, който съобразно чл.9, ал.2 от НСОРЗ, преизчислен с коефициент 1.143, възлиза общо на 2020 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд води до извънреден труд от още 253 часа и за тях определя претенцията си в размер на 1773.27лева.

В срока по чл.131 ГПК ответникът депозира писмен отговор, в който не оспорва съществувалото служебно правоотношение в релевирания период на сочената от ищеца длъжност. Оспорва обаче предявения иск с довода, че е платил всички отработени от ищеца часове извънреден труд. Твърди освен това, че законодателят изрично е регламентирал, че продължителността на работното време при нощен труд в МВР е 8 часа на всеки 24 часа и ищецът няма как да обоснове претенция за извънреден труд, попадащ извън редовното работно време, на база общите норми на КТ и ЗДСл при положение, че има действащи специални норми, които в случая са ЗМВР и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. Твърди още, че в целия исков период действала и Заповед № 8121з-791/28.10.2014г., която в т.1 посочва, ча за всеки отработен нощен час или част от него между 22.00 и 6.00ч. на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0.25лв, което е платено. Оспорени са и твърдените от от ищеца стойности и разчети за положения труд.

Безспорно в първоинстанционното и настоящото производство е, че между страните е налице служебно правоотношение в релевантния период 01.10.2016г. – 30.09.2019г.  Въззиваемия и бил бил със статут на държавен служител.    От заключението по приетата се установява, че за периода от  01.10.2016г. – 30.09.2019г. ищецът е положил общо 1767 часа нощен труд. Преизчислен с по правилата на чл.9, ал.2 от НСОРЗ, с коефициент 1.143, възлиза общо на общо 2020 часа за периода. Това преизчисляване е довело до определяне на часовете извънреден труд в размер на 253 часа. Заплащането за този труд е определено в размер на 1773.27 лева.

При правилно разпределение на доказателствената тежест, първоинстанционния съд  е обосновал от правна страна  основателност на претенцията. Съгласно чл.176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно възнаграждение и допълнителни такива. Сред предвидените в ЗМВР допълнителни възнаграждения е и месечно възнаграждение за извънреден труд – чл.178, ал.1, т.3. Според нормата на чл.187, ал.9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. В процесния период 01.10.2016г. – 30.09.2019г. е действала Наредба №8121з-776/29.07.2016г. на министъра на вътрешните работи, уреждаща реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в М. на в. р. Текстът на чл.3, ал.3 от Наредбата гласи,  че „При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период“.

В Наредба №8121з-776/29.07.2016г. липсва изрична норма относно преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143. Липсата на такава норма обаче съдът преценява, че не следва да се тълкува като законово въведена изрична забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР  часове нощен труд в дневен (каквато забрана би била дискриминационна и противоконституционна), а представлява празнота в правната уредба относно реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсиране на работата извън редовното работно време, режима на дежурство и на времето за отдих и почивките на държавните служители. При наличие на такава непълнота в специалната уредба, следва субсидиарно да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ от 26.01.2007г.), в чл.9, ал.2 от която е предвидено при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. В противен случай би се поставил държавният служител в служебно правоотношение с МВР в неравностойно положение спрямо работниците по трудови правоотношения, чиито правоотношения се регулират от КТ.

 По тези съображения искът за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, съдът намира за доказан по своето основание.

Относно размера на претенцията: Основание за преобразуването на часовете нощен труд в дневен с коефициент 1.143, е нормата на чл.31, ал.2 от Наредба №8121з-407, действала в предходен момент, а след отпадане действието й, при констатираната липса на специална уредба за служителите в М. – субсидиарно приложимата Наредба за структурата и организацията на работната заплата – чл.9, ал.2 от нея.От заключението на ССчЕ се установява, че размера на претенцията е основателен за сумата от 1773.27лв. както и акцесорната претенция за лихва от датата на предявяване на исковата молба.

В частта за разноските, са изложени мотиви, които напълно съответстват на  доказателствата за извършен разход, съответен на необходимостта от разноски, поради което в тази част, въззивният съд, възоснова на разпоредбата на чл.272 от ГПК не следва да излага самостоятелни мотиви.

С оглед изхода от спора, разгледан от въззивния съд, в тежест на въззивника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в настоящото производство. От представения слисък се установява, че въззиваневия е бил представляван от адвокат и размера на платеното адвокатско възнаграждение е 240 лева.

Мотивиран от горното, съставът на Варненски окръжен съд

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА  Решение № 1230  от 09.03.2020 г. постановено по гр.д. № 16798  по опис на ВРС за 2019 г.

 

ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР – Варна  с адрес гр.Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2 да заплати на Т.И.Т., с ЕГН **********  сумата  240  лева, представляваща разноски направени във въззивното производство, на осн.чл.78, ал.1 от  ГПК.

 

                 Решението  не подлежи на обжалване.

 

                            

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                           ЧЛЕНОВЕ: