Решение по дело №2268/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 690
Дата: 17 декември 2019 г. (в сила от 24 юни 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20195530202268
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 17.12.2019 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На седемнадесети октомври                                                Година 2019

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 2268 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на Д.П. Ч. против електронен фиш серия К № 2434045 на ОД на МВР – Стара Загора.

В жалбата се твърди, че Ч. не е извършил нарушението, за което му е повдигнато административнонаказателното обвинение, поради което и издаденият електронен фиш следва да бъде отменен. Сочат се съображения, касаещи неправилно приложение на чл. 189, ал. 5 ЗДвП от страна на наказващия орган.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, но представя писмено становище, в което твърди, че Т.Г.Г. е починал на 02.04.2019г., поради което и е в невъзможност да представи негово свидетелство за управление на МПС.

 

Въззиваемата страна ОД на МВР – Стара Загора моли съда да потвърди обжалвания електронен фиш. В съдебно заседание не изпраща представител.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалвания електронен фиш, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалвания електронен фиш серия К № 2434045 на ОД на МВР – Стара Загора, на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП на Д.П. Ч. за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП е наложено наказание глоба в размер на 100 лева, за това, че на 06.12.2018г. в 15.39 часа в гр. Стара Загора, бул. Н.Петков до фирма „Анди“ управлявал в посока към гр. Нова Загора МПС, марка: Форд, модел: Фокус, с рег. номер ЕВ 9014 АС, със скорост от 76 км/ч, при ограничение от 50 км/ч – за населено място, като нарушението е установено и заснето с АТСС - ARH CAM S1 11743c8, при което превишаването на разрешената скорост е с 26 км/ч.

 

От приложената по делото снимка, заснета на 06.12.2018г. с радар № 11743c8 е видно, че на 06.12.2018г. в 15:39, лек автомобил с рег. номер ЕВ 9014 АС е засечен със скорост 79 км/час при ограничение: 50 км/час.

 

Относно техническата изправност на радарния скоростомер са представени: удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126, както и протокол от проверка № 62-С-ИСИ/11.10.2018г. А във връзка с използването му на 06.12.2018г. – протокол за използване на АТСС с рег. № 5619/06.12.2018г.

 

Във връзка със собствеността на заснетия лек автомобил е представена справка от Централна база, от която се установява, че собственик на лек автомобил марка: Форд, модел: Фокус, с рег. номер ЕВ 9014 АС е именно жалбоподателят Д.П. Ч..

 

Към административнонаказателната преписка са представени още:

- декларация по чл. 189, ал. 5 ЗДвП с рег. № 264000-11105/11.07.2019г. по описа на ОД на МВР - Габрово. В нея Д. Ч. сочи, че на 06.12.2018г. в 15,39 часа собственият му лек автомобил марка: Форд, модел: Фокус, с рег. номер ЕВ 9014 АС е бил управляван от Т.Г.Г., роден на ***г., ЕГН: **********;

- декларация от 09.07.2019г. от Д. Ч., с която уведомява ОД на МВР , че не може да представи копие от СУМПС на Т.Г.Г., роден на ***г., тъй като не е администратор на лични данни и не може да съхранява и предоставя лични документи на трети лица, а и Г. не е бил задължен да му представи данните на личните си документи;

- писмо с рег. № 264р-11158/18.07.2019г. по описа на ОД на МВР - Габрово, с което декларацията по чл. 189, ал. 5 ЗДвП на жалбоподателя Ч. е изпратена на Началник на Сектор ПП при ОД на МВР - Стара Загора по компетентност;

- писмо с рег. № 122800-19830/05.08.2019г. по описа на ОД на МВР - Стара Загора, сектор ПП, с което Д.П. Ч. е уведомен, че електронен фиш серия К № 2434045 на ОД на МВР – Стара Загора остава в сила, тъй като не са спазени изискванията на чл. 189, ал. 5 ЗДвП.

 

При така установеното от фактическа страна, съдът намира, че жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл. 21, ал. 1 ЗДвП и правилно е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП, която норма предвижда наказание глоба в размер на 100 лева за превишаване на разрешената максимална скорост за движение в населено място от 21 до 30 км/ч.

 

Съгласно чл. 188, ал. 1 ЗДвП следва да отговаря собственикът или този, на когото е предоставено моторното превозно средство, като съгласно чл. 189, ал. 5  ЗДвП електронният фиш се издава на собственика, който в 14-дневен срок от получаването му заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш за извършеното нарушение, а първоначално издаденият електронен фиш се анулира.

 

В конкретния случай, в законоустановения 14-дневен срок жалбоподателят Д. Ч. е представил декларация по чл. 189, ал. 5 ЗДвП, в която посочил, че на 06.12.2018г. е предоставил за ползване собствения си лек автомобил марка: Форд, модел: Фокус, с рег. номер ЕВ 9014 АС на Т.Г.Г., роден на ***г., с постоянен адрес ***, но не е приложил копие от свидетелството му за управление на МПС. Това станало причина издаденият срещу него електронен фиш серия К № 2434045 на ОД на МВР – Стара Загора да остане в сила, а не да бъде анулиран.

 

Настоящият съдебен състав намира, че по повдигнатия от жалбоподателя Д.П. Ч. въпрос, касаещ личните данни на Т.Г.Г., приложим е Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО /наричан по-долу за краткост Регламента/.

Действително в случая става въпрос за отношения между физически лица, но доколкото тези отношения касаят предоставянето на управление на МПС, което е правно регламентирано, то не може да се приеме, че се касае за чисто лични или домашни занимания по смисъла на чл. 2, § 2, б. „б“ от Регламента.

Свидетелството за управление на МПС е български личен документ съгласно чл. 1, ал. 5, т. 2 от Закон за българските лични документи. Той съдържа такъв обем от данни, които са достатъчни за безспорното индивидуализиране на съответното физическо лице /вж. чл. 53, ал. 1 и чл. 16, ал. 1 ЗБЛД/. Тези данни имат характера на лични данни по смисъла на чл. 4, § 1 от Регламента.

Съдът намира, че на 06.12.2018г., когато жалбоподателят Ч. е предоставил за ползване на Т.Г.Г. собствения си лек автомобил марка: Форд, модел: Фокус, с рег. номер ЕВ 9014 АС, той е станал администратор на лични данни по смисъла на чл. 4, § 7 от Регламента.

Това е така, тъй като правото на РБългария, която е държава-членка на ЕС, предвижда тази възможност ad hoc - собствениците на моторни превозни средства могат да предоставят управлението им на трети лица, след като тези лица им предоставят копие от свидетелството си за управление на МПС. Така, само в тази хипотеза собствениците на МПС се превръщат в администратори на лични данни по отношение на определена група лица.

В този случай предоставянето на личните данни следва да стане доброволно от страна на субекта на данните. Действително собственикът на моторното превозно средство не е в състояние да задължи третото лице да му предостави копие от свидетелството си за управление на МПС, но може да откаже да му предостави собственото си превозно средсвто за ползване /управление/.

 

Водим от горното, съдът намира, че правилно наказващият орган е приел, че подадената от Д.П. Ч. декларация по чл. 189, ал. 5 ЗДвП не отговаря на законовите изисквания, тъй като към нея не е приложено копие от свидетелството за управление на МПС на лицето Т.Г.Г., за което се твърди, че на 06.12.2018г. е управлявало лек автомобил марка: Форд, модел: Фокус, с рег. номер ЕВ 9014 АС, собственост на Ч..

Наведеният от жалбоподателя довод, че Т.Г.Г. е починал на 02.04.2019г. е ирелевантен. Той би бил от значение, само ако декларацията по чл. 189, ал. 5 ЗДвП отговаряше на изискванията на закона и въз основа на нея възникне задължение за издаване електронен фиш на посоченото лице.

 

Съдът намира, че обжалваният електронен фиш е издаден съобразно изискванията на закона и не са налице основания за неговата отмяна поради допуснати в хода на административнонаказателното производство нарушения на процесуалните правила.

При изпълнение на функциите си, определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право при установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС /чл. 165, ал. 2, т. 6 ЗДвП/, като съгласно чл. 189, ал. 15 ЗДвП снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС са изрично посочени като веществени доказателствени средства.

Чл. 189, ал. 4 ЗДвП регламентира, че „при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение”, а в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП е дадена легалната дефиниция на автоматизираните технически средства и системи, съгласно която те са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Въз основа чл. 165, ал. 3 ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., с която се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно чл. 2 от Наредбата стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като в чл. 3 от Наредбата е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

Въз основа на посочените правни норми следва да се приеме, че към настоящия момент нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш при установяването им чрез използване на стационарни и на мобилни АТСС.

Предвидено е едно изключение в чл. 11, ал. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., но то касае само случаите на осъществяване на контрол с мобилно АТСС във време на движение, тъй като в този случай се налага въвеждането на допълнителни данни към тези на АТСС. Посоченото изключение само потвърждава правилото.

От друга страна, присъствието или отсъствието на контролен орган (оператор на системата) в патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва въздействие върху точността и обективността на установяване и заснемане на нарушението. Контролният орган няма никаква възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство. Измерването и регистрирането на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от системата радар-камера-компютър.

Посочването в чл. 189, ал. 4 ЗДвП, че електронният фиш се издава "в отсъствието на контролен орган и на нарушител", следва да се тълкува граматически, като поясняващо действието по издаване на електронен фиш, а не установяването и заснемането на нарушението с автоматизирано техническо средство. Този извод следва и от обстоятелството, че обективно невъзможно е нарушението да се извършва и заснема в отсъствието на нарушителя.

В този смисъл са решение № 7 от 12.02.2018г., постановено по КАНД № 446/2017г. по описа на Административен съд – Стара Загора и решение № 229/27.06.2018г., постановено по КАНД № 219/2018г. от Административен съд – Стара Загора.

 

Предвид гореизложеното, съдът намира, че електронният фиш следва да бъде потвърден, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 2434045 на ОД на МВР – Стара Загора, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП на Д.П. Ч., ЕГН: **********, с адрес: *** е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: