Р Е Ш Е Н И Е
Номер 06.01.2020 година гр.
Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На
седми ноември Година 2019
В
открито заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАРИНА СТОЯНОВА
Секретар: Мариян Илиев
като
разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА
АНД
№ 2602 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на М.К.С. против
наказателно постановление № 6364/10.09.2019г. на Началник Отдел „Контрол по
републиканска пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“,
Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София.
В жалбата се твърди, че наказателното
постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна, като се сочат подробни
съображения за това.
В съдебно заседание жалбоподателят не
се явява, а въззиваемата страна чрез пълномощника си А.Т.Г. моли съда да
потвърди обжалваното наказателно постановление, като взема становище по
изложените в жалбата възражения.
Съдът,
като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на
обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:
Жалбата е редовна и допустима -
подадена е в срок от надлежна страна.
С обжалваното наказателно
постановление № 6364/10.09.2019г. на Началник Отдел „Контрол по републиканска
пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна
инфраструктура“, гр. София на нарушителя М.К.С. е наложено на основание чл. 53,
ал. 1 от Закона за пътищата наказание глоба в размер на 1000 лева за нарушение
на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1
от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни
превозни средства /ППС/ - наричана по-долу Наредбата.
В наказателното постановление е
посочено, че на 13.08.2019г. в 12,19 часа, на път I-5, 300м след разклона гр. Казанлък
- гр. Стара Загора, посока гр.
Димитровград, М. Колев С. е управлявал и осъществявал движение на МПС с 4 оси с
две управляеми оси марка: ДАФ, модел: АД 85 ХЦ 430 Е 3 1 , с рег. № СТ 2600 ВН.
В процеса на проверката било направено
измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредбата, както
следва:
1. при измерено разстояние между осите
1,41м на двойната задвижваща ос на МПС, сумата от натоварването на ос на
двойната задвижваща ос е 30,050т. при максимално допустимо натоварване на оста
19т., съгласно чл. 7, ал. 1, т. 5, б. „в“ от Наредбата.
Съгласно чл. 3, т. 2 от Наредбата при
надвишаването на нормите по чл. 7, ППС е тежко.
Измерването е извършено с техническо
средство ел.везна модел: PW-10 №
К0200010 и ролетка 1309/18 /5м/
ППС превозва земна маса и камък.
Измерените параметри на гореспоменатото
ППС показват, че ППС е извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на
Наредбата, респективно тежко по чл. 3, т. 2 от Наредбата. Съгласно чл. 26, ал.
2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата движението на извънгабаритни и тежки ППС
е забранено и се осъществява само с разрешение /разрешително или квитанция за
платени пътни такси/ за дейност от специалното ползване на пътищата на
администрацията, управляваща пътя /АПИ/.
За така измерените параметри на ППС
при проверката, водачът не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно
разрешение за движение на извънгабаритно ППС по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на
Наредбата, респективно тежко по чл. 3, т. 2 от Наредбата.
Водачът е следвало да провери и да се
убеди, че параметрите на ППС с товар или без товар не надвишават максимално
допустимите норми по Наредбата или разрешените параметри с разрешение
/разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специално
ползване на пътищата, издадени по реда на раздел IV от Наредбата, но не го е сторил и с
това е извършил виновно административно нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б.
„а“ от Закона за пътищата.
Нарушението не е маловажно.
Надвишаването на нормите на Наредбата повишава рисковете относно безопасността
на движение, повреждане и преждевременно износване на пътната инфраструктура.
По тези причини движението на ППС по републиканската пътна мрежа /РПМ/ с
параметри, надвишаващи нормите на Наредбата се осъществява с разрешение, с
което се разрешава движението по строго определен маршрут и се заплащат пътни такси.
Към момента на проверката М.К.С. е
осъществил движени на извънгабаритно ППС без разрешение, издадено по реда на
раздел IV
от Наредбата от администрацията, управляваща пътя /АПИ/ за дейност от специално
ползване на пътищата.
Горното наказателно постановление е
издадено въз основа на АУАН № 0005393 от 13.08.2019г, съставен от гл. инспектор
в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция „Пътна
инфраструктура“, гр. София.
Към административнонаказателната
преписка са приложени:
- протокол за измерване на превозно
средство № 0000088/2019г., от който са видни резултатите от измерването на ППС
с рег. № СТ 2600 ВН, извършено на 13.08.2019г.с ел.везна модел:
PW-10 № К0200010;
- СРМПС, част 2 на товарен автомобил
марка: ДАФ, модел: АД 85 ХЦ 430 Е 3 1 , с рег. № СТ 2600 ВН, собственост на
„ДОКО ТРАНС“ ООД, гр. Стара Загора;
- копие от лична карта на водача М.К.С.;
- пътен лист № 757733 за осъществения
превоз на 13.08.2019г., издаден от „ДОКО ТРАНС“ ООД, гр. Стара Загора;
Във връзка с възраженията на
жалбоподателя досежно техническата изправност на електронната везна и ролетката,
с които са извършени процесните замервания са представени: потвърждение на
поръчка от 08.05.2018г. на неръждаеми джобни ролетки, раграфяване в мм; ЕС
декларация за съответствие на джобни ролетки, ЕО декларация за съответствие а
преносими везни модел: PW-10,
сертификат за проверка на ЕС на везни с неавтоматично действие; сертификат за
одобряване на типа номер: ТСМ 128/04-4103 - ревизия 2, заявление №
000029-36741/27.06.2019г. за проверка съгласно аредба за средствата за
измерване, които подлежат на метрологичен контрол.
Във връзка с компетентността на
актосъставителя и на наказващия орган са представени: заповед №
РД-11-859/15.07.2019г. и заповед №
РД-11-860/15.07.2019г., и двете на председателя на управителния съвет на
Агенция „Пътна инфраструктура“
От показанията на свидетелите К.С.К.
/актосъставител/ и Е.Л.С. /свидетел по акта/ се установява фактическата
обстановка описана в АУАН и впоследствие в НП. Относно мястото на извършване на
нарушението свидетелите заявяват, че точните координати им се задават от АПИ,
като в случая са извършили проверката в гр. Стара Загора, на едно голямо
кръстовище, намиращо се като се влиза от гр. Нова Загора, след магазин „Метро“.
Съдът кредитира показанията на
свидетелите К. и С., тъй като същите са последователни, непротиворечиви и
взаимнодопълващи се.
Съдът
намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати
съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно
постановление на това основание.
На първо място, при описване на
нарушението актосъставителят и административнонаказващият орган не са посочили точното
място на извършване на нарушението.
И в АУАН, и в НП е записано, че
проверката е осъществена на път I-5, 300м след разклона гр. Казанлък - гр. Стара Загора, посока гр. Димитровград,
като не е взето предвид, че републикански път I-5 е с направление север-юг - от
Русе до ГКПП Маказа и е с обща дължина от 393 км. Ноторно известно е, че по
този път на няколко места има отклонения /разклони/, по които ако се мине,
водят към гр. Казанлък, гр. Стара Загора и гр. Димитровград.
Едва в хода на настоящото производство
се установи, че става въпрос за отклонение, намиращо се в гр. Стара Загора, но
е недопустимо установяването на това обстоятелство едва в хода на съдебното
следствие.
В случая следва да бъде посочен не
разклонът, на който се извършва проверката, а по-скоро точният километър от път
I-5.
Като не са съобразили горните
обстоятелства актосъставителят и наказващият орган са допуснали нарушение на чл.
42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН.
На второ място, съдът констатира, че е
налице противоречие относно дадената в АУАН и НП правна квалификация на
нарушението.
Актосъставителят е посочил като
нарушени законови разпоредби: чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за
пътищата, вр. с чл. 39, ал. 1, т. 1
от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС,
а наказващият орган - чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с
чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11
от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.
Подобно разминаване е недопустимо, тъй
като представлява нарушение на чл. 42, т. 5, съответно чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН. То води до невъзможност нарушителят да разбере за какво точно
административно нарушение е привлечен към отговорност и ограничава в значителна
степен правото му на защита.
С оглед пълнота на изложението съдът
намира за необходимо да отбележи, че намира за несъстоятелни възраженията на
жалбоподателя относно техническата изправност на ел.везна модел:
PW-10 № К0200010 и
ролетка 1309/18 /5м/, с които са извършени процесните измервания. В тази връзка
са представени достатъчно доказателства от страна на административнонаказващия
орган, подробно описани по-горе. Същевременно не се събраха никакви
доказателства относно изложеното в жалбата твърдение за „бъгване“ на
електронната везна по време на проверката.
Водим от горните мотиви и на основание
чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление наказателно
постановление № 6364/10.09.2019г. на Началник Отдел „Контрол по републиканска
пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна
инфраструктура“, гр. София, с което на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за
пътищата на М.К.С., ЕГН: ********** е наложено наказание глоба в размер на 1000
лева за извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за
пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение
на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване
на съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: