Решение по дело №2602/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2
Дата: 6 януари 2020 г. (в сила от 1 февруари 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20195530202602
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 06.01.2020 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На седми ноември                                                                              Година 2019

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Мариян Илиев

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 2602 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на М.К.С. против наказателно постановление № 6364/10.09.2019г. на Началник Отдел „Контрол по републиканска пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна, като се сочат подробни съображения за това.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, а въззиваемата страна чрез пълномощника си А.Т.Г. моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление, като взема становище по изложените в жалбата възражения.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 6364/10.09.2019г. на Началник Отдел „Контрол по републиканска пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София на нарушителя М.К.С. е наложено на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата наказание глоба в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства /ППС/ - наричана по-долу Наредбата.

В наказателното постановление е посочено, че на 13.08.2019г. в 12,19 часа, на път I-5, 300м след разклона гр. Казанлък -  гр. Стара Загора, посока гр. Димитровград, М. Колев С. е управлявал и осъществявал движение на МПС с 4 оси с две управляеми оси марка: ДАФ, модел: АД 85 ХЦ 430 Е 3 1 , с рег. № СТ 2600 ВН.

В процеса на проверката било направено измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредбата, както следва:

1. при измерено разстояние между осите 1,41м на двойната задвижваща ос на МПС, сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос е 30,050т. при максимално допустимо натоварване на оста 19т., съгласно чл. 7, ал. 1, т. 5, б. „в“ от Наредбата.

Съгласно чл. 3, т. 2 от Наредбата при надвишаването на нормите по чл. 7, ППС е тежко.

Измерването е извършено с техническо средство ел.везна модел: PW-10 № К0200010 и ролетка 1309/18 /5м/

ППС превозва земна маса и камък.

Измерените параметри на гореспоменатото ППС показват, че ППС е извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредбата, респективно тежко по чл. 3, т. 2 от Наредбата. Съгласно чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата движението на извънгабаритни и тежки ППС е забранено и се осъществява само с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специалното ползване на пътищата на администрацията, управляваща пътя /АПИ/.

За така измерените параметри на ППС при проверката, водачът не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно разрешение за движение на извънгабаритно ППС по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредбата, респективно тежко по чл. 3, т. 2 от Наредбата.

Водачът е следвало да провери и да се убеди, че параметрите на ППС с товар или без товар не надвишават максимално допустимите норми по Наредбата или разрешените параметри с разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специално ползване на пътищата, издадени по реда на раздел IV от Наредбата, но не го е сторил и с това е извършил виновно административно нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата.

Нарушението не е маловажно. Надвишаването на нормите на Наредбата повишава рисковете относно безопасността на движение, повреждане и преждевременно износване на пътната инфраструктура. По тези причини движението на ППС по републиканската пътна мрежа /РПМ/ с параметри, надвишаващи нормите на Наредбата се осъществява с разрешение, с което се разрешава движението по строго определен маршрут и се заплащат пътни такси.

Към момента на проверката М.К.С. е осъществил движени на извънгабаритно ППС без разрешение, издадено по реда на раздел IV от Наредбата от администрацията, управляваща пътя /АПИ/ за дейност от специално ползване на пътищата.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 0005393 от 13.08.2019г, съставен от гл. инспектор в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София.

 

Към административнонаказателната преписка са приложени:

- протокол за измерване на превозно средство № 0000088/2019г., от който са видни резултатите от измерването на ППС с рег. № СТ 2600 ВН, извършено на 13.08.2019г.с ел.везна модел: PW-10 № К0200010;

- СРМПС, част 2 на товарен автомобил марка: ДАФ, модел: АД 85 ХЦ 430 Е 3 1 , с рег. № СТ 2600 ВН, собственост на „ДОКО ТРАНС“ ООД, гр. Стара Загора;

- копие от лична карта на водача М.К.С.;

- пътен лист № 757733 за осъществения превоз на 13.08.2019г., издаден от „ДОКО ТРАНС“ ООД, гр. Стара Загора;

 

Във връзка с възраженията на жалбоподателя досежно техническата изправност на електронната везна и ролетката, с които са извършени процесните замервания са представени: потвърждение на поръчка от 08.05.2018г. на неръждаеми джобни ролетки, раграфяване в мм; ЕС декларация за съответствие на джобни ролетки, ЕО декларация за съответствие а преносими везни модел: PW-10, сертификат за проверка на ЕС на везни с неавтоматично действие; сертификат за одобряване на типа номер: ТСМ 128/04-4103 - ревизия 2, заявление № 000029-36741/27.06.2019г. за проверка съгласно аредба за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол.

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и на наказващия орган са представени: заповед № РД-11-859/15.07.2019г. и заповед  № РД-11-860/15.07.2019г., и двете на председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“

 

От показанията на свидетелите К.С.К. /актосъставител/ и Е.Л.С. /свидетел по акта/ се установява фактическата обстановка описана в АУАН и впоследствие в НП. Относно мястото на извършване на нарушението свидетелите заявяват, че точните координати им се задават от АПИ, като в случая са извършили проверката в гр. Стара Загора, на едно голямо кръстовище, намиращо се като се влиза от гр. Нова Загора, след магазин „Метро“.

Съдът кредитира показанията на свидетелите К. и С., тъй като същите са последователни, непротиворечиви и взаимнодопълващи се.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

На първо място, при описване на нарушението актосъставителят и административнонаказващият орган не са посочили точното място на извършване на нарушението.

И в АУАН, и в НП е записано, че проверката е осъществена на път I-5, 300м след разклона гр. Казанлък -  гр. Стара Загора, посока гр. Димитровград, като не е взето предвид, че републикански път I-5 е с направление север-юг - от Русе до ГКПП Маказа и е с обща дължина от 393 км. Ноторно известно е, че по този път на няколко места има отклонения /разклони/, по които ако се мине, водят към гр. Казанлък, гр. Стара Загора и гр. Димитровград.

Едва в хода на настоящото производство се установи, че става въпрос за отклонение, намиращо се в гр. Стара Загора, но е недопустимо установяването на това обстоятелство едва в хода на съдебното следствие.

В случая следва да бъде посочен не разклонът, на който се извършва проверката, а по-скоро точният километър от път I-5.

Като не са съобразили горните обстоятелства актосъставителят и наказващият орган са допуснали нарушение на чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН.

 

На второ място, съдът констатира, че е налице противоречие относно дадената в АУАН и НП правна квалификация на нарушението.

Актосъставителят е посочил като нарушени законови разпоредби: чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с чл. 39, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, а наказващият орган - чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

Подобно разминаване е недопустимо, тъй като представлява нарушение на чл. 42, т. 5, съответно чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН. То води до невъзможност нарушителят да разбере за какво точно административно нарушение е привлечен към отговорност и ограничава в значителна степен правото му на защита.

 

С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да отбележи, че намира за несъстоятелни възраженията на жалбоподателя относно техническата изправност на ел.везна модел: PW-10 № К0200010 и ролетка 1309/18 /5м/, с които са извършени процесните измервания. В тази връзка са представени достатъчно доказателства от страна на административнонаказващия орган, подробно описани по-горе. Същевременно не се събраха никакви доказателства относно изложеното в жалбата твърдение за „бъгване“ на електронната везна по време на проверката.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление наказателно постановление № 6364/10.09.2019г. на Началник Отдел „Контрол по републиканска пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София, с което на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата на М.К.С., ЕГН: ********** е наложено наказание глоба в размер на 1000 лева за извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: