Решение по дело №305/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 278
Дата: 21 ноември 2019 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20197120700305
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

     Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 21.11.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на двадесет и трети октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                       

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                             ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                    МАРИЯ БОЖКОВА

           

                                                                                                                                                                                              

при секретаря Мелиха Халил

и с участието на Росица Георгиева – прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм.д.№ 305 по описа за 2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 185, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на П.Т.З. от *** срещу чл.57, т.19 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино (Наредбата), в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация във вид на писмена справка на 1 страница А – 3 лева. Жалбоподателят обосновава правния си интерес с твърдението, че на 11.08.2019 г., с разписка заплатил такса от 3 лв., за да получи писмена справка на търсената от него информация по ЗДОИ. Прилага заверено копие, от разпечатка от електронната си поща, на заявление по ЗДОИ до ОбС – Ардино, както и отговор, изх.№***/*** г. на председателя на ОбС – Ардино. В жалбата се твърди, че ОбС – Ардино е лишен от компетентност да въвежда нов вид такса като оспорената част, която не е установена със закон, по аргумент от чл.60, ал.1 и чл.141, ал.4 от Конституцията на Република България. В подкрепа на това свое твърдение се позовава на Решение № 10/ 26.06.2003 г. по к.д. № 12/ 2003 г. на КС на Р България. Посочва се, че ОбС – Ардино има конституционни правомощия по чл.144, ал.4 от Конституцията да определя размера на местните такси, но не и да урежда нов вид такса, неустановена със закон, поради което се твърди, че оспорената част от нормата на чл.57, т.19 от Наредбата е нищожна. Алтернативно се претендира материална незаконосъобразност на обжалваната разпоредба поради противоречие с чл.35, ал.3 от ЗДОИ. В съответствие с изложеното се прави искане да се обезсили като нищожна или да се отмени като незаконосъобразна нормата на чл.57, т.19 от Наредбата в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация по електронен път в размер на 1 лв. за 1 МВ. Претендират се деловодни разноски. В съдебно заседание лично и с пълномощник поддържа жалбата си. Иска присъждане на разноски по представен списък по чл.80 от ГПК.

Ответникът – Общински съвет Ардино, редовно призован, не изпраща представител и не взема становище по жалбите.

Представителят на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за основателност на жалбите.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:

Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино е приета с Решение № 441/ 17.10.2018 г. на ОбС – Ардино. От представен Протокол № 28/ 17.10.2018 г. се установява, че от 29 общински съветници, в проведеното заседание на 17.10.2018 г. са присъствали 25 човека, отсъствали са 4-ма. За приемане на Решение № 441 (с което е приета Наредбата) са гласували 21 общински съветници, „против“ – 4-ма. Т.е. установява се, че Наредбата е приета при спазване изискванията на чл.27 от ЗМСМА за кворум и мнозинство.

По делото е прието и Предложение на кмета на община Ардино за приемане на Наредбата. Приложена е разпечатка от сайта на община Ардино, от където се установява, че на 19.08.2018 г. е публикуван проект на Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Относно допустимостта на жалбата, по сходен на настоящия казус е постановено Определение № 11562/ 30.07.2019 г. по адм. д. № 6728/ 2019 г. на ВАС, VIII о. На основание чл.235, ал.2, предл.2-ро от АПК  следва да се приеме, че П.Т.З. има правен интерес да оспори разпоредбата на чл.57, т.19 от Наредбата в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация във вид на писмена справка на 1 страница А – 3 лева. Настоящият състав на съда прави този извод, тъй като в потвърждение на твърдението си за наличие на правен интерес жалбоподателят представя копие от искане за предоставяне на обществена информация по ЗДОИ и отговор от председателя на ОбС – Ардино по това искане. Т.е. представя писмени доказателства, обосноваващи правния му интерес, при преценката на които състав на ВАС е постановил Определение № 11562/ 30.07.2019 г. по адм. д. № 6728/ 2019 г. на ВАС, VIII о.

Разгледана по същество жалбата, с искане да се отмени като незаконосъобразна оспорената разпоредба, е основателна  поради следните съображения:

Разпоредбата на чл.57, т.19 от Наредбата, в оспорената част, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация във вид на писмена справка на 1 страница А – 3 лева, е със следното съдържание: За други административни услуги, извършвани от Общината се заплащат следните такси: Предоставяне на информация по Закона за достъп до обществената информация / на основание Заповед №10 / 10.01.2001 год. на МФ/ - Писмена справка на 1 страница А – 3 лева.

В чл.35, ал.3 от ЗДОИ е предвидено, Когато заявителят е поискал достъпът до информация да му бъде предоставен по електронен път и е посочил адрес на електронна поща за получаването, органът изпраща на посочения адрес на електронна поща решението за предоставянето на достъп заедно с копие от информацията или интернет адреса, на който се съдържат данните. В тези случаи не се съставя протоколът по ал. 2 и не се заплащат разходи по предоставянето. Обжалваната норма на чл.57, т.19 от Наредбата се намира в пряко противоречие с чл.35, ал.3 от ЗДОИ, който е акт от по-висока степен и поради това е материално незаконосъбразна.

От представената административна преписка се установи, че на 19.08.2018 г. на сайта на община Ардино е публикуван проект на Наредбата. В този смисъл е спазено изискването в чл.26, ал.3 от ЗНА за публикуване на проекта, както и това на чл.26, ал.4 от ЗНА – да се предостави срок за предложения и становища по проекта не по малък от 30 дни. В административната преписка не се съдържат доказателства дали са спазени останалите изисквания в чл.26, ал.3 и ал.4 от ЗНА, съответно – дали е приет в съответствие с чл.28 от същия закон. Посоченото обстоятелство се установява от Предложение, изх.№ ***/ *** г. на кмета на община Ардино, в което е посочено, че на интернет страницата на общината е публикуван проект на Наредбата. В обявлението са посочени мотивите, целите и очакваните финансови резултати. Приложена е предварителна оценка на въздействието на проекта, направен е анализ за съответствието с правото на ЕС. В периода от публикуването на проекта до изготвянето на предложението в деловодството на общинска администрация и на ОбС – Ардино, не са постъпили становища, предложения и съображения, свързани с предложения проект. Следователно, при приемане на Наредбата, в частност на оспорената разпоредба от нея, са спазени административнопроцесуалните разпоредби, но поради материална незаконосъобразност на обжалваната част от нормата на чл.57, т.19 същата следва да бъде отменена.

При този изход на делото е основателно своевременно заявеното искане на жалбоподателите за присъждане на деловодни разноски. При липса на възражение за прекомерност на адвокатския хонорар по чл.78, ал.5 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК, от страна на ответника по делото – ОбС – Ардино, на жалбоподателя следва да се присъдят действително доказани На П.Т.З. се дължат деловодни разноски в размер на 830 лв., представляващи внесена държавна такса в размер на 10 лв., такса за обнародване на оспорването в ДВ – 20 лв. и реално заплатен адвокатски хонорар от 800 лв. съгласно ДПЗС от 12.08.2019 г.

Тъй като ОбС – Ардино не е юридическо лице и няма самостоятелен бюджет, отговорността за разноските по настоящото дело е на община Ардино, която, съгласно чл.136, ал.3 от Конституцията на Р България, е юридическо лице и има самостоятелен бюджет – чл.141, ал.1 от Конституцията.

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 193, ал.1, предл.3-то от АПК, Административният съд

      

 

Р    Е    Ш    И  :

 

          Отменя разпоредбата на чл.57, т.19 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино (приета с Решение № 441/ 17.10.2018 г. на ОбС – Ардино), в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация във вид на писмена справка на 1 страница А – 3.00 (три) лева.

          Осъжда община Ардино с ЕИК *** и адрес: *** да заплати на П.Т.З. с ЕГН ********** и адрес: ***, деловодни разноски в размер на 830 лева ( осемстотин и тридесет лева).

          Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

          Решението, след влизането му в законна сила, да се обяви по реда на чл. 194 от АПК.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.

                                                                                                     (с особено мнение)