№ 197
гр. Дупница, 12.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, I-ВИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на петнадесети юни през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Ели Г. Скоклева
при участието на секретаря МИЛЕНА М. КЬОСЕВА
като разгледа докладваното от Ели Г. Скоклева Административно
наказателно дело № 20221510200065 по описа за 2022 година
И.М. - кмет на Община Кюстендил ,обжалва наказателно
постановление № 4-03/22.12.2021 г., издадено от директора на Регионална
инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/- гр.Благоевград с което му е
наложено административно наказание глоба в размер на 3 000 лв., за
нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО . Прави оплаквания за
незаконосъобразност и иска същото да бъде отменено, като излага доводи за
допуснати нарушения на процесуалните правила,както и че не е извършил
нарушението .Претендира разноски.
Административно наказващия орган оспорва жалбата,излагайки
съображения за законосъобразност на атакуваното наказателно
постановление и моли да бъде потвърдено. Претендират се разноски .
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно
и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:
На 20.10.2021г.,била извършена проверка от длъжностни лица при АНО
за наличие на незакони сметища на територията на Община Кочериново. При
същата било установено, че в някои земеделски имоти/частна собственост/в
м.Чалтиците и м.Башиклия, в района на пречиствателната станция за
отпадъчни води в м.Жабокрек и в района на стария път с.Бараково-
1
гр.Благоевград, има образувани нерегламентирани сметища от различни
битови и строителни отпадъци.
За констатациите от проверката,в присъствието на представители зам.
кмета на Община Кочериново , бил съставен констативен протокол,в който са
индивидуализирани имотите, в които са установени отпадъците, както вида и
сравнителното количество на последните. Със същия е дадено предписание да
се почистят отпадъците, както и кмета на Общината да се яви на
29.10.202021г. за съставяне на АУАН. Представителя на Община Кочериново
е посочил ,че възразява срещу констатациите, без да конкретизира в какво се
изразяват възраженията.
На указаната в констативния протокол, в присъствието на зам.кмета на
Община Кочериново, надлежно упълномощен от кмета, бил съставен АУАН,
№04-03/29.10.2021г.за нарушение по чл.19,ал.3,т.15 от ЗУО,като при
предявяване на акта е посочено,че лицето има възражение срещу него..Въз
основа на съставения акт, е издадено атакуваното наказателно постановление,
с което е наложено посоченото по-горе административно наказание в
минимален размер.
От представените с жалбата писмени доказателства-писма, фактури,
кантарни бележки, договор от 02.08.2021г. се установява,че жалбоподателят е
предприемал мерки,като периодично са били извършвани почиствания на
отпадъци, изхвърляни на неразрешени за това места, от територията на
Община Кочериново.
Съдът прие за установена горната фактическа обстановка като даде вяра
на показанията на разпитаните свидетели. Същите са последователни,
логични, непротиворечиви и съответстващи на писмените доказателства.
С оглед на така установеното, съдът прие,че жалбата е допустима –
подадена от легитимиран правен субект, в законовия преклузивен 7-дневен
срок, като съдът притежава териториална и материална компетентност за
разглеждането й. Разгледана по същество, жалбата е частично основателна и
съдът отмени наказателното постановление, като отправи предупреждение на
жалбоподателя по чл.63,ал.2,т.2 ЗАНН, по следните съображения:
НП е издадено от компетентен орган, въз основа на АУАН,съставен от
оправомощено за това лице, съобразно изискванията на чл. 157, ал. 4, вр. чл.
151, ал. 2 от Закона за управление на отпадъците, и заповед №99/08.03.2019г
2
на директора на РИОСВ – Благоевград.АУАН е издаден при спазване на
императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН . Атакуваното НП
съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и в него не съществуват съществени
пороци, водещи до накърняване правото на защита на жалбоподателя.
Спазени са и сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
Неоснователни са възраженията,че не е спазена процедурата по чл.40
ЗАНН,както и че е допуснато нарушение по чл.42,т.3 ЗАНН. АУАН е
съставен в присъствие на зам.кмета на Община Кочериново, надлежно
упълномощен от кмета, след дадено предписание в констативния протокол,
за явяване на съставяне на АУАН на конкретна дата, който протокол е
съставен и връчен на зам.кмета на Общината. Относно датата на извършване
на нарушението, доколкото се касае за бездействие, което може да се
осъществи ,както еднократно,така и при условията на продължаващо такова и
предвид,че на датата на извършване на проверката е установено съответното
бездействие е налице съвпъдение на датата на извършване с датата на
установяване на нарушението- обстоятелство, което по никакъв начин не е
ограничило защитата на нарушителя.
На жалбоподателя е предявено обвинение за неизпълнение на
задължението му като кмет на Общината ,да предотвратява изхвърлянето на
отпадъците на неразрешени за това места. Визираното задължение е
предвидено в разпоредбата на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, а неизпълнението му
е съставомерно бездействие, наказуемо по чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение
последно от ЗУО, както коректно е посочено в НП. От горното следва, че
обвинението е ясно от фактическа страна и е правилно квалифицирано.
Нормата на чл. 19, ал. 3, т. 15, пр. първо от ЗУО възлага в отговорност
на кмета да предотвратява изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това
места. Доказателствата по делото установиха, че на датата на установяване на
нарушението, в различни участъци на територията на Община Кочериново/
индивидуализирани в АУАН/,които са неразрешени места за изхвърляне на
отпадъци ,са били изхвърлени множество такива ,от различен вид, описани в
констативни протокол т.е. налице е осъществяване на изпълнителното деяние
на нарушението,като начина на осъществяването –съставомерно бездействие,
обосновават и субективната такава.
В случая обаче, наказващия орган не е съобразил ,че макар и да е не е
3
предприел мерки за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци/ т.е. в
случая законодателя изисква действия по превенция/, жалбоподателя е
предприел множество такива за почистване на образуваните
нерегламентирани сметища- отправяни са предписания към лицата,
замърсяващи територията на Общината да почистят отпадъците, многократно
е извършвано почистване, като има и сключен договор за тази
дейност.Визираните обстоятелства, обосновават незначителност на вредните
последици , представляват множество смекчаващи обстоятелства,които
обосновават по-ниска обществена опасност от характерната такава по см. на
§1,т.4 ЗАНН, поради което съдът прие,че се касае за маловажен случай и
отмени наказателното постановление, като отправи предупреждение по
чл.63,ал.2,т.2 ЗАНН.
С оглед обстоятелството,че съдът уважава частично жалбата,
отправяйки горното предупреждение, не са налице предпоставките на
чл.63д,ал.1 ЗАНН в сл. на чл.143,ал.1 АПК и разноските следва да останат за
страните, както са ги сторили,поради което не присъди такива на страните.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 4-03/22.12.2021 г.,
издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите
/РИОСВ/- гр.Благоевград, с което е наложено административно наказание –
глоба в размер на 3 000 лв., за нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО на ИВ.
С. М. - кмет на Община Кочериново със служебен адрес: гр. Кочериново , пл.
,,Трети март“ № 1, на основание чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо от
Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ .
ПРЕДУПРЕЖДАВА ИВ. С. М.- кмет на Община Кочериново,че при
извършване на друго административно нарушение от същия
4
вид,представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизане в сила
на съдебния акт, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд - Кюстендил на
основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
5