ПРОТОКОЛ
№ 1291
гр. София, 22.10.2021 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 164 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и втори октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:ГЕРГАНА В. НЕДЕВА
при участието на секретаря МАГДАЛЕНА ИВ. РАНГЕЛОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ГЕРГАНА В. НЕДЕВА Гражданско
дело № 20211110142832 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ Х. П. Х. редовно призована, чрез адв. П.Д., не се явява. Явява
се адв. Д. с пълномощно към исковата молба.
ОТВЕТНИКЪТ П (Ю. Л . - КЛОН Б. Т редовно призован, явява се адв.
К. с пълномощно към отговора на исковата молба.
ПО ХОДА НА ДЕЛОТО
Адв.Д.: Да се даде ход на делото.
Адв.К.: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ, като взе предвид редовното призоваване на страните, намира,
че са налице условия за даване ход на делото, поради което и на основание
чл.142, ал.1 от ГПК,
О П Р Е Д Е Л И :
1
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
Адв. Д.: Поддържам исковата молба.
СЪДЪТ докладва, че е постъпило с електронна поща и становище от
ищцата Х.Х., ведно с приложени доказателства. Твърди се, че са във връзка с
разпределената доказателствена тежест. Излага се становище във връзка с
проекто-доклада, като не възразяват срещу изготвения от съда такъв.
Поддържат исковата молба. Поддържат твърдението си, че уволнението на
ищеца е незаконосъобразно. Поддържат възражението си, че не е извършен
законосъобразен подбор, по смисъла на чл.329 от КТ, като излагат подробни
съображения във връзка с това. Оспорват щатните разписания, които са
представени с отговора на исковата молба.
Моли да се задължи ответника да представи четливи копия на
представените документи, представляващи извлечения от електронна система
за клиентска удовлетвореност, които оспорват и като насрещно твърдение
сочи, че ищцата е получавала нееднократни похвали за работата си, за което
прилага кореспонденция с прекия ръководител г-жа Солдера/ на италиански
език /. Моли за допълнителен срок, да представи надлежен превод на
български език. Представя удостоверение от НАП, че ищцата няма други
трудови договори след уволнението, заверено копие на трудовата книжка в
цялост, която установява същите факти, длъжностна характеристика и
кореспонденция на италиански.
Адв.К.: Моля да ми бъде дадена възможност допълнително да взема
становище по молбата на ищцата. Поддържам отговора на исковата молба,
както и представените с нея доказателства. Представям молба, която сме
изпратили в 7-мо дневния срок, заедно с електронен имейл. С молбата сме
направили искане да бъде допълнен доклада във връзка с последната точка от
нашия отговор, а именно, че по делото са налице доказателства, които не са
оспорени, че ....... е получила заповед и предизвестие за прекратяване на
трудовото правоотношение и на хартиен носител, чрез пощенска пратка на
2
09.06. 2021 г., т.е. до нейното знание са достигнали всички факти свързани
със съкращаването на щата и предприетото уволнение. Относно становището
на ищеца, моля да ни бъде предоставен срок да се запозная подробно с
молбата, но доколкото видях приложенията заявявам, че оспорваме
представената електронна кореспонденция на италиански език. Подобни
твърдения, че ....... Хубенова е била хвалена от своите преки ръководители са
изложени и в исковата молба, но към същата не са представени доказателства.
Понастоящем представената електронна разпечатка, не е годно
доказателствено средство, не само защото не е на български език, а защото не
съдържа никакви данни за датата, на която е направена въпросната
кореспонденция. В разпечатката се вижда само час. В тази връзка не е ясно, в
кой момент е била хвалена, възможно е това да е след назначаването й, а след
това показателите на работата на ....... да са сериозно влошени, което пък е
видно от резултатите от извършения подбор.
По отношение на възражението да бъдат представени четливи копия от
системата, моля съда да не уважава искането, тъй като ние сме направили
тази разпечатка и това са възможностите на системата.Това са възможностите
за представяне на същата, но все пак сме се снабдили с официален превод на
преводач. Така че текста и съдържанието на коментарите и оценките, които са
направени, са преведени надлежно и може да бъдат възприети от ищеца и от
съда. Водим допуснатите ни двама свидетели.
Адв.Д.: Разпечатките съдържат освен текст и графики, които така
представени не може да се види какво удостоверяват и поради тази причина,
молим за по - четливи копия. Ако не бъде уважено искането ни за представяне
на по-четливи електронни разпечатки, оспорвам същите, тъй като
представляват едностранно съставен от насрещната страна частен документ.
Не се установява дали представляват обективни мнения на реални клиенти, с
които доверителката ми е работила, както и дали отразяват цялостното
мнение на клиенти, дали тези графики и резултати не са по някакъв начин
манипулирани, поради което считаме, че са лишени от доказателствената
стойност и молим да ги изключите от доказателствата по делото.
Съществуването на системата не се оспорва. Тази система не предоставя
информация за цялостната работа на дадения служител.Тази информация не
3
дава обективна оценка за работата на даден служител.
Адв.К.: Считам, че искането отново не е ясно за представяне на четливи
копия. След като се прави изрично изявление, че такава система съществува,
че е позната на ищеца, то няма как да представим нещо по различно, от това
което сме представили.Това е част от системата, която е обследвана от цяла
комисия от трима човека, за да бъде осъществен подбора. В тази връзка сме
поискали и свидетелите. От края на 2019 година досега сме поставени в едни
условия, които са ноторно известни, да работим в електронна среда, да
работим с най-различни системи и приложения. Хората не се познават, нямат
физически контакт. Така, че едно такова оспорване считам, че не е правно,
фактически и обществено обосновано.
СЪДЪТ, с оглед изразените от двете страни становища и във връзка с
проекто доклад на основание. чл. 145, ал.3, изр.2, вр. с чл.146 от ГПК,
О П Р Е Д Е Л И:
ОБЯВЯВА за окончателен доклад изготвения проект за такъв, който е
бил връчен на страните с Определение от 06.10.2021 година, като допълва
същия с изразеното от ответника в молбата, депозирана днес пред съда, а
именно, че ищцата е уведомена за издадената заповед за уволнение с
посочено правно основание чл.328, ал.1, т.2, пр.1 от КТ „съкращение в щата“
и чрез връчване на хартиен носител на същата на дата 09.06.2021г., който
факт не се оспорва и от самия ищец, видно от изложените от нея твърдения в
исковата молба.
По отношение направените допълнителни доказателствени искания от
страна на ищеца, СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И :
4
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането за задължаване на ответника да
представи в друг вид, вече представените и приети по делото доказателства,
представляващи извлечение от вътрешната информационна система на
ответното дружество, с която ищцата не оспорва да е работила и същата да
има „Интерфейс“ от вида на този, който се вижда от представените
доказателства.
По отношение на допълнителните писмени доказателства, представени
със становището на ищеца по проекто - доклада ПРЕДОСТАВЯ 1-
седмичен срок на ответника за вземане на отношение във връзка с
относимостта, допустимостта и приемането на представените допълнително
писмени доказателства, а именно заверено копие от трудовата книжка и
удостоверения от НАП и НОИ.
НЕ ПРИЕМА представена кореспонденция на италиански език
представена от ищеца, като доказателство, насрещно такова за оборване
твърденията на ответника, че същата не се е справяла добре с работата и при
подбора е получила най -малко точки.
ПРИСТЪПВА към събиране на допуснатите гласни доказателствени
средства, а именно чрез разпит на двама свидетели, водени от ответника.
СЪДЪТ снема самоличност на свидетелката по лична карта.
....... ........- родена на 14.06.1971 г.в гр.Бургас, живуща в гр.София, ЕГН
71061490557 български гражданин, неосъждана, служител на ответното
дружество.
СЪДЪТ предупреди свидетелката за наказателната отговорност по
чл.290,ал1 НК.Обещава да говори истината. Обещава да говори истината
5
На въпроси на адв.К.:
..........: Служител съм на ответното дружество. Работя като
„ръководител счетоводство и администрация“ от 2012 година и към
настоящия момент. Решение за съкращаване на щат в отдел „Планет Арт-
Италия“ се взе на 10.05.2021 година. Нашата компания оперира с два вида
екипна дейност. Едната е подкрепа на компанията ни майка в UK. Ние сме
клон на компанията, като имаме вътрешен персонал, който поддържа изцяло
дейността на компанията в Англия, т.е. имаме маркетинг отдел, имаме
финанси и счетоводство, имаме покупки, продажби, сървис дeскове, коrто
помагат, обслужват клиенти в Англия. Това са около 48 човека, които работят
в момента, към днешна дата. Наричаме ги вътрешен съпорт. Другата ни част
е „Аутсорс“ там където имаме сключени договори с клиенти за предоставяне
на персонал т.е. ние сключваме договор с един клиент, който клиент като
цяло ръководи дейността на този екип, с който ще работи. Ние набираме
екипа, сключваме договор през „Просесфлорс“ с тези хора. Наемаме ги като
наш персонал, но те работят по задание на клиента, с който е сключен
договора, т.е. те обслужват неговата дейност, не дейността на „Просесфлоус“
във Великобритания, а дейността на клиента. Към настоящия момент имаме
такива 10-12 екипа, т.е имаме договор с клиента, които ние ги наричаме “за
управление на персонала“, в който договор се казва „трябва да наемем еди
колко си агента, на еди каква си такса.“ Правим интервютата, наемаме хората.
Те започват да работят, минава цялото обучение при нас, което е вътрешно
фирмено. След което започват да работят по дейността на клиента. Ищцата
работи в такъв аутсорсинг екип за клиент па, като Планет Арт“ при нас
функционира с няколко екипа. Имаме клиенти, които обслужваме на френски,
на немски език, на италиански, на английски, на полски, на шведски, на
холандски. Това са езиците, с които работим, като поради обема на дейността,
с които работим, имаме екипи, които са по- големи – френския, немския,
италианския, а останалите са с по един човек.
На 10.05.2021 година се чух с ръководителя на па. Имахме разговор с
него, в който той каза, че според прогнозите, които правят за нуждите, които
ще имат от агенти в следващите няколко месеца, се налага да съкратим една
щатна бройка в италианският екип. Клиентът си прави прогнози всеки месец
затова какво очаква като дейност в следващия месец. Въз основа на тези
6
прогнози планират натовареността на хората. па имат изключително сезонен
характер на дейността, тъй като те са занимават с принтиране на лични
снимки, или каквото и щете да е върху различни продукти. па имат две
подразделения. Едното се казва „фрий принц“.Това е мобилно приложение
през телефона, с което човек се свързва, с па, изпраща си снимка и казва,
искам да бъде отпечатано на чаша или на тениска. Другото приложение е уеб
сайт, това е интернет сайт, който се казва „снап фиш“, като през компютъра
се изпраща това, което искате и вече може през уеб страницата да се отпечата
по- голям брой на хавлия, чадър и т.н. Това е бизнеса на компанията.
Има изключително силно сезонен характер, защото хората обикновено
отпечатват снимки и албуми по Коледа и Великден.Това са двата празника.
Започва през ноември месец, горе- долу до месец април- май, зависи кога се
пада Великден. След това от април месец до ноември нямаме работа.Така, че
след този разговор с колегите от „Планет Арт когато ми казаха, че ние трябва
да направим съкращение на една щатна бройка, ние винаги правим подбор
при извършване на съкращенията. Аз съм в компанията почти от десет години
и много държим всичко да ни е документално, обосновано и както трябва.
Крайният ни собственик е японска компания и сме одитирани изключително
строго по всички правила по Човешки ресурси. По принцип, когато се правят
съкращения, винаги правим подбор, независимо от това дали се налага или не.
Другото, което искам да кажа, че в периода от 01.03.2020г. до настоящия
момент ние сме с около 40 човека минус, заради пандемията. На 01.03.2021г.
бяхме 165 човека. Сега към настоящия момент към 30.09.2021 г. сме 125
човека.
На 10.05.2021 година, издадох заповед за извършване на подбор, тъй
като съм човека с пълномощно в компанията. Определих комисия, по
критериите по които трябва да се направи подбора. Колегите, които бяха
назначени в комисията са Ана Оббова, която е ръководител на целия екип,
Мартина Солдера, която е ръководител на италианския екип и ............. Зенун,
който е специалист „Човешки ресурси“, за да могат да огледат и от работна
страна и от гледна точка на досиетата. Дадох им срок до 18.05.2021 година,
което е следващата седмица, за да могат да се съберат, тъй като ние работим
от началото на пандемията от вкъщи. Издали сме заповед за работа от
разстояние, като сме разрешили на служителите да работят от родните си
7
места. В офиса не се събираме.Просто имаме един офис на разположение,
когато на някой се наложи да отиде там. Дадох им една седмица срок, за да
могат да приключат подбора. Те са се събрали, направили са си подбора, аз не
съм участвала в подбора. На 18.05.2021 година ми изпратиха протокола с
резултатите, като се оказа че ....... е с най- ниска комплексна оценка получена
при подбора.
На 18.05.2021 година колегата Зенун ми изпрати протокола, понеже
беше в офиса и ми каза, че е прегледал досието на ......., в което е видял, че тя
има пет дена болнични от месец април 2021 година и два дни отпуск, като ми
каза, че в такъв случай можем да я съкратим в срока на изпитване, тъй като
срока й се удължава с използвания отпуск и болнични, вместо да вървим по
процедурата по чл.328 от КТ. Аз се предоверих, не прегледах нещата. Казах
му „добре, подготвяй заповедта.“.Той подготви заповедта и на следващия
ден, аз лично я изпратих на ....... на имейла, който тя е изпратила за
кореспонденция. Изпратих заповедта за прекратяване на трудовия договор в
срок за изпитване. След което получих обратен имейл от ......., в който тя
казва „ моят срок за изпитване е изтекъл още на 15 май, как така на 19 май ме
съкращавате в срок на изпитване“. При което аз погледнах нещата и
всъщност открих, че срока за изпитване не само е изтекъл на 15 май, но той е
изтекъл още на 15 декември 2020 година. Тя е сключила срочен трудов
договор за два месеца, с един срок за изпитване. Всъщност ние изобщо не сме
догледали нещата. При което казах „ да, ,допуснали сме техническа грешка“.
Допусната е от недоглеждане. Тогава вече приех резултата от подбора, който
е направен и издадохме заповед, вече за съкращаване на щата според
процедурата, която сме провели и заповед съобразно чл.328, ал.1, т.2 от КТ. В
заповедта беше начислено обезщетение за неспазен срок на предизвестие, тъй
като от нея не се очакваше да работи вече.
При предишното ми изпращане на първата заповед по имейла, аз
поканих ....... да се яви в офиса, за да си предаде техниката и фирмените вещи,
които има, като й дадох кратък срок затова, имайки предвид, че може да
пристигне в офиса в рамките на два дни, но тя ми отговори „аз не съм в
България, в чужбина съм и немога да се явя в офиса на компанията в дадения
ми срок“. Ние не позволяваме на хората да работят в чужбина и да изнасят
фирмена техника в чужбина, без изрично разрешение от директора на
8
компанията. Знаейки вече, че тя е в чужбина, втората заповед й беше
изпратена по имейл. Заповедта е подписана с електронен подпис.
....... в отговор на имейла, който аз изпратих каза, че е в чужбина. Каза,
че ще изпрати техниката по „Ди Ейч Ел“. Изпрати техниката по „Ди Ейч Ел“,
след два дена. Каза, че на 01.06.2021 година ще се прибере в България, за да
оформим трудовата й книжка. След което поради факта, че тя на 01.06.2021
година ще дойде в офиса, бяхме подготвили и на хартиен носител оригинална
заповед и предизвестие, за да й бъдат лично връчени. Аз не бях в офиса
тогава. Колегата ............. Зенун беше в офиса. ....... е дошла с адвокатката си в
офиса. Отказали са да подпишат всякакви документи. Отказали са да получат
и трудовата книжка. Колегата ............. Зенун каза, че отказва да ги подпише,
при което ние ги изпратихме по куриер на адреса деклариран по лична карта
в гр.Габрово. Изпратихме ги по куриер. Имаме куриерска товарителница.
Имаме история на размяна на имейли, кога ще оформим трудова книжка. В
този период куриера е опитал три пъти да намери ....... на 04.06.2021 г., на
08.06.2021 година и в крайна сметка документите са връчени на 09.06.2021
година. Един ден, след като адвокатката се е появила в компанията, за да
оформим трудовата книжка, т.е. на 09.06.2021 година ....... е получила
документите във връзка с уволнението й – предизвестие, заповед,
др.документи.
На 01.06.2021 година документите бяха подписани от мен, от ....... не. Аз
бях тръгнала на път към офиса, но в момента в който ............. ми каза, „те си
тръгнаха“ казах „ок“.Тъй като сме в условия на пандемия, ние и преди това
сме говорили размяна на книжа да става по електронен път ....... беше
назначена на 15.11.2020 година, с двумесечен договор до 15.01.2021 година.
След което имахме разговор с колегите от па, и те казаха очакваме
натовареният период да продължи за Коледа, казаха, че за този силен период
да наемаме временен персонал за два месеца за Коледа. Казаха, че искат да
оставят във френския екип двама човека, в италианския екип двама човека,
които да работят на постоянен трудов договор. На 15.01.2021 година, беше
петък и всъщност нейния договор трябваше да се превърне в постоянен на
16.01.2021 година, в събота. При което аз изключително много настоявах още
на 15.01.2021 година да се подпишат допълнителните споразумения за
превръщането на договора от срочен в безсрочен, да бъде подписано преди да
9
е изтекъл срока. Тъй като тя тогава каза, че се намира в Габрово, ДСп. беше
изпратено на нейния имейл.Тя беше го разпечатала, подписала, като го върна
сканирано отново по имейла. След което ние го приехме като валиден
документ. Това е практиката в компанията. Нещата вървят електронно.Това е
приетата форма, това е начина, по който работим.Това е повече от година и
половина, работим така.Тъй като говоря с ръководителите на екипи имам
сигнали, когато хората не са доволни от работата на даден служител.Чувала
съм от ................. за оплакване от клиенти от работата на ........ Всеки отдел,
който работи с клиенти, има хора, които наблюдават работата на агентите.
Това са компютърни системи, в които се отразява количеството на работа,
качеството, отразява се отношението на клиента, получава се директна
обратна връзка на клиента. Има такива системи, различни са за различните
екипи, с които работим.
АДВ.К.: Нямам други въпроси към свидетелката.
На въпроси на адв Д.:
Свид.........: Когато е към края на изпитателния срок винаги се прави
подбор. т.е когато някой е назначен днес и след две седмици се вижда, че не
се справя добре с работата, тогава го освобождаваме в срок на изпитване.
Когато човек е към края на изпитателния срок и са минали шест месеца,
правим подбор. Договорът на ....... изтичаше в събота на 16.01.2021година.
Петък беше 15.01.2021 година и за да не чакаме до понеделник, за да можем
да си вкараме данните в системата и да си подадем справката в НАП /срока за
поддаване на такава справка е 3 дни/, исках да избегна ситуацията на
17.01.2021 година да не се занимавам с подписи, вместо да се разправям с
работата.След размяната по имейл аз отидох в офиса. Понеже не беше само
за ......., имаше и други хора. Документите бяха разпечатани от колегата
............., аз ги подписах физически всичките. ............. е връчил подписаните
документи на хартиен носител. .В трудовото досие се съхраняват подписани
на хартиен носител документи.
Блокирането на клиенти не е допустимо в системата. Дейността на
10
клиента е „обслужване на крайни клиенти“. При едно блокиране на клиента
от системата, той няма никаква възможност в следващите три дни да се
свърже с нас и да му се реши въпроса.
Например, ако си купите хладилник от „Технополис,“ и имате проблем
с хладилника, искате да се свържете с „Технополис“, но ако някой от техния
център ви е блокирал, няма как да се свържете с тях.
Имаме системи, които измерват качеството, количеството на работа и
удовлетвореност на клиента. Това са критериите за работа. Другите
критерии, по които оценяваме служителите при подбора това са образование,
степен на владение на езика. Аз не работя с този екип. Ищцата не съм я
виждала на живо, нямам представа как изглежда тя. Тя е разговаряла с моите
колеги и е изразила тези идеи, мнения, желания за неудовлетвореност от
работата.
Адв.Д.: Нямам други въпроси към свидетелката.
На въпрос на съда, свидетелката отговори:
Ние по принцип работим с безсрочни трудови договори.За момента сме
минали две кампании с па. Миналогодишната кампания е първата, в която те
оставиха хора да продължат да работят. Наемаме ги за срок от два месеца, за
да изкарат Коледния период, да подкрепят екипа, който работи и след това ги
освобождаваме. Миналата година, след като се случи същото нещо, просто
след края на периода, те казаха „искаме да оставим по двама за италианския
екип, двама за немския и двама за френския екип“. Обикновено правим
срочен договор за два месеца и приключваме. Този път клиента каза след
срочния договор, искаме шест човека да оставим да продължат да работят за
постоянно и тъй като нямахме индикация за колко време ще продължим да
работим така, просто сме ги направили на безсрочен трудов договор. За па
наемаме служители с видео срещи. Всичко се случва онлайн. па си имат
системи за оценка, системите не са наши. Наетите от нас служители работят
под управление на клиента. Нашият ангажимент е да осигурим работната
среда, ай ти оборудването, работното място, тиймбилдинг. Имали сме
11
случай на агресивни колеги, лошо поведение, различни хора и тогава се
намесваме ние защото получаваме сигнал, че този човек проявява такова
поведение. Имаме случай дори да са се били в офиса.
Ние нямаме като компания някакъв ангажимент. Нямаме роля да се
занимаваме с обучение на хората. По системи и по работен процес нямаме
отношение. Имаме различни клиенти. В много различни бизнеси. В различни
сфери са работодателите, за които работим.
След изчерпване на въпросите, Съдът освободи св. .........
СЪДЪТ снема самоличност на втория свидетел на ответника.
......................-родена на 24.10.1985 година в гр.Плевен, живее в
гр.София, ЕГН ********** български гражданин, неосъждана, служител на
ответното дружество. Изпълнявам две длъжности – едната е акаунт
мениджър към отдел па, а другата е Мениджър проекти към отдел „Клара
Нова“.
СЪДЪТ предупреди свидетелката за наказателната отговорност по
чл.290, ал. 1 НК. Обещава да говори истината.
На въпроси на адв К.:
Свид. Анна Оббова: Участвала съм в комисия, която е извършвала
подбор през месец май 2021година на служители, които работят за отдел па,
за италианския екип и за френския екип.
Подборът беше извършен, обсъден по чат, по телефона най- вече.
Правим си срещи онлайн и обсъждаме нещата. За самия подбор имаме
информация от ............., който е ТРЗ, който има достъп до досиетата и
всъщност той дава част от информацията, която е за образованието и за
владеенето на език. Когато назначаваме някой, правим езиков тест-
граматически и писмен. По този тест, определяме нивото на владеене на
езика. Той държи тези тестове в досиетата на служителите. Образование,
12
трудов стаж, той дава тази информация. Останалата част за подбора, аз вадя
от системите, които използваме за клиента. Едната се казва “Лайф чат“, а
другата е наречена „Тикет система“. Там влизат като входяща кутия всички
запитвания на клиенти по имейла. От тази „Тикет система“ има статистика за
бързина на отговора, затова дали клиентите са доволни, тъй като след всеки
отговор на агент, крайния потребител, с който комуникираме може да даде
оценка, доволен ли е от обслужването на служителя на агента, който работи.
Но не е задължително. Резултатите от подбора за италианския екип бяха
такива, че ....... имаше най - ниската оценка, тъй като тя има най-малко опит в
сферата. Оценките й бяха негативни от клиентите. Не е единствената с
отрицателни оценки, но нейните бяха най-много. Извърши се подбор и за
образование и стаж, като се оказа, че ....... е с най- ниска оценка като сбор от
всички критерии и че тя трябва да бъде съкратена.
„Чат системата“ има опция, накрая на чата, когато вече се затваря чата
клиента има опция да даде мнение дали е доволен с палец нагоре и ако не е
доволен, с палец надолу. Може да остави коментар и да обясни дали е
доволен и защо не е доволен. За „Тикет системата“ след всеки отговор, всяка
кореспонденция от страна на агента, служителя в крайния потребител може
да каже на база от 1 до 5 колко е доволен, като 1 е негативно, а 5 -много съм
доволен. Ние разглеждаме според желанието на клиента тези, които са с една
и две звезди от пет. Те се водят за негативни. 3 е неутрално , 1 и 2 се водят
за негативни и се преглеждат на седмична база за всеки служител.
Ежеседмично е задължение на шеф екипа, на тийм лидера, както го
наричаме да вади статистиките и ги обсъждат с агентите. За представянето
имаме бонус система, т.нар. „пърформанс бонус“ за представянето, която
клиента базира на извършеното количество работа, качеството работа и това
дали работниците идват навреме на работа. Защото за него е много важно да
се спазва работното време. Имаме работно време, чата и телефоните линии
се отварят в определен час и служителите трябва да са навреме, за да
отговарят на запитвания.Тези три критерии, за да могат те да следят как се
справят в месеца. Аз вадя тези статистики, за да се погледне дали качеството
им на работа е достатъчно, дали количеството е достатъчно. Най- често е
количеството, тъй като някои работят по- бързо, други по обстоятелствено и
по- бавно, но качеството също много се гледа, тъй като ако паднат под
13
определено качество, нямат бонус.
С всички екипи се обсъжда негативната оценка. Основните проблеми,
които Мартина Солдера е споделяла са, че ....... блокира клиентите в чата.
Нашата основна дейност е обслужване на клиенти, а ....... ги блокирала и
клиента неможе да се свърже в продължение на 3 дена с нас, няма достъп до
нас. Тя е преценила така сама. Тази опция съществува за блокиране на чата,
на само ако клиента започне да ползва непристоен език, ако почне да псува,
да обижда. Има всякакви клиенти, затова е тази опция. Но това не се използва
и всички знаят, че освен ако клиента не започне да псува и обижда директно,
ние не я използваме.
На ....... е обяснено многократно, че не трябва да се блокира чата.
Доколкото знам е обсъждано с Мартина, по чат и по телефона. Обясненията
на ....... са били “да, ама той много ме ядоса“. Много лично приема нещата.
Защото, ако клиента каже „няма да поръчам повече нищо от вас!“ това не е
лична обида към агента. Предполагам, че Мартина е говорила с ........ Аз
лично съм говорила на два пъти с нея. Имаме една дама, която работи с нас и
ни помага да наемаме хора с отворени позиции във фирмата. ....... беше
видяла една позиция с английски и каза, че би искала да кандидатства за
друга подобна позиция, но с английски език, защото тя смята, че английския
й е по-силен от италианския. Аз й казах, че нямам информация за тези
позиции. Казах да се обърне към тази дама дето ни помага или към
мениджъра, който е на проекта.
Вторият случай ме беше попитала директно какви са условията за
напускане. Казах какви са условията за напускане. Тя каза, че много я
дразнели клиентите и тази работа не била за нея. Аз й казах, че работата с
хора и с клиенти е малко по - специфична. Ние комуникираме с клиентите по
чат и по имейл. Ние дори незнаем как изглеждат, ние не ги виждаме. Казах й
как да приеме поръчката. Системите, които ползваме за обслужване на
крайния потребител са на съответния клиент.
Адв.К.: Нямам други въпроси към свидетелката.
14
На въпроси на адв Д. :
Свид. Анна Оббова: Причина за блокиране няма. Няма утвърдени
конкретни обидни думи, при които се допуска да се блокират клиенти.
Забранено е да се блокират клиенти. Ако има нецензурни думи, първата
стъпка е да помолим клиента да не говори така и го предупреждаваме, че ако
продължава да говори така, ще затворим чата. След което, ако клиента
започне да псува или използва нецензурен език, може да се затвори чата. Това
е част от обучението и се обяснява каква е процедурата в такива случаи.
Същото важи не само за чата, но и за имейла, когато се изпраща. Ние му
казваме „моля не използвайте такъв език.“ На английски има процедури,
които са спуснати от самия клиент. Те важат за абсолютно всички за
американските агенти, английските агенти, немските агенти, френските,
италианските. Всички, които имат чат, важат същите процедури.
Всеки клиент има настроения. Някои са ядосани и си го изкарват на
нас. На някой не му е дошла навреме пратката. Например Коледен подарък. В
случаите на ....... нямаше никакъв повод, нямаше обида за такава крайна
реакция. Просто клиента не е бил доволен и тя без причина го блокира.
Обясняваме й, че това не се прави така, но тя продължаваше да блокира
клиенти. Всеки, който е работил с клиенти, понякога му се е случвало. Както
казах се преценява по статистиките за извършена работа и качеството на
работа. За „Пърформънс бонуса“ има три критерия, съответно може да се
получи бонус -една сума за първия критерий, друга сума за втория критерии и
трета за третия критерии. Те са разделени. Ако някой е обработил много
клиенти, той ще получи бонус за количество.Ако качеството му е ниско, няма
да получи целия бонус. Ако закъснява също се отразява на бонуса. ....... е
получавала бонуси, но не по всички критерии. Броят „тикети“ и чатове е само
едната категория която се следи, но има общо три категории - качество,
количество и удовлетвореност на клиента.
На свидетелката на л. 50 в делото се предяви т.нар. „Проформънс
таблица“, като същата разясни:
Свид.О: Първият етап е количество, но долу документа е отрязан и не
се вижда, че има още два таба - за качество и постоянство. Има още два таба,
15
които не се виждат тук. Вижда се само количество. Количеството на ....... е
добро.
СЪДЪТ предяви на св. Оббова таблицата на стр. на стр. 67 и 68 от
делото.
Свид.О Има девет бр. проведени чата. Казахме, че не винаги клиента се
възползва да даде обратна връзка и да даде мнението си. Няма данни за
качествена оценка на всички проведени чатове.
Броят обработени тикети не е свидетелство за добро изпълнение на
работата. Доколко знам сутрин във всички екипи се разпределят новодошлите
запитвания, но след като тийм лидера разпредели това, за да работят всички
по равно. Някои работят по- бързо, други по- бавно. Това изглежда като
входяща кутия на поща и там стоят като непрочетени. В момента, в който
клиента кликне самите тийм лидери работят заедно с клиентите. Те работят
наравно с тях.Предполагам, че даден служител трябва да ми каже, че не желае
да работи във фирмата. Някои казват, че са изморени, искат по-дълга отпуска.
Някои искат да сменят езика. Нямам практика да разпитвам. Срещите са ни
онлайн. Имаме срещи и може да се усети липса на мотивация у някой, ако
липсва желание за работа.
Критериите по подбора на ....... е това, че тя ни беше казала, че иска да
се премести на друга позиция, защото английския език и е по добър от
италианския. Дразнели я клиентите. Каза, че иска да напуска, че не се чувства
добре. Оценявана е спрямо участниците по подбора. За останалите няма
такива данни. Ние не търсим контакт с агента, за да изразим има ли
удовлетворение от сегашната позиция. Активно към никой не са отправяни
въпроси за тази удовлетвореност.
Освен владението на език при наемане на длъжност за тази длъжност
други няма, само владеенето на език, който се установява с писмен тест и с
интервю за говоримо ниво на владение на език. След като сме я поканили да
остане на постоянен договор, към този момент ....... се е справяла с работата,
иначе не бихме я поканили. Временните ни работници, когато клиента поиска
започват на 15 ноември и работят до 15 януари следваща година. В този срок
16
тя се е справяла добре и затова Мартина й е предложила да остане при нас.
....... се е съгласила и доколкото знам е подписала нещо и е останала при нас .
На допълнителни въпроси на адв. К.:
Св. О: Участвала съм при подбори за италиански, английски и френски
екипи. Периодично участвам. Има цикличност при наемането и
освобождаването на служителите. По Коледа работата скача. Лятото крайния
потребител е на почивка и екипите нямат работа.
Ние правим преценка за бъдещите месеци, колко екипа ще са ни нужни
и съответно предприемаме дейност да съкратим някой. При тези случаи,
винаги се прави подбор.
Не ми се е случвало някой да има диплома и да не я представи. Работа
на ТРЗ е да изисква диплома за завършено средно образование.
....... е изпълнявала критериите за заемане на длъжността. В екипа има и
други хора, които нямат висше образование.Тя не е единствената.
За мен е по-важно как си изпълняват работата клиентите. Например
някой, които е завършил в Италия напр., по- лесно комуникира с клиентите,
но това не е основното.
Адв. К.: Нямам повече въпроси.-
На въпрос на съда:
Свид.О: Впечатленията, които имам не са лични, а са от Мартина,
която каза, че първите месеци ....... е работила безупречно. Много добре се е
справяла и затова решава да я оставят, но след това започва да приема нещата
твърде лично. Започва да пита как да отговори на определено запитване.
Часове наред след това обаче тя не изпраща отговор на клиента. Не е нещо,
което е дисциплинарно укоримо, но се отразява при подбор. Преценката е
комплексна. След това е започвала да неспазва правилата на компанията и да
17
блокира клиенти. Който не си върши работата качествено, се откроява. В
компанията има процедура за подобни непристойни поведения.
„Просесфлоус“ има платформа на обучение за вътрешните правила. Едното от
обученията е точно как да се държим, когато сме тормозени, свързано с
работата, дори и сексуален тормоз. За да отговоря на въпроса, чух подобно
нещо, след като на ....... беше изпратена една от заповедите за прекратяване,
тя написа имейл към мен, в който ми обясняваше, че е била сексуално
тормозена, но ние с ТРЗ не сме взели никакви мерки. Преди това не съм
чувала, не е говорено с мен, че е била тормозена от някой. Когато се започна
процедура по уволнение, тогава тя каза това. Когато получихме имейла, аз се
обадих на Мартина да попитам дали е чувала нещо такова. Тя ми каза, че
някои от хората от екипа били груби с нея. Лични срещи нямаме. Тези хора не
са се виждали. Част от хората не работят в София. Някои работят в
Пазарджик, някои във Видин, има такива които работят извън страната. Тези
хора не са се срещали. Незнам как да кажа, че е имало тормоз. Практикува се
работа от разстояние. Работата от вкъщи се наложи, поради епидемичната
обстановка.
Със заповед на министъра на здравеопазването се въведе всички, които
имат възможност и могат да работят от вкъщи. Ние всички си взехме
лаптопите и работихме от вкъщи, което стана месец март 2020 година.
Лаптопите са служебни и когато ги получим подписваме приемо –
предавателен протокол. Лаптопите не се изнасят извън страната. През 2019
година, аз трябваше специално да попълня молба, за да си взема лаптопа във
връзка с командировка, която беше три дни. Колегите, които работят в
чужбина, някои от тях са на граждански договор и съответно те работят с
лична техника. Ако някой изнесе лаптоп, това е в нарушение на правилата.
Адв.К.: Поискахме срок за запознаване с представените доказателства,
но считам, че бихме могли в писмените бележки да изразим това. Оттеглям
искането за предоставяне на срок.
СЪДЪТ, с оглед оттегляне на искането от страна на ответника за
предоставяне на допълнителен срок за изразяване на становище по
18
допълнително представените от ищеца писмени доказателства,
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА и ПРИЛАГА като писмени доказателства представените със
становището от 21.10.2021 година от ищеца Удостоверение от НАП от
18.07.2021 година и Справка за актуално състояние на трудовите договори на
Х.Х., също издадено от НАП, заверено копие от трудовата книжка от стр.1-ва
до 7-ма и от 26 -та до 27-ма, длъжностна характеристика на служител
„Запитвания на клиенти“.
ДАВА възможност на страните да изразят становище по същите в
устните състезания, евентуално в писмени бележки.
Страните /поотделно/: Нямаме други искания.
СЪДЪТ, като взе предвид, че страните нямат други доказателствени
искания и след събиране на всички допуснати доказателства, намира, че
делото е напълно разяснено от фактическа страна, поради което и на
основание чл.149, ал.1 от ГПК
О П Р Е Д Е Л И :
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ
Адв.Д.: Моля да уважите предявените искове по чл. 344, ал.1, т.1, 2 и 3
от КТ и да признаете за незаконно и отмените уволнението. Да постановите
възстановяване на доверителката ми на предишната работа и да осъдите
ответника да изплати на Х.Х. обезщетение, за времето през което е останала
без работа. Считам, че работодателят не е извършил законосъобразен подбор,
19
доколкото са приложени критерии, които са явно субективни, за които
липсват обективни данни за измерители, „като желанието на служителя да
работи във фирмата“. Приложени са критерии, които нямат и никога не са
имали отношение към естеството на работа и не са били заложени като
основание и изискване за заемане на длъжността, спрямо длъжностната
характеристика и съответно работодателят не е поставил условия за
наличието им. В действителност резултатите от работата на Х.Х. са много по-
високи, видно от представените с исковата молба доказателства. Обръщаме
внимание, че връчването на заповедта за прекратяване на трудовото
правоотношение не е съобразена с изискванията на Наредбата за вида и
изискванията за създаване и съхраняване на електронни документи в
трудовото досие на работника или служителя. Работодателят не е уведомил
доверителката ми относно избраната възможност за създаване и съхраняване
на електронни документи в трудово досие. Не е налице даване на изрично
писмено съгласие от страна на служителката да бъде адресат на електронни
изявления, относно факти и обстоятелства, свързани с трудовото
правоотношение. Работодателят не е представил пълномощно, с което лицето,
издало заповедта за уволнение е нарочно упълномощено затова, което според
трайната съдебна практика е задължително условие за законосъобразност на
уволнението. Моля да присъдите на доверителката ми разноски, за което
представям списък и доказателства за плащане. Моля да ми бъде даден срок
за писмени бележки.
Адв. К.: Моля да отхвърлите предявените искове. Уволнението е
законосъобразно. Работодателят е положил всякакви усилия за връчване
надлежно на документите. Изпращането на документите по електронен път е
не само установено в правилника на дружеството. То е доведено до знанието
на служителя. Той се е съгласил и е предоставил лично електронна поща.
Отделно от това е разписала анекс по същия начин. Дори и да се приеме, че
това не е надлежния начин на уведомяване следва да се приеме, че е важно до
знанието на служителя да стигне информация за заповедта и за
предизвестието. Факт е, че такова е стигнало, не само по електронен път, но е
стигнало и чрез пощенска пратка. По делото сме установили извършения
подбор и защо ....... Х е получила най- нисък резултат. Това не означава, че тя
20
не се е справяла добре, а че се е справяла най – зле спрямо останалите от
екипа, участвали в подбора. Подбора е право на работодателя. Не е
задължение, нито е право на служителя да се позовава на същия. Подборът е
право на работодателя да избере най-добрите служители за собствения си
бизнес и то е логично право. Както стана ясно такъв винаги се е извършвал
при ответника, във всяка ситуация. Така че в конкретния случай неможе да се
твърди, че подбора е незаконосъобразен. Представени са много
доказателства защо качеството на работа ....... Х е счетено за влошено и
това най- просто може да бъде обобщено в едно изречение - защото е
извършавала действия, които изцяло противоречат на смисъла на
съществуването на работодателя. Ограничавайки клиентите да се свързват с
услуга, която предоставя работодателя, реално погледнато ....... Хубенова
извършва действия в пълно противоречие с предмета на дейност на
работодателя си. По тази причина е нормално и оценката, която е получила
при подбора да бъде най -ниска.Моля да ми бъде дадена възможност да
представя писмени бележки. Претендирам разноски.
Адв. Д.: Моля да получа по имейл протокола от днешното съдебно
заседание.
Правя възражение за прекомерност на претендирания адвокатски
хонорар.
СЪДЪТ прилага списъците с разноски по чл. 80 ГПК, ведно с
доказателство за реалното им извършване.
ПРЕДОСТАВЯ 1- седмичен срок за писмени бележки на ищеца и
същия срок плюс един ден за ответника, след получаването на писмени
бележки представени от ищеца.
РАЗПОРЕЖДА след изготвяне на настоящия протокол по електронен
път на страните, да се изпрати препис от същия, на предоставените имейл
адреси от двете страни от техните процесуални представители.
СЪДЪТ намира делото за разяснено и от правна страна, поради което
21
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИКЛЮЧВА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ
ОБЯВИ, че ще се произнесе с решение в законоустановения срок.
ПРЕДОСТАВЯ възможност на ответника да преснеме представеното
от ищеца становище от 21.10.2021 година, ведно със съдържащите се към
него доказателства.
Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 11:50
часа.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
22