Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
27.06.2023 |
Град |
Кърджали |
||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
|||||||||||||||||||
Кърджалийски
административен |
Съд |
|
състав |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
На |
01.06. |
Година |
2023 |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Членове |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Секретар |
Мелиха
Халил |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
151 |
по
описа за |
2023 |
година. |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 186, ал. 4 от ЗДДС.
Депозирана е жалба от „ФРЕНДС 99“ ООД ***,
против Решение № ГДФК-57/21.02.2023 г. на директора на дирекция „Оперативни
дейности“ в ГД „фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с което е отхвърлена жалбата
против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
ФК-58-0121560/01.02.2023 г., издадена от началник отдел „Оперативни дейности“
Пловдив в ЦУ на НАП, с която на жалбоподателя е наложена принудителна
административна мярка по чл. 186, ал. 1 от ЗДДС – запечатване на търговски
обект за срок от 14 дни.
Счита, че
решението е незаконосъобразно, като издадено при съществени нарушения на
материалния и процесуалния закон.
Излага
съображения, че отразените факти и обстоятелства в Протокол за извършена
проверка cep. АА ПИП № 0121560/21.01.2023 г. на
основание чл. 110, ал. 4, вр. чл. 50, ал. 1 от ДОПК,
съставен от С. Т. С., на длъжност *** в дирекция „Оперативни дейности“ -
Пловдив, Главна дирекция „Фискален контрол" при Централно управление на
Национална агенция за приходите, не отразявали действително осъществили се
факти при извършване на проверката.
Твърди, че
проверката е била извършена и съответно констатациите отразени, без
присъствието и участието на съответните длъжностни лица, чиято административна
отговорност би следвало да се ангажира, което лишило същите от
процесуално-правна възможност да защитят правата си.
На следващо място релевира доводи, че при определяне на вида на принудителна
административна мярка, както и на нейната продължителност, не били взети предвид
тежестта на извършеното нарушение и последиците от същото.
Счита, че
изложените мотивите в обжалваната заповед, а именно: местоположението на
търговския обект - на оживено място, атрактивната дейност - заведение за
питейни и хранителни нужди, големината на обекта, възможността за реализиране
на обороти наличието на потенциални клиенти, не биха могли да мотивират
налагането на ПАМ „запечатване на търговски обект”, а напротив - обосновават
прекомерност и несъразмерност на принудителната мярка и срокът й.
Оспорва
твърденията в оспорената заповед, че извършеното нарушение не било прецедент за
търговеца, което счита за невярно и недоказано. Сочи, че за да се счита едно
нарушение за повторно, следвало да е налице влязъл в сила ИАА, с който същото е
било констатирано или да е било наложено съответно административно наказание от
надлежен АНО.
Въвежда
съображения, че процесната ПАМ не би довела до
гарантиране спазването на законовите норми и осигуряване на бюджетните приходи.
Напротив, прилагането на ПАМ би довело до значителни вреди за фиска, тъй като нямало да бъдат събрани очакваните приходи,
което би засегнало пряко, както интересите на държавата, така и на търговеца.
Счита, че при
определянето на срока на ПАМ не бил съобразен принципът на съразмерност, според
който административният орган следва да упражни правомощията си по разумен
начин, добросъвестно и справедливо. Отделно от това, твърди, че срокът на
наложената ПАМ не бил съобразен и с целената превенция за преустановяване на
незаконосъобразните практики в обекта.
Моли съда да
постанови решение, с което да отмени Решение № ГДФК-57/21.02.2023 г. на
директора на дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „фискален контрол“ в ЦУ на
НАП, с което е отхвърлена жалбата против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № ФК-58-0121560/01.02.2023 г., издадена от началник отдел
„Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП, с която на жалбоподателя е наложена
принудителна административна мярка по чл. 186, ал. 1 от ЗДДС – запечатване на
търговски обект за срок от 14 дни.
В съдебно
заседание, редовно призован, жалбоподателя не се явява. Представлява се от адв.
Д.Г., която поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Заявява изменение
на петитума на депозираната жалба, конкретизирайки
административния акт, срещу който същата е насочена, респ. който иска да бъде
отменен от съда при неговото произнасяне, а именно оспорва и иска отмяната на
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
ФК-58-0121560/01.02.2023 г., издадена от началник отдел „Оперативни дейности“
Пловдив в ЦУ на НАП. В хода по същество релевира
допълнителни съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед,
аргументирани с доводите, че същата е издадена в нарушение на чл. 50 от Хартата
на основните права на ЕС, доколкото на жалбоподателя за едно и също нарушение
по ЗДДС – неиздаване на касов бон, са били наложени две санкции с два различни
акта – АУАН и процесната заповед, с което се
нарушавало основното право регламентирано в нормата на цитираната Харта. Сочи,
че в този смисъл било и Решение на СЕС от 04.05.2023 г., като моли настоящия
съд да отмени оспорената заповед. Претендира присъждане на деловодни разноски.
Ответникът по
жалбата – началник отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив при ЦУ на НАП, не се
явява. Представлява се от пълномощник, който оспорва жалбата като
неоснователна.
В представеното
писмено становище от ст.юрисконсулт Б. К./л. 3 – л. 4/
се оспорва изцяло жалбата по основание.
Изложени са подробни съображения за законосъобразност на атакуваната
заповед. Сочи, че същата е издадена от оправомощен за
това орган и съдържа необходимите реквизити. Въвежда доводи за установеност на извършеното
нарушение на закона, представляващо основание за налагане на ПАМ, както и за
обоснованост на определения й срок. Моли съда да отхвърли така подадената жалба
и да потвърди процесната заповед. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Релевира
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение
Съдът като прецени събраните по делото доказателства в
тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
На 21.01.2023 г. служители на НАП, съвместно със
служители на МВР, са извършили проверка в търговски обект - - „***“ /***/, находящ
се на адрес: ***, и стопанисван от „ФРЕНДС 99" ООД, ЕИК - ***. При
проверката била извършена контролна покупка на 2 бр. минерална вода, 2 бр.
лятна салата с халуми и една порция броколи със синьо сирене на обща стойност 31.95 лв.,
заплатена в брой от проверяващия екип преди легитимация, за което не е била
издадена фискална касова бележка от монтирано и работещо в обекта фискално
устройство в работен режим, както и не е била издадена касова бележка от кочан.
На проверяващите е бил издаден документ от нефискален принтер, като след
легитимация от тяхна страна били изведени и 2 бр. отчети също от нефискален
принтер. В обекта пристигнал един от съдружниците на
дружеството, след което на органите последователно бил представен фискален бон
№ ***/*** г. от 23:29 часа и дневен отчет с
№ ***/*** г. Констатациите при проверката са материализирани в Протокол
за извършена проверка в обект сер. АА № 0121560 от
21.01.2023 г./л. 19 – л. 21/.
Със Заповед за налагане на принудителна административна
мярка № ФК-58-0121560/01.02.2023 г./л. 14
– л. 18/, издадена от началник отдел „Оперативни дейности“ гр.Пловдив
в ЦУ на НАП, е наложена принудителна
административна мярка –
запечатване на търговски обект – *** /***/, , находящ се в ***,
стопанисван от „ФРЕНДС“ ООД ***, с ЕИК *** и забрана за достъп до търговския обект за срок от 14-дни.
Видно от обстоятелствената част на заповедта, мярката е
наложена за това, че при извършена проверка в търговския обект от служители на
НАП на 21.01.2023 г. в 23.00 часа, при извършена контролна покупка на 2 бр.
минерална вода, 2 бр. лятна салата с халуми и една
порция броколи със синьо сирене на обща стойност
31.95 лв., заплатена в брой от проверяващия екип, не е издадена фискална касова
бележка от монтирано и работещо в обекта фискално устройство в работен режим –
ФУ „Epson TM – ***”, с ИН на ФУ № *** и ФП № *** или от кочан с ръчни касови
бележки, отговарящ на изискванията на Наредба H-18 от 2006 г. на МФ. На проверяващите е бил
издаден документ от нефискален принтер, като след легитимация от тяхна страна
били изведени и 2 бр. отчети също от нефискален принтер. В обекта пристигнал
един от съдружниците на дружеството, след което на
органите последователно бил представен фискален бон № ***/*** г. от 23:29 часа
и дневен отчет с № ***/*** г. с оборот ***
лв., като след извършено преброяване на парите в касата се установило наличие на
положителна касова разлика в размер на *** лв. Изложени са мотиви относно срока
на ПАМ, обосновани с тежестта на извършеното нарушение и последиците от същото,
както и с местоположението на търговския обект, неговата големина и потенциал
за голям клиентопоток.
Изложени са съображения, че с процесното
нарушение се засягат утвърденият ред на данъчна дисциплина, който осигурява
пълна отчетност на извършваните от лицата продажби и тяхната регистрация, както
и последващата възможност за проследяване на реализираните
обороти. Прието е, че извършеното деяние демонстрира поведение на лицето,
насочено срещу установената фискална дисциплина и показва организация в
търговския обект, която няма за цел спазването на данъчното законодателство.
Въведени са и мотиви относно целите на ПАМ – да гарантира, че всички лица ще
спазват законовите норми и ще осигурят бюджетните приходи, както и надлежното и
законово деклариране на движението на стоки и на всички реализирани обороти,
както и да се преустанови ново нарушение, от което за фиска
ще настъпят трудно поправими вреди, засягащи пряко интересите на държавата.
Посочено е, че срокът на ПАМ е съобразен с целената превенция и преустановяване
на незаконосъобразна практика в обекта. Процесната
ЗППАМ е връчена на адресата на 07.02.2023 г. и е оспорена пред по-горестоящия административен орган, вследствие на което с
Решение № ГДФК-57/21.02.2023 г., издадено от директор на дирекция „Оперативни
дейности“ в Главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП/л. 10 – л. 12/, жалбата на „ФРЕНДС 99“ ООД е отхвърлена като
неоснователна.
В акта са изложени мотиви, че от наличните по преписката
доказателства се установявало по безспорен начин осъществяването на фактическия
състав на чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а„ от ЗДДС. Въведени са доводи, че в
хипотезата на чл. 186, ал. 1, т. 1, б.„а” от ЗДДС, компетентният
административен орган действа при обвързана компетентност, т.е. няма възможност
да осъществи преценка дали да бъде наложена ПАМ или не, а във всеки един случай
на констатирано нарушение на реда за отчитане на продажби в търговските обекти,
т.е. при констатирано такова нарушение, той бил длъжен да наложи ПАМ. Изложени
са съображения, че процесната ПАМ има превантивна цел
по смисъла на чл. 22 от ЗАНН и с оглед постигане на целта на закона, за да
преустанови дружеството незаконосъобразната си дейност, се явява съответна на
целта на закона. Посочено е, че
запечатването за срок от 14 дни е под средния минимум от предвидения в чл. 186,
ал. 1 от ЗДДС максимум и е съобразен с принципа на съразмерност, залегнал в чл.
6 от АПК. В заключение се сочи, че неиздаването на касови бележки е съществено
нарушение на фискалната дисциплина, обосноваваща необходимостта от коригиране
на констатираната противозаконна практика в дейността на конкретното проверявано
лице, за което наложената ПАМ има за цел да въздейства върху антифискалното поведение на лицето, предвид осъществяваната
от приходната администрация контролни функции по установяване и събиране на
данъци.
По делото е приет като доказателство Акт за установяване
на административно нарушение № Ф695208/06.02.2023 г./л. 52 – л. 53/ на главен инспектор по приходите в ЦУ на НАП,
издаден за това, че на 21.01.2023 г. в 23.00 часа в обект ***, находящ
се в ***, стопанисват от „ФРЕНДС 99“ ООД, с ЕИК ***, е установено, че „ФРЕНДС 99“ ООД, в качеството му на задължено
лице по чл. 3 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране ни отчитане на
продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ не регистрира и
отчита всяка извършена продажба на стоки от търговския обект, чрез издаване на
фискални касови бележки от въведеното в експлоатация за обекта ФУ, с което е
допуснато нарушение на чл. 3, ал. 1 от цитираната наредба във вр. с чл. 118, ал. 1
от ЗДДС.
При
така установената по делото фактическа обстановка, след преценка на
допустимостта на жалбата и при
извършената на основание чл. 168, ал.1
от АПК, проверка за законосъобразност на оспорения административен акт
на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира, че процесната
жалба е допустима като подадена в законоустановения
14 – дневен срок от съобщаването на акта и от лице, имащо правен интерес от
обжалването, като разгледана по същество се явява основателна, респ. оспорената
заповед е незаконосъобразна.
Съгласно чл. 186, ал. 3 от ЗДДС принудителната административна
мярка по ал. 1 се прилага с мотивирана заповед на органа по приходите или от оправомощено от него длъжностно лице. В тази връзка със
Заповед № ЗЦУ-1148/25.08.2020 г. изпълнителният директор на НАП е определил
началниците на отдели „Оперативни дейности“ в дирекция „Оперативни дейности“ в
ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП да издават заповеди за налагане на
принудителна административна мярка запечатване на обект по чл. 186 от ЗДДС.
Оспорената в настоящето производство заповед за налагане на принудителна
административна мярка е издадена от Д. Л. Р. - Началник на отдел „Оперативни
дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП. Предвид това, настоящият състав намира, че процесната Заповед за налагане на принудителна
административна мярка № ФК-58-0121560/01.02.2023 г. е издадена от материално и
териториално компетентен орган по смисъла на чл. 186, ал. 3 от ЗДДС, действал
по делегация с горецитираната Заповед №
ЗЦУ-1148/25.08.2020 г., респ. по отношение на
оспореният акт не е налице отменителното
основание по чл. 146, т. 1 от АПК.
Заповедта е издадена в предписаната от чл. 59, ал. 2 от АПК
писмена форма, съдържаща фактически и правни основания за постановяването й.
Същата съдържа формално всички реквизити, съобразно изискванията на чл. 59, ал.
2 от АПК. Издателят на акта е изложил мотиви, с които е обосновал наличието на
осъществено от жалбоподателя нарушение на данъчното законодателство. Като
доказателство за извършената проверка е посочил съставения Протокол за
извършена проверка в обект сер. АА № 0121560 от
21.01.2023 г. Формално са изложени мотиви по отношение срока на наложената
принудителна административна мярка.
Съдът намира, че при издаването на атакуваната заповед не са
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени
правила, т.е. при липса на основанието по чл. 146, т. 3 от АПК. Доказателствата
по делото установяват, че процесната проверка в
обекта на „ФРЕНДС 99“ ООД ***, с ЕИК ***, е извършена от органи по приходите, в
съответствие със служебните им задължения, като констатациите при проверката са
материализирани в Протокол за извършена проверка в обект сер.
АА № 0121560 от 21.01.2023 г. Протоколът е съставен в присъствието на служител
на дружеството – *** Ф. Х., която е подписала протокола с възражения без обаче
да излага конкретни такива, както и в присъствието на съдружник във „ФРЕНДС 99“
ООД – Б. М., който е отказал да подпише протокола, за което в протокола са се
подписали двама служители от МВР, съвместно с които е била извършвана
проверката на приходните органи. Съставен е опис на паричните средства в касата
към момента на започване на проверката/л.
22/, подписан от служителя. Съдът намира, че отсъствието на законния
представител на дружеството към момента на проверката, в конкретния случай не е
обстоятелство, водещо до засягане правото му на защита и упражняването му в
пълен обем. По делото не са въведени твърдения от страна на жалбоподателя,
дружеството да е поискало служебно събирането на доказателства, които са от
значение за изясняване на случая и органите по приходите да са отказали
събирането на такива. Оспорената заповед е връчена на представляващия
дружеството жалбоподател - Р. М., който е предприел своевременни действия по оспорването
й по административен ред пред по-горестоящия
административен орган. Предвид това, настоящия съдебен състав намира, че
правото на защита на жалбоподателя не е възпрепятствано или ограничено в
административното производство по издаване на оспорената ЗППАМ.
На следващо място съдът
счита, че оспорената заповед е съобразена и с материалния закон, респ. не е
налице отменителното основание по чл. 146, т. 4 от АПК.
Материалната предпоставка за
налагане на ПАМ по чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ от ЗДДС е нарушаването на реда
или начина на издаване на съответен документ за продажба, издаден по
установения ред за доставка/продажба. Това са и предпоставките за налагане на
ПАМ по чл. 187, ал. 1 от ЗДДС, която се налага кумулативно с тази по чл. 186,
ал. 1 от ЗДДС. Съдържанието на мерките се изразява в запечатване на обекта, в който е извършено
нарушението и забрана на достъпа до него.
Съгласно чл. 186, ал. 1, т.
1, б. „а“ от ЗДДС, принудителна административна мярка запечатване на обект за
срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се
прилага на лице, което не спази реда или начина за издаване на съответен
документ за продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба.
В процесната
заповед е прието, че „ФРЕНДС 99“ ООД ***, с ЕИК ***, е нарушило чл. 3, ал. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ във вр. с чл.
118, ал. 1 от ЗДДС.
По
силата на релевантната редакция на чл. 3, ал. 1 от Наредбата, всяко лице е
длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги
във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или
касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на
пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или
наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла
на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен
превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски
парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги.
Разпоредбата
на чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, въвежда
задължението за лицата да регистрират и отчитат извършените от тях
доставки/продажби в търговски обект, чрез издаване на фискална касова бележка
от фискално устройство (фискален бон) или чрез издаване на касова бележка от
интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност
(системен бон), независимо от това дали е поискан друг данъчен документ.
Редът
за отчитане и издаване фискални касови бележки е уреден именно в горепосочената
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин.
От
представените и приети по делото доказателства се установява по несъмнен начин
извършването на посоченото в оспорената заповед нарушение на чл. 3, ал. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ във вр. с чл.
118, ал. 1 от ЗДДС. В тази връзка, процесният
Протокол за извършена проверка в обект сер. АА №
0121560 от 21.01.2023 г., е съставен по установения ред и форма от органите по
приходите в кръга на правомощията им, поради което и по аргумент от чл. 50, ал.
1 от ДОПК се ползва с материална доказателствена сила
за извършените от органите по приходите действия и за установените факти и
обстоятелства. С други думи, като официален свидетелстващ документ, същият се
ползва с формална доказателствена сила, обвързваща
съда и страните, че фактите, предмет на удостоверителното изявление на органа,
издал документа, са се осъществили така, както се твърди в документа. В
настоящия процес от жалбоподателя не бе оспорен по
надлежния ред цитирания документ и не бяха ангажирани доказателства, които да
опровергаят соченото от административния орган нарушение на чл. 3, ал. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ във вр. с чл.
118, ал. 1 от ЗДДС. В тази връзка следва да се отбележи, че по отношение на
посоченото в оспорената ЗППАМ обстоятелство, че при извършена контролна покупка
на 2 бр. минерална вода, 2 бр. лятна салата с халуми
и една порция броколи със синьо сирене на обща
стойност 31.95 лв., заплатена в брой от проверяващия екип, не е издадена
фискална касова бележка от монтирано и работещо в процесния
обект на „ФРЕНДС 99“ ООД *** фискално устройство в работен режим – ФУ „Epson TM – ***”, с ИН на ФУ № *** и ФП № *** или от кочан с
ръчни касови бележки, не се въведени конкретни възражения в жалбата и в хода на
съдебното производство от представител на дружеството. Обстоятелството, че едва
след легитимацията на проверяващия и след пристигане на един от съдружниците на дружеството за извършената контролна
покупка е бил издаден фискален касов бон от ФУ, въведено в обекта, е ирелевантно за осъщественото нарушение.
По
изложените мотиви съдът намира, че в конкретния случай са били налице
предпоставките за налагане на ПАМ по чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ от ЗДДС,
поради което оспорената заповед е издадена при правилно приложение на материалния
закон и не е налице порок по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК. В тази връзка
следва да се отбележи, че при установяване по съответния ред на неспазване на
задължението за отчитане на продажбите чрез издаване на ФКБ или касова бележка
от кочан, административният орган, при условията на обвързана компетентност,
налага на търговеца ПАМ – „запечатване на обект и забрана за достъп до него“.
Органът съобразява продължителността на срока на мярката с оглед на всички
факти и обстоятелства в конкретния случай, т. е. при определяне на
продължителността на срока органът действа при условията на оперативна
самостоятелност, което следва и от използвания в чл. 186, ал. 1 израз „до 30
дни“.
Настоящият
съдебен състав обаче, намира оспорената заповед за немотивирана и
незаконосъобразна по отношение на определения в нея срок на ПАМ.
Обстоятелството, че при определянето продължителността на срока
административния орган действа при условията на оперативна самостоятелност, не
изключва задължението на същия да изложи конкретни и ясни мотиви релевантни за
това, които в последствие да бъдат обсъдени от съда по реда на чл. 169 от АПК.
Според съда, въведените в оспорения акт мотиви, касаещи определянето на срока
на наложената ПАМ са твърде общи и неконкретизирани, поради което същите не
изпълват изискването за обоснованост на акта от фактическа страна в тази му
част, респ. не изпълват изискването за форма.
Във
връзка с горното, следва да се посочи най-напред, че от мотивите на заповедта
не става ясно по какъв начин местонахождението на търговския обект и неговата
големина, както и потенциалния клиентопоток
обосновават необходимост от „осигуряване защита на обществения интерес, като се
предотврати възможността за извършени на нови нарушения“ и същите се явяват
критерии за определянето на срока на мярката. В процесната
заповед не са изложени конкретни съображения за това как вида и
местонахождението на обекта допринасят към определянето на срока на мярката,
като в мотивите на акта липсват конкретни данни за площта и капацитета на
обекта, както и данни дали до процесния обект няма
друг такъв, за да се прецени дали същия в действителност е посещаем
от толкова много клиенти, каквито изводи прави органа. Неясно е и как точно се
отразява на срока на ПАМ тежестта на нарушението, която в заповедта не е
конкретно дефинираната, напр. чрез съотнасяне на неотчетената продажба към
отчетените такива. Друго обстоятелство взето предвид при определяне на срока за
запечатване на търговския обект е установената, според органа положителна
разлика в касата, в размер на *** лв., дължаща се на неотразяване на продажби
при извършване на търговската дейност на жалбоподателя. В тази връзка според
отразеното в Протокола за извършена проверка в обект сер.
АА № 0121560 от 21.01.2023 г., разчетената касова наличност от ФУ е в
размер на *** лв., а установената фактическа наличност – *** лв., т.е.
установява се отрицателна разлика на парични средства в касата от *** лв./отрицателна
касова разлика/, а не положителна такава. С други думи, в конкретния
случай е налице по-голяма сума, отчетена от ФУ, спрямо тази, която е открита в
касата. При това положение твърдяната от органа в оспорената заповед
разлика в касовата наличност очевидно не кореспондира нито със действително
установената на място при проверката, нито със стойността на контролната
покупка, поради което същата не може да служи като мотив за определянето на
срока за запечатване на обекта.
Следва
да се посочи, че отразеното в заповедта, че с процесното
нарушение се засяга утвърдения ред на данъчна дисциплина, който осигурява пълна
отчетност на извършените от лицата продажби и тяхната регистрация и последваща невъзможност за проследяване на реалните
обороти, както и че извършеното деяние показва поведение на лицето, насочено
срещу установената фискална дисциплина, макар и да са принципно елемент от
тежестта на нарушението, не удовлетворяват изискванията за мотивираност на
решението на органите по приходите по отношение на срока на мярката, доколкото
не са обвързани с конкретни констатации по отношение на конкретното нарушение.
Предвид това и с оглед по-горе изложеното, съдът намира, че в разглеждания
случай преценката за съответствието на определения срок на запечатване на процесния обект спрямо конкретните факти и обстоятелства не
е извършена от органите по приходите, което води до извод на допуснато от
последния нарушение на изискванията на чл. 186, ал. 3 от ЗДДС за надлежно
упражняване на оперативната самостоятелност.
Още
веднъж следва да се посочи, че липсата на конкретни мотиви относно
продължителността на срока на мярката препятства осъществявания от съдебен
контрол за законосъобразност и съответствието й с целта на същия, което
представлява основания за отмяна на оспорения акт.
Настоящият
съдебен състав намира, че наложената ПАМ запечатване на обект и забрана за
достъп до него за срок от 14 дни, не отговаря на целите, установени в чл. 22 от ЗАНН. В тази връзка, от една страна в заповедта е посочено, че ПАМ се налага с
цел преустановяване на незаконосъобразните практики в обекта, както и
необходимото време за създаване на нормална организация за отчитане на
дейността на търговеца, а от друга се сочи, че целта на ПАМ е да се предотврати
извършването на нови нарушения. Нарушението, изразяващо се в неиздаване на
съответен документ за продажба, е довършено към момента на констатирането му,
поради което няма как запечатването на обекта, респ. процесната
ПАМ да доведе до неговото преустановяване. Такава цел би била постижима при
други нарушения като напр. липса на въведено в експлоатация фискално устройство
или въведеното такова не е от одобрен тип, или др. подобни. Предотвратяването
на възможността от извършване на други нарушения предполага наличието на
безспорно установена системност на нарушаване на финансовата дисциплина от
жалбоподателя, каквато в оспорената заповед формално се твърди, но не се
доказва с релевантни факти.
Последното,
взето в съвкупно с по-горе изложеното за липсата на конкретни мотиви относно
определената продължителност на срока на ПАМ, води до извод за неговата
необоснованост, с което от административния орган е нарушен и принципа на чл.
6, ал. 1 от АПК, задължаващ го да упражнява правомощията си по разумен начин,
добросъвестно и справедливо. В случая, с прилагането на ПАМ се преустановява
търговската дейност в обекта и генерирането на приходи от нея, респ.
постъпването на данъци за фиска, поради което
наложената мярка може да причини вреди, които са явно несъизмерими с
преследваната цел, поради което издадената заповед е несъответна и на чл. 6,
ал. 5 от АПК, респ. издадена в несъответствие с целта на закона – отменително основание по чл. 146, т. 5 от АПК.
За
прецизност, относно позоваването в съдебно заседания на Решение от 4 май 2023
г. /преюдициално запитване, отправено на основание
чл. 267 от ДФЕС от Административен съд – Благоевград/, постановено по дело
С-97/21 г. на СЕС, следва да се отбележи, че със същото действително е дадено
разрешение, че чл. 273 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 г.
относно общата система за данъка върху добавената стойност и чл. 50 от Хартата
на основните права на европейския съюз, трябват да се тълкуват в смисъл, че не
допускат национална правна уредба, съгласно която за едно и също неизпълнение
на данъчно задължение и след провеждане на отделни и самостоятелни производства
на данъчно задължено лице може да бъде наложена мярка имуществена санкция и
мярка запечатване на търговски обект, които подлежат на обжалване пред различни
съдилища, доколкото посочената правна уредба не осигурява координиране на
производствата, позволяващо да се сведе до стриктно необходимото допълнителната
тежест от кумулирането на посочените мерки, и не
позволява да се гарантира, че тежестта на всички наложени санкции съответства
на тежестта на разглежданото нарушение. По силата на чл. 633 от ГПК, решението
на Съда на Европейските общности, произнесени по отправено преюдициално
запитване е задължително за всички съдилища и учреждения
в Република България. В случая обаче, на първо място липсва издадено НП, с
което въз основа на съставения АУАН и за извършеното нарушение на чл. 3 от
Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране ни отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства на МФ във вр.
с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, на дружеството да е била наложена имуществена
санкция. На следващо място, видно от съдържанието на ЗППАМ №
ФК-58-0121560/01.02.2023 г. и АУАН № Ф695208/06.02.2023 г., то очевидно актът
за установяване на административно нарушение е съставен след оспорената в
настоящето производство заповед. Предвид това, образуваното административнонаказателно
производство срещу „ФРЕНДС 99“ ООД ***, с ЕИК *** със издаването на цитирания
АУАН, се явява последващо производството по налагане
на ПАМ. Съгласно чл. 50 от Хартата на
основните права на Европейския съюз, никой не може да бъде подложен на
наказателно преследване или наказван за престъпление, за което вече е бил
оправдан или осъден на територията на Съюза с окончателно съдебно решение в
съответствие със закона. Изложеното обоснова извода, че в конкретния случай
самото издаването на ЗППАМ не аргументира нарушение на принципа ne bis in
idem, гарантиран в член 50 от Хартата, тъй като ЗППАМ
предхожда от една страна АУАН, а от друга към датата на приключване на устните
състезания в настоящето производство не е налице издадено НП, респ. наложена
имуществена санкция. В практика си СЕС неизменно приема, че принципът ne bis in
idem забранява кумулирането
както на производства, така и на санкции, които имат наказателноправен
характер по смисъла на този член, за същото деяние срещу същото лице – т. 25 от
Решение на Съда (голям състав) от 20 март 2018 година по дело C-524/15
(Наказателно производство срещу Luca Menci); решение от 26 февруари 2013 г., Akerberg Fransson, C-617/10, EU:C:2013:105,
т. 34). Пак, според постоянната съдебна практика, административните санкции,
налагани от националните данъчни органи в областта на ДДС, представляват
прилагане на членове 2 и 273 от Директивата за ДДС и следователно на правото на
Съюза по смисъла на член 51, параграф 1 от Хартата. Затова те трябва да са
съобразени с основното право, гарантирано в член 50 от същата. С други думи, за
да бъде незаконосъобразна процесната ЗППАМ, като
издадена в противоречие принципа, въплатен в нормата
на чл. 50 от Хартата, то тя следва да бъде издадена след съставянето на АУАН
или най-малкото едновременно с образуването на административнонаказателното
производство, респ. със съставянето на АУАН, което не се установява в
конкретния случай.
Предвид
горното, то образуваното второ по време производство, било то такова по
издаване на АУАН и НП, или издаване на ЗППАМ, би се явило незаконосъобразно,
като издадено в противоречие с принципа ne bis in idem,
визиран в чл. 50 от Хартата на основните права на европейския съюз, която
хипотеза обаче в конкретния случай е относима за
производството по ЗАНН. На следващо място, по делото липсват данни, а и не се
твърди от страна на дружеството-жалбоподател, че за процесното
нарушение на разпоредбите на ЗДДС въз основа на съставения АУАН му е ангажирана
административнонаказателна отговорност с издаването
на наказателно постановление.
По
изложените съображения съдът намира, че депозираната от „ФРЕНДС 99“ ООД жалба
се явява основателна, поради което атакуваната с нея Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № ФК-58-0121560/01.02.2023 г., издадена от
началник отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП, с настоящото решение следва да
бъде отменена като незаконосъобразна.
При
този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на
жалбоподателя следва да бъдат присъдени деловодни разноски, произтичащи от
заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 1 000 лв., съгласно договор за
правна защита и съдействие от 26.05.2023 г./л.
46, стр. 2/ и 50 лв. внесена държавна такса при образуване на делото. В
тази връзка следва да се отбележи, че заплатеното от „ФРЕНДС 99“ ООД адвокатско
възнаграждение е в минималния размер, предвиден в действащата към датата на
приключване на устните състезания по делото редакция на чл. 8, ал. 3 от Наредба
№ 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /изм., ДВ, бр. 88 от 2022 г./, съгласно която
норма за процесуално представително, защита и съдействие по административни
дела без определен материален интерес, извън случаите по ал. 2,
възнаграждението е в размер от 1 000 лв. Предвид това и независимо от надлежно релевираното възражение от ответника по реда на чл. 78, ал.
5 от ГПК, съдът намира, че разноските за адвокатско възнаграждение следва да
бъдат присъдени в пълен размер.
Водим
от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,
съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на „ФРЕНДС 99“ ООД ***, с ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление:***, Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
ФК-58-0121560/01.02.2023 г., издадена от началник отдел „Оперативни дейности“
Пловдив в ЦУ на НАП, с която е наложена принудителна административна мярка запечатване на търговски обект – ***, находящ се в ***,
стопанисван от „ФРЕНДС 99“ ООД ***, и забрана за достъп до търговския обект за срок от 14-дни.
ОСЪЖДА Национална агенция за приходите гр.София ***, ***, да заплати на
„ФРЕНДС 99“ ООД ***, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***,
деловодни разноски в размер на в размер
на 1000 лв.
Препис от решението да се връчи на
страните.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС, в 14-дневен
срок от деня на съобщението, че е изготвено.
Председател: