Решение по дело №61/2022 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 60
Дата: 16 юни 2022 г. (в сила от 16 юни 2022 г.)
Съдия: Биляна Спасова Панталеева Кайзерова
Дело: 20227070700061
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 март 2022 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ60

гр. Видин, 16.06.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Четвърти административен състав

в публично заседание на

деветнадесети май

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател:

Биляна Панталеева

при секретаря

Вержиния Кирилова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Биляна Панталеева

 

Административно дело №

61

по описа за

2022

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Делото е образувано по жалба  на О.Д.Й. *** против решение за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация с изх.№ ПО-01-АУ-02-2001-6/28.02.2022г. на Кмета на Община Видин, с което е отказан достъп до обществена информация по Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с рег.№ ПО-01-АУ-02-2001-4/22.02.2022г.

Твърди се от жалбоподателя, че решението е незаконосъобразно . Сочи се , че достъпът до служебна информация не може да се ограничава при наличие на обществен интерес, както и че общината незаконосъобразно укрива и отказва да предостави получена информация с писмо с изх.№02-119 от 23.04.2021г. на ДА“Архиви“, Дирекция „Военно-исторически архив“-Велико Търново. Сочи се , че същата е предоставила на община Видин исканата по нейно запитване информация.  Иска се от съда да постанови решение, с което да отмени отказа на ответника и да се задължи Община Видин да предостави поисканата информация.

Ответникът по жалбата–Кметът на Община Видин , чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата . Сочи се, че поисканата информация не е постъпвала в община Видин и не става въпрос за целенасочено укриване на същата. Сочи се , че решението е правилно , обосновано и издадено при спазване разпоредбите на ЗДОИ.

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

С писмо изх.№02-781/16.02.2022г. ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново, е уведомила жалбоподателя , че с изх.№ 02-119 от 23.04.2021г. Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново, е изпратила отговор на запитване на Община Видин с техен № РД-02-06-2040/2021г.  относно загинали жители от с.Дружба във войните за национално освобождение и обединение на България. 

Във връзка с горното със заявление рег.№ ПО-01-АУ-02-2001-4/22.02.2022г. жалбоподателят е поискал от ответника по реда на ЗДОИ да му бъде предоставена следната информация : Полученото от Община Видин писмо с изх.№ 02-119 от 23.04.2021г. на ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново, както и Писмо с изх.№ РД-02-06-2040/2021г. на Община Видин до ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново. Информацията е поискана в писмена форма-копия на хартиен носител.

С обжалваното Решение Кметът на Община Видин се е произнесъл по подаденото заявление, като е постановил изричен отказ да предостави поисканата информация. Посочено е в решението , че поисканият документ-писмо с изх.№ РД-02-06-2040/2021г. на Община Видин до ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново, представлява служебна информация , свързана с оперативната подготовка на актовете на органите, и няма самостоятелно значение,  като на основание чл.13,ал.2,т.1 във вр. с чл.11 от ЗДОИ писмото не следва да бъде предоставяно по реда на ЗДОИ. По отношение на другия документ- писмо с изх.№ 02-119 от 23.04.2021г. на ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново, е посочено , че същият не е наличен в Община Видин.

По делото от ответника е представен единият от поисканите документи-писмо с изх.№ РД-02-06-2040/08.04.2021г. на Заместник кмета на Община Видин до директора на Дирекция ДВИА-гр.Велико Търново, от което е видно , че със същото  Община Видин е поискала да ѝ се предостави списък с имената на загиналите във войните за национално обединение от с.Дружба.

Представени са и екранни снимки от деловодната система на ответника във връзка със зададено търсене на другия поискан документ, като такъв не е открит. От съда за установяване дали поисканият документ е наличен в Община Видин е изискано извлечение от целия входящ регистър на Община Видин за относимия период,  като от проверката на постъпилите документи в Община Видин не се установява , че писмо с изх.№ 02-119 от 23.04.2021г. на ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново , е постъпило в Община Видин.

От ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново, е изискано копие от посоченото като изпратено писмо на Община Видин, във връзка с което от същите е получен отговор, съобразно който с тяхно писмо с изх.№ 02-119 от 23.04.2021г. Община Видин е уведомена , че следва да заплати следващата се такса , за да бъде получена справката , като поради незаплащане на таксата и към момента справката и 1 лист копие на архивен документ не са изпратени на общината.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима, като подадена от лице с правен интерес да обжалва постановеното решение, а именно заявител, и в срока за обжалване на оспореното решение. 

По същество жалбата е неоснователна.

Обжалваното решение е издадено от компетентен орган-Кмета на Община Видин-задължен субект по чл.3 от ЗДОИ, при спазване на административно-производствените правила , изискването за форма и в съответствие с материалния закон.

Жалбоподателят е поискал от община Видин информация, която е постъпила в общината от ДА“Архиви“, дирекция „Държавен военно исторически архив“, съдържаща се в националния архивен фонд, материализирана в писмо-отговор на запитване на общината , както и самото писмо-запитване .

Съгласно чл.3, ал.1 от ЗДОИ, този закон се прилага за достъпа до обществена информация, която се създава или съхранява от държавните органи или органите на местното самоуправление в Република България, като за субектите по посочената разпоредба, какъвто несъмнено е и Кметът на Община Видин, е регламентирано задължение да предоставят информация, създадена или съхранявана в кръга на тяхната компетентност, и е налична.

Съгласно чл.2,ал.1 от ЗДОИ обществена е информацията, която е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон лица. Съобразно чл.9 , ал.1 от ЗДОИ обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна. Чл.10 от ЗДОИ определя коя информация е официална , а именно: информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Чл.11 от ЗДОИ определя коя информация е служебна , а именно: информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации.

Поисканата информация няма характер на обществена по смисъла на горните законови разпоредби. Една информация е обществена, когато са налице двете, визирани в чл.2,ал.1 от ЗДОИ, кумулативни изисквания - да е свързана с обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Всяка информация, която е свързана с живота на обществото като група има характер на обществена информация. Същата обаче следва да е с такъв характер , че да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на задължения субект-да е обвързана с правомощията и дейността на органа.

В случая исканата информация , а именно писмо от ДА“Архиви“ за установяване на имената на загиналите жители от с.Дружба в борбите за национално обединение, не представлява обществена информация по смисъла на чл.2,ал.1 от ЗДОИ, тъй като не се касае за информация , която дава възможност на гражданите да си съставят мнение за дейността на задължения субект-в случая кмета на Община Видин , респ. на длъжностните лица в общината . Изисканата информация касае информация , съдържаща се в Националния архивен фонд, където именно същата се съхранява и обработва. Изрично разпоредбата на чл.8,т.2 от ЗДОИ разписва, че разпоредбите на закона относно достъпа до обществена информация не се прилагат за информация, която се съхранява в Националния архивен фонд на Република България . Не се касае и за получена информация в Община Видин, като организация от обществения сектор , която да бъде предоставена на заявителя по реда на чл.41а и сл. от ЗДОИ, а именно за повторно използване , тъй като такава не е предоставена от ДА“Архиви“ с поисканото писмо , което не е налично в Община Видин.

По отношение на искането да се предостави писмото , с което е отправено запитването до ДА“Архиви“ , също не са налице предпоставките на чл.2,ал.1 от ЗДОИ, тъй като самото писмо няма самостоятелно значение и не съдържа обществена информация по смисъла на чл.2 от ЗДОИ , а е насочено към получаване на информация от Националния архивен фонд, за която обаче не е приложим ЗДОИ съобразно посоченото по-горе.

Освен горното , от доводите на жалбоподателя , изложени в съдебно заседание във връзка с възникналия спор за броя на нанесените имена върху поставена паметна плоча при ремонта на паметника в с.Дружба, че самият той е предоставил списък на загиналите на Община Видин и същият  е наличен под друг номер, е че жалбоподателят е сезирал Община Видин с конкретно искане–да се отстрани допусната грешка. В случай на направено от жалбоподателя такова искане поисканите писма следва да са част от административна преписка, по която заявителят е страна. Копия от документите по преписката /които са налични/ могат да бъдат предоставени като административна услуга. Информацията, свързана с движението по преписката с искането на жалбоподателя за отстраняване на допусната греша на паметната плоча засяга само жалбоподателят, като лице , отправило искането. Съгласно изричната разпоредба на чл. 8, т. 1 ЗДОИ този закон не се прилага за информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица и не се следва по реда на ЗДОИ. Това е така, защото обществена информация по ЗДОИ е информация, свързана с обществения живот и даваща възможност на гражданите да си създадат впечатление за дейността на задължените субекти, а не, както е в настоящия случай - информация, свързана пряко с упражняването на правото на заявителя да узнае движението на преписката и извършената дейност на администрацията във връзка с отправено от него искане за отстраняване на допусната грешка.

Предвид гореизложеното съдът намира, че решението на Кмета на Община Видин е законосъобразно като постановено при спазване на административно-производствените правила на ЗДОИ и в съответствие с материалния закон.

Жалбата като неоснователна следва да бъде оставена без уважение.

На основание чл. 143,ал.3 от АПК във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ жалбоподателят следва да заплати на ответника по делото ю.к. възнаграждение в размер на 100 лв.  

Воден от горното и на основание чл.172,ал.2, предл. последно АПК  Съдът

 

                            Р     Е     Ш     И:

        

ОТХВЪРЛЯ жалбата на О.Д.Й. *** против Решение за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация с изх.№ ПО-01-АУ-02-2001-6/28.02.2022г. на Кмета на Община Видин, с което е отказан достъп до обществена информация по Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с рег.№ ПО-01-АУ-02-2001-4/22.02.2022г.

ОСЪЖДА О.Д.Й. *** да заплати на Община Видин разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100/сто/ лв.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно оспорване.

                                                                           

 

                                             Съдия :