АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 60 |
|||||||||||
гр. Видин,
16.06.2022
г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Четвърти административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
деветнадесети май |
||||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
61 |
по описа за |
2022 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Делото е образувано по жалба на О.Д.Й. *** против решение за отказ за
предоставяне на достъп до обществена информация с изх.№ ПО-01-АУ-02-2001-6/28.02.2022г.
на Кмета на Община Видин, с което е отказан достъп до обществена информация по
Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с рег.№
ПО-01-АУ-02-2001-4/22.02.2022г.
Твърди се от жалбоподателя, че решението е незаконосъобразно
. Сочи се , че достъпът до служебна информация не може да се ограничава при
наличие на обществен интерес, както и че общината незаконосъобразно укрива и
отказва да предостави получена информация с писмо с изх.№02-119 от 23.04.2021г.
на ДА“Архиви“, Дирекция „Военно-исторически архив“-Велико Търново. Сочи се , че
същата е предоставила на община Видин исканата по нейно запитване информация. Иска се от съда да постанови решение, с което
да отмени отказа на ответника и да се задължи Община Видин да предостави
поисканата информация.
Ответникът по жалбата–Кметът на Община Видин , чрез
процесуалния си представител, оспорва жалбата . Сочи се, че поисканата
информация не е постъпвала в община Видин и не става въпрос за целенасочено
укриване на същата. Сочи се , че решението е правилно , обосновано и издадено
при спазване разпоредбите на ЗДОИ.
Съдът, като прецени доводите на страните и събраните
по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:
С писмо изх.№02-781/16.02.2022г. ДА“Архиви“, Дирекция
„Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново, е уведомила жалбоподателя ,
че с изх.№ 02-119 от 23.04.2021г. Дирекция „Държавен военно-исторически
архив“-Велико Търново, е изпратила отговор на запитване на Община Видин с техен
№ РД-02-06-2040/2021г. относно загинали
жители от с.Дружба във войните за национално освобождение и обединение на
България.
Във връзка с горното със заявление рег.№
ПО-01-АУ-02-2001-4/22.02.2022г. жалбоподателят е поискал от ответника по реда
на ЗДОИ да му бъде предоставена следната информация : Полученото от Община
Видин писмо с изх.№ 02-119 от 23.04.2021г. на ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен
военно-исторически архив“-Велико Търново, както и Писмо с изх.№
РД-02-06-2040/2021г. на Община Видин до ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен
военно-исторически архив“-Велико Търново. Информацията е поискана в писмена
форма-копия на хартиен носител.
С обжалваното Решение Кметът на Община Видин се е
произнесъл по подаденото заявление, като е постановил изричен отказ да
предостави поисканата информация. Посочено е в решението , че поисканият
документ-писмо с изх.№ РД-02-06-2040/2021г. на Община Видин до ДА“Архиви“,
Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново, представлява
служебна информация , свързана с оперативната подготовка на актовете на
органите, и няма самостоятелно значение, като на основание чл.13,ал.2,т.1 във вр. с чл.11
от ЗДОИ писмото не следва да бъде предоставяно по реда на ЗДОИ. По отношение на
другия документ- писмо с изх.№ 02-119 от
23.04.2021г. на ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико
Търново, е посочено , че същият не е наличен в Община Видин.
По делото от ответника е представен единият от
поисканите документи-писмо с изх.№ РД-02-06-2040/08.04.2021г. на Заместник
кмета на Община Видин до директора на Дирекция ДВИА-гр.Велико Търново, от което
е видно , че със същото Община Видин е
поискала да ѝ се предостави списък с имената на загиналите във войните за
национално обединение от с.Дружба.
Представени са и екранни снимки от деловодната система
на ответника във връзка със зададено търсене на другия поискан документ, като такъв не е открит. От съда за установяване дали
поисканият документ е наличен в Община Видин е изискано извлечение от целия
входящ регистър на Община Видин за относимия период, като от проверката на постъпилите документи в
Община Видин не се установява , че писмо с изх.№ 02-119 от 23.04.2021г. на
ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен военно-исторически архив“-Велико Търново , е
постъпило в Община Видин.
От ДА“Архиви“, Дирекция „Държавен военно-исторически
архив“-Велико Търново, е изискано копие от посоченото като изпратено писмо на
Община Видин, във връзка с което от същите е получен отговор, съобразно който с
тяхно писмо с изх.№ 02-119 от 23.04.2021г. Община Видин е уведомена , че следва
да заплати следващата се такса , за да бъде получена справката , като поради
незаплащане на таксата и към момента справката и 1 лист копие на архивен
документ не са изпратени на общината.
При така установената фактическа обстановка съдът
намира от правна страна следното:
Жалбата е допустима, като подадена от лице с правен
интерес да обжалва постановеното решение, а именно заявител, и в срока за
обжалване на оспореното решение.
По същество жалбата е неоснователна.
Обжалваното решение е издадено от компетентен орган-Кмета
на Община Видин-задължен субект по чл.3 от ЗДОИ,
при спазване на административно-производствените правила , изискването за форма
и в съответствие с материалния закон.
Жалбоподателят е поискал от община Видин информация, която
е постъпила в общината от ДА“Архиви“, дирекция „Държавен военно исторически
архив“, съдържаща се в националния архивен фонд, материализирана в
писмо-отговор на запитване на общината , както и самото писмо-запитване .
Съгласно чл.3, ал.1 от ЗДОИ, този закон се прилага за
достъпа до обществена информация, която се създава или съхранява от държавните
органи или органите на местното самоуправление в Република България, като за
субектите по посочената разпоредба, какъвто несъмнено е и Кметът на Община
Видин, е регламентирано задължение да предоставят информация, създадена или
съхранявана в кръга на тяхната компетентност, и е налична.
Съгласно чл.2,ал.1 от ЗДОИ обществена е информацията,
която е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на
гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по
закон лица. Съобразно чл.9 , ал.1 от ЗДОИ обществената информация, създавана и
съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна. Чл.10
от ЗДОИ определя коя информация е официална , а именно: информацията, която се
съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното
самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Чл.11 от ЗДОИ определя
коя информация е служебна , а именно: информацията, която се събира, създава и
съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на
органите и на техните администрации.
Поисканата информация няма характер на обществена по смисъла
на горните законови разпоредби. Една информация е обществена, когато са налице
двете, визирани в чл.2,ал.1 от ЗДОИ, кумулативни изисквания - да е свързана с
обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да си съставят
собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Всяка
информация, която е свързана с живота на обществото като група има характер на
обществена информация. Същата обаче следва да е с такъв характер , че да дава
възможност на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на
задължения субект-да е обвързана с правомощията и дейността на органа.
В случая исканата информация , а именно писмо от
ДА“Архиви“ за установяване на имената на загиналите жители от с.Дружба в
борбите за национално обединение, не представлява обществена информация по
смисъла на чл.2,ал.1 от ЗДОИ, тъй като не се касае за информация , която дава
възможност на гражданите да си съставят мнение за дейността на задължения
субект-в случая кмета на Община Видин , респ. на длъжностните лица в общината .
Изисканата информация касае информация , съдържаща се в Националния архивен
фонд, където именно същата се съхранява и обработва. Изрично разпоредбата на
чл.8,т.2 от ЗДОИ
разписва, че разпоредбите на закона относно
достъпа до обществена информация не се прилагат за информация, която се
съхранява в Националния архивен фонд на Република България . Не се касае и за
получена информация в Община Видин, като организация от обществения сектор ,
която да бъде предоставена на заявителя по реда на чл.41а и сл. от ЗДОИ, а
именно за повторно използване , тъй като такава не е предоставена от ДА“Архиви“
с поисканото писмо , което не е налично в Община Видин.
По отношение на искането да се предостави писмото , с
което е отправено запитването до ДА“Архиви“ , също не са налице предпоставките
на чл.2,ал.1 от ЗДОИ, тъй като самото писмо няма самостоятелно значение и не
съдържа обществена информация по смисъла на чл.2 от ЗДОИ , а е насочено към
получаване на информация от Националния архивен фонд, за която обаче не е
приложим ЗДОИ съобразно посоченото по-горе.
Освен горното , от доводите на жалбоподателя ,
изложени в съдебно заседание във връзка с възникналия спор за броя на
нанесените имена върху поставена паметна плоча при ремонта на паметника в
с.Дружба, че самият той е предоставил списък на загиналите на Община Видин и
същият е наличен под друг номер, е че
жалбоподателят е сезирал Община Видин с конкретно искане–да се отстрани
допусната грешка. В случай на направено от жалбоподателя такова искане
поисканите писма следва да са част от административна преписка, по която заявителят
е страна. Копия от документите по преписката /които са налични/ могат да бъдат предоставени
като административна услуга. Информацията, свързана с движението по преписката с
искането на жалбоподателя за отстраняване на допусната греша на паметната плоча
засяга само жалбоподателят, като лице , отправило искането. Съгласно изричната разпоредба
на чл. 8, т. 1 ЗДОИ този закон не се прилага за информация, която се предоставя
във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица и
не се следва по реда на ЗДОИ. Това е така, защото обществена информация по ЗДОИ
е информация, свързана с обществения живот и даваща възможност на гражданите да
си създадат впечатление за дейността на задължените субекти, а не, както е в настоящия
случай - информация, свързана пряко с упражняването на правото на заявителя да узнае
движението на преписката и извършената дейност на администрацията във връзка с
отправено от него искане за отстраняване на допусната грешка.
Предвид гореизложеното съдът намира, че решението на Кмета
на Община Видин е законосъобразно като постановено при спазване на
административно-производствените правила на ЗДОИ и в съответствие с материалния
закон.
Жалбата като неоснователна следва да бъде оставена без
уважение.
На основание чл. 143,ал.3 от АПК във вр. с чл.37 от Закона
за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ жалбоподателят
следва да заплати на ответника по делото ю.к. възнаграждение в размер на 100
лв.
Воден от горното и на основание чл.172,ал.2, предл.
последно АПК Съдът
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на О.Д.Й. *** против Решение за отказ
за предоставяне на достъп до обществена информация с изх.№ ПО-01-АУ-02-2001-6/28.02.2022г.
на Кмета на Община Видин, с което е отказан достъп до обществена информация по
Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с рег.№
ПО-01-АУ-02-2001-4/22.02.2022г.
ОСЪЖДА О.Д.Й. *** да заплати на Община Видин разноски
по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100/сто/ лв.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно оспорване.
Съдия
: