Определение по дело №969/2025 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 5528
Дата: 19 юни 2025 г.
Съдия: Дарина Матеева
Дело: 20257180700969
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 май 2025 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 5528

Пловдив, 19.06.2025 г.

Административният съд - Пловдив - I Състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ДАРИНА МАТЕЕВА

като разгледа докладваното от съдията Дарина Матеева административно дело969/2025 г. на Административен съд - Пловдив, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл.166 от АПК.

Постъпило е искане от „ИНСА ОЙЛ“ ЕООД, ЕИК *********, с молба с вх.№10188/18.06.2025 г. за спиране на предварителното изпълнение на Разпореждане № Р-12-109 от 28.04.2025 г. на Заместник- председател на ДА „ДРВВЗ”.

Твърди се, че са налице нови факти и обстоятелства, в резултат на които е налице възможност за причиняването на вреди на дружеството от предварителното изпълнение, изразяващи се в преустановяване на търговската дейност, невъзможност за обслужване на банкови кредити, което ще има за последица начисляването на наказателни лихви и обявяване на кредитите за предсрочно изискуеми, невъзможност за изпълнение на задължения по сключени търговски договори, водеща до евентуални задължения за неустойки и обезщетения, съкращаване на работници и служители. Прави се възражение и че за дружеството е налице обективна невъзможност да изпълни разпореждането, тъй като не разполага с регистрирани складове по чл.38 от ЗЗНН в посочения обем, а след отправени запитвания до собствениците на други такива складове в страната и на територията на ЕС се оказва, че такива възможности няма. От друга страна, използването изцяло само на своите регистрирани складове, ще доведе до невъзможност за извършване на търговска дейност. Подробно описва в молбата за спиране действащите към момента договори за кредит, сключените от дружеството рамкови договори, борсови и други договори и споразумения, по които е страна. В подкрепа на твърденията си представя писмени доказателства.

Съдът, като разгледа изложеното в искането и приложените към молбата и по административната преписка в главното производство доказателства, намери за установено следното:

Делото е образувано по жалба на „ИНСА ОЙЛ“ ЕООД, ЕИК ********* против Разпореждане № Р-12-109 от 28.04.2025 г. на Заместник- председател на ДА „ДРВВЗ”, с което по отношение на дружеството са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2025 г. - 30.06.2026 г.по видове съгласно чл.2, ал.1 от ЗЗНН, както следва:

1. Нефт - 9 246,838 тона;

2. Автомобилни бензини - 4 372,452 тона;

3. Газьоли - 38 491,837 тона;

4. Гориво за дизелови двигатели - 16 661,762 тона;

Разпоредено е „ИНСА ОЙЛ” ЕООД да създаде определените нива на запаси за извънредни ситуации по видове и количество до 01 юли 2025 г. при спазване условията по чл.30 от ЗЗНН;

Разпоредено е „ИНСА ОЙЛ” ЕООД да поддържа създадените от него нива на запаси за извънредни ситуации до 30 юни 2026 г.

Разпоредено е „ИНСА ОЙЛ” ЕООД да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка посочените запаси за извънредни ситуации по т.1 от Разпореждането до 30.06.2026 г.

Общото количество на определения запас за извънредни ситуации е на 68 772,889 тона.

Оспорваният в главното производство административен акт е с допуснато по силата на закона предварително изпълнение, тъй като съгласно чл.8, ал.3 от ЗЗНН обжалването на разпореждането по чл.8, ал.2, т.З от ЗЗНН не спира изпълнението му. Законодателят е презюмирал наличието на една или повече от предпоставките, изключващи суспензивния ефект на оспорването по чл.166, ал.1 АПК и е позволил незабавното изпълнение на акта.

Съгласно чл.166, ал.4 от АПК, допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал.2, а именно - при всяко положение на делото до влизането в сила на решението, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Условие за допустимост на искането е то да е направено едновременно с жалбата до съда срещу акта или по-късно до приключване на производството с окончателен съдебен акт.

В случая това условие за допустимост на искането е изпълнено.

Презюмираният от законодателя особено важен интерес е свързан с характера на регулираните от ЗЗНН обществени отношения при създаването и съхраняване на запаси от нефт и нефтопродукти за извънредни ситуации.

Противопоставеният на това интерес на жалбоподателя е свързан с неговото съществуване като стопански субект, доколкото се навеждат обстоятелства за възможно преустановяване на търговската дейност. Обосновава се в този смисъл значителна и трудно поправима вреда. Същата не следва да се преценя по съразмерност със защитимия обществен интерес, доколкото разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от АПК не съдържа такова изискване, а тук чл. 60 от АПК е неприложим, тъй като се касае за допуснато по силата на закона предварително изпълнение, при което относими критерии са само тези, разписани в чл. 166 от АПК. Визираният в чл. 166 ал. 2 от АПК релевантен юридически факт, при наличието на който съдът може да спре предварителното изпълнение е вреда, която е значителна или трудно поправима.

Наличието на нови обстоятелства по смисъла на чл.166, ал.4 от АПК се обосновава с представените доказателства относно изследваната от самото задължено лице възможност за влагане на определените количества запас в регистрирани складове за съхранение на запаси от нефт и нефтопродукти, собственост на други съхранители /външен съхранител/. В тази връзка са представени разпечатка от справка в Регистъра на регистрираните складовете за съхраняване на запаси от нефт и нефтопродукти по ЗЗНН, поддържан от ДА „ДРВВЗ” /публикуван на на [интернет адрес]и запитвания към собственици на регистрирани складове :

- До „ОМВ БЪЛГАРИЯ” ООД:

Запитване: Изх. № 120 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 03.06.2025 г. е получен отговор изх. № 000058 на отправеното запитване, с който „ОМВ БЪЛГАРИЯ” ООД уведомява, че не разполага с възможност да предостави исканата услуга по създаване и/или съхранение на запас за сметка на „ИНСА ОЙЛ” ООД.

- До „БУЛМАРКЕТ ДМ” ООД:

Запитване: Изх. № 111 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 30.05.2025 г. е получен е отговор Изх. № 124/28.05.2025 г. с който „БУЛМАРКЕТ ДМ” ООД уведомява, че дружеството не може да съхранява запас за извънредни ситуации, поради липса на достатъчна вместимост.

- До „ДМВ ПЕТРОЛ” ЕООД:

Запитване: Изх. № 113 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: до момента отговор не е получен.

- До „НИС ПЕТРОЛ” ЕООД:

Запитване: Изх. № 119 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 12.06.2025 г. е получен е отговор Изх. № 01/200/936/12.06.2025 г. с който „НИС ПЕТРОЛ” ЕООД уведомява, че дружеството не разполага със свободни вместимости и не може да предложи оферта.

- До „САКСА” ООД

Запитване: Изх. № 124 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 28.05.2025 г. е получен е отговор, изх. № 5751/28.05.2025 г„ с който „САКСА” ООД уведомява, че не разполага с регистрирани складове за съхранение на нефт и газьол, а така също, че не разполага със свободни вместимости за съхранение на автомобилен бензин и гориво за дизелови двигатели.

- До „ДЖИ ТИ ЕЙ ПЕТРОЛИУМ” ООД

Запитване: Изх. №112 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 27.05.2025 г. е получен е отговор, изх. № 018/27.05.2025 г., с който „ДЖИ ТИ ЕЙ ПЕТРОЛИУМ” ООД уведомява, че няма свободен обем за съхраняване на гориво за дизелови двигатели, както и че не разполага с резервоари за съхранение на бензин, нефт, котелни горива, реактивни горива от керосинов тип и газьол. Също така посочват, че нямат свободен обем за създадат запас с техни собствени нефтопродукти.

- До „ПЕТЪР КАРАМИНЧЕВ” АД:

Запитване: Изх. № 123 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: до момента няма отговор.

- До „СТОРИДЖ ОЙЛ” ЕАД:

Запитване: Изх. № 125 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 04.06.2025 г. е получен е отговор на запитването, с който „СТОРИДЖ ОЙЛ” ЕАД уведомява, че не разполага с достатъчно свободни вместимости и няма възможност да създаде или да приеме за съхранение посочените запаси по ЗЗНН.

- До „БМВ-2000“ ООД:

Запитване: Изх. № 110 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: до момента няма отговор.

- До „ИНСА“ ЕООД:

Запитване: Изх. № 115 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 30.05.2025 г. е получен отговор изх. № 064/29.05.2025 г., с който това дружеството уведомява, че няма възможност да приеме за съхранение нефтопродуктите, представляващи запас за извънредни ситуации, както и че не разполага с възможност да създаде със собствени нефтопродукти, посочените количества, представляващи запаси за извънредни ситуации.

- До „ПЕТРОЛЕН ТЕРМИНАЛ ЗАПАД“ ЕООД:

Запитване: Изх. № 122 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 28.05.2025 г. е получен отговор изх. № 58/28.05.2025 г., с който това дружеството уведомява, че няма възможност да осигури финансиране на посочените в запитването нефтопродукти, како и че не разполага с регистрирани вместимости за част от нефтопродуктите, поради което не може да предложи оферта.

- До „ПЕТРОЛЕН ТЕРМИНАЛ ВАРНА“ ЕООД:

Запитване: Изх. № 121 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 04.06.2025 г. е получен отговор от „ПЕТРОЛЕН ТЕРМИНАЛ ВАРНА“ ЕООД, с който това дружеството уведомява, че не разполага с достатъчно свободни вместимости и няма възможност да създаде или да приеме за съхранение посочените запаси по ЗЗНН.

- До „ЛОТУС ОЙЛ ТРЕД“ ЕООД:

Запитване: Изх. № 116 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 04.06.2025 г. е получен отговор изх. № 112/04.06.2025 г., с който това дружеството уведомява, че в обхвата на лицензията не попадат нефтопродуктите, които са определени в Разпореждането, поради което дружеството няма възможност да приеме за съхранение или да предостави назаем определените ни нива за периода на съхранение 01.07.2025 г.-30.06.2026 г.

- До “ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас” ЕООД:

Запитване: Изх. № 117/27.05.2025 г. на “ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: до момента няма получен отговор.

- До “ЛУКОЙЛ-БЪЛГАРИЯ” ЕООД:

Запитване: Изх. № 118/27.05.2025 г. на “ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: до момента няма получен отговор.

- До ДА „ДЪРЖАВЕН РЕЗЕРВ И ВОЕННОВРЕММЕНИ ЗАПАСИ“

Запитване: Изх. № 109 от 27.05.2025 г. на „ИНСА ОЙЛ” ЕООД.

Отговор: на 04.06.2025 г. е получен отговор изх. № 2922/04.06.2025 г„ с който ДА „ДРВВЗ“ уведомява, че няма законова възможност да създава и съхранява запаси за извънредни ситуации на задължените лица.

Установява се от така представените доказателства, че на територията на Р България няма свободни вместимости, регистрирани по реда на чл.38 от ЗЗНН, където да бъдат вложени за съхранение определените с процесното разпореждане запаси за извънредни ситуации.

Представени са и доказателства за отправени запитвания до регистрирани складодържатели на територията на други държави членки на Европейския съюз, с оглед възможността по чл.18, ал.1, т.1 и т.2 от ЗННН, даваща право за съхранение до 50% от индивидуално определените нива на запаси за съответните категории нефтопродукти и нефт, а именно :

-До MARBRIDGE GMBH, SWITZERLAND. VAT СНЕ-263.558.734, е отправено запитване чрез официална електронна поща на 12.06.2025 год. до Adrian Wey - официален представител на MARBRIDGE GMBH, която компания е един от най-големите брокери на задължителни стокови запаси в държави членки на Европейския съюз, като същата осигурява посредничество и резервиране на капацитет във връзка с възможността по чл.18, ал. 1, т.2 и т.З от ЗННН.

На 12.06.2025 год. е получен отговор, че все още няма оферти и че дружеството-жалбоодател ще бъде информирано при намиране на оферта. До момента такава оферта не е получена.

- До ОТХ GROUP, регистрирана в Англия с номер 08521881 и търгуваща като „ОТХ“ - Oil Ticket Exchange, която компания осигурява международното покритие на запасите на българските задължени лица в „Petrol“ Словения, „MOL“ Унгария, както и чрез повече от 200 компании в 27 държави. Запитването е направено чрез официална електронна поща до Изпълнителния директор на компанията - г-н А. Д. на 10.06.2025 год.

На 10.06.2025 г. е получен отговор, че не може да се намери продавач съхранител, който би могъл да покрие изцяло нуждите на „ИНСА ОЙЛ“ ЕООД от 01 юли 2025 г. до 30 юни 2026 г. и едновременно с това да изпълни всички изисквания за задължителни запаси в България.

Доколкото запитванията и отговорите, посредством които се установява липсата на регистрирани складове за съхранение на запаси от нефт и нефтопродукти, които да разполагат с достатъчна вместимост за съхранение на определените нива на запаси по ЗЗНН, са отправени и съответно получени след издаване на оспорваното разпореждане, то съдът приема, че се касае за ново обстоятелство по смисъла на чл. 166, ал. 2, във вр. ал.4 от АПК, което е настъпило след издаване на процесното разпореждане и същото е станало известно на дружеството с оглед на предприетите действия за неговото изпълнение.

Другият начин на изпълнение на разпореждането е „ИНСА ОЙЛ” ЕООД да използва своите регистрирани складове. Установява се от доказателствата към молбата за спиране и от тези, представени с жалбата, че определените с оспорваното разпореждане количества запас за извънредни ситуации са в общ размер от 68 772,889 тона, а дружеството разполага с обща вместимост на всички лицензирани складове, регистрирани по реда на чл.38 от ЗЗНН, в размер на 16 572.652 тона, видно от представените 13 броя удостоверения. Тоест, наличната вместимост е 16 572.652 тона или с около четири пъти по-малко от общия обем на определения на дружеството запас за извънредни ситуации от 68 772,889 тона. Тоест, изпълнението на разпореждането може да е само частично, като това частично изпълнение има вероятност да доведе до настъпването на твърдените значителни и непоправими вреди, изразяващи се в преустановяване на всякаква търговска дейност, свързана с производство и търговия с горива, защото дружеството няма да може да използва складовете си за нищо друго, освен за съхранение на запаса.

От друга страна, видно е, че стойността на нефтопродуктите, определени като запас за извънредни ситуации, е в размер на 91 783 122 лева, според представената справка за цени на „Лук Ойл“. Тоест, дружеството следва да вложи приблизително 91 783 122 лева за закупуване на посочените нефтопродукти за 2025 г., да вложи същите в складовете си и да ги съхранява за период от една година. Последното би довело до формирането на разходи, без реални възможности за генериране на приход, тъй като всички складови площи ще са заети със създадения запас и други горива няма да могат да се складират с цел опериране на пазара и извършване на търговска дейност. Липсата на приходи и наличието на постоянен разход води до преустановяване на дейността, което е значителна и трудно поправима вреда.

Основателно тук е възражението на молителя, че поставените изисквания създават пречка за развитието на свободна конкурентна среда, тъй като дружеството ще се елиминира от пазара. От тук, нарушеният баланс между държавните и обществени интереси и развитието на пазарната икономика е в противоречие с разпоредбата на чл. 19 от Конституцията на Р България, според ал.1 на която "икономиката на Република България се основава на свободната стопанска инициатива", и "законът създава и гарантира на всички граждани и юридически лица еднакви правни условия за стопанска дейност, като предотвратява злоупотребата с монополизма, нелоялната конкуренция и защитава потребителя"- ал.2.

Според чл. 3, ал. 4 от ЗЗНН задължените лица сами организират и финансират за своя сметка и със свои средства създаването, съхраняването, обновяването и възстановяването на определените им нива за запаси за извънредни ситуации. При условие,че се запълнят вместимостите, с които разполага задълженото лице, последното трябва да обезпечи допълнителен финансов, материално-технически и кадрови ресурс за създаването и поддръжката на нови складове, което би възпрепятствало сериозно основната дейност на дружеството - производство и търговия с горива. Възпрепятстването на основната стопанска дейност на дружеството може да доведе от своя страна до невъзможност за изпълнение на сключени договори, до невъзможност за обслужване на банкови кредити и оттам до настъпването именно на посочените в молбата за спиране трудно поправими вреди за дружеството - загуба на клиенти и позиции на пазара, както и съкращаване на работници и служители.

Не на последно място следва да се отбележи, че описаното по-горе несъответствие между разпоредените нива на запаси и общата вместимост на лицензираните складове на задълженото лице, регистрирани по реда на чл.38 от ЗЗНН, обосновава изначална обективна невъзможност за изпълнение на разпореждането, което от своя страна е основание да се приеме и наличието на несъразмерност. В производството по чл.166 от АПК съразмерността между защитимия обществен интерес и възможната вреда за задълженото лице по правило е неприложима, но допуснатото от закона предварително изпълнение все пак не съдържа законова презумпция за непогрешимост, за избягване на несъразмерност с конкретната ситуация и несъизмеримост на вредите с целите на издадения административен акт. Тук съдът се позовава на ТР № 5 от 08.09.2009г. на ОСК на ВАС, което е неприложимо като диспозитив след изменението на чл.166 от АПК през 2011г., но мотивите му са със запазено значение.

Описаната изначална обективна невъзможност за пълно изпълнение на вмененото задължение обосновава извод в полза на искането за спиране на предварителното изпълнението на оспорваните актове не само от гледна точка на критерия съразмерност, но и от гледна точка на вероятната основателност на жалбата, доколкото спирането е с обезпечителна природа и при допускането му следва да се има предвид и това.

С оглед на всичко изложено съдът приема, че са налице предпоставките по чл. 166, ал. 2 от АПК за спиране на допуснатото предварително изпълнение на оспорваното разпореждане.

Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

СПИРА предварителното изпълнение на Разпореждане № Р-12-109 от 28.04.2025 г. на Заместник- председател на ДА „ДРВВЗ”, с което по отношение на дружеството са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2025 г. - 30.06.2026 г„по видове съгласно чл.2, ал.1 от ЗЗНН, както следва:

1. Нефт - 9 246,838 тона;

2. Автомобилни бензини - 4 372,452 тона;

3. Газьоли - 38 491,837 тона;

4. Гориво за дизелови двигатели - 16 661,762 тона;като

Разпоредено е „ИНСА ОЙЛ” ЕООД да създаде определените нива на запаси за извънредни ситуации по видове и количество до 01 юли 2025 г. при спазване условията по чл.30 от ЗЗНН;

Разпоредено е „ИНСА ОЙЛ” ЕООД да поддържа създадените от него нива на запаси за извънредни ситуации до 30 юни 2026 г.

Разпоредено е „ИНСА ОЙЛ” ЕООД да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка посочените запаси за извънредни ситуации по т.1 от Разпореждането до 30.06.2026 г.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред ВАС на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му.

Съдия: