Решение по дело №14/2024 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 630
Дата: 26 март 2024 г. (в сила от 26 март 2024 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20247100700014
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 януари 2024 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 630 / 26.03.2024 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                                                              

Административен съд – Добрич, в публично заседание на двадесет и седми февруари, две хиляди двадесет и четвърта година, в касационен състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:     ЛЮБОМИР ГЕНОВ  

                                ЧЛЕНОВЕ:      НЕЛИ КАМЕНСКА 

                                                                  ИВЕЛИНА ВЕЛЧЕВА

 

при участието на секретаря  МАРИЯ МИХАЛЕВА и прокурора от Окръжна прокуратура гр. Добрич РАДОСЛАВ БУХЧЕВ, разгледа докладваното от съдия Каменска касационно дело с административно–наказателен характер № 14 по описа на съда за 2024 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Образувано е по касационна жалба на EТ „А.С.“***, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Добрич, ***, представлявано от А.Н.С., подадена чрез адв. Д.К. срещу Решение № 311 от 30.10.2023 г., постановено по нахд № 763/2023 г. по описа на Районен съд – Добрич, с което е потвърдено Наказателно постановление № В-002150/ 09.05.2023 г., издадено от директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към Главна дирекция “Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите, с което на EТ „А.С.“***, за нарушение по чл. 23 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП) във вр. с § 13, т. 9 от Допълнителните разпоредби на ЗЗП, на основание чл. 200 от с.з. е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв.

Касаторът счита обжалваното решение за неправилно и незаконосъобразно по съображения, свързани с отказа да се приложи института на маловажния случай на административно нарушение, уреден в нормата на чл. 28 от ЗАНН. Изразява несъгласие с констатацията на ДРС, че в конкретния случай не се касае за по-ниска степен на обществена опасност, както и че са нарушени правото на информация и правото на защита на потребителите. Счита, че не е извършено нарушение, понеже стоките в насипно състояние са с обозначена цена за килограм и за 100 грама, което всъщност улеснява потребителите, които могат по-лесно да се информират за продажната цена на друго количество, както и обстоятелството, че двете цени, които напълно си съответстват. Моли решението и потвърденото с него наказателно постановление да бъдат отменени като незаконосъобразни. Претендира за присъждане на сторените в двете инстанции съдебни разноски (договор на л. 10 от канд №14/2024 и договор, списък на л.6 и л.31 от нахд №763/2023).

Ответникът, директорът на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към Главна дирекция “Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите, чрез процесуалния си представител в писмено становище оспорва касационната жалба като неоснователна и необоснована. Напълно споделя изводите на въззивния съд по отношение доказване на извършеното формално нарушение, тъй като санкционираният търговец е предлагал стоки в насипно състояние с обозначена цена за единица мярка – килограм и за 100 грама. Счита, че настъпване на вредни последици не е елемент от фактическия състав на нарушението. Отхвърля възможността за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Моли  първоинстанционното решение, като правилно и законосъобразно, да бъде оставено в сила. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, предвид липсата на правна и фактическа сложност на делото.

Прокурорът при Окръжна прокуратура – Добрич дава заключение за основателност на касационната жалба. Счита, че в случая няма извършено нарушение, тъй като дадената в повече информация е в услуга на потребителите, които могат да видят и да преценят какви количества от насипните стоки да си купят. Изразява позиция, че случаят дори не е маловажен случай, защото липсва нарушение. Пледира отмяна на решението на районния съд и на наказателното постановление.

Административен съд – Добрич, намира, че касационната жалба е подадена в законния срок от лице, участвало във въззивното производство, решението по което е неблагоприятно за него, поради което е допустима.

Разгледана по същество, касационната жалба е основателна. 

С оспореното решение Районен съд – Добрич е потвърдил Наказателно постановление № В-002150/ 09.05.2023 г., издадено от директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към Главна дирекция “Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите (КЗП), с което на касатора EТ „А.С.“*** за нарушение по чл. 23 от ЗЗП във вр. с § 13, т. 9 от Допълнителните разпоредби на ЗЗП, на основание чл. 200 от ЗЗП е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв.

По делото пред районния съд е установено, че на 06.03.2023 г. е извършена проверка на магазин за хранителни стоки на ул. „Кирил и Методий“ №6 в гр. Добрич, стопанисван от едноличния търговец. Служителите на КЗП, извършили проверката, отразили резултатите от нея в Констативен протокол № К-2708507/06.03.2023г. (л.14 от нахд №763/2023). Те установили, че стоките в насипно състояние са изложени във витрина, като пред изложените стоки в насипно състояние са поставени етикети с обявени цени в български лева с обявена цена за мерна единица килограм и за разфасовка, различна от мерната единица – цена за 100 грама.

При проверката се предлагали следните стоки: фъстък, обявена цена - 1.10 лв./100 гр. - 11.00 кг.; бирен фъстък, обявена цена - 1.20 лв./100 гр. -12.00 лв. кг.; царевица, с обявена цена - 1,00 лв./100 гр. - 10.00 лв. кг.; леблебия, с обявена цена - 1.30 лв./100 гр. - 13.00 лв. кг.; микс от ядки, с обявена цена - 1.30 лв./100 гр. - 13.00 лв. кг.; чам фъстък, с обявена цена - 3.60 лв./100 гр. - 36.00 лв. кг.; лешник, с обявена цена 3.60 лв./100 гр. - 36.00 лв./кг.; кашу, с обявена цена 3.60 лв./100 гр. - 36.00 лв. кг.; бадем, с обявена цена 3.00 лв./100 гр. - 30.00 лв. кг.

След тези констатации, актосъставителят Марияна Колева – старши инспектор в област Добрич – КЗП съставила Акт № 002150/ 09.03.2023 г. като приела, че EТ „А.С.“*** не е изпълнил административното си задължение по чл. 23 от ЗЗП да предлага стоки в насипно състояние, на които е обозначена само цената за единица мярка. Обявените в търговския обект цени не били съобразени с разпоредбата на §13, т.9 от ДР на ЗЗП, според която цената за единица мярка е крайна цена, включваща ДДС и всички допълнителни данъци и такси за единица мярка от предлаганата стока, а единицата мярка за стоки, търгувани според теглото им е 1 килограм.

За да потвърди наказателното постановление районният съд е приел, че фактическата обстановка, описана в АУАН и в НП се потвърждава от събраните в съдебното производство доказателства, които установявали извършване на административното нарушение на чл.23 от ЗЗП, което законосъобразно е било санкционирано по реда на чл.200 от ЗЗП. Съдът е обсъдил възражението за маловажност на извършеното нарушение и е изложил мотиви, че деянието не може да бъде квалифицирано съгласно разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

Настоящият касационен състав счита, че решението и потвърденото с него наказателно постановление са издадени при неправилно приложение на материалния закон.

Нормата на чл.23 от ЗЗП определя, че за стоките, които се продават в насипно състояние, се обозначава само цената за единица мярка.

В конкретния случай процесните стоки са хранителни, представляват ядки от различни растения и обичайно се закупуват от потребителите в количества по-малки от 1 кг. За улеснение на потребителите санкционираният търговец е обозначил процесните насипни стоки не само с  цената им на мерната единица килограм, но и с дробна част от нея, като е посочил - цена за 100 гр. Така обозначената цена за килограм и за 100 грама е в полза на потребителя, понеже дава повече информация за стойността на определени части от насипната стока и улеснява избора му какво количество да закупи.

Тълкуването на разпоредбата на чл.23 от ЗЗП не следва да се извършва формално, а да се съобразява с целта на Закона за защита на потребителите. В чл.1, ал. 2, т.1 от ЗЗП законодателят е определил, че целта на този закон е да осигури защита на следните основни права на потребителите като на първо място е посочил  правото на информация за стоките и услугите. Споделя се становището на окръжния прокурор, че в случая дадената в повече информация е в улеснение на потребителя, поради което няма как да се приеме, че след като за една и съща стока е посочена, както цена за 1 килограм, така и цена за 100 гр., е извършено административно нарушение на чл. 23 от ЗЗП. Предвидените в ЗЗП задължения на търговците не са самоцелни, а са съответни на конкретни права на потребителите. Затова, за да се приеме, че конкретното деяние представлява нарушаване на чл.23 от ЗЗП, наказващият орган следва да обоснове кое право на потребителя е нарушено. От съдържанието на процесното наказателно постановление не става ясно кое право на потребителя е нарушено от начина на обявяване на цените на насипните стоки.

Като е достигнал до извод за законосъобразност на наказателното постановление, районният съд е постановил неправилно решение. В резултата от изложеното оспореното съдебно решение следва да се отмени, като вместо него се постанови решение за отмяна на незаконосъобразното наказателно постановление.

От страна на касатора е направено своевременно искане за присъждане на разноските за адвокатско възнаграждение, договорени и заплатени в брой в размер на 400 лева за въззивната инстанция и 300 лева за касационната инстанция, видно от представените договори за правна защита и съдействие № 4092 от 28.06.2022 г. и № 4100 от 24.11.2023 г. Искането е основателно и с оглед нормата на чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН следва да се уважи. Платените разноски за адвокатско възнаграждение не са прекомерни с оглед нормата на чл.18, ал. 4 във вр. с ал. 2 от Наредба № 1 /09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

На основание гореизложеното и чл. 63в от ЗАНН и чл. 221 от АПК Добричкият административен съд

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 311 от 30.10.2023 г., постановено по нахд № 763/2023 г. по описа на Районен съд – Добрич, КАТО ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № В-002150/09.05.2023 г., издадено от директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към Главна дирекция “Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите, с което на EТ „А.С.“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Добрич, ***, представляван от А.Н.С., е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за нарушение по чл. 23 във вр. с чл. 200 от Закона за защита на потребителите.

ОСЪЖДА Комисията за защита на потребителите да заплати на EТ „А.С.“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Добрич, ***, представляван от А.Н.С., сумата от 700 (седемстотин) лева, представляваща разноски по делото за адвокатско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                 ЧЛЕНОВЕ: