Решение по дело №289/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 септември 2021 г. (в сила от 9 март 2022 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20217140700289
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 357/07.09.2021 г., гр. Монтана

В  името на народа

 

            Административен съд - Монтана, ІV-ти състав, в открито  заседание на първи септември две хиляди  двадесет и първа  година, в състав:   

                                                                Административен съдия: Мария Ницова

при секретаря Лазарова

като разгледа докладваното  от  съдия Ницова  адм. дело № 289 по описа за 2021 г.  и   за да  се  произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуален кодекс /АПК/ във вр. с чл.45а от Закона за общинската собственост/ЗОбС/ и  чл.4 от Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилищен фонд на територията на община Монтана/Наредбата/.

            Производството е по жалба от Г.Е.Й. ***, срещу решение № 1, т.2 от протокол № 69/19.01.2021 г. на комисия по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и реда на управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на община Монтана /Наредбата/, с което оспорващата е  картотекирана за настаняване под наем в общински жилища,  в IV група до навършване на две години при нежилищни условия. В жалбата се поддържа, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, като се моли да бъде отменен, като оспорващата страна поддържа, че следва да бъде  картотекирана във втора група за настаняване под наем, както и да бъде включена в списъка за разпределения на жилища за 2021 г. и да участва в това разпределение. В съдебно заседание оспорващата страна не се явява, като в писмена молба поддържа жалбата си и моли за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на разноски по делото.  Производството е след решение № 7496/22.06.2021 г., постановено по адм.д.№ 5084/2021 г. по описа на ВАС,  IVотд., с което е отменено решение № 135/16.03.2021 г., постановено по адм.д.№ 93/2021 г. по описа на АС Монтана и делото върнато за ново разглеждане, с дадени задължителни указания.

            Ответната страна, не изпраща процесуален представител, като в писмено становище, председателя на комисията оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна. 

            Настоящият съдебен състав, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства, дадените указания  с решение № 7496/22.06.2021 г., постановено по адм.д.№ 5084/2021 г. по описа на ВАС,  IVотд. и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

            Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна, като съображенията за това са следните:

            В производството се оспорва решение № 1, т.2 от Протокол №  69/19.01.2021 г. на комисия по чл.8, ал.1 от Наредбата, с което оспорващата е картотекирана в IV група за настаняване под наем в общински жилища, като е посочено“ до навършване на две години при нежилищни условия“. В административния акт са посочени  чл.6, ал.1, т.4 във връзка с т.2  от Наредбата, като изрично е посочено, че за да е налице жилищна нужда по чл.6, ал.1, т.2 от Наредбата, лицето следва да ползва не по-малко от две години за жилище нежилищно помещение, поради което до навършване на този изрично уреден в Наредбата срок, същото следва да бъде картотекирано в IV група, като живеещо на свободно договаряне/под наем/, т.е. съгласно чл.6, ал.1, т.4 от Наредбата.

            От фактическа страна, дори след изрично дадените указания на страните, макар оспорващата да твърди несъответствия, но без да представя доказателства, съдът установи  следното:

            Със заявление вх.№ 94-Г-84/05.02.2020 г./л.11 по дело №93/2021 г./, оспорващата е поискала от кмета на община Монтана да бъде картотекирана за настаняване под наем в общинско жилище, като към молбата е приложила относими за заявлението писмени документи/л.12-26 по дело № 93/2021 г./. Комисия,  назначена със заповед № 78/21.01.2020 г. на кмета на община Монтана /л.31 по приобщено адм.дело № 131/2020  г. / е разгледала заявлението на оспорващата и с решение № 2 от протокол № 66/11.02.2020 г. на комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата е отказала да картотекира оспорващата. След решение  № 255/09.06.2020 г. по адм.дело №131/2020 г. по описа на АС Монтана, отменено с решение № 14713/27.11.2020 г. по адм.дело № 8173/2020 г. по описа на ВАС е отменено това решение  на комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата, като преписката е върната на административния орган за ново произнасяне при спазване указанията дадени в мотивите на решението. Комисия, която е назначена със заповед № 2497/30.09.2020г. на кмета на община Монтана/л.30 по дело № 93/2021 г./, отново  е разгледала заявлението на оспорващата,  като е постановила оспорения административен акт, с който оспорващата е картотекиран в IV група за настаняване под наем в общински жилища, като изрично е посочено“ до навършване на две години при нежилищни условия“.  Това решение отново е оспорено и с решение № 135/ 16.03.2021 г. по адм.д.№ 93/2021 г. по описа на АС Монтана е отменено,  но отново е оспорено от  Г.Е.Й., като  искането е за картотекиране ІІ група и включване в списъка за разпределения на жилища за 2021 г. и да участва в това разпределение. С решение  № 7496/22.06.2021 г., постановено по адм.д.№ 5084/2021 г. по описа на ВАС, е отменено решение  № 135/ 16.03.2021 г. по адм.д.№ 93/2021 г. по описа на АС Монтана и делото върнато за ново разглеждане от друг състав на съда.  

            Предвид дадените указания в решението на ВАС, настоящият съдебен състав изрично указа на страните, че в тяхна тежест е да представят доказателства за твърдените от тях обстоятелства, като нови доказателства в настоящото производство не са представени, не са направени и нови доказателствени искания.

            От събраните в производството писмени доказателства, неоспорени от страните, съдът стига до следните правни изводи:

            Съгласно разпоредбата на чл.45а от ЗОбС „Условията и редът за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в жилищата по чл. 43 и 45 се определят с наредба на общинския съвет.“ Съгласно приетата  Наредба за условията и реда на управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на община Монтана/приета с р-е 64/28.03.2008 г.; допълнена с р-е 216/18.12.08 г.; изменена с р-e№ 1210/26.03.2015 г.; 208/28.06.2016 г.; 1007/24.01.2019 г.; 283/29.10.2020 г./ /Наредбата/ и   чл.8, ал.1 от същата, кметът на община Монтана назначава комисия за картотекиране на нуждаещите се от жилища граждани, в която се включват служители на общината и експерти/лекари, инженери, архитекти и др./, а съгласно чл.8, ал.3 от Наредбата, комисията по ал.1 разглежда в двумесечен срок подадените молби и декларации, взема решение за включване или невключване на гражданите в картотеките и определя степента на жилищна нужда на отделните семейства/лицата по групи и подгрупи съгласно чл.6 от същата Наредба. Оспореният административен акт е издаден от комисия, която е назначена със заповед № 2497/30.09.2020 г. на кмета на община Монтана, която е действала в рамките на правомощията  по чл.8, ал.3 от Наредбата, тоест налице е компетентност на издателя на оспорения административен акт.

            Административният акт е издаден в писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му. По разбиране на настоящия съдебен състав, административният акт е издаден при спазване  на административно производствените правила, изяснени са  релевантни за случая факти и обстоятелства, поради което не е налице твърдяното  съществено накърнява права и законови интереси на оспорващата. Видно от приложения към административната преписка протокол № 69/19.01.2021 г. на комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата/л.27-29 от дело № 93/2021 г./, комисията в т.ІІ, е посочила, че оспорващата Г.Е.Й. отговаря на условията по чл.4, ал.1, т.1-7  от Наредбата, предвид което съгласно разпоредбата на чл.6, ал.1 от същата е картотекирала Й. в ІVгрупа, като лице, живеещо под наем  на свободно договаряне, предвид представения от лицето договор за наем от 01.09.2019 г./л.19-20 от дело № 93/2021 г./. Като както в протокол № 69/19.01.2021 г. на комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата, така и в атакуваното решение № 1 от протокол № 69/19.01.2021 г. на комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата, изрично е посочено, че картотекира лицето в ІVгрупа „ до навършване на две години при нежилищни условия“, което съгласно чл.6, ал.1, т.2 от Наредбата е основание лицето да бъде картотекирано във ІІ група. Останалите представени доказателства са относими към подреждане на лицата и семействата в една и съща група, съгласно чл.6, ал.3 от Наредбата.  От представените писмени доказателства безспорно се установява, че  към момента както на заявлението от лицето, така и на решението на комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата,  лицето не  е “ ползвало не по-малко от две години за жилище нежилищно помещение“, т.к. представеният договор за наем на ползваното за жилище помещение е от 01.09.2019 г. Тук за прецизност следва да се посочи, че лицето не е заявило желание за настаняване в резервно жилище, предвид което по този въпрос не се дължи произнасяне.  

             По разбиране на настоящия съдебен състав в случая административният акт е постановен при напълно изяснени факти и обстоятелства, лицето лично е декларирало, че живее под наем при свободно договаряне, като е предоставило договора за наем от 01.09.2021 г., поради което правилно административният орган е постановил, че едва след като същото ползва “не по-малко от две години за жилище нежилищно помещение“ ще има право да бъде картотекирано във ІІ група, съгласно чл.6, ал.1, т.2 от Наредбата. Към момента на заявлението и решението на комисията същото  живее  под наем на свободно договаряне, като не е изпълнено условието на чл.6, ал.1, т.2, а само това на чл.6, ал.1, т.4 от Наредбата, което е основание да бъде картотекирано в IV група. Настоящият съдебен състав, в изпълнение дадените указания в решението на ВАС, даде указания и възможност на страните да представят доказателства относно твърдените от тях факти и обстоятелства, но такива не бяха представени в настоящото производство.           

            Настоящият съдебен състав намира, че предвид събраните в производството писмени доказателства, не са налице твърдените в жалбата нарушения, които да обосновават незаконосъобразност на решението на комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата.. Изложеното твърдение, че с решение на ВАС е указано, че лицето следва да бъде картотекирано във ІІ група, не намира опора в събраните доказателства. Още по-малко в правомощията на съда е да разпореди лицето да бъде включено в списъка за разпределение на жилища през 2021 г., каквото искане е направено в жалбата.

            За пълнота само следва да се посочи, че предвид датата от която лицето ползва за жилище нежилищно помещение/съгласно приложения договор за наем 01.09.2019 г./ и предвид изрично посоченото от комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата, „ до навършване на две години при нежилищни условия“, то за лицето към 01.09.2021 г. вече са налице основанията по чл.6, ал.1, т.2 от Наредбата и същото може да бъде картотекирано във ІІ група, стига надлежно да установи и заяви, че към този момент още ползва за жилище нежилищно помещение. 

            С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът намира оспорения административен акт за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и в съответната форма, при спазване на материалноправните и процесуалноправни норми, и в съответствие с целта на закона.

            Предвид което и на основание чл. 172 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

           

            ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата от Г.Е.Й.,***, срещу решение № 1, т.2 от протокол № 69/19.01.2021 г. на комисия по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и реда на управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на община Монтана /Наредбата/.

            Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                          Административен съдия: