Р Е Ш Е Н И Е
№ 357/07.09.2021 г., гр. Монтана
В името на народа
Административен съд - Монтана, ІV-ти състав, в открито заседание на първи септември две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Административен съдия: Мария Ницова
при секретаря Лазарова
като разгледа докладваното от съдия Ницова адм. дело № 289 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145
и сл. Административнопроцесуален кодекс /АПК/ във вр. с чл.45а от Закона за
общинската собственост/ЗОбС/ и чл.4 от
Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилищен
фонд на територията на община Монтана/Наредбата/.
Производството
е по жалба от Г.Е.Й. ***, срещу решение № 1, т.2 от протокол № 69/19.01.2021 г.
на комисия по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и реда на управление и
разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на община Монтана /Наредбата/,
с което оспорващата е картотекирана за
настаняване под наем в общински жилища, в
IV група до навършване на две години при нежилищни условия. В жалбата се
поддържа, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, като се моли
да бъде отменен, като оспорващата страна поддържа, че следва да бъде картотекирана във втора група за настаняване
под наем, както и да бъде включена в списъка за разпределения на жилища за 2021
г. и да участва в това разпределение. В съдебно заседание оспорващата страна не
се явява, като в писмена молба поддържа жалбата си и моли за отмяна на
оспорения административен акт и присъждане на разноски по делото. Производството е след решение №
7496/22.06.2021 г., постановено по адм.д.№ 5084/2021 г. по описа на ВАС, IVотд.,
с което е отменено решение № 135/16.03.2021 г., постановено по адм.д.№ 93/2021
г. по описа на АС Монтана и делото върнато за ново разглеждане, с дадени
задължителни указания.
Ответната страна, не изпраща
процесуален представител, като в писмено становище, председателя на комисията
оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна.
Настоящият съдебен състав, като взе
в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото
доказателства, дадените указания с
решение № 7496/22.06.2021 г., постановено по адм.д.№ 5084/2021 г. по описа на
ВАС, IVотд. и приложимата нормативна
уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168,
ал.1 от АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна, като съображенията
за това са следните:
В производството се оспорва решение
№ 1, т.2 от Протокол № 69/19.01.2021 г.
на комисия по чл.8, ал.1 от Наредбата, с което оспорващата е картотекирана в IV
група за настаняване под наем в общински жилища, като е посочено“ до навършване
на две години при нежилищни условия“. В административния акт са посочени чл.6, ал.1, т.4 във връзка с т.2 от Наредбата, като изрично е посочено, че за
да е налице жилищна нужда по чл.6, ал.1, т.2 от Наредбата, лицето следва да
ползва не по-малко от две години за жилище нежилищно помещение, поради което до
навършване на този изрично уреден в Наредбата срок, същото следва да бъде
картотекирано в IV
група, като живеещо на свободно договаряне/под наем/, т.е. съгласно чл.6, ал.1,
т.4 от Наредбата.
От фактическа страна, дори след изрично
дадените указания на страните, макар оспорващата да твърди несъответствия, но
без да представя доказателства, съдът установи следното:
Със заявление вх.№ 94-Г-84/05.02.2020
г./л.11 по дело №93/2021 г./, оспорващата е поискала от кмета на община Монтана
да бъде картотекирана за настаняване под наем в общинско жилище, като към
молбата е приложила относими за заявлението писмени документи/л.12-26 по дело №
93/2021 г./. Комисия, назначена със заповед
№ 78/21.01.2020 г. на кмета на община Монтана /л.31 по приобщено адм.дело № 131/2020 г. / е разгледала заявлението на оспорващата
и с решение № 2 от протокол № 66/11.02.2020 г. на комисията по чл.8, ал.1 от
Наредбата е отказала да картотекира оспорващата. След решение № 255/09.06.2020 г. по адм.дело №131/2020 г.
по описа на АС Монтана, отменено с решение № 14713/27.11.2020 г. по адм.дело № 8173/2020
г. по описа на ВАС е отменено това решение на комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата, като
преписката е върната на административния орган за ново произнасяне при спазване
указанията дадени в мотивите на решението. Комисия, която е назначена със заповед
№ 2497/30.09.2020г. на кмета на община Монтана/л.30 по дело № 93/2021 г./,
отново е разгледала заявлението на
оспорващата, като е постановила оспорения
административен акт, с който оспорващата е картотекиран в IV група за
настаняване под наем в общински жилища, като изрично е посочено“ до
навършване на две години при нежилищни условия“. Това решение отново е оспорено и с решение №
135/ 16.03.2021 г. по адм.д.№ 93/2021 г. по описа на АС Монтана е отменено, но отново е оспорено от Г.Е.Й., като
искането е за картотекиране ІІ група и включване в
списъка за разпределения на жилища за 2021 г. и да участва в това разпределение.
С решение № 7496/22.06.2021 г.,
постановено по адм.д.№ 5084/2021 г. по описа на ВАС, е отменено решение № 135/ 16.03.2021 г. по адм.д.№ 93/2021 г. по
описа на АС Монтана и делото върнато за ново разглеждане от друг състав на
съда.
Предвид дадените указания в
решението на ВАС, настоящият съдебен състав изрично указа на страните, че в
тяхна тежест е да представят доказателства за твърдените от тях обстоятелства,
като нови доказателства в настоящото производство не са представени, не са
направени и нови доказателствени искания.
От събраните в производството
писмени доказателства, неоспорени от страните, съдът стига до следните правни
изводи:
Съгласно разпоредбата на чл.45а от
ЗОбС „Условията и редът за установяване на жилищни нужди и за настаняване под
наем в жилищата по чл. 43 и 45 се определят с наредба на общинския съвет.“
Съгласно приетата Наредба за условията и
реда на управление и разпореждане с общинския жилищен фонд на територията на
община Монтана/приета с р-е 64/28.03.2008 г.; допълнена с р-е 216/18.12.08 г.;
изменена с р-e№ 1210/26.03.2015 г.; 208/28.06.2016 г.; 1007/24.01.2019 г.;
283/29.10.2020 г./ /Наредбата/ и чл.8, ал.1 от същата, кметът на община Монтана
назначава комисия за картотекиране на нуждаещите се от жилища граждани, в която
се включват служители на общината и експерти/лекари, инженери, архитекти и др./,
а съгласно чл.8, ал.3 от Наредбата, комисията по ал.1 разглежда в двумесечен
срок подадените молби и декларации, взема решение за включване или невключване
на гражданите в картотеките и определя степента на жилищна нужда на отделните
семейства/лицата по групи и подгрупи съгласно чл.6 от същата Наредба. Оспореният
административен акт е издаден от комисия, която е назначена със заповед № 2497/30.09.2020
г. на кмета на община Монтана, която е действала в рамките на правомощията по чл.8, ал.3 от Наредбата, тоест налице е
компетентност на издателя на оспорения административен акт.
Административният акт е издаден в
писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали
издаването му. По разбиране на настоящия съдебен състав, административният акт
е издаден при спазване на административно
производствените правила, изяснени са релевантни за случая факти и обстоятелства, поради
което не е налице твърдяното съществено
накърнява права и законови интереси на оспорващата. Видно от приложения към
административната преписка протокол № 69/19.01.2021 г. на комисията по чл.8,
ал.1 от Наредбата/л.27-29 от дело № 93/2021 г./, комисията в т.ІІ, е посочила,
че оспорващата Г.Е.Й. отговаря на условията по чл.4, ал.1, т.1-7 от Наредбата, предвид което съгласно
разпоредбата на чл.6, ал.1 от същата е картотекирала Й. в ІVгрупа, като лице, живеещо под наем на свободно договаряне, предвид представения
от лицето договор за наем от 01.09.2019 г./л.19-20 от дело № 93/2021 г./. Като
както в протокол № 69/19.01.2021 г. на комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата,
така и в атакуваното решение № 1 от протокол № 69/19.01.2021 г. на комисията по
чл.8, ал.1 от Наредбата, изрично е посочено, че картотекира лицето в ІVгрупа
„ до навършване на две години при нежилищни условия“, което съгласно чл.6,
ал.1, т.2 от Наредбата е основание лицето да бъде картотекирано във ІІ група. Останалите
представени доказателства са относими към подреждане на лицата и семействата в
една и съща група, съгласно чл.6, ал.3 от Наредбата. От представените писмени доказателства
безспорно се установява, че към момента
както на заявлението от лицето, така и на решението на комисията по чл.8, ал.1
от Наредбата, лицето не е “ ползвало не по-малко от две години за
жилище нежилищно помещение“, т.к. представеният договор за наем на ползваното
за жилище помещение е от 01.09.2019 г. Тук за прецизност следва да се посочи,
че лицето не е заявило желание за настаняване в резервно жилище, предвид което
по този въпрос не се дължи произнасяне.
По разбиране на настоящия съдебен
състав в случая административният акт е постановен при напълно изяснени факти и
обстоятелства, лицето лично е декларирало, че живее под наем при свободно договаряне,
като е предоставило договора за наем от 01.09.2021 г., поради което правилно
административният орган е постановил, че едва след като същото ползва “не
по-малко от две години за жилище нежилищно помещение“ ще има право да бъде
картотекирано във ІІ група, съгласно чл.6, ал.1, т.2 от Наредбата. Към момента
на заявлението и решението на комисията същото
живее под наем на свободно
договаряне, като не е изпълнено условието на чл.6, ал.1, т.2, а само това на
чл.6, ал.1, т.4 от Наредбата, което е основание да бъде картотекирано в IV група. Настоящият съдебен състав,
в изпълнение дадените указания в решението на ВАС, даде указания и възможност
на страните да представят доказателства относно твърдените от тях факти и
обстоятелства, но такива не бяха представени в настоящото производство.
Настоящият съдебен състав намира,
че предвид събраните в производството писмени доказателства, не са налице твърдените
в жалбата нарушения, които да обосновават незаконосъобразност на решението на
комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата.. Изложеното твърдение, че с решение на
ВАС е указано, че лицето следва да бъде картотекирано във ІІ група, не намира
опора в събраните доказателства. Още по-малко в правомощията на съда е да
разпореди лицето да бъде включено в списъка за разпределение на жилища през
2021 г., каквото искане е направено в жалбата.
За пълнота само следва да се
посочи, че предвид датата от която лицето ползва за жилище нежилищно помещение/съгласно
приложения договор за наем 01.09.2019 г./ и предвид изрично посоченото от
комисията по чл.8, ал.1 от Наредбата, „ до навършване на две години при
нежилищни условия“, то за лицето към 01.09.2021 г. вече са налице основанията
по чл.6, ал.1, т.2 от Наредбата и същото може да бъде картотекирано във ІІ
група, стига надлежно да установи и заяви, че към този момент още ползва за
жилище нежилищно помещение.
С оглед на изложеното и предвид
изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът намира оспорения
административен акт за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите
правомощия и в съответната форма, при спазване на материалноправните и
процесуалноправни норми, и в съответствие с целта на закона.
Предвид което и на основание чл.
172 от АПК, съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата
от Г.Е.Й.,***, срещу решение № 1, т.2 от протокол № 69/19.01.2021 г. на комисия
по чл.8, ал.1 от Наредба за условията и реда на управление и разпореждане с
общинския жилищен фонд на територията на община Монтана /Наредбата/.
Решението подлежи на обжалване пред
ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Административен
съдия: