Решение по дело №603/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 януари 2022 г. (в сила от 17 януари 2022 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700603
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

3

гр. Перник, 17.01.2022 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на шести януари две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                     СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

С участието на секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 603/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – 178 от АПК, във връзка с чл. 211 от ЗМвР.

         Образувано е по жалба, подадена от А.Г.Г., ЕГН ********** *** против заповед № 313з-2039/24.11.2021 г., издадена от директора на ОДМВР – Перник, с която на основание чл. 204, т. 3, във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР на жалбоподателя, в качеството му на младши инспектор - **** І степен в група ****към отдел ОП при ОДМВР – Перник, е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт, поради немотивираност, допуснати съществени процесуални нарушения, материална незаконосъобразност. Искането към съда е да го отмени. Заявена е претенция за присъждане на разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител – адвокат И.М., поддържа жалбата. Моли съда да отмени оспорената заповед и да присъди направените разноски.

В съдебно заседание ответникът – директор на ОДМВР – Перник, чрез процесуалния представител – юрисконсулт З.В., оспорва жалбата. Счита обжалваната заповед за законосъобразна. Моли съда да отхвърли оспорването. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени доказателства, приема за установена от фактическа страна следното:

А.Г.Г. е назначен за първи път в системата на МВР със заповед рег. № 31/19.02.1996 г. на длъжност „полицай“, **** АД, считано от 20.02.1996 г. Към момента на провеждане на дисциплинарното производство е работил на длъжност **** І степен, група „ОДПКПД“, сектор „ПП“, отдел „ОП“ при ОДМВР – Перник, считано от 16.04.2015 г.

На жалбоподателя не са налагани дисциплинарни наказания. През месец април и месец август 2020 г. е награждаван с „Индивидуална парична награда“.

Дисциплинарното производство е започнало по повод постъпило писмо рег. № 7855р-8300/10.09.2021 г. по описа на дирекция "Вътрешна сигурност" на МВР, с което директорът на ОДМВР – Перник е уведомен за установени нарушения, извършени от служители на ОДМВР - Перник.

Със заповед № 313з-1556/20.09.2021 г., издадена от директора на ОДМВР – Перник на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР, във вр. с чл. 10 и чл. 30, ал. 1 от Инструкция № 8121з-877/06.07.2021 г. е назначена комисия, която да извърши проверка за изясняване на обстоятелството по време на наряд на 15.08.2021 г. **** А.Г. извършил ли е нарушение на разпоредбата на чл. 51, ал. 1 и ал. 2 от Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г. Заповедта е връчена на жалбоподателя на 23.09.2021 г.

В хода на проверката той е дал сведения с вх. № 9375/01.10.2021 г., в които е посочил, че счита, че не е извършил нарушение.

Резултатът от извършената проверка е обективиран от комисията в справка рег. № 1158-9530/07.10.2021 г. Прието е, че на 15.08.2021 г. за времето от 01:59:44 ч. до 05:08:27 ч. полицейският служител – младши инспектор А.Г. закрива с неустановен предмет камера 02, монтирана на арматурното табло на служебен автомобил марка **** ****, като в 01:59 ч., с което ограничава видимостта на заснемане и възпрепятства видеозаснемането на дейността по време на изпълнение на служебните задължения до 5:08 ч. Направен е извод, че деянието представлява дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМвР – неизпълнение на служебно задължение. Предложено е на служителя да бъде наложено дисциплинарно наказание на основание чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМвР – „порицание“ за срок от шест месеца до една година.

А.Г. е запознат със справката на 20.10.2021 г.

Дисциплинарната преписка е изпратена на дисциплинарно-наказващия орган с писмо изх. № 1158р-10038/15.10.2021, което е постъпило при него на 03.11.2021 г.

С покана рег. № 313р-16821/17.11.2021 г., връчена на 17.11.2021 г., жалбоподателят е поканен да даде обяснения пред дисциплинарно-наказващия орган във връзка с образуваното срещу него дисциплинарно производство.

С протокол рег. № 313р-16999/19.11.2021 г. е констатирано, че в определения срок служителят не е направил възражения или обяснения.

         Със Заповед № 313з-2039/24.11.2021 г., издадена от директора на ОДМВР – Перник на младши инспектор А.Г.Г. - **** І степен в група ****към отдел ОП при ОДМВР - Перник на основание чл. 204, т. 3, във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

         Дисциплинарното наказание е наложено за това, че по време на наряд, нощна смяна на 15.08.2021 г. в 1.59 часа полицейският служител е закрил с неустановен предмет камера 02, монтирана на арматурното табло на служебен автомобил на ОДМВР – Перник с рег. ****, с което е ограничена видимостта и е възпрепятствано видеозаснемането на дейността по време на изпълнение на служебните задължения до 5.08 часа. Посоченото е квалифицирано като неизпълнение на раздел ІІ, т. 7 и т. 10 от Указания за работа на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирани в служебни автомобили на „Пътна полиция“, утвърдени със заповед рег. № 8121з-731/15.07.2021 г. на министъра на вътрешните работи.

         Заповедта е връчена на жалбоподателя на 02.12.2021 г. Той е подал жалба срещу нея с вх. № 4053/06.12.2021 г.

В хода на съдебното производство страните не са ангажирали допълнителни доказателства.

При така установените факти, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито законни права и интереси са засегнати от оспорения акт, против заповед, подлежаща на основание чл. 211 от ЗМВР на пряк съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е неоснователна.

         Оспорената заповед е издадена от компетентен орган. Съгласно чл. 204, т. 3 от ЗМВР всички наказания по чл. 197 от ЗМВР за служителите на младши изпълнителски длъжности се налагат от ръководителите на структурите по чл. 37 от ЗМВР. В настоящия случай  дисциплинарното наказание е наложено на лице, заемащо длъжност „**** І степен“, която е младши изпълнителска длъжност съгласно приложение № 2, Б.19 от Класификатора на длъжностите в МВР за служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и 3 и ал. 3 ЗМВР, утвърден със заповед № 8121з-140 от 24.01.2017 г. Заповедта е издадена от директора на ОДМВР – Перник, който е ръководител на структура по чл. 37, т. 2 от ЗМВР и съответно компетентен да наложи дисциплинарното наказание.

         Заповедта е обективирана в изискуемата съгласно чл. 204 от ЗМВР писмена форма и е с реквизити и съдържание, посочени в чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. Индивидуализирани са извършителят, мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено дисциплинарното нарушение и е посочена правната му квалификация. Обсъдени са доказателствата, въз основа на които е установена фактическата обстановка. Индивидуализирано е дисциплинарното наказание и е посочено основанието за налагането му. Конкретизиран е органът и срокът за обжалване. Подписана и датирана е. Налице е съответствие между описаната фактическа обстановка и дадената правна квалификация на деянието.

         Дисциплинарната отговорност е реализирана в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР. С оглед датата на установяване на нарушението – 03.11.2021 г., когато справка с рег. № 1158-9530/07.10.2021 г. е представена на дисциплинарно наказващия орган и неговото извършване на 15.08.2021 г., оспорената заповед е издадена не по – късно от два месеца от откриването му и не по – късно от една година от извършването му.

         Спазен е редът на дисциплинарното производство, уреден в чл. 205 и следващите от ЗМВР. Въз основа на факти, изнесени в писмо рег. № 7855-8300/10.09.2021 г., със заповед № 313з-1556/30.09.2021 г. на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР е назначена проверка за изясняване на постъпилите данни и установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение, като е определена комисия, която да я извърши. Констатациите на последната са обективирани в справка рег. 1158р-9530/07.10.2021 г. и е предложено на дисциплинарно наказващия орган да наложи на жалбоподателя дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца до една година. В съответствие с чл. 206, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарно наказващият орган е дал възможност на привлечения към дисциплинарна отговорност служител да изложи обяснения, но такива не са постъпили в определения срок.

         С оглед горното, настоящият състав счита, че са спазени правилата за провеждане на дисциплинарното производство и не е налице нарушение по чл. 146, т. 3 от АПК, представляващо основание за отмяна на заповедта, с която то е приключило. Затова следва да бъде извършена преценка за съответствието и с материалния закона и неговата цел.

         Оспореният административен акт е издаден на основание чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР неизпълнение на служебни задължения. Като неизпълнено е посочено задължението на служителя, следващо длъжностна характеристика, утвърдена със заповед с рег. № 3286р-19539/11.11.2015 г. – „Използва в ежедневната си работа технически средства за осигуряване безопасността на движението по пътищата, като осигурява законосъобразната им експлоатация“, във вр. с раздел ІІ, т. 10 от Указания за работа на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на Пътна полиция, утвърдени със заповед № 8121з-731/15.07.2020 г. на министъра на вътрешните работи – „не се допуска поставянето на вещи и предмети върху арматурното табло на автомобила“.

В настоящия случай от приложените писмени доказателства по безспорен начин се установява, че по време на наряд, нощна смяна на 15.08.2021 г. в 1.59 часа младши инспектор А.Г. – **** в група ****към отдел ОП при ОДМВР – Перник, е закрил с неустановен предмет камера 02, монтирана на арматурното табло на служебен автомобил на ОДМВР – Перник с рег. ****, с което е ограничена видимостта и е възпрепятствано видеозаснемането на дейността по време на изпълнение на служебните задължения до 5.08 часа.

         Чрез осъщественото деяние жалбоподателят е нарушил задължението си, произтичащо от длъжностна характеристика, утвърдена със заповед с рег. № 3286р-19539/11.11.2015 г. за законосъобразна експлоатация на техническите средства, както и забраната, следваща от раздел ІІ, т. 10 от Указания за работа на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на Пътна полиция, утвърдени със заповед № 8121з-731/15.07.2020 г. на министъра на вътрешните работи за недопускане поставянето на вещи и предмети върху арматурното табло на автомобила.

         Дисциплинарното наказание за така извършеното нарушение е предвидено в нормата на чл. 200, ал. 1, т. 11, във вр. с ал. 2 от ЗМВР и е „порицание“ за срок от шест месеца до една година. Дисциплинарно наказващият орган е наложил посоченото в закона наказание – „порицание“ и е определил продължителността му в минимално предвидения срок от шест месеца, при съобразяване на всички обстоятелства, посочени в чл. 206, ал. 2 от ЗМВР.

         С оглед горното, настоящия състав намира, че оспорената заповед е материално законосъобразна. Издадена е при наличие на законовите предпоставки – извършено дисциплинарно нарушение. Извършителят на последното е санкциониран с предвиденото в закона дисциплинарно наказание.

         Заповедта е в съответствие с целта на закона – въздейства поправително и предупредително на извършителя и на останалите служители и създава мотивация за изпълнение на служебните задължения и неизвършването на дисциплинарни нарушения.

         Предвид всичко изложено, настоящият състав намира оспорването за неоснователно, поради което на основание чл. 172, ал. 2 от АПК следва да бъде отхвърлено.

         С оглед изхода от спора и по аргумент от чл. 143, ал. 1 от АПК, направените от жалбоподателя разноски следва да останат в негова тежест.

         В полза на ответника на чл. 143, ал. 3 от АПК следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

         Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата, подадена от А.Г.Г., ЕГН ********** *** против заповед № 313з-2039/24.11.2021 г., издадена от директора на ОДМВР – Перник, с която на основание чл. 204, т. 3, във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, в качеството му на младши инспектор - **** І степен в група ****към отдел ОП при ОДМВР – Перник, му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца, считано от датата на връчване на заповедта, като неоснователна.

ОСЪЖДА А.Г.Г., ЕГН ********** *** да заплати в полза на Областна дирекция – Перник на Министерство на вътрешните работи сумата от 100 лв. /сто лева/, представляваща юрисконсултско възнаграждание.

РЕШЕНИЕТО на основание чл. 211, изр. последно от ЗМВР не подлежи на касационно обжалване.

 

                                     СЪДИЯ:/п/