Р Е Ш Е Н И Е № 93
гр. Габрово,
31.10.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в открито съдебно
заседание на трети октомври ................. през две хиляди двадесет и трета
година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ГАЛИН КОСЕВ
при секретаря …..…ЕЛКА СТАНЧЕВА.......... и в присъствието на прокурора ....... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм. Д № 159 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното :
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано е
по жалба на „********“ЕООД гр. Габрово против Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община
Габрово, с която е изменена Заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община
Габрово.
Твърди се, че
оспорената Заповед била незаконосъобразна поради съществено нарушение на
административно- производствените правила, противоречие с материалния закон и
несъответствие с целта на закона. Като основание за издаването й бил посочен
чл. 91, ал. 1 от АПК, което правно основание не съответствало на съдържанието
на обжалваната Заповед. Според жалбоподателя техническа грешка в правното
основание за издаването на един административен акт не можела да има, както
било посочено, тъй като нормативното основание било императивен реквизит от съдържанието
на акта и посочването на недействащ нормативен акт не съставлявало фактическа
грешка, а тежък порок на заповедта, водещ до нейната незаконосъобразност.
При
произнасяне по реда на чл. 91 от АПК била налице нова воля на органа, различна
от предходната и това бил смисъла на тази правна възможност, което в случая не
било налице. Ако АО бил счел, че е налице фактическа грешка, процесуалния закон
предвиждал друг ред за нейното поправяне. Тъй като със Заповед
№1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово не се изменяло съдържанието на
Заповед 01228/23.06.2023г., се поддържат и доводите за отмяна на първоначално
постановената Заповед на Кмет на община Габрово. Според така изложените
съждения от жалбоподателя посочената заповед била издадена въз основа на правно
основание- Наредба, която към този момент била отменена. Заповедта била
постановена при допуснати съществени процесуални нарушения и в нарушение на
материалния закон.
В чл. 130, ал.
1 и ал. 2 от ЗТ императивно били посочени изискванията на които трябва да
отговаря даден търговски обект за да бъде категоризиран. При установяване на
непълнота или нередност в представената документация, АО следвало да уведоми
заявителя в 14 дневен срок от уведомлението да отстрани констатираните
непълноти или нередности. В случая категоризиращия орган след проверка на
заявлението и документите към него бил приел, че отговаря на изискванията на
закона и въз основа на решение на ОЕК- Протокол №5/28.03.2023г. бил издал
временно удостоверение за категоризация №17/30.03.2023г. След издаването му, с
писмо №АУ-01-01-15/11.05.2023г. заявителя бил известен за представяне на
допълнителни документи доказващи правото на разполагане на места извън
застроената от павилиона площ и такива, с които се разрешава построяването на
навес и втора тоалетна. Не ставало ясно съставен ли е в нарушение на законовите
разпоредби констативен протокол и предложение за отказ по чл. 130, ал. 6, т. 2
и ал. 7 от ЗТ. Липсвало позоваване в заповедта на посочените в чл. 130, ал. 6 и
ал. 7 от ЗТ документи.
В жалбата се
твърди, че оспорената заповед не съдържала фактически основания, предвидени в
процедурата по категоризация, както и не е мотивирана относно обективираното в
нея волеизявление за отказ, което представлявало също нарушение на
административните правила.
Заявителят бил
представил по административната преписка писмено съгласие от собственика на
земята за нейното използване с цел извършване на дейност- обществено хранене,
като е постигната договореност със собственика на земята срокът на това
съгласие да бъде продължен. По отношение на втората тоалетна и навеса за
местата на открито наемателят посочва, че в това състояние бил нает търговския
обект с договора от 01.12.2017г. и при това фактическо състояние било издадено
предходното удостоверение за категоризация №22/03.04.2018г.
По изложените
в жалбата мотиви е заявено искане за отмяна на оспорената Заповед
№1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово, с която е изменена Заповед
№1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово. Претендират се присъждане на
разноски.
В съдебно заседание за
жалбоподателя редовно призован, се явява управителя и упълномощен пр.
представител- адвокат.
Ответникът, редовно
призован не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен пр.
представител- юрисконсулт.
Административен
съд Габрово след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в
съвкупност, приема от фактическа и правна страна следното:
Оспорва се в
настоящото производство против Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община
Габрово, с която е изменена Заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община
Габрово.
Жалбата е
процесуално допустима – подадена е в срок от заинтересовано лице, адресат на
оспорения административен акт.
Разгледана по
същество жалбата е неоснователна.
В изпълнение на задълженията
си по чл. 146 от АПК и след извършена служебна
проверка съдът приема, че е налице валиден административен акт, издаден в
предвидената от закона писмена форма и от компетентен орган, при спазване на
административнопроцесуалните правила и съобразно материалноправните разпоредби
на Закона.
Производството по издаване
на оспорения административен акт в настоящото производство е образувано въз
основа на Заявление- декларация за категоризация на Заведение за хранене и
развлечение с вх. №АУ-01-01-15/27.03.2023г. от „Флай 05“ЕООД гр. Габрово. С
посоченото заявление се иска категоризация на заведение- бар с капацитет 150
места, от които 100 места на открито и 50 места на закрито и заявена категория-
една звезда. Заведението се намира в гр. Габрово, местност „************“. Към Заялението са
приложени:
Договор, сключен между
Община Габрово и М. Г. В. от
10.02.1997г. за покупко- продажба на обект „павилион – заведение за обществено
хранене“, представляващ метален павилион- сглобяема конструкция, с обща
застроена площ от 148, 30кв.м., състоящ се от две търговски зали, складови
помещения, кухня, умивални, WC, без отстъпено право на строеж и без терен, заедно с
движимото имущество, разположени в земеделски имот №024002 в землището на с. ********.
Договор за наем от
01.12.2017г. между Г. М. В.и „******“ЕООД
Анекс към договор за наем
за нежилищен имот от 08.08.2022г.
Така подаденото Заявление
е разгледано на проведено заседание от Общинска експертна комисия по
категоризиране на туристически обекти /ОЕККТО/, назначена със Заповед
№335/20.02.2023г. от Кмет на Община Габрово, на 19.04.2023г.
При извършената по реда на
чл. 130, ал. 5 от Закона за туризма проверка на място на 19.04.2023г. е
установено, че заявените от дружеството 100 места на открито са разположени
извън застроената от павилиона площ 148, 30кв.м., в ограден навес. Изградена е
и още една тоалетна.
При извършена проверка в
Община Габрово е установено, че за Заведение за хранене и развлечение с адрес
гр. Габрово, местност „Сокола“ са налични като документи единствено посочените
по- горе Договор между Община Габрово и М. Г. В. от 10.02.1997г.
В тази насока с писмо изх.
№АУ-01-01-15#1/11.05.2023г.
е указано на заявителя в 14дневен срок от уведомяването да представи в Община
Габрово документи, удостоверяващи правото на разполагане на 100 места извън
застроената от павилиона площ, както и такива, с които се разрешава
построяването на навес с неговото ограждане и изграждане на втора тоалетна.
В указания срок е
представено с писмо вх. №АУ-01-01-15#2/07.06.2023г., с което е представено съгласие от ********************* гр. Габрово само в частта
имаща отношение за правото на разполагане на 100 места за сядане на открито,
като така даденото съгласие е със срок до 31.07.2023г., който даден срок не
съответства на искания от заявителя период за определяне на категоризацията на
обекта в подадено Искане- декларация вх. №АУ-01-01-15/27.03.2023г.
Административният орган е
констатирал, че не са представени доказателства доказващи правото на изграждане
на втора тоалетна, съгласно минималните изисквания по приложение №3 към чл. 14,
ал. 1, т. 3 от Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията
за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ,
понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, както и не са
представени документи доказващи правото на поставяне на навес с неговото
ограждане, в която част попадат и част от местата за сядане на закрито.
Постановена е Заповед
№1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово, с която на основание цитираната
по- горе Наредба във вр. с чл. 130, ал. 7, т. 2 от Закона за туризма е
постановен мотивиран отказ по подаденото от Дружеството „*******“ЕООД Искане- декларация
вх. №АУ-01-01-15/27.03.2023г. за категоризиране на посочения туристически обект
„снекбар“ в местност „*******“ гр. Габрово.
Така постановената заповед
№1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово е обжалвана от Дружеството
заявител, като в срока по чл. 91, ал. 1 от АПК органът издател на цитираната
заповед се е възползвал от предоставената му възможност и е постановил Заповед
01369/11.07.2023г. Съгласно цитираната правна норма на АПК в 7-дневен срок, а когато органът е колективен -
в 14-дневен срок, от получаване на жалбата или протеста административният орган
може да преразгледа въпроса и да оттегли сам оспорения акт, да го отмени или
измени, или да издаде съответния акт, ако е отказал издаването му, като уведоми
за това заинтересованите страни.
Мотив за това действие на
административния орган е, че след постановяване на първоначалната Заповед, с
която е отказана категоризация на обекта и подаване на жалба против този акт от
Дружеството заявител, е констатирано, че в заповедта неправилно е посочена като
правно основание Наредба за изискванията към местата за настаняване и
заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория,
отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, която
към този момент е отменена с Постановление на МС №139/26.06.2020г. В
последващата изменителна Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово е
посочена като правно основание за отказа чл. 20, т. 1 от Наредба за
изискванията към категоризираните места за настаняване и заведения за хранене и
развлечения, за реда за определяне на категория, както и за условията и реда за
регистриране на стаи за гости и апартаменти за гости и чл. 130, ал. 7, т. 2 от
ЗТ.
Няма пречка за
постановяване на Заповед съобразно чл. 91 от АПК, с която административен
орган, издател на акт да
преразгледа въпроса и да оттегли сам оспорения акт, да го отмени или измени,
или да издаде съответния акт, ако е отказал издаването му. За да се осъществи това негово
действие е необходимо издаването на последващата заповед да е в 7-дневен срок, а когато органът е колективен -
в 14-дневен срок, от получаване на жалбата или протеста. Това изискване в случая е спазено от
административния орган. В последващата заповед същия е посочил коректно
действащата към момента на издаване на заповедта нормативна уредба.
Постановената Заповед е съобщена на заинтересованите страни, като по този начин
са спазени изискванията на посочената норма на чл. 91 от АПК.
Отказът, обективиран в Заповед
№1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово е мотивиран, като с последващата
заповед №1369/11.07.2023г. мотивите на АО са потвърдени изцяло. Изменението е
единствено досежно относимата правна норма към момента на постановяване на
процесната заповед.
Настоящият съдебен състав напълно
споделя изложените от административния орган мотиви, въз основа на които е
отказано издаване на удостоверение за категоризация на туристически обект,
заявено от „**********“ЕООД Габрово. Спазен е редът за
издаване на процесната Заповед, като подаденото Заявление е разгледано на проведено
заседание от Общинска експертна комисия по категоризиране на туристически
обекти /ОЕККТО/, назначена със Заповед №335/20.02.2023г. от Кмет на Община
Габрово, на 19.04.2023г.
При извършената по реда на
чл. 130, ал. 5 от Закона за туризма проверка на място на 19.04.2023г. е
установено, че заявените от дружеството 100 места на открито са разположени
извън застроената от павилиона площ 148, 30кв.м., в ограден навес. Изградена е
и още една тоалетна.
При извършена проверка в
Община Габрово е установено, че за Заведение за хранене и развлечение с адрес
гр. Габрово, местност „*********“ са налични като документи единствено посочените по- горе Договор между
Община Габрово и М. Г. В. от
10.02.1997г.
В тази насока с писмо изх.
№АУ-01-01-15#1/11.05.2023г.
е указано на заявителя в 14дневен срок от уведомяването да представи в Община
Габрово документи, удостоверяващи правото на разполагане на 100 места извън
застроената от павилиона площ, както и такива, с които се разрешава
построяването на навес с неговото ограждане и изграждане на втора тоалетна.
В указания срок е
представено с писмо вх. №АУ-01-01-15#2/07.06.2023г., с което е представено съгласие от ************* гр. Габрово само в частта
имаща отношение за правото на разполагане на 100 места за сядане на открито,
като така даденото съгласие е със срок до 31.07.2023г., който даден срок не
съответства на искания от заявителя период за определяне на категоризацията на
обекта в подадено Искане- декларация вх. №АУ-01-01-15/27.03.2023г.
Административният орган е
констатирал, че не са представени доказателства доказващи правото на изграждане
на втора тоалетна, съгласно минималните изисквания, както и не са представени
документи доказващи правото на поставяне на навес с неговото ограждане, в която
част попадат и част от местата за сядане на закрито. Непредставянето на
изисканите документи от страна заявителя е мотивирало административния орган да
постанови заповед, с която да откаже категоризиране на туристическия обект за
което е подадено Искане от заявителя „************“ЕООД Габрово, който извод кореспондира с посочените изисквания в
цитираната наредба и в чл. 130, ал. 7, т. 2 от ЗТ. Представеното с писмо вх.
№АУ-01-01-15#2/07.06.2023г.,
с което е представено съгласие от **************** гр. Габрово е само в частта имаща отношение за правото на разполагане на
100 места за сядане на открито, като така даденото съгласие е със срок до
31.07.2023г., който даден срок не съответства на искания от заявителя период за
определяне на категоризацията на обекта в подадено Искане- декларация вх.
№АУ-01-01-15/27.03.2023г.
Неоснователни са доводите на жалбоподателя за
нарушения в проведеното административно производство по издаване на оспорената
Заповед, изменена със заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово.
Такива не се констатират от настоящия съдебен състав на АС Габрово. Издаденият
административен акт е от компетентен орган, в кръга на правомощията му, при
спазване на установените административно производствени правила и в
съответствие с целта на закона. Същият е мотивиран, като мотивите кореспондират
с установените факти и обстоятелства и се споделят напълно от настоящия съдебен
състав на АС Габрово.
Изложеното
обоснована извод за правилност на оспорения административен акт Заповед
№1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово, с която е изменена Заповед
№1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово и съответно неоснователност на
оспорването на „************“ЕООД, поради което същото следва да бъде отхвърлено.
С оглед изхода
на правния спор, а именно отхвърляне на оспорването основателно е заявеното
искане за присъждане на разноски от пр. представител на ответника- Кмет на
Община Габрово. Такива в случая представлява възнаграждение за юрисконсулт и
същото предвид факта, че не е конкретизирано от заявителя следва да бъде
определено от съда в размер на 100 лева. Дружеството „************“ЕООД габрово
следва да заплати на Кмет на Община Габрово сторените в процеса разноски,
представляващи възнаграждение за юрисконсулт в размер на 100 лева.
По изложените
съображения Административен съд Габрово
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ оспорване по жалба на „*************“ЕООД гр.
Габрово ЕИК ************** против Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община
Габрово, с която е изменена Заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община
Габрово, като неоснователно.
ОСЪЖДА „************“ЕООД гр.
Габрово ЕИК **************да заплати на Кмет на община Габрово сума в размер на
100 /сто/ лева, представляваща разноски по делото- възнаграждение за
юрисконсулт.
Решението подлежи
на обжалване в 14 дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено
пред ВАС на Р България.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: