Решение по дело №159/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 97
Дата: 31 октомври 2023 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20237090700159
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 93

гр. Габрово, 31.10.2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в открито съдебно заседание на трети октомври ................. през две хиляди двадесет и трета година  в състав :       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ         

при секретаря  …..…ЕЛКА СТАНЧЕВА.......... и в присъствието на прокурора ....... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм. Д 159 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството е по реда на  чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „********“ЕООД гр. Габрово против Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово, с която е изменена Заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово.

Твърди се, че оспорената Заповед била незаконосъобразна поради съществено нарушение на административно- производствените правила, противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона. Като основание за издаването й бил посочен чл. 91, ал. 1 от АПК, което правно основание не съответствало на съдържанието на обжалваната Заповед. Според жалбоподателя техническа грешка в правното основание за издаването на един административен акт не можела да има, както било посочено, тъй като нормативното основание било императивен реквизит от съдържанието на акта и посочването на недействащ нормативен акт не съставлявало фактическа грешка, а тежък порок на заповедта, водещ до нейната незаконосъобразност.

При произнасяне по реда на чл. 91 от АПК била налице нова воля на органа, различна от предходната и това бил смисъла на тази правна възможност, което в случая не било налице. Ако АО бил счел, че е налице фактическа грешка, процесуалния закон предвиждал друг ред за нейното поправяне. Тъй като със Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово не се изменяло съдържанието на Заповед 01228/23.06.2023г., се поддържат и доводите за отмяна на първоначално постановената Заповед на Кмет на община Габрово. Според така изложените съждения от жалбоподателя посочената заповед била издадена въз основа на правно основание- Наредба, която към този момент била отменена. Заповедта била постановена при допуснати съществени процесуални нарушения и в нарушение на материалния закон.

В чл. 130, ал. 1 и ал. 2 от ЗТ императивно били посочени изискванията на които трябва да отговаря даден търговски обект за да бъде категоризиран. При установяване на непълнота или нередност в представената документация, АО следвало да уведоми заявителя в 14 дневен срок от уведомлението да отстрани констатираните непълноти или нередности. В случая категоризиращия орган след проверка на заявлението и документите към него бил приел, че отговаря на изискванията на закона и въз основа на решение на ОЕК- Протокол №5/28.03.2023г. бил издал временно удостоверение за категоризация №17/30.03.2023г. След издаването му, с писмо №АУ-01-01-15/11.05.2023г. заявителя бил известен за представяне на допълнителни документи доказващи правото на разполагане на места извън застроената от павилиона площ и такива, с които се разрешава построяването на навес и втора тоалетна. Не ставало ясно съставен ли е в нарушение на законовите разпоредби констативен протокол и предложение за отказ по чл. 130, ал. 6, т. 2 и ал. 7 от ЗТ. Липсвало позоваване в заповедта на посочените в чл. 130, ал. 6 и ал. 7 от ЗТ документи.  

В жалбата се твърди, че оспорената заповед не съдържала фактически основания, предвидени в процедурата по категоризация, както и не е мотивирана относно обективираното в нея волеизявление за отказ, което представлявало също нарушение на административните правила.

Заявителят бил представил по административната преписка писмено съгласие от собственика на земята за нейното използване с цел извършване на дейност- обществено хранене, като е постигната договореност със собственика на земята срокът на това съгласие да бъде продължен. По отношение на втората тоалетна и навеса за местата на открито наемателят посочва, че в това състояние бил нает търговския обект с договора от 01.12.2017г. и при това фактическо състояние било издадено предходното удостоверение за категоризация №22/03.04.2018г.   

По изложените в жалбата мотиви е заявено искане за отмяна на оспорената Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово, с която е изменена Заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово. Претендират се присъждане на разноски.

В съдебно заседание за жалбоподателя редовно призован, се явява управителя и упълномощен пр. представител- адвокат.

Ответникът, редовно призован не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен пр. представител- юрисконсулт.

Административен съд Габрово след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема от фактическа и правна страна следното:

Оспорва се в настоящото производство против Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово, с която е изменена Заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово.

Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срок от заинтересовано лице, адресат на оспорения административен акт.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

В изпълнение на задълженията си по чл. 146 от АПК и след извършена служебна проверка съдът приема, че е налице валиден административен акт, издаден в предвидената от закона писмена форма и от компетентен орган, при спазване на административнопроцесуалните правила и съобразно материалноправните разпоредби на Закона.

Производството по издаване на оспорения административен акт в настоящото производство е образувано въз основа на Заявление- декларация за категоризация на Заведение за хранене и развлечение с вх. №АУ-01-01-15/27.03.2023г. от „Флай 05“ЕООД гр. Габрово. С посоченото заявление се иска категоризация на заведение- бар с капацитет 150 места, от които 100 места на открито и 50 места на закрито и заявена категория- една звезда. Заведението се намира в гр. Габрово, местност „************“. Към Заялението са приложени:

Договор, сключен между Община Габрово и М. Г. В. от 10.02.1997г. за покупко- продажба на обект „павилион – заведение за обществено хранене“, представляващ метален павилион- сглобяема конструкция, с обща застроена площ от 148, 30кв.м., състоящ се от две търговски зали, складови помещения, кухня, умивални, WC, без отстъпено право на строеж и без терен, заедно с движимото имущество, разположени в земеделски имот №024002 в землището на с. ********.

Договор за наем от 01.12.2017г. между Г. М. В.и „******“ЕООД

Анекс към договор за наем за нежилищен имот от 08.08.2022г.

Така подаденото Заявление е разгледано на проведено заседание от Общинска експертна комисия по категоризиране на туристически обекти /ОЕККТО/, назначена със Заповед №335/20.02.2023г. от Кмет на Община Габрово, на 19.04.2023г.

При извършената по реда на чл. 130, ал. 5 от Закона за туризма проверка на място на 19.04.2023г. е установено, че заявените от дружеството 100 места на открито са разположени извън застроената от павилиона площ 148, 30кв.м., в ограден навес. Изградена е и още една тоалетна.

При извършена проверка в Община Габрово е установено, че за Заведение за хранене и развлечение с адрес гр. Габрово, местност „Сокола“ са налични като документи единствено посочените по- горе Договор между Община Габрово и М. Г. В. от 10.02.1997г.    

В тази насока с писмо изх. №АУ-01-01-15#1/11.05.2023г. е указано на заявителя в 14дневен срок от уведомяването да представи в Община Габрово документи, удостоверяващи правото на разполагане на 100 места извън застроената от павилиона площ, както и такива, с които се разрешава построяването на навес с неговото ограждане и изграждане на втора тоалетна.

В указания срок е представено с писмо вх. №АУ-01-01-15#2/07.06.2023г., с което е представено съгласие от ********************* гр. Габрово само в частта имаща отношение за правото на разполагане на 100 места за сядане на открито, като така даденото съгласие е със срок до 31.07.2023г., който даден срок не съответства на искания от заявителя период за определяне на категоризацията на обекта в подадено Искане- декларация вх. №АУ-01-01-15/27.03.2023г.

Административният орган е констатирал, че не са представени доказателства доказващи правото на изграждане на втора тоалетна, съгласно минималните изисквания по приложение №3 към чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, както и не са представени документи доказващи правото на поставяне на навес с неговото ограждане, в която част попадат и част от местата за сядане на закрито.

Постановена е Заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово, с която на основание цитираната по- горе Наредба във вр. с чл. 130, ал. 7, т. 2 от Закона за туризма е постановен мотивиран отказ по подаденото от Дружеството „*******“ЕООД Искане- декларация вх. №АУ-01-01-15/27.03.2023г. за категоризиране на посочения туристически обект „снекбар“ в местност „*******“ гр. Габрово.

Така постановената заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово е обжалвана от Дружеството заявител, като в срока по чл. 91, ал. 1 от АПК органът издател на цитираната заповед се е възползвал от предоставената му възможност и е постановил Заповед 01369/11.07.2023г. Съгласно цитираната правна норма на АПК в 7-дневен срок, а когато органът е колективен - в 14-дневен срок, от получаване на жалбата или протеста административният орган може да преразгледа въпроса и да оттегли сам оспорения акт, да го отмени или измени, или да издаде съответния акт, ако е отказал издаването му, като уведоми за това заинтересованите страни.

Мотив за това действие на административния орган е, че след постановяване на първоначалната Заповед, с която е отказана категоризация на обекта и подаване на жалба против този акт от Дружеството заявител, е констатирано, че в заповедта неправилно е посочена като правно основание Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, която към този момент е отменена с Постановление на МС №139/26.06.2020г. В последващата изменителна Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово е посочена като правно основание за отказа чл. 20, т. 1 от Наредба за изискванията към категоризираните места за настаняване и заведения за хранене и развлечения, за реда за определяне на категория, както и за условията и реда за регистриране на стаи за гости и апартаменти за гости и чл. 130, ал. 7, т. 2 от ЗТ.

Няма пречка за постановяване на Заповед съобразно чл. 91 от АПК, с която административен орган, издател на акт да преразгледа въпроса и да оттегли сам оспорения акт, да го отмени или измени, или да издаде съответния акт, ако е отказал издаването му. За да се осъществи това негово действие е необходимо издаването на последващата заповед да е в 7-дневен срок, а когато органът е колективен - в 14-дневен срок, от получаване на жалбата или протеста. Това изискване в случая е спазено от административния орган. В последващата заповед същия е посочил коректно действащата към момента на издаване на заповедта нормативна уредба. Постановената Заповед е съобщена на заинтересованите страни, като по този начин са спазени изискванията на посочената норма на чл. 91 от АПК.

Отказът, обективиран в Заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово е мотивиран, като с последващата заповед №1369/11.07.2023г. мотивите на АО са потвърдени изцяло. Изменението е единствено досежно относимата правна норма към момента на постановяване на процесната заповед.

Настоящият съдебен състав напълно споделя изложените от административния орган мотиви, въз основа на които е отказано издаване на удостоверение за категоризация на туристически обект, заявено от „**********“ЕООД Габрово. Спазен е редът за издаване на процесната Заповед, като подаденото Заявление е разгледано на проведено заседание от Общинска експертна комисия по категоризиране на туристически обекти /ОЕККТО/, назначена със Заповед №335/20.02.2023г. от Кмет на Община Габрово, на 19.04.2023г.

При извършената по реда на чл. 130, ал. 5 от Закона за туризма проверка на място на 19.04.2023г. е установено, че заявените от дружеството 100 места на открито са разположени извън застроената от павилиона площ 148, 30кв.м., в ограден навес. Изградена е и още една тоалетна.

При извършена проверка в Община Габрово е установено, че за Заведение за хранене и развлечение с адрес гр. Габрово, местност „*********“ са налични като документи единствено посочените по- горе Договор между Община Габрово и М. Г. В. от 10.02.1997г.    

В тази насока с писмо изх. №АУ-01-01-15#1/11.05.2023г. е указано на заявителя в 14дневен срок от уведомяването да представи в Община Габрово документи, удостоверяващи правото на разполагане на 100 места извън застроената от павилиона площ, както и такива, с които се разрешава построяването на навес с неговото ограждане и изграждане на втора тоалетна.

В указания срок е представено с писмо вх. №АУ-01-01-15#2/07.06.2023г., с което е представено съгласие от ************* гр. Габрово само в частта имаща отношение за правото на разполагане на 100 места за сядане на открито, като така даденото съгласие е със срок до 31.07.2023г., който даден срок не съответства на искания от заявителя период за определяне на категоризацията на обекта в подадено Искане- декларация вх. №АУ-01-01-15/27.03.2023г.

Административният орган е констатирал, че не са представени доказателства доказващи правото на изграждане на втора тоалетна, съгласно минималните изисквания, както и не са представени документи доказващи правото на поставяне на навес с неговото ограждане, в която част попадат и част от местата за сядане на закрито. Непредставянето на изисканите документи от страна заявителя е мотивирало административния орган да постанови заповед, с която да откаже категоризиране на туристическия обект за което е подадено Искане от заявителя „************“ЕООД Габрово, който извод кореспондира с посочените изисквания в цитираната наредба и в чл. 130, ал. 7, т. 2 от ЗТ. Представеното с писмо вх. №АУ-01-01-15#2/07.06.2023г., с което е представено съгласие от **************** гр. Габрово е само в частта имаща отношение за правото на разполагане на 100 места за сядане на открито, като така даденото съгласие е със срок до 31.07.2023г., който даден срок не съответства на искания от заявителя период за определяне на категоризацията на обекта в подадено Искане- декларация вх. №АУ-01-01-15/27.03.2023г.

 Неоснователни са доводите на жалбоподателя за нарушения в проведеното административно производство по издаване на оспорената Заповед, изменена със заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово. Такива не се констатират от настоящия съдебен състав на АС Габрово. Издаденият административен акт е от компетентен орган, в кръга на правомощията му, при спазване на установените административно производствени правила и в съответствие с целта на закона. Същият е мотивиран, като мотивите кореспондират с установените факти и обстоятелства и се споделят напълно от настоящия съдебен състав на АС Габрово.

Изложеното обоснована извод за правилност на оспорения административен акт Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово, с която е изменена Заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово и съответно неоснователност на оспорването на „************“ЕООД, поради което същото следва да бъде отхвърлено.

С оглед изхода на правния спор, а именно отхвърляне на оспорването основателно е заявеното искане за присъждане на разноски от пр. представител на ответника- Кмет на Община Габрово. Такива в случая представлява възнаграждение за юрисконсулт и същото предвид факта, че не е конкретизирано от заявителя следва да бъде определено от съда в размер на 100 лева. Дружеството „************“ЕООД габрово следва да заплати на Кмет на Община Габрово сторените в процеса разноски, представляващи възнаграждение за юрисконсулт в размер на 100 лева.  

По изложените съображения Административен съд Габрово

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ оспорване по жалба на „*************“ЕООД гр. Габрово ЕИК ************** против Заповед №1369/11.07.2023г. на Кмет на Община Габрово, с която е изменена Заповед №1228/23.06.2023г. на Кмет на Община Габрово, като неоснователно.

ОСЪЖДА ************“ЕООД гр. Габрово ЕИК **************да заплати на Кмет на община Габрово сума в размер на 100 /сто/ лева, представляваща разноски по делото- възнаграждение за юрисконсулт.

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено пред ВАС на Р България.

 

 

 

 

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: