Решение по дело №172/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юни 2018 г. (в сила от 5 юли 2018 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20187140700172
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 април 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

                                                           № 338

                                                       19.06.2018г.

                                                в името на народа

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД -МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в публичното заседание на единадесети юни, през две хиляди и осемнадесета  година в състав:

                                                  

                                               ПPEДСЕДАТЕЛ: БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Д*** Д*** ,като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА ,административно дело№172/2018г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и сл. от АПК ,във връзка с чл. 74,ал.5  от ЗЗО ,във връзка с чл.405,ал.1 от НРД 2017 за медицинските дейности.

Делото е образувано по жалба от д-р В.Г.П.-управител на ЛЗ за СИМП ЕТ“Д-р В.Г.“ със седалище и адрес на управление:гр.Монтана ,ж.к.“М*** “,бл.* ,вх.* , ап.* ,ет.* и адрес на лечебното заведение:гр.Монтана,ул. „Ц*** Б*** ІІІ“№11,кабинет 402, обл.Монтана против Заповед за налагане на санкции,изх.№12/29-07-234/23.03.2018г. на директора на РЗОК-Монтана ,с която на жалбоподателя са наложени 85 броя санкции“финансова неустойка“ в общ размер на 8500лв.,на основание чл.405,ал.1 от НРД 2017 за МД ,за нарушения на чл.222,ал.2,ІІ и чл.224,ал.1 във връзка с чл.141,ал.5 от НРД 2017 за МД и Приложение № 3 към него.В жалбата си твърди, че заповедта е незаконосъобразна ,поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила ,материалния закон и целта на закона и иска отмяната й ,като незаконосъобразна,алтернативно да се намалят санкциите до минималния размер по чл.405,ал.1 от НРД 2017 за МД.В съдебно заседание ,чрез процесуалния си представител адв.А. иска отмяната й,като незаконосъобразна и моли да й бъдат и присъдени разноските по делото.Прилага и писмена защита, вх.№1211/14.06.2018г.

         Ответната страна -Директорът на РЗОК-Монтана, чрез юрк.И. моли да се отхвърли жалбата, като неоснователна, и да бъде потвърдена оспорената заповед,като правилна и законосъобразна.Претендира разноски по делото- юрисконсултско възнаграждение и депозит за експертиза. Прилага и  писмена защита .

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

 Със Заповед №12/РД-17-73/19.02.2018г. на Директора на РЗОК- Монтана е наредено в периода:19.02.2018г.-19.03.2018г. да бъде извършена пълна проверка на дейността на д-р В.Г.П.-управител на ЛЗ за СИМП ЕТ“В.Г.“***,кабинет 402 по отношение изпълнението на индивидуалния договор с НЗОК-София. В заповедта са посочени лицата, които следва да извършат проверката, нейният вид, обхват и задачи.С Констативен протокол№12/РД-17-73/15.03.2017г. е констатирано от проверяващите , по повод на извършената проверка,че за 85бр. ЗОЛ са допуснати нарушения в попълване на 85бр.„Медицинско направление за консултация или за провеждане на съвместно лечение“-бланка МЗ-НЗОК№3 –липсващи или неправилно попълнени реквизити в частта изпращащ лекар:УИН на лекаря-вписва се УИН на лекаря-заместник/нает персонал/,осъществил прегледа ,маркира се с „х“ заместник или нает персонал ;име и фамилия –имената на лекаря издал направлението,код на специалност –вписва се кодът на специалността на лекаря,издал направлението според приложената номенклатура на специалностите ;изпращащият лекар вписва датата на издаване на направлението ,подписва се и задължително подпечатва документа с личния си печат или с печата на лечебното заведение/за нает персонал/. С протокол за неоснователно получени суми №12/РД-17-73/15.03.2018г. проверяващият екип е потвърдил констатациите в протокола,подписан от членовете и  връчен на жалбоподателката на 15.03.2018г.Изготвен е и доклад №12/34-2/15.03.2018г. , в който е отчетено, че се касае за нарушения на НРД 2017 за МД . Срещу протокола няма  подадено възражение,при което спора не е отнесен до арбитражна комисия. На основание констатациите в констативния протокол е издадена оспорената в настоящето производство  Заповед за налагане на санкции,изх.№12/29-07-234/23.03.2018г. на директора на РЗОК-Монтана ,с която на жалбоподателката са наложени 85 броя санкции“финансова неустойка“, всяка по 100лв.,в общ размер на 8500лв.,на основание чл.405,ал.1 от НРД 2017 за МД ,във връзка с чл.401,ал.1,т.1 от НРД 2017 за МД ,за нарушение на чл.222,ал.2,ІІ и чл.224,ал.1 във връзка с чл.141,ал.5 от НРД 2017 за МД и тази заповед е предмет на настоящето съдебно административно производство.

Приложени са по делото Договор №120052/03.05.2017г.между НЗОК-София и изпълнителя на СИМП-ЕТ“Д-р В.Г.“ ,представлявано от д-р В.Г.П. /л.180,т.І/,85броя медицински направления-преписи и оригинали/,заявления от д-р М*** Т*** , че излиза в отпуск и ще бъде замествана от д-р В.Г. ,заповед№69/16.03.2018г. на директора на РЗОК-Монтана,декларации за съгласие за заместване от д-р В.Г.. От така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

 Предмет на настоящето производство е Заповед за налагане на санкции,изх.№12/29-07-234/23.03.2018г. на директора на РЗОК-Монтана ,с която на жалбоподателката са наложени 85 броя санкции“финансова неустойка“ в общ размер на 8500лв.,на основание чл.405,ал.1 от НРД 2017 за МД ,за нарушение на чл.222,ал.2,ІІ и чл.224,ал.1 във връзка с чл.141,ал.5 от НРД 2017 за МД. Заповедта е получена от  жалбоподателката на 27.03.2018г./видно от връчване на л.36/,а жалбата срещу заповедта е депозирана чрез административния орган до съда на 30.03.2018г., т.е. подадена е в предвидения за обжалване  14-дневен срок по чл.149,ал.1 от АПК,от легитимирано лице,поради което е допустима за разглеждане.Разгледана по същество същата се явява частично основателна.

              По съществото си заповедта е индивидуален административен акт,доколкото с нея се засягат права и интереси на жалбоподателката и се създават задължения за нея и  подлежи на обжалване , по предвидения в АПК процесуален ред.

                При служебна проверка за законосъобразност на процесната заповед при условията на чл.168 от АПК на всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК съдът констатира следното.Заповедта е издадена от компетентен орган-Директорът на РЗОК-Монтана,при спазване разпоредбата на чл.74,ал.5 от ЗЗО ,който е оторизирания от закона орган да да налага санкции за нарушения на индидивуалния договор,ЗЗО,НРД2017 за МД и др.законови и подзаконови разпоредби. Съгласно чл.72,ал.2 от ЗЗО Контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори. Настоящата проверка е иницирана от директора на РЗОК-Монтана и извършена от  длъжностни лица-контрольори при РЗОК-Монтана,на основание заповед№12/РД-17-73/19.02.2018г., издадена от директора на РЗОК-Монтана за извършване на проверка в периода: 19.02.208г.-19.03.2018г.,с обхват на проверката:за времето от 01.04.2017г. до момента на проверката. Неоснователни са възраженията в съдебно заседание на адв. А. като процесуален представител на жалбоподателката за липса на компетентност на проверяващите контрольори  да извършват проверки на документацията на жалбоподателката,доколкото  компетентността им е определена в закона -чл.72,ал.2 от ЗЗО ,същите са назначени за такива с трудови договори, оправомощени са от директора на РЗОК-Монтана да извършат  настоящата проверка ,при което това възражение се явява неоснователно. Заповедта съдържа в себе си правни и фактически основания за издаването й-на основание чл.74,ал.5 от ЗЗО и чл.398 от НРД 2017 за МД , за извършени нарушения на чл.222,ал.2,ІІ и чл.224,ал.1 във връзка с чл.141,ал.5 от НРД 2017г. за МД.Съгласно чл.74,ал.3 от ЗЗО при установяване на нарушение по чл. 73, ал. 1 съответното длъжностно лице по чл. 72, ал. 2 съставя и подписва протокол, в който описва установените факти. Екземпляр от протокола се предоставя на лицето – обект на проверката, срещу подпис, а копия от него се изпращат на управителя на НЗОК, съответно на директора на РЗОК и на съответната районна колегия на съсловната организация на лекарите или на лекарите по дентална медицина.Съгласно ал.4 на същата разпоредба лицето – обект на проверката, има право да даде писмено становище пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК по направените от длъжностното лице по ал. 3 констатации в 7-дневен срок от връчването на протокола по ал. 3. Видно от делото ,процедурата е спазена. Проверката е извършена от длъжностни лица-контрольори при РЗОК-Монтана, на основание заповед на директора на РЗОК-Монтана, съставен е констативен протокол,в който проверяващите са установили, че жалбоподателя е извършил нарушение при оформяне на медицинската документация-бланка МЗ-НЗОК№3,като вместо своите данни като заместващ лекар е попълнил данните на д-р Т*** ,като титуляр на практиката,съставени са констативен протокол и протокол за неоснователно получени суми –и двата връчени на дружеството-жалбоподател на 15.03.2018г.,като срещу протоколите не е постъпило възражение,поради което спора не е отнесен пред арбитражна комисия. Касае се за формално нарушение на НРД 2017 на МД при оформяне на документацията.За доказване факта на нарушение съдът е допуснал съдебно-медицинска експертиза ,изготвена компетентно от вещото лице  Ж.В.–лекар специалист ,специалност „УНГ“ ,неоспорена от страните ,в частта за извършените нарушения по заповедта и приета от съда. Касае се за 85броя медицински направления на деца-бланка МЗ-НЗОК№3 ,които не са попълнени в съответствие с нормата на чл.222,ал.2,ІІ и чл.224,ал.1 във връзка с чл.141,ал.5 от НРД 2017г. за МД и Приложение №3 към него ,като в горния десен ъгъл ,вместо данните на заместващия лекар д-р В.Г.-име,печат и отбелязване ,че той е дал направлението/са попълнени тези на титуляра д-р М*** Т*** /замествания лекар/.Видно от заповедта и от експертизата ,касае се за 85бр нарушения ,които са за първи път ,при което настоящия състав намира ,че нарушенията са доказани ,но при прецизиране на санкциите ,следва същите да бъдат намалени от 100лв. на 50лв. за всяко едно от нарушенията ,доколкото не се оспорва, че са допуснати за първи път.Следователно ,при доказани нарушения ,заповедта следва да се измени в частта за всяко едно от 85броя санкции,които да бъдат намалени от 100лв. на 50 лв. за всяко едно от нарушенията. Санкцията е крайна мярка,но в случая без значение е дали нарушенията са допуснати  умишлено или не.От значение е единствено факта на нарушение ,който е безспорно доказан от представените писмени доказателства и който не се оспорва от жалбоподателя и неговия процесуален представител/видно от изявление на адв.А. в съдебно заседание/,както и от приетата съдебно-медицинска експертиза,която съдът кредитира изцяло.Всички доводи на жалбоподателката ,направени чрез адв.А. в съдебно заседание ,че проверката не била пълна ,а тематична ,че проверяващия екип е некомпетентен да извършва такъв род проверка,че сумите са били изплатени на жалбоподателката по подаваните от нея месечни отчети,а констатациите за допуснати нарушения са направени на по-късен етап –през 2018г. са ирелевантни по делото.

              Спазен е и материалния закон при издаване на заповедта ,като при налични констатации за извършените нарушения в протокола и липса на възражение срещу  протокола на фаза административно производство ,същите следва да бъдат потвърдени ,доколкото директорът на РЗОК-Монтана действа в условията на обвързана компетентност и е длъжен да потвърди констатациите и да наложи съответната санкция. /в т.см Р. по адм.д.№7986/2009 г. по описа на ВАС/.Протоколът представлява официален документ, доколкото е издаден от длъжностни лица в рамките на тяхната компетентност при редовно назначена и извършена пълна проверка, и при липса на възражение по реда на чл.74,ал.4 от ЗЗО , неговите констатации се ползват с обвързваща доказателствена сила и за съда.Обстоятелството ,че същият бе оспорен в съдебно заседание от процесуалния представител на жалбоподателката адв.А. не навежда на друг различен извод ,освен този за доказаност на нарушенията ,доколкото в откритото от съда  производство по оспорване истинността на документ / чл.193,ал.1-3 ГПК във вр. с чл.144 АПК/ ,не бяха представени други доказателства ,които да опровергаят констатациите в протокола за доказаност на нарушенията. В този смисъл ,като е наложил 85бр санкции, за допуснати от жалбоподателката 85бр.  нарушения на НРД 2017 за МД ,директорът на РЗОК-Монтана не е нарушил материалния закон и издадената заповед се явява материално законосъобразна. Същата следва да бъде изменена само в частта досежно размера на санкциите,които следва да бъдат намалени-от 100лв. на 50лв.за всяко едно нарушение-общо 85броя ,доколкото се доказа и от вещото лице ,че нарушенията са за първи път. Съгласно чл.405,ал.1 от НРД2017 за МД Когато изпълнител на извънболнична медицинска помощ наруши установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация, с изключение на случаите на явна фактическа грешка, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка" в размер от 50 до 150 лв. Съгласно ал.2 на посочената разпоредба при повторност санкциите са от 100 до 300лв.,но в настоящия случай нарушенията са за първи път ,при което е следвало да се наложат в минимален размер-50лв. за всяко нарушение.Заповедта е постановена и при спазване целта на закона-да се извършва постоянен контрол на изразходване на средствата в бюджета на НЗОК,респ. съответните РЗОК на територията на страната,като се санкционират нарушителите с предвидените в закона санкции.

          Предвид гореизложеното,процесната заповед,като издадена от компетентен орган,в установената форма и при спазване на   административно-производствените правила и материалния закон ,и целта на закона , се явява частично законосъбразна и следва да се измени само в частта за размера на наложените санкции-85броя –като се намали от 100лв. на 50лв. всяка от тях,при което наложените санкции ще са в размер на 4250лв./85бр.нарушения умножено по 50лв.=4250лв./,съобразно минимума ,установен в чл.405,ал.1 от НРД 2017 за МД.

При този изход на делото и при направени искания за присъждане на разноски от пълномощниците на двете страни своевременно,същите им се следват съобразно уважената част от жалбата. Жалбоподателката е направила  разноски за адвокат в размер на 800лв., за експертиза в размер на 250лв. и 50лв. държавна такса за образуване на дело ,общо1100лв.,съгласно приложен списък от адв.А. на л.535 от делото,при което й се дължат разноски в размер на 550лв. ,съобразно уважената част от жалбата.Ответната страна е направила разноски за експертиза в размер на 250лв. и иска присъждане на юрисконсултско възнаграждение ,което съдът определя на 200лв.с оглед фактическата и правна сложност на делото,на основание чл.24 от НЗПП ,общо 450лв.и й се дължат разноски в размер на 225лв..При прихващане директорът на РЗОК-Монтана следва да заплати на жалбоподателката разноски по делото ,в размер на 325лв.

Водим от гореизложените мотиви, административният съд

 

Р      Е       Ш      И :

 

         ИЗМЕНЯ Заповед за налагане на санкции,изх.№12/29-07-234/23.03.2018г. на директора на РЗОК-Монтана ,с която на жалбоподателката са наложени 85 броя санкции“финансова неустойка“ в общ размер на 8500лв.,на основание чл.405,ал.1 от НРД 2017 за МД ,за нарушение на чл.222,ал.2,ІІ и чл.224,ал.1 във връзка с чл.141,ал.5 от НРД 2017 за МД,като НАМАЛЯВА размера на всяка от 85броя санкции от 100лв. на 50лв. или общо „финансови санкции“ в общ размер на 4250/четири хиляди двеста и петдесет/лв.

 ОСЪЖДА РЗОК-Монтана да заплати на д-р В.Г.П.-управител на ЛЗ за СИМП ЕТ“Д-р В.Г.“ със седалище и адрес на управление:гр.Монтана ,ж.к.“М*** “,бл.* ,вх.* , ап.* ,ет.* и адрес на лечебното заведение: гр.Монтана ,ул. „Ц*** Б*** ІІІ“№11,кабинет 402,обл.Монтана разноски по делото в размер на 325/триста двадесет и пет/лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред ВАС  в 14 -дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                              

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: