РЕШЕНИЕ №
гр. Ловеч, 20.10.2019 година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен
състав в публично заседание на десети октомври две хиляди и деветнадесета
година в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНА ПАВЛОВА
при
участието на секретар ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА и прокурор СВЕТЛА
ИВАНОВА, като разгледа
докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ адм. дело № 281 по описа за 2019 година на Ловешкия административен съд, и на основание
данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:
Производството е по реда на чл.203 и сл. във вр. с чл.204 ал.1 от Административно процесуалния
кодекс /АПК/, във връзка с чл.1 ал.2 във вр. с ал.1 от Закона за отговорността
на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.
Административното дело е образувано по искова молба на С.Ц.В., ЕГН ********** с адрес: ***, подадена
чрез адв. Х.Д.И. – ЛАК, с адрес: ***. ******№ **,
срещу Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи - гр.Ловеч
с административен адрес: гр. Ловеч, ул. Стефан Караджа № 2. С исковата молба се
претендира обезщетение в размер 750,00 лева за претърпени имуществени вреди от
отменено като незаконосъобразно наказателно постановление
№17-0359-001584/30.11.2018 година на Началника на Сектор при РУ – гр. Троян към
ОД МВР Ловеч, ведно със законната лихва
от 23.04.2019 година до окончателното й
заплащане. Претендира се и присъждане на направените по делото
съдебно-деловодни разноски.
В исковата молба /ИМ/ се сочат обстоятелства, обославящи предпоставките на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, поради наличието на отменен административен акт и причинени материални вреди, изразяващи се в заплатено адвокатско възнаграждение, с позоваване на Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по т.д. №2/2016 г. на ВАС.
В съдебно заседание ищеца, чрез процесуалният
си представител, поддържа предявения иск с корекцията, че претендира законната
лихва върху главницата от момента на влизане в сила на първоинстанционното
решение-23.04.2019 година.
В съдебно заседание ответната страна – Областна
дирекция на министерство на вътрешните работи гр.Ловеч, не изпраща представител.
В депозирания писмен отговор на ИМ поддържа съображения, че договора за правна помощ и
съдействие, представлява договаряне на равнопоставени субекти и се сключва след
изразено тяхно взаимно съгласие. Сочи се, че законът не предвижда задължителна
адвокатска защита по този вид дела, поради което дали ще се ангажира или не
адвокат е изцяло по преценка на лицето, което обжалва административния акт. В
този смисъл не всеки незаконосъобразен и отменен административен акт има за
пряка и непосредствена последица заплащането на адвокатски хонорар, тъй като не
всеки ангажира, респ. сключва договор с адвокат. Вредата в настоящия случай не
е резултат на поведението на ответника, а на изразената воля и съгласие на
ищеца да сключи договор за поръчка с определен адвокат и да бъде защитаван от
него. Счита, че при наложено наказание „глоба“ в размер на 20,00 лева, заплатен
адвокатски хонорар от 750,00 лева не е обоснован, а още по-малко справедлив. В този смисъл, моли да бъде отхвърлен иска изцяло като
неоснователен. Алтернативно, ако съда счете че не са налице основания за отхвърляне
на иска, то възразява относно размера на претенцията и моли да бъде присъдено
по справедливост обезщетение, под минималния размер на адвокатското
възнаграждение, съразмерно на сложността на делото и материята по него и
материалния интерес, който е защитаван, изразяващ се в 20,00 лева глоба.
Участващият по делото,
на основание чл.10 ал.1 от ЗОДОВ прокурор от Окръжна прокуратура Ловеч дава
заключение за основателност на иска за присъждане на обезщетение за имуществени
вреди. Излага, че са налице основания за ангажираност отговорността на
държавата, в частност ОД на МВР Ловеч. Сочи, че
следва да бъде уважена претенцията за присъждане на разноски в настоящото
производство, като
счита обаче, че претенцията е прекалено завишена и в тази
връзка прави възражение за прекомерност. Касае се за
отменена глоба в размер на 20.00 лева. В настоящата инстанция се претендират
500.00 лева при положение, че минимума е 300.00 лева по наредбата. Излага, че пред първата касационна инстанция са
претендирани отново 500.00 лева, при което счита
че се касае за злоупотреба с права. Моли да
бъдат намалени адвокатските възнаграждения в един разумен минимум или поне към
минимума предвиден в наредбата.
По делото са събрани писмени доказателства.
По представените пред съда писмени доказателства няма оспорени такива по реда
на чл.193 и сл. от ГПК във вр.
с чл.144 от АПК. Към настоящото дело е приобщено приключилото н.а.х.д. №10/2019 г. на Районен съд /РС/ Троян, чиито предмет е бил законосъобразността на наказателно
постановление /НП/ № 18-0359-001584/30.11.2018 година на Началника на РУ Полиция Троян и к.а.н.д. № 93/2019г. на АдмС Ловеч, по което е проверена правилността на решението
на районния съд.
Настоящият съдебен състав, след като прецени събраните по делото
доказателства, които обсъди по реда на чл.12 от ГПК,
вр. чл. 144 от АПК, наред с доводите на страните, провери основателността на
исковата претенция и
съобрази разпоредбите на
закона, установи следното:
С Наказателно постановление /НП/ № 18-0359-001584/30.11.2018 година, издадено от Началника на Районно управление Полиция Троян при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи -
гр.Ловеч, на С.Ц.В. е наложено административно наказание глоба в размер на 20 лева на основание
чл.185 от ЗДвП за нарушение по чл.186 ал.7 от ЗДвП.
НП е обжалвано от наказаното лице пред Районен съд /РС/ Троян, който с Решение
№ 41/08.03.2019 г. по а.н.д. №10/2019 г. е потвърдил наказателното
постановление, като законосъобразно, правилно и обосновано. Решението на РС
Троян е обжалвано от В. пред
Административен съд Ловеч, който с Решение № 99/23.04.2019г. по к.а.н.д. № 93/2019г. е отменил
първоинстанционния съдебен акт и отменил като незаконосъобразно НП № 18-0359-001584/30.11.2018 година. На същата дата – 13.03.2019г., е влязла в
сила окончателната отмяна на НП.
По повод обжалването на НП ищецът е потърсил
правна помощ и е упълномощил адвокат за процесуално представителство в
образуваното пред Районен съд Троян а.н.д. № 10/2019г. по описа на
съда. От договора за правна защита и съдействие /ДПЗС/ на лист 33 от
приобщеното дело се установява, че е договорено възнаграждение на адвоката в
размер на 500 лева, което е заплатено изцяло и в брой. В ДПЗС изрично е договорена защита по анд №10/2019г. на ТРС
до приключването му пред ТРС и ЛАС. Пред РС Троян упълномощеният адвокат е
осъществил ефективна защита по делото, включително се е явил в проведеното съдебно заседание,
изготвил е писмено възражение. В съответствие с горния
договор адв.И. е изготвил касационната жалба, въз основа на която е образувано пред АдмС Ловеч к.а.н.д.
№ 93/2019 г., като поради настъпилата законодателна
промяна касационното дело е разгледано в закрито съдебно заседание и приключило
с решение №99 от 23.04.2019 година.
При така установената фактическа
обстановка и събраните по
делото доказателства, съдът обосновава следните правни изводи:
С чл.128 ал.1 т.5 от АПК исковете
за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на
административни органи и длъжностни лица, като вид искове за непозволено
увреждане, са изключени от подведомствеността на гражданския съд и се
разглеждат по реда на АПК като специален закон. Съгласно чл.203 ал.1 от АПК,
исковете за обезщетения за вреди,
причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия
или бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по
реда на тази глава.
Според чл.7 /изм. -
ДВ, бр. 43 от
При проверка на допустимостта на иска съдът намира, че
са налице положителните процесуални предпоставки, обуславящи правото на ищеца
да иска от съда да се произнесе по предявената претенция, с която е сезиран.
Допустимостта на иска се извежда от наведените от ищеца обстоятелства в
исковата молба, че е неблагоприятно засегнат от действието на отменено по съдебен ред като незаконосъобразно наказателно
постановление, издадено
от началника на РУ
Троян при ОДМВР Ловеч. Ангажираното правно
основание на иска е чл.1 ал.1 от ЗОДОВ. Искът е допустим за разглеждане в производството пред
Административен съд-Ловеч по реда на глава ХІ от АПК, като предявен пред компетентния съд, при спазване
правилата за родова и местна подсъдност. Претенцията е родово подсъдна на
административните съдилища, съгласно точка 1 от диспозитива на Тълкувателно
постановление /ТП/ № 2/19.05.2015г. по
съвместно тълкувателно дело /ТД/ № 2/2014
г. на ОС на ГК на Върховния касационен съд и Първа и Втора колегия на Върховния
административен съд.
Исковата
молба е подадена от лице с надлежна активна процесуална легитимация и е
насочена против ответник с надлежна пасивна процесуална легитимация. Съгласно чл.205 от АПК
искът за обезщетение се предявява срещу юридическото лице, представлявано от
органа, от чийто незаконосъобразен акт, действие или бездействие са причинени
вредите. РУ Полиция гр.Троян е част
от Областна дирекция на МВР – Ловеч, а по силата на чл.37 ал.1 т.2 от Закона за
министерството на вътрешните работи Областната
дирекция на МВР Ловеч е юридическо лице и като такова е надлежният
ответник по материалното правоотношение по предявеният иск срещу него по чл. 205 от АПК.
Исковата молба отговаря на формалните изисквания за форма и
съдържание, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна
по следните
съображения:
Според
текста на чл.203 ал.2 от АПК, за неуредените въпроси за имуществената
отговорност се прилагат разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и
общините за вреди /ЗОДОВ/, който се явява специален закон в производството за
обезщетение. Препращането е
само към материално-правните норми, касаещи имуществената отговорност.
Съгласно разпоредбата на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и
юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни
органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна
дейност.
ЗОДОВ доразвива принципа, че всеки дължи
обезщетение за вредите, които е причинил виновно другиму, като създава облекчен
ред за ангажиране на отговорността на държавата за вредите, причинени на
нейните граждани от органите на администрацията при изпълнение на
правно-регламентирана административна дейност. Исковата защита е възможна при
условията на чл.1 от ЗОДОВ. Във фактическия състав на отговорността на
държавата за дейността на администрацията, визирана в чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, се
включват следните елементи: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на
орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод изпълнение на
административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв
административен акт; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт,
действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липсата на който
и да е от трите елемента на посочения фактически състав не може да се реализира
отговорността на държавата по реда на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.
Доказателствената тежест за установяване на кумулативното наличие на
всичките три предпоставки се носи от ищеца, търсещ присъждане на обезщетение за
причинени му вреди. Вредите не се предполагат, а следва да се докажат от ищеца.
По силата на общата препращаща разпоредба на чл.144 от АПК, за неуредените в
този дял въпроси се прилага Гражданският процесуален кодекс /ГПК/. Според чл.8 ал.2 от ГПК, страните посочват фактите, на които основават исканията си, и представят
доказателства за тях, а по силата на чл.154
ал.1 от ГПК, всяка страна е длъжна да установи фактите, на които основава
своите искания или възражения. В тази връзка съдът е дал изрични указания на
ищеца и ответника относно разпределянето на доказателствената тежест с определение
от 24.07.2019 г. по настоящото дело.
За да възникне право на обезщетение, е
необходимо ищецът в настоящото производство да докаже наличието на следните
кумулативни предпоставки: настъпила вреда в правната сфера на ищеца, която
включва реално причинени материални и нематериални вреди, незаконосъобразен
административен акт на орган или длъжностно лице на ответника, като вредата
трябва да е настъпила в резултат на незаконосъобразния акт, и да е налице пряка
и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт и настъпилата
вреда. Вредите не се предполагат, а
следва да се докажат от ищеца. Отговорността по ЗОДОВ е обективна. Държавата и
общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които
са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това дали са
причинени виновно от отговорното длъжностно лице. Вредата като правен институт
представлява накърняване имуществото на правните субекти или на техни
неимуществени блага. Когато е засегнат патримониумът на едно лице вредата е имуществена,
тя се състои в претърпяване загуба или пропусната полза. Границите на
отговорността се разпростират до вредите, които са пряка и непосредствена
последица от увреждането.
От релевираните в исковата молба фактически
обстоятелства, на които се основава искът и неговият петитум, следва да се
приеме, че се търси отговорност на Държавата за вреди, причинени от
административни органи, при и по повод административна дейност, с правно
основание чл. 1 от ЗОДОВ. По правната си същност искът по чл.1 от ЗОДОВ е
осъдителен. Интересът от осъдителния иск е налице, когато ищецът твърди, че
притежава изискуемо притезание срещу ответника, което последният не
удовлетворява.
Настоящият
състав счита, че ищецът е формулирал редовна претенция във връзка с чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, като твърди, че от незаконосъобразният акт на ответника при или по повод изпълнение на
административна дейност, са произлезли сочените от
него вреди. В исковото производство/и по АПК/ това е
напълно достатъчно, тъй като е важно какво е твърдението на ищеца, а в случая
то е такова, че сочи дейността, свързана с отменененото НП, за административна,
поради което и незаконосъобразността му представлява укоримо
поведение, от което ищецът твърди да са настъпили и описаните в неговата сфера
вреди.
По
делото е безспорно, че е налице първата предпоставка - с влязъл в сила съдебен
акт е отменено като незаконосъобразно наказателно постановление, издадено от началника на РУ Полиция Троян при
ОДМВР Ловеч.
Видът на незаконосъобразния акт, вредите от който подлежат на
обезщетяване, определян по признаците, визирани в АПК, не се сочи като законов критерий
за приложението на ЗОДОВ. За разлика от него, понятието „административна дейност”
е посочено изрично както в съдържанието на правната норма на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, така и в нейното заглавие: „Отговорност за дейност на администрацията”.
В съответствие със застъпеното в Тълкувателно постановление от 19.05.2015
г. на ОСГК на ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС, съдът приема, че дейността по
административно наказване по естеството си е правораздавателна дейност на
администрацията, насочена е към разрешаване на правен спор, възникнал по повод
на конкретно сезиране, при спазване на състезателно производство в условията на
независимост и самостоятелност на решаването. По
аргумент от чл.6 от ЗАНН, правораздавателната дейност е свързана със защитата на реда в областта на държавното управление и
представлява санкционираща управленска дейност. Като наред с другите правни форми на изпълнителна дейност – правотворческа,
правоприлагаща и договорно-правна, класифицирани според предметно им съдържание
и цел, тя представлява форма на административна /изпълнителна/ дейност, извършва се по административен ред чрез
властнически метод, въз основа на законово предоставена
административнонаказателна компетентност по силата на закона. Наказателното постановление, като резултат от
упражнената дейност по административно наказване, също представлява по
естеството си правораздавателен акт, който не се издава по реда на АПК и не
носи белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 АПК. Основният вид на дейността по налагане на
административно наказание и на извършените действия или бездействия във връзка
с административното наказване не дава основание разпоредбата на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ да се тълкува ограничително, като приложното й поле се ограничи до
административните актове, издавани по реда на АПК, а незаконосъобразните
наказателни постановления, с оглед на правораздавателния им характер, да бъдат
изключени от предметния обхват на закона. Поради това,
отмененото като незаконосъобразно наказателно постановление представлява
правопораждащ правото на обезщетение юридически факт от категорията на
юридическите действия.
За квалифициране на иска като такъв по чл.1 ал.1 от ЗОДОВ определяща е не правната природа на отменения акт, който безспорно не е
индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 АПК, а властнически акт с
наказателно-правни последици. Определяща е дейността на органа – негов издател.
Наказателното постановление се издава от административен орган, в изпълнение на
нормативно възложени задължения, при упражняване на административно наказателна
компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната
им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на
административна дейност. Поради това не е от значение факта, че наказателното
постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на
чл.21 от АПК и не е отменен по реда на АПК. Административният характер на
дейността по издаване на НП, при или по повод на която са причинени вреди на
гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди
от незаконосъобразните наказателни постановления като такова по чл.1 ал.1 от ЗОДОВ. В който смисъл е и приетото в т.1 от
Тълкувателно постановление от 19.05.2015 г., постановено по т.д. № 2/2014г. на
ВКС и ВАС.
Налице е причинна
връзка между незаконосъобразното действие на администрацията и понесените
вреди. В
съответствие с точка 1 от Тълкувателно
постановление № 2 от
19.05.2015 г. по съвместно
Тълкувателно дело № 2/
Възприетото в тези тълкувателни актове, които са
задължителни за
съда, на основание чл.130 ал.2 от Закона за съдебната власт, налага
заключение, че наказателните постановления се издават, при осъществяването на
административна дейност по смисъла на чл.1 ал.1 ЗОДОВ, поради което причинените
от дейността вреди, подлежат на обезщетяване по реда на специалния закон. При
отмяната на наказателните постановления като незаконосъобразни държавата дължи
обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които се явяват тяхна
пряка и непосредствена последица.
В този смисъл настоящият състав приема, че от незаконосъобразния акт –
процесното НП, отменено по съответния ред с влязло в сила съдебно решение,
ищецът е претърпял вреди, изразяващи се в направени разноски за адвокатско
възнаграждение в производството по обжалване на
наказателното постановление пред Районен съд Троян и пред Административен съд Ловеч.
По силата на чл.4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат
обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и
непосредствена последица от увреждащото действие. В пряка причинна връзка с
издаденото наказателно постановление, отменено от съда като незаконосъобразно,
ищецът е претърпял вреди, изразяващи се в направата на разноски в размер на 500 лева за адвокатско възнаграждение в производството
по съдебно обжалване пред ТРС и АдмСЛ. Ищецът
не би заплатил адвокатско възнаграждение и заплатената на това основание сума
не би представлявала вреда за него, ако не беше издадено
процесното, отменено впоследствие като незаконосъобразно, наказателно постановление.
Макар и да няма нормативно установено задължение за процесуално
представителство по реда на ЗАНН, адвокатската защита при атакуване
законосъобразността на НП се явява естествен и присъщ разход за обезпечаване на
успешния изход на спора, поради което и вредите се явяват пряка и
непосредствена последица от издадения незаконосъобразен акт – наказателното
постановление. Защото намаляването на имуществото на ищеца следствие заплатена сума за адвокатско
възнаграждение, е предизвикано от издаването на наказателното постановление, с
което е наложено административното наказание глоба,
което административно наказаният
е считал за незаконосъобразно наложено.
Обстоятелството, че адвокатската защита по делата за
обжалване на наказателни постановления не е задължителна, не значи и не обосновава
извода, че страната няма право да ангажира свой процесуален представител, нито
че ангажирането на такъв не се намира в причинна връзка с издаденото
наказателно постановление.
В съдебната практика трайно се приема, че причинна
връзка е налице не само когато деянието причинява непосредствено вредата, а и
когато създава условията за реална възможност от увреждане и когато тази реална
възможност се е трансформирала в действителност. Ангажирането на адвокатска
защита е израз на нормалната грижа на лицето за
охраняването на неговите права и интереси. В този смисъл е и безпротиворечивата
константна практика на Върховния касационен съд, застъпена в Решение №
355/03.08.2010г. по гр.д. № 1651/2009г. на III г.о.; решение № 126/10.05.2010
г. по гр. д. № 66/2009 г. на IV г.о.; Решение № 586/16.05.2011г. по гр.д. №
1486/2009г. на III г.о.; Решение № 781/30.11.2010г. по гр.д. № 511/2010г. на IV
г.о. и други). Както и тази на Върховния административен съд, застъпена в Решение № 3587/29.03.2016г. по адм.д. № 8441/2015г.,
III отд., Решение № 2626/09.03.2016г. по адм.д. № 7336/2015г., III отд.,
Решение № 2077/24.02.2016г. по адм.д. № 3699/2015г., III отд., Решение №
1581/15.02.2016г. по адм.д. № 4202/2014г., III отд., и други.
В заключение, доказани са всички елементи
на фактическия състав на предявения иск с правно основание чл.1 ал.1 ЗОДОВ за
ангажиране отговорността на ответника за обезщетяване на претърпените от ищеца
имуществени вреди. ,
Следва да се съобрази, че според
доказателствата по приложените АНД и КАНД, В. безспорно е упълномощил адвокат
за процесуално представителство в образуваното пред РС Троян. В тази връзка е
наличният Договор за правна защита и
съдействие №********** от 21.01.2019г, в който изрично е договорена защита по анд
№10/2019г. на ТРС до приключването му пред ТРС и ЛАС. Пред РС Троян упълномощеният
адвокат е осъществил ефективна защита по делото, включително се е явил в
проведеното съдебно заседание, изготвил е писмено възражение. В съответствие с
горепосоченият договор адв.И. е изготвил касационната жалба, въз основа на
която е образувано пред АдмС Ловеч к.а.н.д.
№ 93/2019 г.,
като поради настъпилата законодателна промяна касационното дело е разгледано в
закрито съдебно заседание и приключило с решение №99 от 23.04.2019 година.
По
изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че искът за заплащане
на обезщетение за имуществени вреди е основателен и следва да бъде осъдена Областна
дирекция на министерство на вътрешните работи гр.Ловеч за сумата от 500 лева,
съставляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди /заплатено адвокатско
възнаграждение пред
ТРС и изготвена касационна жалба пред АдмСЛ/, причинени от отменено по съдебен ред наказателно
постановление № 18-0359-001584/30.11.2018 година, издадено от Началника на Районно
управление гр.Троян към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи
- гр.Ловеч. Относно доводите на процесуалния представител на ОДМВР в
депозираният по делото отговор за намаляване на исканото обезщетение поради
това, че вредата в настоящия случай не е резултат на поведението на ответника,
а на изразената воля и съгласие на ищеца да сключи договор за поръчка с
определен адвокат и да бъде защитаван от него, както и тези, че в случая при наложено наказание „глоба“ в размер на
20,00 лева, заплатен адвокатски хонорар от 750,00 лева не е обоснован, а още
по-малко справедлив, съдът съобрази следното:
Предвид същноста
на административното и административно-наказателното производство и самостоятелният
им характер, съдът приема за правно недопусимо да се пренасят обстоятелства от
административно наказателното производство като основание за преценка на иска
по ЗОДОВ, от вида на процесния. В тази връзка следва да се отбележи, че административното
и административно-наказателното производство са самостоятелни и отделни
производства, като релевантно в случая се явява второто. Налице е изцяло
отменено наказателно постановление, като основанията за отмяната му са
неотносими в производството за обезщетение по чл.1 от ЗОДОВ. Именно обжалването
на процесното наказателно постановление е причината за настъпилите в
патримониума на ищеца вреди, и след отмяната му тези вреди подлежат на
овъзмездяване по реда на ЗОДОВ, по аргумент от Тълкувателно решение № 1/15.03.2017г.
по т.д. № 2/2016г. на ОСС от I и II колегия на ВАС. Разходите за адвокатски
възнаграждения са резултат от неправомерното поведение на ответника с издаването
на незаконосъобразно НП.
Освен горното, съдът счита за доказан посоченият за договорен
и заплатен размер от петстотин лева по наличният в кориците на анд №10/2019г. на Районен съд
Троян Договор за правна защита и съдействие №********** от
21.01.2019г., видно от пълномощното на гърба му на лист 33 от
първоинстанционното дело С.В. е упълномощил адв. Х.И. да го представлява /защитава/
по анд №10 по описа за 2019г. на Районен съд Троян до приключването му пред Районен съд Троян и Административен съд Ловеч, тъй
като приложеният е в оригинал, наличен е в цялост, и четлив. Касае се за
редовно упълномощаване в първоинстанционното и за касационното производство, изразяващо се в процесуално
представителство пред районният съд и изготвяне на касационна жалба пред
касационната истанция. Договореният в него размер е към минималния размер, регламентиран в чл.18 ал.2
от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения
предвидени за процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу
наказателни постановление. Като разпоредбата на чл.36 от Закона за адвокатурата забранява адвокатското
възнаграждение да е по-малко
от минимално
определения в Наредбата за адвокатските възнаграждения, размер. Анализа на
представените доказателства налагат извода, че предявеният иск е доказан по
основание и по размер за сумата от 500 лева, която следва да се присъди ведно
със законната лихва от отмяната на НП, а именно от 23.04.2019 година, до окончателното й
изплащане, който определен в съответствие с Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения се явява обоснован и справедлив. Предвид констатарината липса на
доказателства за друг документ за договаряне и плащане в кориците на
приложените по настоящото анд №10/2019г.
на Районен съд Троян и кнахд №93/2019г. на АдмСЛ, по повод на които се
претендират направените разноски, съдът намира претенцията на ищеца до пълният
претендиран размер от 750 лева за недоказан, поради което следва да се отхвърли
за сумата от 250 лева.
В исковата молба и в хода по
същество ищецът е направил искане за присъждане на направените по делото
разноски.
В съответствие с чл.36 от Закона за адвокатурата и на
основание Наредба № 1/2004 г.
за минималните размери на адвокатските възнаграждения, възнаграждението по
административно дело за една инстанция, ако делото е с материален интерес, се
определя по чл.8 ал. 1 от Наредбата. В
конкретния случай, делото е с материален интерес до
1000 лева, поради което съгласно чл.8 ал.1 т.1 от
Наредбата, минималният размер на адвокатското възнаграждение е 300 лева и предвид своевременно
направеното от прокурора възражение за прекомерност, следва да се редуцира
претендираното от 500 лева на 300 лева, тъй като делото не е с фактическа и
правна сложност и е приключило в едно съдебно заседнание.
Съгласно разпоредбата на чл.10 ал.3 от ЗОДОВ, ако искът бъде уважен изцяло или частично, съдът осъжда ответника да
заплати разноските по производството, както и да заплати на ищеца внесената
държавна такса; съдът осъжда ответника да заплати на ищеца и възнаграждение за
един адвокат, ако е имал такъв, съразмерно с уважената част от иска. С оглед на това правило и съобразно уважената част от
иска, съдът намира, че следва да присъди в полза на ищеца разноски в общ размер на 208.00 лева,
представляващи заплатена
държавна такса от 10 лева /л.8/, както и разноски за един адвокат /л.7 гръб/ съобразно
уважената част от иска в размер на 198,00
лева /500,00 лв. уважена част от иска / 750,00
лв. претендирано обезщетение х 300 лв. заплатено
адвокатско възнаграждение/.
Водим
от горното и на основание чл.203 и сл.
от Административно процесуалния кодекс във вр. с чл.1 ал.2
и чл.4 от
Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, както и на
основание чл.10 ал.3
от с.з., Ловешкият административен
съд, четвърти състав,
РЕШИ:
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи - гр.Ловеч с административен адрес: гр. Ловеч 5500 ул. „Стефан Караджа” № 2, да заплати на С.Ц.В., ЕГН ********** с адрес: ***, сумата от 500 /петстотин/ лева, представляваща обезщетение за причинени
имуществени вреди в резултат на отменено като незаконосъобразно наказателно
постановление №17-0359-001584 от 30.11.2018 година,
издадено от Началника на Районно управление Полиция Троян при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи -
гр.Ловеч, ведно със
законната лихва върху сумата от 23.04.2019 г. до окончателното й изплащане.
ОТХВЪРЛЯ останалата част от иска
за 250 /двеста и петдесет/ лева до пълният претендиран размер от 750
/седемстотин и петдесет/ лева, като неоснователен и недоказан.
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи - гр.Ловеч да заплати на С.Ц.В.,
ЕГН ********** с адрес: ***, разноски по делото в размер
на 208 /двеста и
осем/ лева.
Решението може
да бъде обжалвано чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд на Република
България в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
Препис
от решението да се връчи на страните по делото и ОП Ловеч.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: