Решение по дело №355/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 199
Дата: 29 октомври 2020 г.
Съдия: Димитър Георгиев Цончев
Дело: 20201840200355
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
Номер 19929.10.2020 г.Град Ихтиман
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – ИхтиманПети наказателен състав
На 13.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Димитър Г. Цончев
Секретар:Надя Н. Борисова
като разгледа докладваното от Димитър Г. Цончев Административно
наказателно дело № 20201840200355 по описа за 2020 година
Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН вр. чл. 189, ал. 8 ЗДвП.
Образувано е по жалба на Б. Д. Б. против Електронен фиш серия К №
3636648, издаден от ОДМВР - София, с който за нарушение на чл. 21, ал. 1
ЗДвП на основание чл. 182, ал. 1, т. 2 ЗДвП на жалбоподателя е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв.
В жалбата се претендира отмяна на електронния фиш при подробно
изложени съображения.
По допустимостта на жалбата:
По делото не са представени доказателства за датата на връчване на
електронния фиш на жалбоподателя. Административнонаказващият орган не
е изпълнил задължението си да ангажира доказателства за връчване на
обжалвания акт, като е администрирал жалбата до РС – Ихтиман, с което
очевидно е приел, че същата не е просрочена. С обжалвания електронен фиш
административнонаказаният не е уведомен за правото си на обжалване,
респективно за срокът за упражняване на това право.
Липсата на доказателства у административнонаказващия орган за
връчване на обжалвания акт и неуводомяването на наказания за правото да
обжалва електронния фиш, респективно за срока за упражняване на това
право, не може да бъде възложено в тежест на последния, поради което съдът
приема, че жалбата е подадена в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, от
процесуално легитимирано лице и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол,
поради което същата е процесуално допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
1
От фактическа страна:
На 16.05.2020 г. в 16.00 часа, в Софийска област, община Ихтиман, с.
Живково по третокласен път № 822, в района на 30-ти километър с посока на
движение от гр. Самоков към гр. Ихтиман при максимална разрешена скорост
на движение в населеното място 50 км/ч., с мобилно ATCC „TFR1-M“ № 588,
е била засечена скорост на движение 68 км./ч. (след отчитане на допустима
грешка в полеви условия 3%), т.е. превишаване с 18 км./ч. на разрешената
скорост, при движение на МПС – лек автомобил марка „Субару“, модел
„Аутбек“, с рег. № СВ8192ВТ, собственост на жалбоподателя Б. Д. Б. .
Въз основа на данните от АТСС след справка в електронната система на
КАТ за собственик на автомобила, от ОДМВР-София е издаден Електронен
фиш серия К № 3636648 срещу жалбоподателя Б. Д. Б. , в качеството му на
собственик на автомобила, с който за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП на
основание чл. 182, ал. 1, т. 2 ЗДвП е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 50 лв.
Мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за
движение тип „TFR1-M“ е одобрена и вписана в регистъра на одобрените за
използване типове средства за измерване, на 24.02.2010 г., със срок на
валидност на одобряването 24.02.2020 г., за което е издадено удостоверение
от председателя на Българския институт по метрология.
Процесната мобилната система с № 588 е преминала проверка на
15.11.2019 г., съответства на одобрения тип, като допустимата грешка при
измерване на скоростта в реални условия е ±3 %, видно от протокола от
15.11.2019 г. на ГД „Национална полиция“, сектор „Управление на
собствеността“ – полицейска техника лаборатория за проверка на анализатори
на алкохол в дъха и радар скоростомери, оправомощена със Заповед № 2050-
4/11.02.2019 г. от ДАМТН, валидна до 11.02.2024 г.
Мобилната система е поставена в с. Живково по третокласен път № 822,
в района на 30-ти километър с посока на движение от гр. Самоков към гр.
Ихтиман, общ. Ихтиман, обл. Софийска, за което е съставен протокол и
докладна записка.
По доказателствата:
Горната фактическа обстановка се установява от приобщените по
делото писмени доказателства, а именно: снимков материал за описаното
нарушение; справка от Българския институт по метрология, с приложено
копие на удостоверение за одобрен тип, протокол за използване на
техническото средство – преносима система за контрол на скоростта на МПС
с вградено разпознаване на номера и комуникации тип „TFR1-M“ № 588,
снимка към електронен фиш серия, издаден от ОДМВР – София и докладна
записка.
От протокола за използване на АТСС се установява времето, мястото,
посоката на контрол, серийният номер и вида на техническото средство, с
2
което е осъществен и служителят осъществил контрола. Посоченото в него
хармонира смислово с докладна записка от 20.05.2020 г.
От приложената снимка към електронния фиш се установява
нарушението, индивидуализирано чрез време и място на извършване, скорост,
регистрационен номер на автомобил.
От приложените удостоверения се установява техническата годност на
процесното АТСС, както и че използваната система е от одобрен тип.
Изброените доказателствени източници са логични, непротиворечиви,
взаимно допълващи се и следва да бъдат кредитирани в цялост, тъй като не
разкриват противоречия и изясняват фактическата обстановка по начина,
възприет от съда.
От правна страна:
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните
правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 вр. чл. 84 ЗАНН вр. чл. 314 НПК,
в това производство районният съд следва да провери законността на
обжалваното НП/електронен фиш, т. е. дали правилно е приложен както
процесуалния, така и материалния закон, независимо от основанията,
посочени от жалбоподателя.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган и в рамките на
неговите правомощия, съгласно ЗАНН и ЗДвП.
Същият отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП,
установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и
съответства на утвърдения от Министъра на вътрешните работи образец.
Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката или мястото на доброволното заплащане. Всички тези реквизити
се съдържат в процесния електронен фиш. Нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е
специална по отношение на изискванията към съдържанието на електронния
фиш и съответно има приоритет пред общата норма въвеждаща реквизитите
на АУАН и НП и е достатъчно фишът да има съдържанието, което е дадено в
ЗДвП – място на извършване на нарушението, дата, час, МПС, собственик,
описание на нарушението, нарушена разпоредба, размер на глобата, начин на
плащане, обжалване. По дефиниция, електронният фиш не носи подпис на
издателя си, поради което въпросът за компетентността на определено лице
не се поставя. В него следва да бъде отразена само структурата на МВР, на
чиято територия е установено нарушението, което в случая е сторено, т. е. не
е налице законово изискване да бъде посочено лицето, издало електронния
3
фиш. Както беше посочено в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП са
изброени изчерпателно реквизитите на ЕФ и сред тях не фигурира „дата на
съставяне на ЕФ“ (за разлика от чл. 42, т. 2 и чл. 57 от ЗАНН, който въвежда
такъв реквизит на АУАН и НП).
Настоящият съдебен състав намира за необходимо да отбележи, че
издаденият електронен фиш не е индивидуален административен акт, защото
с него се налага глоба на нарушителя и законодателят изрично го е изключил
от кръга на индивидуалните административни актове, като за целта е създал
нарочна правна уредба, намираща се в ЗДвП, посочил, е че се обжалва пред
съответния районен съд, а не пред административния съд като първо
инстанция.
На следващо място, съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в
отсъствието на контролен орган и на нарушител, се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението
да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т. е. да няма
човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне
субективният човешки фактор.
Облекчената процедура по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за налагане на
административно наказание, е приложима при установяване на нарушение по
чл. 21 от ЗДвП и с мобилно автоматизирано техническо средство или
система. При изпълнение на функциите си, определените от министъра на
вътрешните работи служби, имат право за установяване на нарушенията на
правилата за движение по пътищата да използват технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или
регистрационния номер на МПС /чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП/, като нормата на
чл. 189, ал. 15 от ЗДвП изрично определя като веществени доказателствени
средства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически
средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на
нарушението и регистрационния номер на МПС. В разпоредбата на чл. 189,
ал. 4 от ЗДвП е регламентирано, че при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на
глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съгласно легалната
дефиниция по § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП /нова, ДВ бр. 19/ 2015 г. /,
„автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП Министърът на вътрешните
работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
4
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г. /. С
посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 2 от Наредба № 8121з-
532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните автоматизирани технически
средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за
установените нарушения на правилата за движение, като в чл. 3 от Наредбата
е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за
движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на
автоматизирана информационна система.
С оглед нормативната регламентация не може да се твърди, че
нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се
санкционират чрез издаване на електронен фиш само, при установяването им
при използване на стационарни АТСС, но не и посредством мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол, тъй като в
последния случай трябва да се състави АУАН. Нормативно установените
условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване и
автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от
контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС
(чл. 9 от Наредбата), съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно
решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/ 2013 г. на ВАС.
Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение, се основава на
наличието на непълноти в нормативната регламентация към момента на
приемане на ТР от гледна точка липсата на изрично разписани правила за
използването на мобилните технически средства, като е прието, че
поставянето на технически средства, които автоматично да записват
административни нарушения, трябва да се извършва по определена
процедура и с оглед спазването на определени изисквания. След измененията
на ЗДвП /ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г.) и издаването на Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,
издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за
допуснати нарушения на чл. 21, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП е допустимо и когато
нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно АТСС, функциониращо
автоматично. Следователно няма законоворегламентирана пречка за
прилагане на облекчената процедура по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за налагане на
административно наказание при установяване на нарушение по чл. 21 от
ЗДвП чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи. Предвид
цитираните законодателни изменения задълженията на контролните орган е
да въведат в експлоатация съответната мобилна система и да изготвят
протокол за това, като липсва правило, съгласно което да са задължени да
констатиран нарушения по ЗДвП единствено чрез издаване на АУАН.
Спазени са изискванията на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Изготвен е
5
снимков материал в съответствие с изискванията на чл. 2 от Наредбата.
Не е налице несъответствие между установена скорост на движение,
посочена в снимката към електронния фиш и в електронния фиш.
Приспадната е максимално допустимата грешка за съответния тип АТСС –
3%, съобразно изискванията на чл. 16, ал. 5 от Наредбата – установена е
скорост 71 км/ч., а жалбоподателят е санкциониран за движение със 68 км.ч.,
поради което възражението за неустановяване точната скорост на движение е
неоснователно.
Наличието на техническа годност на мобилното АТСС вече беше
обсъдено, като беше посочено въз основа на кои доказателствени източници
следва извод, че същата е сертифицирана и е преминала проба за техническа
годност. Процесната мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение ATCC тип „TFR1-M“ е одобрена и вписана в
регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване, на
24.02.2010 г., със срок на валидност на одобряването 24.02.2020 г. видно от
издаденото удостоверение от председателя на Българския институт по
метрология.
Процесната мобилната система с № 588 е преминала проверка на
15.11.2019 г., съответства на одобрения тип, като допустимата грешка при
измерване на скоростта в реални условия е ±3 %, видно от протокола от
15.11.2019 г. на ГД „Национална полиция“, сектор „Управление на
собствеността“ – полицейска техника лаборатория за проверка на анализатори
на алкохол в дъха и радар скоростомери, оправомощена със Заповед № 2050-
4/11.02.2019 г. от ДАМТН, валидна до 11.02.2024 г. В този смисъл лишени от
основание са възраженията на жалбоподателя за неспазване на реда за
сертифициране, установен в Закона за измерванията.
Спазени са изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-
532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата, като е изготвен е протокол. Липсата на снимка на разположението
на мобилната система по чл. 10, ал. 3 от Наредбата не представлява
съществено процесуално нарушение, противно на възраженията на
жалбоподателя. Това е така, защото същото се установява от снимката към
електронния фиш чрез посочените GPS координати, подробно попълнения
протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата и докладна записка. В изброените
доказателства непротиворечиво е посочено мястото на извършване на
нарушението – автомагистрала „Тракия“ 49+400 км., както и отстоянието на
АТСС от контролираното МПС 108 метра. Допуснатата неточност в
протокола за употреба на АТСС, в който е посочено, че процесната мобилна
система е поставена в община Ихтиман, с. Живково по третокласен път №
822, в района на 30-ти километър с посока на движение от гр. Самоков към гр.
Ихтиман. В протокола достатъчно ясно са описани време, посока на движение
и местоположение
Поради изложеното жалбоподателят, в качеството му на собственик на
лек автомобил марка „Субару“, модел „Аутбек“, с рег. № СВ8192ВТ
6
законосъобразно е санкциониран за това, че на 16.05.2020 г. в 16.00 часа, в
Софийска област, община Ихтиман, с. Живково по третокласен път № 822, в
района на 30-ти километър с посока на движение от гр. Самоков към гр.
Ихтиман при максимална разрешена скорост на движение в населеното място
50 км/ч., с мобилно ATCC „TFR1-M“ № 588, е била засечена скорост на
движение 68 км./ч. (след отчитане на допустима грешка в полеви условия
3%), т.е. превишаване с 18 км./ч. на разрешената скорост, при движение на
МПС.
Нарушена е забраната по чл. 21, ал. 1 ЗДвП, поради което
законосъобразно по реда на чл. 188, ал. 1 ЗДвП собственикът на моторното
превозно средство е санкциониран на основание чл. 182, ал. 1, т. 2 ЗДвП.
Наказанието е определено в съответствие с чл. 182, ал. 1, т. 2 ЗДвП,
предвиждащ за превишаване извън населено място на разрешената скорост за
движение от 11 до 20 км/ч., глоба в размер на 50 лв.
Ето защо съдът приема, че атакуваният електронен фиш е правилен и
законосъобразен, поради което следва да бъде потвърден.
Мотивиран от изложеното, съдът основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 3646648, издаден от
ОДМВР - София.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК
пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
7