О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 448
гр. Велико
Търново, 15.12.2021г.
Административен
съд – гр. Велико Търново, Х–ти състав, в закрито съдебно заседание на петнадесети
декември две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Съдия:
Ивелина Янева
като
разгледа докладваното от съдия Янева адм. дело № 661 / 2021г. по описа на
Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството
е по реда на Глава десета, Раздел ІV, вр. с чл. 54, ал. 5 от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на ЕООД „Агро – Солей“ с адрес
на управление с.Сливовица, ул.“Първа“ № 67 срещу Заповед № 03-РД / 3170 / 05.10.2021г.
на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която е разпоредено спиране на
административното производство по обработката за кампания 2019 на заявление за
подпомагане с УИН 04/050619/83668. В жалбата се твърди незаконосъобразност на
решението поради нарушение на материалния закон – постановява се повторно
спиране на обработката на заявлението без наличието на нови обстоятелства при
отмяна от съда на преходен акт в същия смисъл. Моли за отмяна на заповедта и
присъждане на сторените по делото разноски.
Ответникът по жалбата – Изпълнителният директор на
Държавен фонд „Земеделие“ не взема становище по същество на спора.
Съдът като взе предвид доводите на жалбоподателя и
прецени доказателствата, съдържащи се в приложената административна преписка,
приема за установено следното:
ЕООД „Агро – Солей“ е регистриран земеделски
производител. За кампания 2019г. дружеството подава Заявление за
подпомагане с УИН 04/050619/83668, в
което са посочени следните схеми и мерки:
- Схема за единно плащане на площ –
344,55ха.
- Схема за преразпределително плащане.
- Схема за преходна национална помощ
за земеделска земя на хектар – 77,72ха.
- Схема за плащане за селскостопански
практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни
плащания.
- Схема за обвързано подпомагане на
овце-майки и/или кози-майки под селекционен контрол – 287 бр.
- Схема за преходна национална помощ
за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството – 4бр.
- Подмярка 13.1/НР 1-планински райони
– 234,29ха.
- Схема за обвързано подпомагане за
зеленчуци /моркови, зеле, дини и пъпеши/ - 36,21ха.
- Схема за обвързано подпомагане за
протеинови култури –41,51ха.
- Мярка 10 - възстановяване и
поддържане на затревени площи с висока природна стойност – 207,81 ха.
Извършени са
четири проверки на място, при които не са установени нередности в стопанството на
кандидата. Изплатена е
претендираната сума по мярка Схема за преходна национална помощ за овце-майки
и/или кози-майки, обвързана с производството. По останалите схеми и
мерки липсва оторизация и плащане.
В ДФ „Земеделие“ е получено писмо с вх. № 07-1200/4462
от 25.11.2019г. от Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от
Европейските земеделски фондове“ за извършени проверки в животновъдни обекти на
териториите на област Велико Търново и област Габрово, при които са установени
несъответствия между регистрирани в информационната система на БАБХ/ВетИС/ и
налични в животновъдните обекти животни; несъответствие между регистрираните и
установени ушни марки на животни; движение на животни между животновъдни обекти
в деня на проверката и др. несъответствия и нарушения. Във връзка с писмото са
извършени проверки от служители на фонда и са изготвени доклади за установените
на място животни.
Докладите са изпратени на прокуратурата.
С писмо вх. № 07-1200/4769 от 02.02.2021г. Окръжна
прокуратура Велико Търново
уведомява ДФ
„Земеделие“, че по преписка № 2161/2020г. по описа на ВТОП с постановление от
15.12.2020г. е образувано срещу неизвестен извършител досъдебно производство за
престъпление по чл.248а, ал.2, вр. с ал. 1 от НК, за това, че в
подаденото от ЕООД “Агро-Солей” заявление за подпомагане с УИН
04/050619/83668 са декларирани неверни данни за броя на животните в
животновъден обект № 5157-0081, за да бъдат получени средства от
Европейските фондове по схема „Възстановяване и поддържане на затревени площи с
висока природна /неточно в писмото на ВТОП е записано „принадена“/стойност
/ВПС-1/-АКП1“.
При тази фактическа обстановка
административния орган приема наличието на предпоставките на чл.54, ал.1, т.3 от АПК за спиране на
административното производство - когато в хода на производството се разкрият
престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта
– поради което и производството по заявлението за подпомагане за кампания
2019г. е спряно със Заповед № 03-РД / 478 / 15.02.2021г. на Изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“.
Тази заповед е обжалвана пред Административен съд
Велико Търново, образувано е а.д. № 323 / 2021г. и с влязло в сила Определение
№ 193 / 02.06.2021г. заповедта е отменена и преписката върната за продължаване
на административното производство.
След възобновяване на обработката на
заявлението от Държавен фонд „Земеделие“ е изпратено запитване №
07-1200/4769#24 от 19.07.2021г. до Ръководителя на Окръжна прокуратура Велико
Търново за хода и типа на прокурорската преписка.
Получен е отговор под същия номер от
28.07.2021г. за фактическата и правна сложност на случая. Сезирана е Върховна
касационна прокуратура с оглед преценка дали същият да бъде взет за наблюдение
от делегиран прокурор от Европейската прокуратура.
На 23.08.2021г. с писмо № 01-1100/594 на
ОП-Велико Търново в отговор на запитване на ДФЗ с № 07-1200/4769#26 от
11.08.2021г. е получено Постановление от 09.08.2021г. по преписка 2161 по описа
на ОП-В. Търново, от която е видно, че случаят по ДП № 100/2020г. по описа на
ОСлО В. Търново е предоставен на Европейската прокуратура чрез отдел 08
„Престъпления против финансовите интереси на ЕС и взаимодействие с Европейската
прокуратура“ при ВКП по пр. № 7057/2020 от 27.07.2020г. за упражняване на
правото по чл. 27 от Регламент (ЕС) 1939/2017г., като за това във ВКП е
получено уведомление номер І0000162/2021.
Ответникът приема, че получената
информация налага издаването на нова заповед за спиране на администрирането на
заявлението на кандидата, до излизането и уведомяването на ДФЗ от Европейската
прокуратура за резултатите от извършената от нея проверка и контрол.
Въз основа на така приетото от
фактическа страна, съдът направи следните изводи:
Настоящият състав намира, че от събраните в хода на
административното производство данни не се установява обективно съществуване на
предпоставките по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, на които се позовава ответникът.
В заповедта органът се е позовава на предоставяне
на образуваното в Окръжна прокуратура Велико Търново досъдебно производство на
Европейската прокуратура за упражняване на правото по чл. 27 от Регламент (ЕС)
1939/2017г.
Касае се за информация във връзка със
същото образувано досъдебно производство по преписка № 2161/2020 г. по описа на
ВТОП. От доказателствата по делото е видно, че е образувано досъдебно
производство за престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. с ал. 1 от НК, за това че
в подаденото от ЕООД „Агро - Солей“ заявление за подпомагане са били
декларирани неверни данни за броя на животните в животновъден обект, за да
бъдат получени средства от Европейските фондове по схема за възстановяване и
поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/.
Обстоятелството, че случаят по ДП № 100/2020г. по описа на ОСлО В. Търново е
предоставен на Европейската прокуратура чрез отдел 08 „Престъпления против
финансовите интереси на ЕС и взаимодействие с Европейската прокуратура“ при ВКП
по пр. № 7057/2020 от 27.07.2020г. за упражняване на правото по чл. 27 от
Регламент (ЕС) 1939/2017г., като за това във ВКП е получено уведомление номер
І0000162/2021, не обосновава наличие на престъпни обстоятелства, които имат
определящо значение, т.е. намират се в преюдициална зависимост с акта,
производството по издаването на който се спира.
По повод на същите твърдени престъпни
обстоятелства е приключило предходно аналогично производство по жалба на ЕООД „Агро
- Солей“ по адм. дело № 323/2021г. по описа на Административен съд Велико
Търново, по което е отменена предходна заповед на изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция - гр. София спираща по същите
причини производството. Касае се за същите твърдени за престъпни обстоятелства
– деклариране на неверни данни за броя на животните, за да бъдат получени
средства от Европейските фондове по схема за възстановяване и поддържане на
затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/. Предоставянето на случая на
Европейската прокуратура не променя нищо по отношение на тези обстоятелства.
Въпросите за относимостта на досъдебното
производство за това несъответствие, отношението му към всички заявени схеми и
мерки и дължимото от ответника поведение са разгледани във влязъл в сила
съдебен акт – Определение № 193 / 02.06.2021г. и не могат да бъдат основание за
повторно спиране на административното производство.
От административния орган не се сочат
нови обстоятелства, възникнали след отмяната на предходната заповед за спиране,
които да налагат спиране на административното производство.
Следва да се отбележи, че дори
прокуратурата посочва на административния орган в писмо от 23.07.2021г., че при
произнасяне по постъпили искания за плащане Държавен фонд „Земеделие“ разполага
с възможността сам да провери дали са налице основанията за това, включително
като събере данни от БАБХ. Очевидно и за неспециалисти по административно право
е възможността заявлението за подпомагане да бъде разгледано и при установени
нередности исканите суми да бъдат отказани.
На последно място, практиката на ВАС е
категорична, че спирането на административното производство не се налага, тъй
като произнасянето на органа не е поставено в зависимост от изхода на
наказателното производство. В случая административният орган не представя
доказателства за наличие на хипотезата на чл.54, ал.1, т.3 АПК за спиране на
административното производство - а именно в хода на производството да са
разкрити престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за
издаването на административния акт. От приложеното прокурорско постановление е
видно съществуването на прокурорска преписка и извършване на проверки във
връзка с тази прокурорска преписка, за получавани средства от фондове на ЕС, но
не може да се направи какъвто и да е било извод за характера на престъпните
обстоятелства, установени от прокуратурата. Прокурорската преписка не е нито
административно, нито съдебно производство, за да е налице основание за спиране
на административното производство в заповедта - чл. 54, ал. 1, т. 5 АПК - да
има образувано друго административно или съдебно производство, което да е
преюдициално за настоящето. В този смисъл няма и правно позоваване на чл. 54,
ал. 1, т. 5 АПК в оспорения акт, а в акта е посочено спиране до излизане на
резултатите от Европейската прокуратура от извършената от нея проверка и
контрол.
Поради това обжалваната заповед за спиране на
административното производство следва да бъде отменена, а преписката да бъде върната на административния
орган за продължаване на производството.
Съобразно изхода на спора, следва да се присъдят на
жалбоподателя разноски по делото в размер на 50 лв., представляващи внесена
държавна такса, както и договорено и внесено адвокатско възнаграждение в размер
на 500 лв.
Водим от горното и на основание чл.200, ал.1
вр. чл.202 от АПК
съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД / 3170 / 05.10.2021г.
на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.
ВРЪЩА делото като преписка на ДФ
„Земеделие“ за продължаване на производството.
ОСЪЖДА Държавен Фонд „Земеделие“ да
заплати на ЕООД „Агро – Солей“ с адрес на управление с.Сливовица, ул.“Първа“ №
67 сума в размер на 550 / петстотин и петдесет / лева.
Определението може да се обжалва с частна жалба пред
Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му от страните, участвали в административното
производство.
СЪДИЯ: