Решение по дело №8189/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 259
Дата: 17 януари 2023 г.
Съдия: Лора Миткова Митанкина
Дело: 20221110208189
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 259
гр. София, 17.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 107-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на пети октомври през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:ЛОРА М. МИТАНКИНА
при участието на секретаря НЕЛИ ИВ. ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от ЛОРА М. МИТАНКИНА Административно
наказателно дело № 20221110208189 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на Е. Г. Г. срещу електронен фиш серия К №
4539401, издаден от СДВР, с който на жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер на 400 лв. на основание чл. 189,
ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП.
В жалбата се оспорва издаденият електронен фиш като
незаконосъобразен. Жалбоподателят поддържа, че при издаването му са
допуснати съществени процесуални нарушения. Счита, че описаното
нарушение е неясно, като не се установява дали е приспаднат толеранс от 3%.
Поддържа, че липсват доказателства относно издателя на процесния фиш,
както и подпис. Наведен е и довод, че от фиша не може да се установи дали
автоматизираното техническо средство за измерване е стационарно или
мобилно. Моли се за отмяна на електронния фиш.
В съдебно заседание, в което е даден ход на делото по същество,
жалбоподателят не се явява и не се представлява. Не се явява адв. А.,
упълномощен процесуален представител на жалбоподателя.
Въззиваемата страна не изпраща представител, като са депозирани
1
писмени бележки.
Софийски районен съд, след като обсъди събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
На 23.02.2021г. в 13.19 часа в гр. София по Околовръстен път до номер
22 с посока на движение от бул. „България“ към бул. „Черни връх“ товарен
автомобил „Шкода Октавия” с ДК № се движел със скорост от 112 км/ч при
ограничение на разрешената скорост от 80 км/ч за населено място, въведено с
пътен знак В-26.
Нарушението е заснето с преносима система за наблюдение и
регистрация на пътни нарушения с вградено разпознаване на регистрационни
номера и комуникации тип Cordon M2 с фабр. № MD1192, която е одобрен
тип средство за измерване и е преминала техническа проверка на 12.02.2021г.
съгласно съставен от Български институт по метрология протокол.
Записът, направен от техническото средство, е отразен на хартиен
носител – фотоснимка, отразяваща дата, точен час, скорост и регистрационен
номер на превозното средство.
Направена е справка за регистрация на МПС и е установено, че към
23.02.2021г. същото е собственост на жалбоподателя Е. Г. Г..
С електронен фиш серия К № 4539401 на жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер на 400 лв. на основание чл. 189,
ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на приетите по делото писмени доказателства – справка за собственост на
товарен автомобил „Шкода Октавия” с ДК № , удостоверение за одобрен тип
средство за измерване, протокол за използване на автоматизирано техническо
средство или система, протокол от проверка № З-С-ИСИС/12.02.21г.,
ежедневна форма на отчет, справка картон на водача, заповед №
8121з-931/30.08.2016г. на министъра на вътрешните работи, както и
веществените доказателствени средства - снимков материал с конкретно
отчетени стойности на заснетото МПС, както и снимки, отразяващи
позиционирането на техническото средство, както и на пътния знак В-26,
въвеждащ ограничение на скоростта от 80 км/ч.
Събраните по делото писмени доказателства и веществени
2
доказателствени средства единно и непротиворечиво изграждат възприетата
от съда фактическа обстановка, с оглед на което и съдът ги кредитира в
цялост.
При така установената фактическа обстановка съдът намира, че
жалбата е неоснователна.
Жалбата е процесуално допустима, продадена е от процесуално
легитимирана страна в предвидения от закона преклузивен срок срещу акт,
който подлежи на обжалване. По същество жалбата е неоснователна.
Съдът счита, че не са допуснати съществени процесуални нарушения
при издаване на атакувания електронен фиш. Той е издаден в съответствие с
изискванията на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, като съдържа всички задължителни
реквизити, изрично и изчерпателно изброени с изречение второ на посочената
разпоредба, а именно – данни за териториалната структура на МВР, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката или мястото за доброволното й заплащане. По силата на изричната
разпоредба на чл. 189, ал. 11 ЗДвП електронният фиш е приравнен по своите
правни последици на наказателно постановление.
В случая е допустимо отговорността да бъде реализирана при условията
на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, тъй като нарушението е установено с автоматизирана
система – мобилна система за видеоконтрол, фиксирала скоростта. Съгласно
разпоредбата на чл. 189, ал. 4 /Нова – ДВ, бр. 10 от 2011г., изм. бр. 19 от
2015г., бр. 101 от 2016г., в сила от 21.01.2017г., бр. 54 от 2017г./ при
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се
управлява МПС или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш
в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. В точка 65 /Нова – ДВ, бр. 19
от 2015г./ от ДР на ЗДвП е дадена дефиниция на „Автоматизирани технически
средства и системи”, които представляват уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона
за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
3
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: А)
стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; Б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.
На основание чл. 165, ал. 3 ЗДвП министърът на вътрешните работи е
издал Наредба № 8121з-532/12.05.15г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата, обн. ДВ, бр. 36 от 19.05.15г., с която се уреждат
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи/АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от
Наредбата се прави разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като
чл. 3 от наредбата гласи, че за установените от АТСС нарушения на
правилата за движение по пътищата се издават елктронни фишове чрез
използване на автоматизирана информационна система.
При анализа на посочените разпоредби се налага изводът, че към
настоящия момент нарушенията на правилата за движение по пътищата могат
да се установяват и санкционират чрез издаване на електронен фиш не само
чрез използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол. Въведените
изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина
на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на
работа, който не изисква обслужване от контролния орган – освен
включването и изключването на мобилното АТСС отговарят на изискванията,
залегнали в ТР № 1 от 26.02.14г. на ВАС. Настоящият съдебен състав приема,
че електронен фиш за санкциониране на нарушение на ЗДвП може да бъде
издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно
автоматизирано техническо средство или система, при условие че са
изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532/12.05.15г. Първоначалните
действия на полицейските служители по заснемане на автомобила, движещ се
с превишена скорост, посредством система за видеоконтрол, без да бъде
спрян и без да са предявени на нарушителя данни от мобилната система за
видеоконтрол, сочат за процедура по издаване на електронен фиш съобразно
чл. 189, ал. 4 ЗДвП.
4
Процесното МПС видно от приобщената справка от ОПП-СДВР към
датата на нарушението е собственост на Е. Г. Г.. Последният не се е
възползвал от правната възможност, уредена в чл. 189, ал. 5 ЗДвП, да посочи,
че друго лице е управлявало на процесната дата товарния автомобил и е
извършило нарушението. С оглед на това правилно е определен субектът на
отговорността на основание чл. 188, ал. 1 ЗДвП.
Съдът намира за доказано извършването на нарушение по чл. 21, ал. 2
ЗДвП. При ограничение на скоростта на движение от 80 км/ч. за населено
място, въведено с пътен знак В 26, процесното МПС, собственост на
жалбоподателя, се е движело със скорост от 112 км/ч в нарушение на чл. 21,
ал. 2 ЗДвП. В атакувания електронен фиш за наказуема скорост е приета
скорост от 112 км/ч, измерената скорост е 116 км/ч, като е приспаднат
толеранс от 4 км/ч като допустима техническа грешка. С оглед на това
автомобилът се е движил със скорост, превишаваща максимално допустимата
за съответния пътен участък с 32 км/ч, с което е нарушена разпоредбата на
чл. 21, ал. 2 ЗДвП. Несъмнено от приобщените доказателства се установява,
че наказуемата скорост е определена след приспадане на толеранс от 4 км/ч в
полза на нарушителя предвид допустимата техническа грешка на средството
за измерване. Видно от снимката, приобщена като веществено доказателство,
заснетата скорост на МПС е 116 км/ч, а наказуемата скорост е 32 км/ч, т.е.
наказуемата скорост е определена след приспадане на 4 км/ч като възможна
грешка на средството за измерване. С оглед последното възражението на
жалбоподателя в тази насока е неоснователно.
В настоящия случай електронният фиш съдържа всички
законоустановени реквизити, посочени в чл. 189, ал. 4 ЗДвП и съответства на
утвърдения със заповед № I-305/4.02.2011г. на министъра на вътрешните
работи образец на електронен фиш. Съдът счита, че при издаването му не са
допуснати съществени процесуални нарушения, а възраженията на
процесуалния представител на жалбоподателя, че в електронния фиш липсват
определени реквизити, са неоснователни. По дефиниция електронният фиш
не носи подпис на издателя си, поради което въпросът за компетентността на
определено лице не стои. В него следва да бъде отразена структурата на МВР,
на чиято територия е установено нарушението, което обстоятелство е
посочено във фиша. Съгласно пар. 6, т. 63 от ДР на ЗДвП електронните
5
фишове представляват електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна
система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства. Отделно от това електронният фиш
съгласно чл. 189, ал 4 ЗДвП няма като задължителен реквизит и дата на
издаване. Не е изтекъл абсолютният срок за преследване на вмененото
нарушение, извършено на 23.02.2021г., който е четири години и половина.
Както и за останалите административни нарушения абсолютната давност за
преследване на конкретното административно нарушение се определя
съобразно чл. 11 ЗАНН, който препраща към НК по въпросите за
обстоятелствата, изключващи отговорността и на основание чл. 81, ал. 3, вр.
чл. 80, ал. 1, т. 5 НК абсолютната давност е четири години и половина. В този
смисъл е и Тълкувателно постановление № 1/27.02.2015г. на ОСС от НК на
ВКС и II колегия на ВАС.
Изрично са отразени всички обективни признаци на вмененото
нарушение по чл. 21, ал. 2 ЗДвП, като нарушението е описано по начин, който
дава възможност на лицето да разбере повдигнатото му
административнонаказателно обвинение. Във фиша е конкретизирано мястото
на извършване на нарушението, датата и часа на извършването му,
индивидуализирано е процесното МПС, както и техническото средство,
заснело нарушението.
На следващо място категорично е доказано вмененото нарушение,
установено с мобилно техническо средство. Съгласно чл. 189, ал. 15 ЗДвП
изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното
превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени
доказателствени средства в административнонаказателния процес.
Обстоятелството, че се касае за мобилно техническо средство, се установява
от приобщените по делото писмени доказателства – удостоверение за одобрен
тип средство и протокол за проверка. Видно от протокола за проверка
мобилната преносима система за контрол на скоростта е била технически
изправна към датата на нарушението. Т.е. нарушението е установено с годно
техническо средство, преминало през задължителната техническа и
метрологична проверка.
6
Нарушението е извършено виновно, при форма на вина пряк умисъл,
тъй като водачът е съзнавал общественоопасния характер на деянието,
предвиждал е настъпването на общественоопасните последици и ги е целял.
Същият е притежавал възможност да възприема правилно фактите от
обективната действителност и какво е отражението им върху нея. В този
смисъл същият е съзнавал обективните условия на извършеното от него
деяние - това, че е водач на МПС, че управлява същото в населено място със
скорост от 112 км/ч при ограничение от 80 км/ч за населено място,
сигнализирано с пътен знак В-26, като е целял да управлява МПС с избрана
от него скорост в нарушение на закона. С проявения умисъл съставът на
нарушението от субективна страна е осъществен. Налице са всички законови
предпоставки за носене на административнонаказателна отговорност на
собственика на МПС, с което е извършено нарушението, който не е
декларирал друго лице, което на процесната дата да е управлявало МПС и да
е извършило нарушението.
Размерът на наложеното на жалбоподателя административно наказание
съгласно нормата на чл. 182, ал. 1, т. 4 ЗДвП е абсолютно определен – за
превишаване от 31 до 40 км/ч на разрешената максимална скорост в населено
място предвиденото наказание е глоба 400 лева. Поради това отсъстват
предпоставки за обсъждане размера на наложеното административно
наказание.
Издаденият електронен фиш като законосъобразен следва да бъде
потвърден.
Не са налице основания за присъждане на разноски, тъй като
въззиваемата страна не е била представлявана в съдебното производство.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 ЗАНН, Софийски
районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 4539401, издаден от
СДВР, с който на Е. Г. Г. е наложено административно наказание глоба в
размер на 400 лв. на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 ЗДвП за
нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП.
7
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд –
София град в 14-дневен срок от получаване от страните на съобщението за
изготвянето му на основанията, предвидени в НПК, и по реда на глава XII
АПК.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8