Решение по дело №238/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 юли 2022 г.
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20227200700238
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

264

гр. Русе, 22 юли 2022 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенски административен съд, в публичното заседание на 13 юли 2022 год. в състав:

 

  Председател:  ДИАН ВАСИЛЕВ

        Членове:   РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

      ДИАНА КАЛОЯНОВА

 

при секретаря ………. Наталия Георгиева………и в присъствието на прокурора  ………   Пламен Петков като  разгледа    докладваното  от  ……… съдията  Василев  ………    к.н.а.х.д. №238…… по   описа   на съда за  2022   година,   за да    се    произнесе, взе предвид:

Производството е касационно по чл. 63в ЗАНН(Закон за административните нарушения и наказания) във вр. чл. 208 и сл. по глава XII от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано след постъпила касационна жалба от Е.Б.Е., против Решение № 295/16.03.2022г., постановено по а.н.д. № 49/2022 г. по описа на РРС, с което е потвърден Електронен фиш (ЕФ) серия К № 4784185, издаден от ОД на МВР – Русе. С него на жалбоподателя, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал.4, вр. с чл.182, ал.4 от ЗДвП, е наложено административно наказание “глоба” в размер на 100 лева.

Като касационни основания в жалбата се релевират неправилност на решението поради нарушение на материалния закон. Сочат се доводи в подкрепа на оплакването. Твърди се, че в ЕФ липсва посочено място на извършване на нарушението, което може да се подведе и като допуснато в административно-наказателното производство съществено нарушение на процесуалните правила и норми.

Иска се от съда да отмени решението на въззивната инстанция и със своето решение да отмени издадения електронен фиш.

         Ответникът по касационната жалба в писмено становище я счита за неоснователна и предлага да се остави в сила въззивното решение. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

         Прокурорът от Окръжна прокуратура Русе дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

         Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава Трета, Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

По същество касационната жалба е неоснователна.

В проведеното въззивно производство са обсъдени ангажираните по делото писмени доказателства и е изяснена фактическата обстановка. За да потвърди обжалвания пред него фиш, районният съд е приел, че той е законосъобразен, обоснован и издаден в съответствие с материалния и процесуалния закон. Мотивиран така, съдът е потвърдил санкционния акт.

Касационният съд споделя изцяло фактическите и правни изводи на въззивната инстанция. Те съответстват на данните от събраните по делото доказателства и на материалния закон.

При обсъждане на въведените в жалбата доводи за наличие на касационните основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 НПК, настоящият състав намира следното:

На 23.04.2021г., в 15:56 часа в гр. Русе, по бул. „Христо Ботев“, посока Центъра, автоматизирано техническо средство TFR1-M №655, засякло и заснело, движещ със скорост от 68 км/ч. лек автомобил марка „Шкода Октавия" с рег. № Р 1142 ВР. Мястото на контролирания пътен участък е населено място, с ограничение на скоростта до 50 км/ч. Въпросното нарушение било записано на файл. Установено било, че заснетият автомобил е собственост на жалбоподателя, както и че скоростта следва да се счита на 65 км/час (след приспаднатия толеранс от 3 %/3 км/ч в полза на водача).

Горното дало основание за издаване на Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 4784185 на ОД МВР гр. Русе, с който за нарушение на чл. 21, ал. 1 на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 4 ЗДвП на Е.Б.Е., в качеството му на собственик на МПС, засечено да се движи с непозволена скорост, било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лева, тъй като нарушението е в повторност.

Автоматизираното техническо средство TFR1-M №655, към датата на заснемане на нарушението е годно и калибрирано, видно от приложените по въззивното дело Удостоверение и Протокол за проверка (л. 8 и сл.).

По делото липсват данни жалбоподателят да е представил писмена декларация по  чл. 189, ал. 5, изр. 2-ро от ЗДвП за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и писмени доказателства, събрани в хода на въззивното съдебно производство, които настоящият съд кредитира изцяло. Според разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес, поради което правилно са кредитирани от въззивната инстанция.

От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените с касационната жалба възражения съдът прие следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП  при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В § 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието автоматизирани технически средства и системи. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП, е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г.), с която министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Всички тези норми и правила и според касационна инстанция са спазени в процедурата по установяване на нарушението на чл.21, ал.1 от ЗДвП и по налагане на полагащото се за това нарушение административно наказание.

Електронният фиш за налагане на глоба, оспорен пред РРС съдържа всички предвидени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на това основание.

Вярно е, че не е посочено  в ЕФ по-конкретно мястото на извършване на нарушението, а само, че е в гр. Русе, населено място, като булеварда по който е засечен автомобила, движещ се с превишена скорост е „Христо Ботев“, за което виждаме от придружаващите ЕФ документи, които са част от административно-наказателната преписка по издаването му.

Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР Русе, като компетентността на наказващия орган произтича по силата на закона – териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението - чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП. В ЕФ точно е посочено ограничението на скоростта, която действа на това място по силата на закона.

Посочена е точната измерена от автоматизирано техническо средство TFR1-M №655 скорост. Посочена е също така и разликата между засечената и разрешената скорост – 18 км/час, като коректно е приспаднат в полза на нарушителя толерансът от 3 км/ч, който представлява допустимата техническа грешка при измерването на скоростта.

Налице са и писмени доказателства за годността на автоматизираното техническо средство TFR1-M №655.

Единствено в ЕФ липсва посочена разпоредбата на чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, но правилно е наложена санкцията за превишението на скоростта и този пропуск не се явява съществен.

Всичко гореизложено кара съда да приеме, че административното нарушение е безспорно установено и доказано, като не са допуснати нарушения на материалния закон или процесуалните правила по издаване на ЕФ.

В нормата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, е предвиден 14-дневен срок от получаването на електронния фиш, в който собственикът на МПС, с което е извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална структура на МВР, писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление на МПС. В противен случай той е лицето, което носи отговорност за извършеното нарушение. В конкретния случай, жалбоподателят не се е възползвал от възможността по чл. 189, ал. 5 от ЗДП, поради което и правилно е бил санкциониран с издадения електронен фиш.

Наложеното на Е.Б.Е. административно наказание е съгласно предвиденото в разпоредбата на чл. чл.182, ал.4 вр. с 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП - глоба в размер на 100 лева.

Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск. Една от най-честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или превишена скорост, поради което и извършеното се явява деяние със завишена обществена опасност.

Поради изложените по-горе съображения, Административният съд счита, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон, които да са опорочили производството по установяване на нарушението и налагане на административното наказание или да са довели до нарушаване правото на защита на наказаното лице. В съответствие със закона РРС е направил извод, че електронният фиш е законосъобразен. Направените с касационната жалба възражения са неоснователни.

Като е потвърдил обжалвания пред него ЕФ, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

С оглед изхода на спора, основателно е искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 143, ал. 4 от АПК, чл.63, ал.5 от ЗАНН и чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ такива се дължат към ОД на МВР Русе, които съдът определя в размер на 120 лева.

Воден от това, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН във вр. с чл.221, ал.2 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 295/16.03.2022г., постановено по а.н.д. № 49/2022 г. по описа на РРС, с което е потвърден електронен фиш серия К № 4784185, издаден от ОД на МВР – Русе.

Осъжда Е.Б.Е., ЕГН ********** да заплати на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр. Русе сумата от 120(Сто и двадесет) лева, представляваща направени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: