№ 591
гр. Разград , 02.09.2021 г.
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на втори септември, през
две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:КОНСТАНТИН П. КОСЕВ
при участието на секретаря ПЕНКА В. ТОЦЕВА
Сложи за разглеждане докладваното от КОНСТАНТИН П. КОСЕВ
Административно наказателно дело № 20213330200391 по описа за 2021
година.
На именното повикване в 09:30 часа се явиха:
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ, редовно призован не се явява, за същия адв. Т.
ЗА наказващия орган не се явява представител
АКТОСЪСТАВИТЕЛЯТ не се явява
ОТ същия е постъпила молба за освобождаване от участие в заседанието, поради
ползване на отпуск
ЗА Районна прокуратура Разград не се явява представител
АДВ. Т.: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ход на делото.
ДОКЛАДВА постъпилата жалба ЯВ. АН. КР. против НП № 38-0001293/14.05.2021 г.
на директор РД Автомобилна администрация Русе.
АДВ. Т.: Поддържам жалбата. В жалбата сме направили искане да бъде допуснат до
разпит един свидетел, който водя днес, той работи заедно с жалбоподателя и може да изясни
някои факти във връзка с действията, които се извършват по време на провеждане на
годишните технически прегледи на МПС и по-специално във връзка със сочените от мен в
жалбата обстоятелства, свързани с ползване на уреда за измерване и за регулиране на
фарове. Свидетелят се казва И. И.. Представям договор за правна защита, заедно със списък
с разноски.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
1
ПРИЕМА писмените доказателства приложени към административнонаказателната
преписка, както и към жалбата.
СЪДЪТ, намира че исканият свидетел следва да бъде допуснат, ето защо
О П Р Е Д Е Л И:
ДОПУСКА до разпит като свидетел И. И..
СЪЩИЯТ се въведе в залата.
СНЕМА самоличността на свидетеля
И. М. И. – 70 г., женен, неосъждан, без родство
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност по чл. 290 от НК,
обеща да говори истината.
СЪДЪТ пристъпи към разпит на свидетеля.
СВИДЕТЕЛЯТ И. И.: Управител съм на фирмата и съм член на комисията за
проверка на годишните технически прегледи. Присъствах когато бяха проверяващите от
автомобилната агенция. Те дойдоха и казаха че трябва да направят проверка, снимала ме
камера, че не проверяваме правилно автомобилите. Не сме проверявали как светят фаровете.
Визуално фаровете са проверени, защото по закон всички коли трябва да се движат със
запалени фарове. Преди да влезе вътре автомобила в халето, имам направени два екрана, на
които се виждат двата фара, каква е височината на светлината и дали има разминаване във
височините на фаровете. Това го ползвам от 20 години сигурно. Правя прегледи от 25
години. Когато ми казаха и пуснаха записите на камерата, гледал съм записа, показаха ми го
на място. На записа може да се види само дали вземам уреда за проверка, или не, защото
камерите са така поставени че пред автомобила когато застанеш, нито една камера не вижда
нищо, тя вижда само дали вземам уреда, или не. Уреда е производство сигурно 1972-1973-
1975 година най-много, той не подлежи на никаква проверка от метрология и никой не знае
дали този уред за толкова години е верен, или не е верен, никой не знае. Всяка една
инструкция на автомобилите, в книжката за експлоатация на автомобила има нарисувани
или екран, или стена, с която може да проверяваш фаровете. Аз ги проверявам по тоя начин
и мисля че е правилния начин. Отделен е въпроса дали фаровете светят надолу или нагоре,
почти няма автомобили които да не могат да се регулират фаровете отвътре. Собственикът
може да ги вдига колкото иска, може да смъква колкото иска. Има три положения там –
нагоре, среда надолу. Така че, ако при мен фаровете са точно, след напускане на халето, той
си вдига фаровете и си кара както си знае. Пътен контрол на фаровете от полицията, не съм
видял досега да се извършва някъде. Уредът е две колелца, една лупа и по средата едно
екранче, с една черта. Мисля, че беше чехско производство Мотекс. Не ползвам този уред,
защото няма за какво да го ползвам. Сега го ползвам за проверка на фаровете, което е все
едно че ги проверяваш. На практика нищо. Видяха на камерите, че не го вземам уреда,
защото когато застана пред автомобила, камерата остава зад уреда и камиона е достатъчно
висок и другата камера не може да го хване. Абсолютно нищо не се вижда. Вижда се само,
2
че вземам уреда. Със същите уреди се работи навсякъде. Дори има и още по-стари. И
колегите мерят като мен, слагат уреда, все едно че гледат, нищо не гледат, той не може да
мери. Няма как да мери. Никой знае дали този уред е верен, или не. Кой дали тази черта е
точно на нивото, или не е. От метрологията не го проверяват. Той не подлежи на проверка.
Проверяват спирачния стенд, газанализатора и гумомера. Това са уредите които се
проверяват от метрология. След проверката, дърпам уреда да се вижда на камерата, че го
ползвам. Пак си ползвам екраните, защото за мен екрана вижда двата фара едновременно и
може едновременно да определи дали единия е висок, или нисък. Докато уреда мери единия,
отиваш после на другия. Новите автомобили, самата кола сама регулира височината на
фаровете, според височината на автомобила, регулира и височината на фаровете.
Допълнително всички автомобили, вече може би след 1980 година, си регулират отвътре
фаровете, като ги вдигаш и ги смъкваш, както си искаш ти. Клиентът, като излезе от халето,
може да си ги вдигне колкото си иска, никой не може да го контролира. Дали аз съм казал,
че трябва да бъде на нулево положение, той го прави както му е удобно на него. За мен, след
като е направено, новите автомобили сами пускат и регулират фаровете, какъв е смисъла на
проверка на фарове, не зная. Аз на този преглед на автомобил Рено Премиум не съм
участвал, аз участвам в другия, но съм там постоянно. Той на единият моето име е писано,
на другия е писано друго име. Ние сме трима. Зависи кой е проверяван. Сега в момента Явор
използва уреда, използваме го, защото да не ни сложат пак глоба. Те не могат да видят аз
дали проверявам фаровете или не, просто камерите не го виждат, защото остават зад
автомобила, но виждат че го местя. Вземам го и го местя, напред и назад, и това е. Метода с
екраните, се използва постоянно, защото на този екран, на единия е написано какви
документи трябва да носи водача на автомобила, за да влезе на преглед. Още с влизането в
халето, там пише. Още с влизането, можеш да видиш как светят фаровете, защото колата
влиза на фарове. Веднага се вижда дали имаш висок фар, нисък фар, или как светят. На
екрана гледам фаровете, за мен това е много по-точно от всичко останало.
АДВ. Т.: Нямам други искания.
СЪДЪТ, намира че следва да бъде изслушан актосъставителят за изясняване на
делото, ето защо
О П Р Е Д Е Л И:
ОТЛАГА делото за 30.09.2021 г. в 11.30 ч. за когато повереника на жалбоподателя
уведомен, жалбоподателят да се счита уведомен чрез повереника си.
ДА се призоват административнонаказващият орган и актосъставителят.
ДА се уведоми Районна прокуратура Разград.
ЗАСЕДАНИЕТО приключи в 9.57 ч.
ПРОТОКОЛЪТ изготвен днес в съдебно заседание.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
3
Секретар: _______________________
4