РЕШЕНИЕ
№ 27
гр. Сливен, 22. 03. 2023 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание
на първи март, две хиляди двадесет и
трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ
ИВАНОВА
ИГЛИКА ЖЕКОВА
При участието на секретаря РАДОСТИНА ЖЕЛЕВА и на
прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ, като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА касационно административнонаказателно дело
№ 13 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл. 63в от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по касационна жалба от „ДЖЕЯНИ ГРУП“ ЕООД,
ЕИК: *********, представлявано от Я.А.Я., подадена против Решение № 504 от 19.12.2022
г., постановено по АНД № 20222230201213 по описа за 2022 г. на Районен съд –
Сливен, с което е потвърдено като законосъобразно Наказателно постановление /НП/
№ 22-0000443 от 17.10.2022 г., издадено от Директора на Регионална дирекция
„Автомобилна администрация“ /РДАА/– Бургас, с което на „Джеяни
Груп“ ЕООД, за нарушение на чл. 7б, ал.
1, изр. 1, пр. 2 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтПр/
и на основание чл. 96г, ал. 1, пр. 2 от ЗАвтПр, е
наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева, и дружеството-жалбоподател
е осъдено да заплати в полза на РДАА – Бургас разноски в размер на 80 лева,
представляващи юрисконсултско възнаграждение.
В касационната жалба се твърди, че обжалваното решение
е неправилно. Изложени са съображения, че: водачът е назначен на работа с
валидна карта, която към датата на извършване на превоза - 14.03.2022 г., е
била с изтекъл срок, но тъй като водачът отговарял на изискванията, му била
издадена нова карта квалификация, валидна
към датата на проверката; превозът бил инцидентен; в периода от изтичане валидността
на старата карта и издаване на новата не били налице вредни поледици, поради
което следвало случаят да се квалифицира като маловажен по смисъла на §1, т. 4
от ЗАНН. Моли съда да постанови решение, с което
отмени решението на Районния съд и измени наказателното постановление в
наказание по чл. 93, ал. 2 от ЗАвтПр или да отмени
наказателното постановление и предупреди жалбоподателя, че при извършване на
друго нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен
срок от влизане в сила на съдебния акт, ще му бъде наложено административно
наказание.
В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно
призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който
поддържа жалбата, излага доводи за нейната основателност и моли да бъде
уважена.
Ответникът по касационната жалба – Регионална дирекция
„Автомобилна администрация“ - Бургас, редовно призована, се представлява в
съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва
подадената жалба, излага съображения за правилност на
обжалваното решение, моли да бъде оставено в сила, претендира присъждане
на юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, изразява
становище, че са налице условията да бъде оставено в сила решението на Районния
съд.
Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211,
ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен
интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна.
Видно от установената по делото фактическа обстановка,
на 05.10.2022 г. е съставен Акт за установяване на административно нарушение
/АУАН/ с № 321367 срещу „Джеяни Груп“ ЕООД, ЕИК:
*********, за това, че при извършена на същата дата в Областен отдел „Автомобилна
администрация“ - Сливен комплексна проверка на дружеството е било констатирано,
че на 14.03.2022 г. „Джеяни Груп“ ЕООД е допуснало
обществен превоз на товари на товарен автомобил „Скания“
с Рег. № ******, с водач Х.Я.А., видно от пътен лист Сер.
ВА № 775459 от 14.03.2022 г. и тахографски лист от
14.03.2022 г., като водачът е бил без карта квалификация на водача за превоз на
товари с категория „С“ от 21.08.2009 г.
От справка в система за преглед на DQC карти на Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“ /ИААА/ е било установено, че водачът е имал издадена карта
квалификация с № ******, валидна до 06.03.2022 г., и нова карта с № ****** от
20.05.2022 г. В акта е посочено, че е нарушена разпоредбата на чл. 7б, ал. 1,
изр. 1, пр. 2 от ЗАвтПр. При съставянето на акта са
били иззети като доказателства пътен лист Сер. ВА №
775459 и тахографски лист от 14.03.2022 г. АУАН е бил
връчен на 05.10.2022 г. на представляващ дружеството. Въз основа на съставения АУАН, на 17.10.2022 г. е
издадено процесното НП, връчено на 26.10.2022
г.
За да потвърди обжалваното НП като законосъобразно,
Районният съд, след като е обсъдил и преценил събраните по делото
доказателства, е приел за установено, че жалбоподателят е извършил нарушение на
разпоредбата на чл. 7б, ал. 1, изр. 1, пр. 2 от ЗАвтПр;
изложил е обосновани съображения за неоснователност на наведените от
жалбоподателя доводи; счел е, че се касае за нарушение, което не може да се
квалифицира като маловажен случай; направил е изводи, че АУАН и НП са
процесуално и материално законосъобразни, и че размерът на наложеното наказание
е в предвидения от закона размер и отговаря в пълна степен на допуснатото
нарушение.
С оглед събраните по делото доказателства, Районният
съд правилно и обосновано е приел, че отговорността на жалбоподателя е ангажирана
законосъобразно с процесното НП.
Съгласно чл. 220 от АПК, касационният съд преценява
прилагането на материалния закон въз основа на фактите, установени от
първоинстанционния съд в обжалваното решение. От събраните от Районния съд
доказателства е установено, че административното нарушение, за което жалбоподателят
е санкциониран, е извършено.
Нормата на чл. 7б, ал. 1 от ЗАвтПр
въвежда задължение лицензираните превозвачи, лицата по чл. 24е и лицата,
извършващи превози за собствена сметка, да осъществяват превози на пътници и
товари с моторни превозни средства от категории M2, M3, N2, N3 и с водачи,
които отговарят на изискването за квалификация на водача и притежават карта за
квалификация на водача за съответната категория или сертификат за водач на
моторно превозно средство за обществен превоз на товари по шосе. За
съответствие с изискването за квалификация на водача министърът на транспорта,
информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни
лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5 години.
При извършената на 05.10.2022 г. проверка от служителите
на ИААА е констатирано, че на 14.03.2022 г. с товарен автомобил „Скания“ с Рег. № ****** е бил извършен превоз на товари,
като водачът на товарния автомобил Х.Я.А. е бил без карта за квалификация. В
случая, констатираното нарушение е за това, че превозвачът е допуснал да се
извърши превоз на товари от водач, който към датата 14.03.2022 г. не е притежава
карта за квалификация. Правилно наказващият орган е приел, че е извършено
нарушение по чл.7б, ал. 1, изр. 1 от ЗАвтПр. С оглед
доказателствата по делото, Районният съд правилно и обосновано не е приел
довода на процесуалния представител на жалбоподателя, че търговското дружество
не следва да носи отговорност, защото управителят не присъствал при извършването
на този курс и не можел да извърши проверка за наличие или липса на карта за
квалификация на водача. Видно от
приложения по делото пътен лист Сер. ВА № 775459 от
14.03.2022 г., в горния десен ъгъл в графа „Разрешил излизането“ има поставени
подпис и печат на дружеството.
Нарушението на чл. 7б, ал. 1 изр. 1 от ЗАвтПр е скрепено със съответна санкция, регламентирана в
разпоредбата на чл. 96г , ал. 1 от ЗАвтПр, според
която, който назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от
изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по
прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз
за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена
санкция в размер 3000 лева. И двете норми са ясни и категорични, като са
правилно приложени от наказващия орган, съобразно установеното от фактическа
страна противоправно деяние, извършено от дружеството.
Неоснователно е възражението на касационния
жалбоподател, че следва да се приложи чл. 93, ал. 2 от ЗАвтПр,
тъй като тази разпоредба е относима към отговорността на водач на МПС,
извършващ обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари,
който не представи в момента на проверката издаден лиценз, заверено копие на
лиценз на Общността, разрешението, документа за регистрация или други
документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този
закон или от подзаконовите нормативни актове по прилагането му. В процесния
случай е извършена комплексна проверка на търговското дружество – жалбоподател,
по спазване изискванията на законовите и подзаконовите нормативни актове за
периода от 01.10.2021 г. до 31.07.2022 г., за която е съставен Констативен
протокол. Следва да бъде уточнено, че наличието на карта за квалификация на
водача, която е с изтекъл срок към момента на извършване на превоза, се
приравнява на липсата на такава. АНО е определил правилно нарушената правна
норма, като е наложил съответстващото ѝ административно наказание, в
размер който е нормативно фиксиран.
Неоснователно е и твърдението на касационния
жалбоподател, че се касае за маловажен случай. От доказателствата по делото е
установено, че срокът на валидност на картата за квалификация на водача А. е до
06.03.2022 г. Към датата на извършване на нарушението – 14.03.2022 г., А. не е
притежавал валидна карта за квалификация на водача. С оглед обстоятелствата по
извършване на процесното нарушение, същото не може да бъде определено като
маловажно. Снабдяването на А. с карта за квалификация, издадена на 20.05.2022
г. – повече от два месеца след срока на валидност на предходната карта, не може
да обоснове извод за наличие на смекчаващо обстоятелство по смисъла на §1, ал.
1, т. 4 от ДР на ЗАНН. Нарушението по своя характер е формално /нарушение на
просто извършване/, при което вредните последици /обществената опасност/
произтичат от самото осъществяване на изпълнителното деяние, и обстоятелството,
че от нарушението няма настъпили вредни последици не е в състояние да
квалифицира случая като маловажен. За тежестта на нарушението говори и размерът
на предвидената санкция, от което може да се направи извод, че нарушението
засяга във висока степен обществените отношения, още повече че е свързано с
липса на документ, необходим за сигурността на обществени превози. Предвид
характера на нарушението и обществените отношения, които то засяга, както и
липсата на такива смекчаващи вината обстоятелства, които да сочат, че деянието
представлява по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените
случаи от съответния вид, настоящата инстанция счита, че не се касае за
маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
При горните изводи настоящата касационна инстанция приема,
че обжалваното решение е правилно и
обосновано. Районният съд е обсъдил в достатъчна степен наведените от
жалбоподателя възражения и правилно е приел същите за неоснователни.
По изложените съображения, обжалваното решение като
правилно следва да бъде оставено в сила.
С оглед изхода на спора и на основание чл. 63д, ал. 4
във вр. с ал. 5 от ЗАНН, претенцията на ответника по
касационната жалба за присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да
бъде уважена и касационният жалбоподател следва да бъде осъден да заплати на
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, защитавана от юрисконсулт,
юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определено по реда на чл. 37
от Закона за правната помощ.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 63в от ЗАНН
във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен
РЕШИ:
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 504 от 19.12.2022 г., постановено по АНД № 20222230201213
по описа за 2022 г. на Районен съд – Сливен.
ОСЪЖДА „ДЖЕЯНИ ГРУП“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и
адрес на управление: с. Б. д., общ. Твърдица, обл.
Сливен, ул. „С. п.“ № .., представлявано от управителя Я.А.Я., да заплати на
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, сумата от 80 /осемдесет/
лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: