ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 334
Ямбол, 28.08.2023 г.
Административният съд - Ямбол - V състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: |
СТОЯН
ВЪЛЧЕВ |
като разгледа докладваното от съдията административно дело № 20237280700227 / 2023 г.на Административен съд - Ямбол, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано на основание
чл.73, ал.4 от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при
споделено управление (ЗУСЕФСУ) по жалба на Община Ямбол, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр.Ямбол, бул.,,Г.С. Раковски" №7,
представлявана от В.Р. - кмет на Община Ямбол, чрез М.К.- началник отдел
„Правни дейности" в Община Ямбол, гр. Ямбол, ул. ***, ст****,
тел. 046/****** против Решение № РД-02-36-866/24.07.2023 г. на заместник -
министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на
Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР)
2014-2020 г., с което Ръководителят на Управляващия орган на ОПРР на основание
чл.73, ал.1 във връзка с чл.69, ал.1 от Закон за управление на средствата от
европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), чл.70, ал.1, т.9 от
ЗУСЕФСУ и чл.142, ал.1 от Административнопроцесуалния
кодекс, както и чл.143, параграф 2, и чл.2, параграф 36 от Регламент (ЕС) №
1303/2013 във връзка със заповед № РД-02-14-642/15.06.2023 г. на Министъра на
регионалното развитие и благоустройството и като разгледал сигнал за нередност
с регистрационен номер № 1953, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности,
е решил:
Приключвам сигнал № 1953, регистриран в
Регистъра на сигнали и нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и
програми за регионално развитие”, Министерство на регионалното развитие и
благоустройството на Република България, във връзка с установени нарушения при
процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Проектиране,
изграждане и упражняване на авторски надзор на обект: „Реконструкция на сграда,
дворно пространство и ограда в УПИ VI-377, в кв. 84 с отреждане „обществено
обслужване“ за Кризисен център“.
В резултат от проведената процедура е
сключен Договор № 13/17.05.2021 г. с изпълнител „Нов стандарт 2012“ ЕООД, ЕИК
********* на стойност 469 444,4 лв. без ДДС, предмет на договора: „Проектиране,
изграждане и упражняване на авторски надзор на обект: „Реконструкция на сграда,
дворно пространство и ограда в УПИ VI-377, в кв. 84 с отреждане „обществено
обслужване“ за Кризисен център“.
Сигналът със съмнение за нередност е във
връзка с изпълнението на административен договор за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ №: BG16RFOP001-1.017-0003-C02 „Създаване на
Кризисен център в община Ямбол”.
Сигналът със съмнение за нередност се
приключва с:
1. Установяване на нередност на
бенефициента–Община Ямбол, представлявана от г-н В.Р. - кмет, с адрес: гр.
Ямбол, ул. ***, за всяко едно от нарушенията по т. 11 „Използване на: –
основания за отстраняване, критерии за подбор, критерии за възлагане, или –
условия за изпълнение на поръчката, или – технически спецификации, които не са
дискриминационни по смисъла на т. 10 от настоящото приложение, но ограничават
достъпа на кандидатите или участниците, буква „б“: случаите, при които са
приложени дискриминационни критерии/условия/спецификации, но е налице минимално
ниво на конкуренция, т.е. получени са две или повече оферти, които са допуснати
и отговарят на критериите за подбор“ от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от
Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на
финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на
финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, приета с ПМС № 57 от 28 март 2017 г.,
изм. и доп. ДВ. бр. 19 от 6 март 2020 г.
2. Установяване на извършени нарушения,
допуснати от бенефициента – Община Ямбол, представлявана от г-н В.Р. - кмет, с
адрес: гр. Ямбол, ул. ***, както следва:
- чл. 63, ал. 1, т. 1, буква „а“ и чл. 2,
ал. 2 от ЗОП, във вр. с чл. 3, ал. 1, т. 1 буква
"б" от ЗОП чл. 2, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗОП – незаконосъобразно
изискване по т. 1.1.1;
- чл. 59, ал. 2 и чл. 2, ал. 2, във връзка
с чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗОП – незаконосъобразно изискване по т. 1.1.2;
- чл. 59, ал. 2 и чл. 2, ал. 2, във връзка
с чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗОП – незаконосъобразно изискване по т. 1.1.3;
- чл. 2, ал. 2 във връзка с ал. 1, т. 1 и
2 и чл. 59, ал. 2 от ЗОП – незаконосъобразно изискване;
- чл. 59, ал. 2 и чл. 2, ал. 2, във връзка
с чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗОП – незаконосъобразно изискване по т. 1.1.4;
- чл. 2, ал. 2 от ЗОП във връзка с чл. 2,
ал. 1, т. 1 и 2 от ЗОП - незаконосъобразно изискване по т. 1.1.5;
3. Определяне на финансова корекция на
бенефициента – Община Ямбол, представлявана от г-н В.Р. - кмет, с адрес: гр.
Ямбол, ул. ***, изчислена по пропорционален подход, представляваща 5 %
финансова корекция върху поисканите за възстановяване допустими разходи по
Договор № 13/17.05.2021 г. с изпълнител „Нов стандарт 2012“ ЕООД, ЕИК *********
на стойност 469 444,4 лв. без ДДС.
Изчислената финансова корекция:
Финансовата корекция e в размер на 28148,27 лв. с ДДС, представляваща 5 % от
безвъзмездната финансова помощ по договор № 13 от 17.05.2021 г. с изпълнител
„Нов стандарт 2012“ ЕООД, гр. София и не е верифицирана при процедиране на
искания за плащане.
Неправомерният разход е изчислен върху
стойността на всички реално отчетени допустими разходи по договора с изпълнител
в размер на 562 965,31 лв. с ДДС, финансирани със средства от ЕСИФ
Размерът на финансовата корекция е
определен чрез прилагане на пропорционален метод и по реда на чл.3, ал.2 от
Наредбата за посочване на нередности, приета с Постановление № 57 на
Министерски съвет от 28 март 2017 г., тъй като с оглед естеството на
нарушението не е възможно да се направи точно количествено определяне на
финансовото отражение на нарушението върху изразходваната безвъзмездна
финансова помощ по договора.
Административният орган е приложил
преписката по издаване на оспорения акт, която следва да бъде приета като
доказателство по делото, както и да се задължи жалбоподателя да представи
заверени копия от находящите се при него документи
във връзка с проведената обществена поръчка.
Съдът констатира, че делото е родово и
местно подсъдно на настоящия съд, както и че жалбата е редовна с оглед
изискванията на чл.150, ал.1 и чл.151 от АПК.
Водим от горното и на основание чл.154,
ал.1 във връзка с чл.157, ал.1, изр.2 от АПК съдът
ОПРЕДЕЛИ:
НАСРОЧВА адм.дело № 227/2023 г. по описа на Административен
съд-Ямбол за разглеждане в открито съдебно заседание на 27.09.2023 г.-11,00
часа.
КОНСТИТУИРА като страни в
производството:
ОСПОРВАЩ: Община Ямбол, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул.„Г.С.Раковски“ №7,
представлявана от кмета В.Р..
ОТВЕТНА СТРАНА: Ръководител на
Управляващия орган на „Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. (РУО
на ОПРР), Министерство на регионалното развитие и благоустройството, с адрес
гр.София, ул.“Св.св. Кирил и Методий“ №17-19.
Препис от жалбата да се изпрати на
административния орган, издал обжалвания акт.
Дава възможност на
административния орган да представи писмен отговор, да направи възражения и
посочи доказателства.
Ако се касае за писмени доказателства,
същите следва да бъдат приложени към отговора.
УКАЗВА на ответната
страна, че в тежест на административния орган е да докаже законосъобразността
на обжалвания административен акт, да установи съществуването на фактическите
основания, посочени в него и изпълнението на законовите изисквания при
издаването му.
УКАЗВА на оспорващата
страна, че твърденията в жалбата й подлежат на доказване.
УКАЗВА на страните, че
доказателствата, събрани редовно в производството по издаване на акта, имат
сила и пред съда.
Приема и прилага като
доказателства по делото административната преписка по издаване на
решението по опис в писмо вх.№ 1828/18.08.2023 г. на ЯАС.
Задължава община Ямбол в
7-дневен срок от получаването да представи заверени копия от находящите се при нея документи във връзка с проведената
обществена поръчка.
На основание
чл.178, ал.1 УКАЗВА на страните, че могат да сключат
споразумение при всяко положение на делото.
На основание чл.144 АПК във връзка с чл.80 ГПК информира страните, че следва да представят списък на разноските
най-късно до приключване на последното заседание в настоящата инстанция, ако
претендират такива.
На основание чл.144 АПК във връзка с
чл.140, ал.3 ГПК указва на страните, че могат да използват медиация или
друг способ за доброволно уреждане на спора си.
ДА СЕ ПРИЗОВАТ страните за
насроченото съдебно заседание, като им се изпрати препис от настоящото
определение с дадените указания.
Съдия: |
/п/
не се чете |
|