О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 1127
гр. С., 16.06.2020 г.
С. районен
съд, гражданска колегия, в закрито съдебно заседание на шестнадесети юни
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ПЕТРОВА
разгледа
докладваното от районния съдия гр.д. № 473 по описа на съда за
Постъпила е
искова молба от ЕТ Р. К. с фирма „Е.-90-Р. К.“ срещу Р.Б.,
представлявана от Министъра на финансите, в която твърди, че по гр.д. № 1419 по
описа на СРС за
Чл. 117, ал. 1 КРБ гласи, че съдебната власт защитава правата и законните интереси на гражданите, юридическите лица и държавата, като този принцип е възпроизведен и в чл. 1а, ал. 1 от ЗСВ. Според чл. 10, ал. 1 ЗСВ съдебното производство по граждански и наказателни дела е триинстанционно - първоинстанционно, въззивно и касационно, освен ако в закон е предвидено друго, а съгласно чл. 297 ГПК влязлото в сила решение е задължително за съда, който го е постановил, и за всички съдилища, учреждения и общини в Р. Б.. Казаното сочи, че именно съдебната власт защитава правата и законните интереси на гражданите и юридическите лица, т.е. се произнася по допустимостта и основателността на търсената защита, при това в съдебен процес по реда на триинстанционния контрол, след изчерпването на който съдебните решения добиват задължителна сила, изразяваща се в задължението на всеки държавен орган да се съобразява с постановеното в решението и да не преразглежда и пререшава разрешения с него въпрос. Във връзка с горното съдът счита, че предявеният иск за присъждане на обезщетение за вреди от неправилните според ищцата актове на цитираните от нея съдебни органи е недопустим, тъй като изисква именно преразглеждане на правилността на тези актове, което именно не може да бъде сторено с оглед необходимостта от зачитане на влезлите в сила съдебни решения. С казаното съдът не отрича възможността от постановяване на неправилен съдебен акт и неговото влизане в сила, а единствено правото за преразглеждане на съдебните актове, предназначени да създадат правна сигурност по отношение на потвърдените или отречени с тях права, поради което и не могат да бъдат предмет на последваща ревизия, при това от инстанция, която не е компетентна съгласно действащата правна уредба да ги отмени. Изложеният извод кореспондира и с международните правни норми и по – конкретно чл. 35 от Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи, който въвежда като условие за допустимост пред Европейския съд по правата на човека на индивидуалните жалби на лица, неправителствени организации или група лица с нарушени права по конвенцията, изчерпването на всички вътрешноправни средства за защита чрез постановяване на окончателното решение на националната инстанция. Тази норма потвърждава невъзможността влезлите в сила съдебни актове да се преразглеждат от националната юрисдикция (освен ако вътрешното законодателство не предвижда ред в тази насока) и доколкото чрез депозираната искова молба се прави именно такова искане, съдът намира, че тя е недопустима и следва да се остави без разглеждане. Поради изложеното съдът не е указвал на ищцата да изправи недостатъците на исковата молба – насочването ѝ срещу ненадлежен процесуален субституент – министъра на финансите, а не съответните съдилища, и неконкретизирането на самите вреди и причинната им връзка с неправилното процедиране на съдилищата. Поради изложеното и на основание чл. 130 ГПК съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на ЕТ Р. К.с
фирма „Е.-90-Р. К.“, по която е образувано гр.д. № 473 по описа на СРС за
Прекратява
производството по гр.д. № 473 по описа на СРС за
Определението подлежи на обжалване пред СОС в едноседмичен срок от получаване на съобщението.
Районен съдия: …………………
/М. Петрова/