Решение по дело №648/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 40
Дата: 28 януари 2022 г. (в сила от 12 февруари 2022 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20217240700648
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 40                                          28.01.2022г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На осемнадесети януари 2022г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Ива Атанасова

        Като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева административно дело №648 по описа за 2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл.83 ал.6 от ЗОБВВПИ вр. с чл.128 и сл. от АПК, образувано по жалбата на Д.П. ***, против Отказ УРИ №8243-352/07.10.2021г  на Началник Второ РУ МВР Стара Загора за издаване на разрешение за придобиване на един брой дългоцевно огнестрелно оръжие с гладкоцевна цев и един брой огнестрелно оръжие с нарезна цев и боеприпаси за тях. Отказът е постановен на основание чл. 58 ал.1 т.2 от ЗОБВВПИ.

     Фактическите мотиви: Д.П.П. е осъждан за умишлено престъпление от общо характер, което е видно от справка за съдимост с рег. №4025/09.09.2021г на РС Стара Загора. Постъпило е заявление №824500-16302/07.09.2021г по описа на „КОС“ при Второ РУ МВР Стара Загора за издаване на разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие и боеприпаси за ловни цели, с приложени към него Декларация по чл.76 ал.4 т.2 от ЗОБВВПИ за съхраняването на оръжията и боеприпасите в метална каса със секретно заключващо се устройство на постоянния адрес на заявителя. Медицинско свидетелство от център за психично здраве в град Стара Загора с дата 07.09.2021г и срок на валидност 6 месеца, че заявителя е психично здрав и статуса е в норма, издадено специално да послужи пред служба „КОС“ за издаване на разрешение за придобиване на оръжие. Диплома за завършено средно образование, копие на документ за самоличност – лична карта на български гражданин, удостоверение от Изпълнителна агенция по горите за подборно ловуване от  15.06.2020г на дивеч, членска карта издадена от Национално ловно сдружение „Съюз на ловците и риболовците в България с платен членски внос и за 2021г, придружена със заверен билет за лов за 2021г, и вносна бележка за заплатена такса за издаване на разрешението.

   Органът е извършил служебна проверка на обстоятелствата по чл.58 ал.1 т.2 т ЗОБВВПИ,  при която са събрани Удостоверение от 15.10.2021г издадено от НСС за това, че в ЕИС за противодействие на престъпността няма данни за обвинения срещу П. по неприключени наказателни производства, както и Справка за Съдимост с дата 09.09.2021г издадена от РС Стара Загора, според която П. е осъждан, но реабилитиран- По НОХД №121/2004г реабилитацията е по чл. 86 ал.1 т.3 от НК настъпила на 18.12.2012г; По НОХД 627/2010г, №621/2012, №1922/2012 и №1769/2012г на РС Стара Загора е постановена реабилитация с Определение №412/12.08.2021г в сила от 20.08.2021г;

     Изготвена е Докладна записка на 17.09.2021г от младши полицейски инспектор „КОС“ във Второ РУ Стара Загора за служебна проверка на представените документи и обстоятелствата по чл.58 ал.1 т.3 от ЗОБВВПИ, при която е установено, че заявителя е пълнолетен, има завършено средно образование, има данни за девет броя заявителски материали към 09.09.2021г, изискванията на чл.58 ал.1 т.4, т.5, т.7 и т. 8 от ЗОБВВПИ са изпълнени, видно от Докладна записка от 16-09.2021г на полицейски инспектор М., не са налагани и мерки по ЗЗДН, подадените документи са редовно и в срок. Лицето има противообществени прояви, съгласно Докладна записка рег. №1701к/16.09.2021г на разузнавач в Криминална полиция И., според която са установени данни за противообществени прояви, лицето е криминално проявено във връзка с 9броя ЗМ, за което са били образувани 4 съдебни дела.    С оглед установените данни за противообществени прояви – заявителските материали и криминалната регистрация, е предложено на Началник Второ РУ МВР Стара Загора да постанови отказ за издаване на разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие за ловни цели.

        Компетентния по чл.85 ал.3 от ЗОБВВПИ орган издава отказа на основание, различно от предложеното, което е и отменено – в ДВ бр.37/07.05.2019г е публикувано изменение за отмяна на чл.58 ал.1 т.7 от ЗОБВВППИ. Отказа е постановен въз основа на установени факти по смисъла на чл.58 ал.1 т.2 от ЗОБВВПИ. Връчен е на 25.10.2021г, а жалбата е подадена на 02.11.2021г в рамките на 14-дневния преклузивен срок за оспорването му и от лице, за което се отказва разрешаване да придобие огнестрелно оръжие за ловни цели. Допустима е. С оглед посоченото в административния акт правно основание, жалбоподателя твърди, че постановената от съда реабилитация заличава напълно последиците по чл.58 ал.1 т.2 от ЗОБВВПИ и не съществува правна пречка пред издаване на декларативния и благоприятен за него административен акт.

        Ответника Началник Второ РУ МВР Стара Загора не представя становище по жалбата.

     Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

      При извършена проверка по чл.168 от АПК за законосъобразност на административния акт спрямо посочените от страните факти и доказателства за тяхното съществуване, следва извода, че отказът е постановен от компетентен орган, но е материално  незаконосъобразен.

     Постановената от РС Стара Загора реабилитация по всички осъждания, посочени в събраната от органа справка, е правна пречка за квалифицирането им като правно основание по чл.58 ал.1 т.2 от ЗОБВВПИ. Реабилитацията заличава последиците от осъждането, освен ако изрично в закон е предвидено друго. На следващо място, с уговорката, че органа не се позовава на чл.58 ал.1 т.7 от ЗОБВВПИ, но в предложението за отказ криминалните регистрации и заявителски материали са посочени като доказателство за противообществени прояви, следва да се каже, че правно значение имат налагани административни наказания в последните три години за нарушаване на обществения ред. Наказателните производства за извършени умишлени престъпления от общ характер са основание за отказ, а не заявителския материал, в който са се съдържали първоначалните данни за тяхното извършване, в това число, дори към момента на решаване на въпроса за съществуване на основанието по чл.58 ал.1 т.2 от ЗОББВВПИ да има заявителски материал, той не може да се приравни на акта, с който се образува едно наказателно производство. Заявителския материал е съобщение и нищо повече. Годността на лицето не се преценява според неговите, макар и многобройни осъждания, тъй като съдът при реабилитацията е разрешил този въпрос – за годността на лицето да бъде считано за субект, който е приучен да спазва обществения и държавен ред за управление. Криминалните регистрации на още по-малко основание могат да бъдат пречка пред издаване на разрешение за придобиване на огнестрелно оръжие при наличие на основателна причина за това. Условията, при които се издава разрешението са посочени изчерпателно в закона, те охраняват обществената сигурност и изключват съществуването на риск за нейното накърняване с придобиване на огнестрелното оръжие. Органът не разполага с оперативна самостоятелност –целесъобразността е изключена. При постъпване на документите оценява пълнотата и съответствието им с изискванията за издаване на разрешение тоест удостоверяват ли наличието на условията, при които се издава декларативния акт и съответно съществуват ли пречки, които са абсолютни законови забрани пред разрешаване да се придобие огнестрелно оръжие. За тях той следи служебно - мерки по ЗЗДН, осъждане за умишлени престъпления от общ характер или повдигнато обвинение за такова престъпления, съответно задължения към органите по приходите за публични държавни вземания в големи размери, които не са платени в срока за доброволно плащане. Оттук и разрешението се издава при обвързана компетентност, а отказа се мотивира с оглед законосъобразност на искането – наличие на материално правни пречки пред признаване на право да се придобие огнестрелно оръжие.    

            Мотивиран от изложеното и на основание чл.172 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

РЕШИ

 

ОТМЕНЯ Отказ УРИ № 8245з-352/07.10.2021г на Началник Второ РУ МВР Стара Загора и връща преписката по Заявление № 824500-15302/07.09.2021г подадено от Д.П.П. за ново произнасяне в 30-дневен срок от постъпването й, съгласно указанията по тълкуване и прилагане на чл.58 ал.1 т.2 вр. с чл.85 от ЗОБВВПИ.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му на страните пред ВАС на РБ.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: