Решение по дело №216/2019 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 126
Дата: 25 юни 2020 г. (в сила от 10 ноември 2020 г.)
Съдия: Галин Христов Георгиев
Дело: 20193210200216
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 август 2019 г.

Съдържание на акта

     Р Е Ш Е Н И Е

                №…..

                                                        ГР.БАЛЧИК,25.06.2020  г.

 

                                        В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав, в публично съдебно заседание на  девети юни през две хиляди и двадесета година,   в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ  :ГАЛИН Г.

                                                      СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :1.

                                                                                                         2.

при секретаря: ГЕРГАНА Г.

и в присъствието на прокурора:.БЕЗ

като разгледа докладваното от Председателя  АНХД216  по описа за 2019 год.на БРС, за да се произнесе взе предвид следното:................................................…

 

            Производството е образувано по предявена жалба от Е.Г.У.,***,ЕГН**********,чрез пълномощника си адвокат П.Г. ***,със съдебен адрес ***,срещу наказателно постановление №596 от 11.07.2019г..на  Директора на Регионална Дирекция на Горите-гр.В.,с правно основание в разпоредбата на чл.59 и сл. от ЗАНН.

В жалбата си У. твърди,че процесното наказателно постановление е незаконосъобразно,постановено при нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения.

Моли съда да отмени изцяло наказателното постановление,като незаконосъобразно.

            Редовно призован,жалбоподателя  не се явява лично в с.з.Представлява се в съдебно заседание от процесуалният си представител.Адвокат П.Г. *** от името на своя подзащитен поддържа жалбата.Пледира,съда да отмени изцяло наказателното постановление,като незаконосъобразно.

            Възиваемата страна,редовно призована се представлява в  съдебно заседание от гл.ю.к.Валентин Г. и ю.к.Д.С.,която се явява в последното съдебно заседание.Процесуалните представители на възиваемата страна оспорват изцяло жалбата,като твърдят,че процесното наказателно постановление е правилно ,обосновано и законосъобразно и като такова молят съда да го потвърди изцяло.

Още с изпращането на жалбата,ведно със процесното наказателно постановление и цялата преписка,в придружителното си писмо,възиваемата стран изразява становище относно жалбата,като твърди,че същата е неоснователна.

По делото,като свидетели са разпитани Е.Г.Е.-актосъставител,Р.Р.,Л.С.,Е. Ш.,Б.Б.Х..

            Съдът преценявайки събраните писмени и гласни доказателства,прие за установена следната фактическа обстановка :

            На 07.06.2019 г.в землището на с.Х. Б. община,в отдел 175 ,подотдел“3“,на територията на ТП ДЛС-Балчик,жалбоподателя,като длъжностно лице издава Превозен билет№5637/00225/Е585XEL от 07.06.2019год.

При проверката от контролни органи на РДГ,свидетелят Е.Г. приема,че Е.У. е следвало като длъжностно лице ,при издаването на описания превозен билет,да спази реда по издаването му,а именно да впише дървесен вид ясен и количеството му,което той не е сторил.

Свидетелят Г.,приел,че жалбоподателя У. е извършил административно нарушение,по смисъла на чл.257ал.1т.1 от Закона за горите,във вр.чл.211 ал.2т.1 от ЗГ и чл.9а от Наредба№1 от 30.01.2012 за контрола и опазването на горските територии,във вр.със Заповед№461 от 30.05.2017год. на ИАГ-С..

С оглед на това Е.Г. съставил срещу У. АУАН,препис от които е връчен на У..

Е.У. е вписал в АУАН своите възражения.

 Въз основа на образуваната административна преписка,административно наказващия орган,издава наказателно постановление№596 на 11.07.2019год.с което за допуснато административно нарушение от Закона за горите на жалбоподателят У. е наложено административно наказание Глоба в размер на 300 лева.

Гореизложената фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаните свидетели и събраните писмени доказателства.

            При така установената фактическа обстановка,въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление,по отношение на законосъобразността,обосноваността и правилността му,съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата :

Жалбата е депозирана в срок.Наказателното постановление,видно от куриерската разписка,е връчено на 22.07.2019г.Жалбата е подадена в деловодството на възиваемата страна с Вх.№РДГ04-03866 на 26.07.2019год.Жалбата е подадена по пощата и видно от пощенското клеймо това е станало на 25.07.2019год.

С оглед изложеното,съдът приема,че жалбата срещу наказателното постановление е подадена в законоустановения срок.

 Жалбата е процесуално допустима и е приета за разглеждане.

                        Относно компетентността на административно-наказващия орган:

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган-Директора на Регионална Дирекция по горите-гр.В.,упълномощен със заповед№РД-49-199 от 16.05.2011на Министъра на земеделието и храните.

            Относно материално-правната и процесуална законосъобразност и обоснованост на обжалваното наказателно постановление.

При анализа на събраните доказателства,съдът съобрази следното:

Установено,съобразно събраните доказателства,е че У. е издал процесният превозен билет,като не е посочил правилния вид дървесина,а именно в превозния билет е описана дървесина тип“гледичия(габър), вместо правилния тип дървесина,а именно“ясен“.

Установено също така е ,че непосредствено след това,У. е подал рапорт на 10.06.2019год.-в който е описал стореното от него.

Съдът приема за установен и факта,че към момента на издаване на превозния билет е имало затруднение в интернет мрежата,която е обслужвала служителите на РДГ на конкретното място.

            Видно от писмените доказателства по делото(копие от фактура№**********/29.05.2019год.,цената на дървесина тип“ясен“ и цената на дървесина тип“гледичия“ е една и съща.

            Първото и основно възражение на жалбоподателя,описано в жалбата му е ,че е налице неправилно описана правна квалификация,като посочената правна норма на чл.257 ал.1т.1 от Закона за горите е бланкетна и не е правилно индивидуализирано конкретното административно нарушение.В този смисъл се твърди,че У. не е извършил конкретното административно нарушение.

            По тези твърдения на жалбоподателя,съдът съобрази следното:

Действително,правната норма на чл.257 ал.1т.1 от Закона за горите е бланкетна.В този смисъл правилно и законосъобразно,административно наказващия орган е посочил като част от правната квалификация нормата на чл.211 ал.2т.1 от ЗГ и чл.9А от Наредба№1 от 30.01.2012год.за контрола и опазването на горските територии,както и Заповед№461 от 30.05.2017год.на ИАГ-С..

            Нормата на чл.9А от гореописаната наредба гласи:“ Лицата, издаващи или попълващи документи по Закона за горите или подзаконовата нормативна уредба, са длъжни да спазват реда и условията за тяхното получаване, попълване, водене, издаване, отчитане и съхранение, определени със заповедите за определяне на съответните образци“.

В този смисъл тя индивидуализира конкретното задължение на длъжностното лице,и чрез процесната заповед №461/30.05.2017 на ИАГ.Видно от писмения отговор с рег.№1044 от 11.03.2020год.на ТП на ДЛС-Балчик,всички длъжности лица,включително и жалбоподателя са запознати със съдържанието  на процесната заповед.

            С оглед изложеното,настоящия съдебен състав приема,че административно-наказващия орган правилно и обосновано е описал правилната и пълна правна квалификация на процесното административно нарушение и в този смисъл възраженията на жалбоподателя относно неправилна правна квалификация описани в жалбата следва да се приемат за неоснователни и недоказани.

Фактът,че У. е запознат със процесната заповед изключва пистата на субективна страна при допускане на административното нарушение.

            С оглед изложеното,съдът приема,че е доказано,че именно жалбоподателя Е.Г.У. е допуснал,визираното в наказателното постановление административно нарушение.

При анализа на процесното наказателно постановление и АУАН,съдът достига до извода,че актосъставителя  и административно наказващия орган не са допуснали съществени процесуални нарушения,с изключение на едно.

Само с едно изречение,лаконично в обстоятелствената част на наказателното постановление,административно наказващия орган е посочил,че не са налице условията на чл.28 от ЗАНН,в конкретния казус.

Според съда немотивираното и лаконично посочване,че не са налице условията на чл.28 от ЗАНН следва да се приеме за липса на обсъждане и мотивировка от страна на административно наказващия орган относно задължителния за него анализ дали са налице условията на чл.28 от ЗАНН или не.

            Съдът е служебно задължен да анализира наличието или не на условията на чл.28 от ЗАНН относно маловажността на случая.

            При този анализ,настоящия съдебен състав достига до извода,че е налице класически случай на маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

В ЗАНН няма легално определение на понятието "маловажен случай", но предвид препращащата норма на чл.11 от ЗАНН, следва да намери приложение легалната дефиниция на това понятие, дадена в чл.93 т.9 от НК/ (доколкото разпоредбата на чл.11 от ЗАНН препраща към общата част на НК), а именно извършеното административно нарушение, с оглед липсата на вредни последици или незначителността им и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства - първо нарушение, разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид.Жалбоподателят сам е сезирал своите ръководители,чрез рапорт на допусната грешка при издаването на превозния билет.На следващо място,техническите затруднения за работа с интернет мрежата също следва да се тълкуват в конкретния казус като смекчаващи вината обстоятелства От твърдяното нарушение, не са настъпили каквито и да било вредни последици. Превозния билет е за количеството дървесина която еднаква с действително придобитата,като е сбъркана само вида дървесина.Цената на двата вида дървесина е еднаква. Превозният билет  е отчетен и регистриран в информационната системата,като само е объркан вида дървесина, което категорично обосновава предпоставките за прилагане на чл.28 от ЗАНН, а именно преценка за маловажност на твърдяното нарушение. При наличието на описаните по-горе факти, административно наказващия орган, е следвало да извърши преценка за наличие на маловажен случай. С разпоредбата на чл.28 от ЗАНН несъмнено е дадена възможност на административно наказващия орган да освобождава от административно наказателна отговорност, когато приеме, че случаят е маловажен.

 Преценката за "маловажност на случая" подлежи и на съдебен контрол, и когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не ги е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, като в този случай преценката на съда е преценка за законосъобразност /ТР № 1/12.12.2007 г. по тълк. н. д. № 1/2005 г. ОСНК-ВКС/.

С оглед изложеното,съдът счита,че процесното наказателно постановление ,следва да бъде отменено изцяло,като незаконосъобразно.    

            Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът

 

 

                                                Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТМЕНЯ изцяло  наказателно постановление №596 от 11.07.2019г.на Директора на Регионална дирекция по Горите-гр.В.,с което за констатирано на 07.06.2019г. в землището на с.Х.,Б. община Добричка област,отдел175,подотдел “з“,на територия на ТП на ДЛС-Балчик,административно нарушение на чл.257ал.1т.1 от Закона за горите,във вр.чл.211 ал.2т.1 от ЗГ и чл.9а от Наредба№1 от 30.01.2012 за контрола и опазването на горските територии,във вр.със Заповед№461 от 30.05.2017год. на ИАГ-С.,на Е.Г.У. ***,ЕГН********** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 300лв.(триста лева),като незаконосъобразно.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Добрич в четиринадесет дневен срок от съобщението му до страните.

 

 

 

 

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ :