Присъда по дело №234/2022 на Софийски градски съд

Номер на акта: 129
Дата: 11 юли 2024 г.
Съдия: Тони Гетов
Дело: 20221100200234
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 25 януари 2022 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 129
гр. София, 11.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, НО 11 СЪСТАВ, в публично заседание
на единадесети юли през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Тони Гетов
СъдебниЮлий В. Цветков

заседатели:Милка К. Стоименова
при участието на секретаря Д. Т. Славенова
и прокурора С. К. М.
като разгледа докладваното от Тони Гетов Наказателно дело от общ характер
№ 20221100200234 по описа за 2022 година
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА А. Ц. А., ЕГП: **********, роден на *******. в гр. Русе, с поС.ен
адрес: гр. София, ул. „*******, българин, български гражданин, женен,
неосъждан, висше образование за ВИНОВЕН за това, че в периода от
04.12.2015г. до 22.12.2015г. в гр. София, като длъжностно лице по смисъла на
чл.93, т.1, б.“б” от НК - ръководител на инфраструктурен проект в Агенция
„Пътна инфраструктура“ - „Лот 27 III-8666 Смолян - Михалково - Кричим от
км. 17+600 до км. 20+100 и от км. 22+490 до км. 26+490, III-8681 Рудозем -
Смилян от км. 0+000 до км. 8+431, III-8641 Пампорово /Смолян - Стойките/ от
км. 0+000 до км. 11+351”, не положил достатъчно грижи за ръководенето и
управлението на повереното му имущество, както и за възложената му работа,
произтичащи от:
- Заповед № РД-11-658/17.06.2011г. на инж. Л. Л. - Член на
Управителния съвет на АПИ, изменена със заповед РД-11-1063/18.09.2012г. на
1
Л.С. - Член на Управителния съвет на АПИ, с които бил
определен за Ръководител на инфраструктурен проект „ЛОТ 27“ и му били
възложени задълженията съгласно чл. 3, ал. 1, т. 3, 5 и 6 от Постановление №
194 от 13.08.2007г. на Министерски съвет на р. България за управление на
изпълнението на инфраструктурни проекти, финансирани със средства от
Европейския съюз - чл. 3, ал.1 „Ръководителят на инфраструктурния проект: т.
3. „организира дейността на екипа за подпомагане управлението на проекта'';
т. 5. „контролира изпълнението на дейностите по проекта''; т. 6. „отчита
изпълнението на дейността на всеки етап от реализирането на проекта ~ от
проектирането довьвеждането на обекта в експлоатация и окончателното му
приключване"',
- чл. 2, ал. 1, т. 1 от Договор № ДГ - 131/05.11.2012г., сключен между АПИ и
инж. А. Ц. А.: „Изпьлнителят като Рьководител наинфраструктурния проект ...
има следните задължения: Да организира
дейността на екипа за подпомагане управлението на проекта
- чл. 2, ал. 1, т. 3 от Договор № ДГ - 131/05.11.2012г., сключен между АПИ и
инж. А. Ц. А.: „Изпълинтелят като Ръководител на инфраструктурния проект
... има следните задьлжения: Да контролира
изпълнението на дейностите по проекта“',
- чл. 2, ал. 1, т. 4 от Договор № ДГ - 131/05.11.2012г., сключен между АПИ и
инж. А. Ц. А.: „Да отчита изпълнението на дейността на всеки етап от
реализирането на проекта — от проектирането до въвеждането на обекта в
експлоатация и окончателното му приключване
- чл. 2, ал. 2, т. 2 от Договор № ДГ - 131/05.11.2012г., сключен между АПИ и
инж. А. Ц. А.: „Ръководителят на инфраструктурния проект е
отговорен за наблюдението и контрола на изпълнението на сключените
договори
- чл. 10.1.3.1. 1, т. 2, т. 3 от процедурен наръчник за управление и изпълнение
на проекти по оперативна програми „Регионално развитие” 2007 - 2013г.
версия 3, ноември 2011г.: т.2 „Ръководителя на инфраструктурен проект
Контролира изпълнението на дейностите по проекта; т. 3 „организира
дейността на екипа за подпомагане управлението на проекта; отчита
2
изпълнението на дейността на всеки етап от реализирането на проекта — от
подписването на договорите за строителство и строителния надзор до датата
на въвеждането на обекта в
експлоатация и окончателното му приключване — одобряване на последния
доклад на строителния надзор и изготвяне на окончателния доклад за
изпълнение на проекта до Управляващия орган”;
- чл. 170, ал. 1 от ЗУТ: „Всички обстоятелства, свързани със строежа като
предаване и приемане на строителната площадка, строителни и монтажни
работи, подлежащи на закриване, междинни и заключителни актове за
приемане и предаване на строителни и монтажни работи и други, се
документират от представителите на страните по сключените договори“;
и въпреки краткия седемдневен срок за изпълнение на Договор № РД37-
25/04.12.2015г., сключен между АПИ и ДЗЗД „АПП Лот 27” във връзка с
допълнителни строително-монтажни работи на обект „Лот 27 III-8666 Смолян
- Михалково - Кричим от км. 17+600 до км. 20+100 и от км. 22+490 до км.
26+490, III-8681 Рудозем - Смилян от км. 0+000 до км. 8+431, III-8641
Пампорово /Смолян - Стойките/ от км. 0+000 до км. 11+351”, с обща
дължина 26,282 км, област Смолян”,
- не организирал дейността на Екипа за подпомагане управлението на проекта,
така че да се извърши наблюдение и контрол на място на изпълнението на
възложените по договора строително-монтажни работи - „студено
рециклиране”,
- не осъществил лично контрол на дейностите по договор № РД-37-25/04.
12.2015Г., свързани с извършването на „студено рециклиране”, както и на
дейностите по текущото отчитане на отделни етапи от изпълнението на с
актовете, с които се пораждат права и задължения за агенцията - Актове
образец № 7 и № 12 към чл. 7, ал. 3, т. 7 и т. 12 от Наредба з/31.07.2003г.,
- не разпоредил представител на екипа да присъства при документирането на
строителните и монтажни работи, подлежащи на закриване по договор РД-37-
25/04.12.2015г., сключен между АПИ на ДЗЗД „АПП Лот 27“, което довело до
нереалното отчитане и приемане с протокол за приемане на извършени
строително-монтажни работи /Сертификат за сьществено завършване на
3
работите/ от 08.12.2015г. на натурални видове строително-монтажни работи -
„студено рециклиране” в размер на общо 37 609, 58 кв. м. на стойност 921 434,
71 лева без ДДС, въпреки реалното изпълнение единствено на 16 026, 80 кв.
м. „студено рециклиране“ на стойност 392 656, 60 лева без ДДС и
неизпълнението на 21 332, 78 кв. м. „студено рециклиране“ на стойност 522
653, 11 лева без ДДС и от това са последвали значителни щети за
предприятието АПИ в размер на 522 653, 11 лева без ДДС - сума, платена от
АПИ на ДЗЗД „АПП Лот 27“ за неизпълненото количество строително-
ремонтни дейности - „студено рециклиране”, в размер на 21 582, 78 кв. м. по
договор № РД-37-25/04.12.2015г., като престъплението е в особено големи
размери, представляващо особено тежък
случай , поради което и на основание чл.219 , ал. 4, вр. ал. 1 от НК вр. чл.55
ал.1 т.1 НК го ОСЪЖДА на наказание „лишаване от свобода“ за срок от 2 / две
/ години, като на основание чл.66 ал.1 от НК отлага изпълнението на
наказанието за срок от 3 / три / години, като го ОПРАВДАВА по повдигнатото
обвинение за неизпълнение на посочения обект на 250 кв.м „студено
рециклиране“ на стойност 6125 лв.
ПРИЗНАВА Л. А. Л., с ЕГН: **********, роден на *******., с поС.ен
адрес: гр. София, ж.к. *******, българин, български гражданин, женен,
неосъждан, с висше образование за НЕВИНЕН за това, че в периода от
04.12.2015Г. до 22.12.2015г. в гр. София, като длъжностно лице по смисъла на
чл. 93, т. 1, б. „б” от НК - председател на Управителния съвет на Агенция
„Пътна инфраструктура” /АПИ/, въпреки задължепията си, произтичащи от:
- чл. 19, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата: ,/1ьтищата се управляват както
следва: Републиканските пътища - от Агенция „Пьтна инфраструктура'’,
- чл. 19, ал. 2, т. 3 от Закона за пътищата: „Управлението на пътищата
включва организиране, възлагане, финансиране и контрол на дейностите,
свързани непосредствено с проектирането, изграждането, управлението,
ремонта и поддържането на пътищата
- чл. 21г, т. 1 от Закона за пътищата: „председателят на управителния съвет
на агенцията организира дейността на агенцията
- чл. 8, т. 4 от Договор № ДГ - 131/05.11.2012г., сключен между Агенция
„Пътна инфраструктура“ и инж. А. Ц. А.: „Възложителят отчита следните
4
индикатори за изпълнение работата на Ръководителя на проекта: да се
изпълни проекта в съответствие с договора, вкл. в съответствие с техническата
спецификация и работните проекти
- чл. 23 от Договор № РД-36-7/19.06.2015Г., сключен между Агенция „Пътна
инфраструктура“ и „Т.-БГ” ООД: „в изпълнение на договорно
регламентираните си правомощия за контрол на дейността на Консултанта по
този договор, Възложителят упражнява контрол върху изпълнението на
задълженията на Консултанта по този договор и чрез Директора на Дирекция
„Анализ на риска и оперативен контрол'' и/или други дирекции от
администрацията на Възложителя
- чл. 26, т. 11 от Правилника за структурата, дейността и организацията на
работата на Агенция „Пътна инфраструктура”: „Дирекция Лнализ на риска и
оперативен контрол “ извъргива планови и/или извънредни проверки за
законосъобразност и целесъобразност на изпълнението на всички видове
дейности, възлагани от агенцията, за резултатите от които изготвя доклади до
управителния съвет, съдържащи констатации и конкретни предложения; при
необходимост проверките могат да бъдат извършвани съвместно с
Централния институт на пътните технологии, националните европейски
норми и стандарти
- чл. 26, т. 20 от Правилника за структурата, дейността и организацията на
работата на Агенция „Пътна инфраструктура”: „Дирекция Анализ на риска и
оперативен контрол “осъществява предварителен контрол за
законосъобразност и целесъобразност на актовете по управление и
разпореждане с имущество на агенцията, както и актовете, с които се
пораждат права и задължения за агенцията''
-чл. 26, т. 21, б. „а” от Правилника за структурата, дейността и организацията
на работата на Агенция „Пътна инфраструктура”: „Дирекция Анализ на риска
и оперативен контрол “ осъществява текущ и последващ контрол, мониторинг
и оценка на изпълнението на инфраструктурни проекти, изпълнявани от
агенцията, относно изпълнението на задълженията от изпълнителите по
договори с агенцията относно предпроектно проучване, инвестиционно
проектиране, строителния надзор, ремонта, рехабилитацията и поддържането
на пътната мрежа ”
5
- чл. 170, ал. 1 от ЗУТ: „Всички обстоятелства, свързани със строежа като
предаване и приемане на строителната площадка, строителни и монтажни
работи, подлежащи на закриване, междинни и заключителни актове за
приемане и предаване на строителни и монтажни работи и други, се
документират от представителите на страните по сключените договори.
не упражнил достатъчен контрол върху работата на лицата от „Т.-Бг“ ООД, на
които с договор №РД-36-7/19.06.2015Г. било
възложено отчитането на обществено имущество - отчитане на извършените
строително-монтажни работи, съгласно чл. 4, ал. 1 от договор № РД-36-
7/19.06.2015г. и упражняването на строителен надзор по време на
строителството на обект „Лот 27 Рехабилитация на път 111-866 Смолян-
Михалково-Кричим от км 17+600 до км 20+100 и от км 22+490 до км 26+490,
път 111-8641 Пампорово (Смолян-Стойките) от км 0+000 до км 11+350.73 и
път 111-8681 Рудозем-Смилян от км 0+000 до км 8+431, с обща дължина
26,282 км, област Смолян", и въпреки краткия седемдневен срок за
изпълнение на договор № РД-37-25/04.12.2015г., сключен между АПИ и ДЗЗД
„АПП Лот 27” не организирал дейността на АПИ, като не възложил на
Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при АПИ:
- да осъществи текущ контрол на изпълнението на договор № РД-36-
7/19.06.2015Г., сключен между АПИ и „Т.-БГ“ ООД за извършването на
строителен надзор,
- да упражни контрол върху изпълнението на задълженията на Консултанта
„Т.-БГ“ ООД,
- да осъществи проверка на място за законосъобразност и целесъобразност
на изпълнението на възложените по договор ш рд-37-25/04.12,2015г., сключен
между АПИ и ДЗЗД „АПП Лот 27” строително-монтажни работи - „студено
рециклиране”,
- да осъществи предварителен контрол за законосъобразност и
целесъобразност на актовете по управление и разпореждане с имущество на
АПИ, както и на актовете, с които се пораждат права и задължения за
агенцията – Актове образец № 7 и № 12 към чл. 7, ал. 3, т. 7 и т. 12 от Наредба
№ 3/31.07,2003г., както и
6
- контрол върху документирането на обстоятелствата, свързани със
строителните и монтажни работи, подлежащи на закриване, както и не
упражнил достатъчен контрол върху работата на инж. А. Ц. А. - Ръководител
на инфраструктурния проект „Лот 27 Рехабилитация на път 111-866 Смолян-
Михалково-Кричим от км 17+600 до км 20+100 и от км 22+490 до км 26+490,
път 111-8641 Пампорово (Смолян-Стойките) от км 0+000 до км 11+350.73 и
път 111-8681 Рудозем-Смилян от км 0+000 до км 8+431, с обща дължина
26,282 км, област Смолян”, на който със заповеди с № РД- 11-658/17.06.2011г.,
№ РД-11-1063/18.09.2012г. и № РД-11-328/26.03.2015г. на Председателя на УС
на АПИ, било възложено управлението на обществено имущество и въпреки
краткия седемдневен срок за изпълнение на Договор № РД- 37-25/04.12.2015г.,
сключен между АПИ и ДЗЗД „АПП Лот 27”;
- не упражнил контрол върху работата на Ръководителя на екипа - инж.
А. Ц. А. дали и как е организирал дейността на екипа, така че да контролира
изпълнението на дейностите, свързани с ръководения от него проект, в това
число и да контролира документирането на строителните и монтажни работи,
подлежащи на закриване от представителите на страните, което довело до
нереалното отчитане и приемане с протокол за приемане на извършени
строително-монтажни работи /Сертификат за съществено завършване на
работите/ от 08.12.2015Г. на натурални видове строително-монтажни работи -
„студено рециклиране” в размер на общо 37 609, 58 кв. м. на стойност 921 434,
71 лева без ДДС, въпреки реалното изпълнение единствено на 16 026, 80 кв.
м. „студено рециклиране“ на стойност 392 656, 60 лева без ДДС и
неизпълнението на 21 582, 78 кв. м. „студено рециклиране“ на стойност 528
778, 11 лева без ДДС и от това са последвали значнтелни щети за
нреднриятието АПИ в размер на 528 778, 11 лева без ДДС - сума, платена от
АПИ на ДЗЗД „АПП Лот 27“ за неизпълненото количество строително-
ремонтни дейности - „студено рециклиране” в размер на 21 582, 78 кв. м. по
договор № РД-37-25/04.12.2015г., като престъплението е в особено големи
размери, представляващо особено тежък случай и го ОПРАВДАВА по
повдигнатото му обвинение по чл. 219, ал. 4, вр. ал. 2 от НК.
На основание чл.189 ал.3 от НПК осъжда А. Ц. А., ЕГП: **********да
заплати разноските по делото в размер на 14 230,24лв. / две хиляди
седемстотин и дванадесет лева / по сметка на СО-СГП и по сметка на СГС
7
направените разноски в размер на 2106 лв / две хиляди сто и шест / лева както
и на основание чл.190 ал.1 НПК държавна такса в размер на по 5 лева за
издаване на изпълнителен лист.
Присъдата подлежи на обжалване и протест в 15-дневен срок от днес
пред Софийски апелативен съд.
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
8