Р Е Ш
Е Н И Е
гр.Кюстендил, 24.03.2020г.
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
Кюстендилският районен
съд, XII-ти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти февруари,
две хиляди и двадесета година, в състав:
Районен съдия :
Светослав Петров
при секретаря
Юлиана Стоянова,
като разгледа
докладваното от съдията АНД № 1700 по описа на съда за 2019г., за да се
произнесе, взе предвид:
Делото е образувано по жалба от Н.М.С. с ЕГН **********,
с адрес *** против наказателно постановление № 620/29.10.2019г., издадено от
Кмета на Община Кюстендил, с което на С. на основание чл.57 от Наредбата
за общественият ред на територията на Община Кюстендил е наложена “глоба” в размер на 300 /триста/ лева
за нарушение на чл.9, ал.1 от Наредбата за общественият ред на
територията на Община Кюстендил.
В
депозираната жалба и впоследствие в хода на процеса, чрез адв. Т. се релевират
оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на издаденото наказателно
постановление. Моли се съда да постанови решение, с което да отмени изцяло
атакуваното НП.
Наказващият орган, чрез упълномощения юрисконсулт
С. оспорва жалбата.
Районен съд-гр.Кюстендил, след като се запозна с
доказателствата по делото и прецени същите поотделно и в тяхната съвкупност,
намери за установено следното:
На 20.07.2019г. свидетелите М. и Д. – служители на
РУ на МВР – Кюстендил около 22:00ч. в гр. Кюстендил при изпълнение на
служебните си задължения установили жалбоподателя на ул. **** да е влязъл във вербален
и физически конфликт с лицето В. В. Х.. С АУАН съставен на 20.07.2019г. с №
1910а-1372/31.07.2019г. е прието, че С. е нарушил разпоредбата на чл.9, ал.1 от Наредбата
за общественият ред на територията на Община Кюстендил.
На 29.10.2019г. е издадено обжалваното НП в което
е прието, че идентична фактическа обстановка и правна квалификация, наложено е
административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева.
Горната фактическа обстановка се установява от
събраните по делото доказателства, а именно: писмените доказателства съдържащи
се в административнонаказателната преписка и показанията на разпитаните свидетели.
По същество детайли на самото нарушение останаха
изцяло недоказани, защото свид. М. не може да си спомни за случая, а свид. Д.
твърди, че данните за вербалния и физически контакт се основават на заявеното
от неустановени по делото свидетели намирали се на място преди да пристигне
полицейския екип.
С
оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима като подадена в срок и
от процесуално легитимен субект. Разгледано по същество НП се явява незаконосъобразно
и по следните съображения:
Съгласно чл.8 от Закона за
нормативните актове - общински
съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове
от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Общите правила за
административните нарушения и наказания, редът за установяването на
административните нарушения, за налагане на административни наказания и
изпълнението им е уредено от ЗАНН. С разпоредбата на чл.2, ал.1 от закона се
предвижда, че деянията, представляващи административни нарушения и съответните
на тях наказания се определят със закон или указ. Ал.3 на тази норма делегира
на Общинските съвети при издаване на наредби да определят съставите на
административните нарушения и съответните на тях наказания, предвидени в ЗМСМА.
Настоящото НП е издадено за нарушение на чл.9, ал.1 от Наредба
за обществения ред на територията на Община Кюстендил, която възпроизвежда смислово текста на чл.1, ал.2 от Указа за
борба с дребното хулиганство. Действително с поведението си жалбоподателят е
извършил непристойна проява, нарушаваща обществения ред, но извършеното от него
нарушение е следвало да бъде подведено под нормата на чл.1, ал.2 от УБДХ.
Наредбата за обществения ред на територията на Община Кюстендил, приета от
Общински съвет Кюстендил и в частност нормата на чл.9, ал.1 е издадена в
нарушение на чл.8 от ЗНА, тъй като са уредени обществени отношения,
регламентирани от нормативен акт с по-висока степен. В този смисъл ангажирането
на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за деяние, носещо
белезите на административно нарушение по УБДХ по акт, издаден в нарушение на
закона, е незаконосъобразно и обжалваното наказателно постановление следва да
бъде отменено.
С
оглед изхода на делото АНО, следва да бъде осъден да заплати сторените разноски
на жалбоподателя за процесуално представителство в хода на процеса.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № 620/29.10.2019г., издадено от Кмета на Община Кюстендил, с
което на Н.М.С. с ЕГН **********, с адрес ***, на основание чл.57 от Наредбата
за общественият ред на територията на Община Кюстендил е наложена “глоба” в размер на 300 /триста/ лева
за нарушение на чл.9, ал.1 от Наредбата за общественият ред на
територията на Община Кюстендил.
ОСЪЖДА Община - Кюстендил
да заплати на Н.М.С. с ЕГН **********, с адрес *** сумата от 300 /триста/ лева
представляваща сторени разноски за адвокатско възнаграждение в хода на
настоящия процеса.
Решението подлежи
на обжалване пред Административен съд – гр.Кюстендил в 14-дневен срок от
съобщаването му.
Районен съдия: