Решение по дело №1034/2022 на Районен съд - Видин

Номер на акта: 425
Дата: 22 декември 2022 г.
Съдия: Пламен Тошев Петков
Дело: 20221320201034
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 425
гр. Видин, 22.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, I СЪСТАВ НО, в публично заседание на
шести декември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:П.Т.П.
при участието на секретаря М.И.В.
като разгледа докладваното от П.Т.П. Административно наказателно дело №
20221320201034 по описа за 2022 година

Административно-наказателното производството е с правно основание
по реда на чл.59 от ЗАНН.
Делото е образувано по жалба, подадена от „А.-Н., С. И С-ИЕ“ СД – В
ЛИКВИДАЦИЯ, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр.Белоградчик, п.к.3900, ул.“Васил Левски“, № 3, представлявано от арх.А.
Е. В., против Наказателно постановление № ВД-2-ДНСК-170/29.08.2022г. на
и.д.Началник на Дирекция за национален строителен контрол – гр.С.,
бул.“Х.Б.“, № 47, с което на жалбоподателя е наложена административна
„имуществена санкция“ в размер на 5000лв. /пет хиляди лева/ на основание
чл.237, ал.1, т.6, пр.1 от ЗУТ във вр.с чл.239, ал.1, т.2 и чл.222, ал.1, т.15 от
ЗУТ за извършено административно нарушение по чл.142, ал.5, т.1 и т.2 от
ЗУТ във вр.с чл.237, ал.1, т.6, пр.1 от ЗУТ.
Жалбоподателят с жалбата си и в съдебно заседание, чрез своя
процесуален представител, оспорва наказателното постановление, поддържа
жалбата и моли да бъде уважена тя, като основателна и да бъде отменено
атакуваното с нея наказателно постановление, като незаконосъобразно и
необосновано.
Ответната по жалбата страна - административно-наказващият орган, е
1
взел становище по жалбата и атакуваното с нея наказателно постановление,
като оспорва жалбата и моли тя да бъде оставена без уважение като
неоснователна, и поддържа наказателното постановление и моли то да бъде
потвърдено като законосъобразно и обосновано.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени
поотделно и в тяхната съвкупност, съдът прие за установено следното от
фактическа страна:
Дружеството жалбоподател, консултант притежаващ удостоверение, е
извършило оценка за съответствието на инвестиционен проект, като
комплексен доклад за строеж „външно кабелно ел.захранване от ел.табло с.Р.,
общ.М. до ГРТ на Фотоволтаична инсталация в с.Р., общ.М.“ съставен на
31.05.2022г. Всички части на инвестиционните проекти, които са основание
за издаване на разрешение за строеж, се оценяват за съответствие с основните
изисквания към строежите, като оценката обхваща проверка за съответствие с
предвижданията на подробния устройствен план и правилата и нормативите
за устройство на територията. На 16.06.2022г. от служители на РДНСК-Видин
е извършена проверка относно законосъобразността на издадено от
гл.архитект на общ.М. разрешение за строеж със съгласувани и одобрени
инвестиционни проекти, и на оценката на съответствие на инвестиционен
проект. Строежа е трета категория съгласно номенклатурата на видовете
строежи. Строежа представлява изграждане на нова кабелна линия от
ел.табло на външна стена на ТП-3 в с.Р., до ГРТ за Фотоволтаична
инсталация. Като възложители в издаденото разрешение са вписани такива,
което не се легитимират да имат право да прокарват отклонения от общи
мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, през държавни или
общински поземлени имоти. Същото се учредява със заповед на областен
управител или кмета на общината. В комплексния доклад, съответствие на
проекта с предвижданията на подробния устройствен план, е записано, че
трасето на кабелната линия преминава през имот публична общинска
собственост на общ.М., представляващ улица в с.Р., и че представеният
технически инвестиционен проект за строеж съответства на изискванията към
строежите, и може да се представи на гл.архитект за одобряване и издаване на
разрешение за строеж. За преминаване на трасето през имота, възложителя е
необходимо да получи от общ.М. разрешение за прокарване на отклонение от
Общите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура. В
2
техническия проект не е изработена план-схема за мрежите и съоръженията.
При изготвянето на оценката за съответствие на инвестиционния проект не е
извършена проверка за съответствие с предвижданията на подробния
устройствен план и устройството на територията, дадено е положително
становище, без да са налице условията за това. Липсва реална оценка за
съответствие на инвестиционните проекти с предвижданията, комплексния
доклад е непълен и оценката неточна.
Установеното от съда и тази фактическа обстановка се доказа по
категоричен и безспорен начин от писмените доказателства:
административно-наказателната преписка, акта за установяване на
административно нарушение, констативен протокол, договор №
ДПЕРМ1204154075/24.06.2021г. за присъединяване на обект, комплексен
доклад за оценка на съответствието на инвестиционен проект, заповед №
153/09.06.2022г. на Кмета на общ.М., акт ВД-2/20.07.2022г., както и от
гласните доказателства: свидетелските показания на актосъставителя свид.Т.
и на свидетеля Кирилова. Между тези доказателства няма противоречия, те се
допълват взаимно и кореспондират по между си относно това, което е прието
от съда за безспорно установено и категорично доказано. Видинският
районен съд дава вяра на тези доказателства и ги кредитира.
От така установеното от обективна страна съдът прави извода, че
дружеството жалбоподател е осъществило с дейността си състава на
административното нарушение така както е заявено с НП от формална страна.
Във функциите си на консултант е извършен комплексен доклад-оценка на
съответствието на инвестиционния проект за строежа в нарушение на ЗУТ.
Всички части на инвестиционните проекти, които са основание за издаване на
разрешение за строеж, се оценяват за съответствие с основните изисквания
към строежите и обхваща проверка за съответствие с предвижданията на
подробния инвестиционен план и устройството на територията. В
комплексния доклад-съответствие на проекта с предвижданията на подробния
устройствен план е записано, че трасето на кабела преминава през имот
публична общинска собственост на общ.М., представлява улица в с.Р., за
преминаване на трасето през имота възложителя е необходимо да получи от
общината разрешение за прокарване на отклонение от общите мрежи и
съоръжения на техническата инфраструктура, което в случая не е било на
3
лице към момента на изготвяне на оценката на съответствието на
инвестиционния проект и внасянето й в общ.М. заедно с инвестиционните
проекти за съгласуване и одобряване. Строителното разрешение е издадено
от гл.архитект на общ.М. при липса на издадена заповед за прокарване на
отклонения от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура.
Необходима е и план-схема, а в техническия проект не е изработена за
мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура план-схема за
определяне вида и техническите размери на мрежите и съоръженията.
Жалбоподателят е извършил деянието, следва да понесе административно-
наказателната отговорност така, както е предвидена и посочена в заявените
разпоредби в размер от 5000лв. до 50000лв. Тя е определена и наложена от
административно-наказващият орган правилно по вид и размер в
минималния, предвиден от закона. Дружеството не е санкционирано друг път
по този ред, не се разкрива висока степен на обществена опасност на
стореното. Не са настъпили увреждания за обществените отношения или за
отделни лица. Не са констатирани претърпени вреди.
От така изложените съображения до тук съдът намира, че обжалваното
наказателно постановление следва да бъде потвърдено, като законосъобразно
и обосновано, а жалбата следва да бъде оставена без уважение, като
неоснователна.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № ВД-2-ДНСК-
170/29.08.2022г. на и.д.Началник на Дирекция за национален строителен
контрол – гр.С., бул.“Х.Б.“, № 47, с което на „А.-Н., С. И С-ИЕ“ СД – В
ЛИКВИДАЦИЯ, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр.Белоградчик, п.к.3900, ул.“Васил Левски“, № 3, представлявано от арх.А.
Е. В., е наложена административна „имуществена санкция“ в размер на
5000лв. /пет хиляди лева/.
Решението може да бъде обжалвано пред Видинския административен
съд с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от съобщаването на
страните по реда на АПК.
4
Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
5