О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 228
гр. Пещера, 10.07.2020 г.
РАЙОНЕН СЪД ПЕЩЕРА, четвърти граждански състав, в закрито съдебно заседание
на десети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Атанаска Павлова
като
разгледа докладваното от съдия Павлова гр. д. № 537/2020 г. по описа на РС-
Пещера, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 140 ГПК/проект за доклад/.
Предявен
е иск от
ЕТ "ОСКАР-999- Красимир Благоев",
ЕИК120067776, със седалище и адрес на управление: село Капитан Димитриево, ул. „Георги Д." № 1 А, чрез адв. Т. Т. ***, офис 10, против Община Пещера, адрес: гр. Пещера,
ул. "Дойранска епопея" № 17, с правно основание чл. 55 от ЗЗД.
Твърди
ищецът, че е собственик на недвижим имот, който се води в Община Пещера под
партиден № 630ВF3861, представляващ УПИ парцел I-стопански дейности, с площ от 1550 кв.м. по план одобрен 1994г. на село
Капитан Димитриево. Твърди че платил за такса битови отпадъци за период 4
години назад, а именно сума в размер на 2 928.20 лева /две хиляди деветстотин
двадесет и осем лева и двадесет стотинки/ за следните календарни години-2015г,
2016г., 2017г. и 2018г.
На 07.11.2018г. подал Искане с правно основание чл. 129 от ДОПК с вх. № 30-1393-1
до отдел МДТ към Община Пещера, с което да му бъде възстановена горната сума,
като недължима. поради липса на предоставена услуга от страна на ответника.
Получил отговор от ответника с изх.№ 30-1393-1 #1 /09.11.2018г., който по своето същество
представлявал отказ на Н. З., кмет на Община Пещера. Подал жалба срещу отказа
на представляващия ответника
С Решение № 347/23.05.2019г., постановено по
административно дело№ 1086/2018г. по описа на Административен съд Пазарджик,
било обжалвано от ответника пред Върховен административен съд, за което е
образувано адм.д. № 9335/2019г., който със свое определение №
17285/17.12.2019г., е оставена без разглеждане жалбата на ответника.
С Решение № 460/18.07.2018г., постановено по административно дело № 415/2018г. по
описа па Административен съд Пазарджик, потвърдено изцяло с Решение №
12672/27.09.2019г., постановено по административно дело № 10654/2018г.. по
описа на Върховен Административен съд, е отменена изцяло Наредба за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Пещера- законовото основание на което от мен е събрана
процесната сума.
Въз основа на разпореждането в Решение № 347/23.05.2019г., постановено по
административно дело № 1086/2018г. по описа на Административен съд Пазарджик,
получил от ответната община Акт за прихващане или възстановяване №
000001/31.01.2020г., с който отново му се отказва да му бъде възстановената
недължимо платена от него сума предмет на настоящата искова молба.
На 23.04.2020г., получил Решение №1/10.04.2020г. на Й.
М., кмет на Община Пещера, с което по същество му се отказва връщането на
платената от него сума.
Твърди че сумата била недължима на основание чл. 55,
ал.1 предложение трето от ЗЗД, на отпаднало основание, а именно: Наредба за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Пещера отменена с Решение № 460/18.07.2018г, постановено
по административно дело № 415/2018г. по описа на Административен съд Пазарджик,
потвърдено изцяло с Решение № 12672/27.09.2019г., постановено по
административно дело № 10654/2018г, по описа на Върховен Административен съд.
При условията на евентуалност предявява иск за сума в
размер на 2 584.90 лева на следното
основание. В производството по административно дело № 1086/2018г. по описа на
Административен съд Пазарджик, била извършена съдебно-икономическа експертиза .От
същата ставало ясно че всички направени разходи от ответника Община Пещера, по
сметосъбирането, сметоизвозването и депонираните на съдовете находящи се пред неговия
недвижим имот за календарните 2015, 2016, 2017 и 2018 години. „Такса битови
отпадъци" е следната за 2015г. 111.62 лева /сто и единадесет лева и
шестдесет и две стотинки/; за 2016г. 92.65 лева ; за 2017г. 77.88 лева; за 2018г. 61.15
лева, или общо за четирите години 343.30лв. , като услуга за такса битови
отпадъци предоставена от ответника.Твърди, че само тази сума- 343.30 лв., се
дължала от ищеца.
С оглед всичко гореизложено прави извод, че всички
разходи като сума, която ответника Община Пещера е направила по
сметосъбирането, сметоизвозването и депонираните на съдовете находящи се пред ищцовия
недвижим имот за календарните 2015, 2016, 2017 и 2018 години е сума с
максимален размер от 343.30лв., като разликата в размер на в 2 584.90 лева е неоснователно получена на основание чл. 55,
ал.1 предложение първо от ЗЗД.
Формулира
петитум да се осъди Община Пещера,
адрес: гр. Пещера, ул. "Дойранска епопея" № 17 да заплати на ищеца
сума в размер на 2 928.20 лева, недължима на отпаднало основание съгласно чл.
55, ал.1 предложение трето от ЗЗД, платени от мен, като „такса битови
отпадъци" за недвижим имот под партиден № 630BF3861, представляващ ПИ парцел 1-стопански дейности, с площ от 1550 кв.м.
по план одобрен 1994г. на село Капитан Димитриево, за календарните 2015, 2016,
2017 и 2018 години.
При
условията на евентуалност предявява да се осъди Община Пещера, адрес: гр.
Пещера, ул. "Дойранска епопея" № 17 да заплати на ищеца сума в размер на 2 584.90 лева представляваща
разликата между платената от мен сума в размер на 2 928.20 лева и реално направените разходи в размер на
343.30 за сметосъбирането, сметоизвозването и депонираните на съдовете за
недвижим имот под партиден № 630BF3861, представляващ
УПИ парцел 1-стопански дейности, с площ от 1550 кв.м. по план одобрен 1994г. на
село Капитан Димитриево, за календарните 2015, 2016, 2017 и 2018 години,
недължима на основание съгласно чл. 55, ал.1 предложение първо от ЗЗД, платени
от мен, като „такса битови отпадъци“.
В уточнителна
молба сочи, че размерът на таксата за битови отпадъци и съответната лихва,
които са платени от EТ „ОСКАР-999- Красимир Благоев“ ЕИК: ********* ,са както
следва: за 2015 г.- главница такса битови отпадъци в размер на 643.36 лв. и
лихва такса битови отпадъци в размер на 178.47 лв., платени на 17.07.2018 г.;
за 2016 г. - главница такса битови отпадъци в размер на 643.32 лв. и лихва
такса битови отпадъци в размер на 117.85 лв., платени на 17.07.2018 г.; за 2017
г.- главница такса битови отпадъци в размер на 643.27 лв. и лихва такса битови
отпадъци в размер на 57.27 лв, платени на 17.07.2018 г: за 2018 г. - главница
такса битови отпадъци в размер на 643.23 лв. и лихва такса битови отпадъци в
размер на 1.43 лв, платени на 18.07.2018 г. Или общо сумата от 2 928.20 лв..
която е платена с платежни нареждания на горепосочените дати. Прави
доказателствени искания и претендира разноски.
В законоустановения срок е депозиран от Община Пещера
представлявана от Кмета отговор на исковата молба. Твърди ответникът , че исковата молба е
неоснователна по следните съображения :
Твърди
ответника че с данъчна декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № **********/
08.12.2014 г. е деклариран имот с местонахождение с. Капитан Димитриево, ул.
„Георги Д." № 1 А, представляващ земя и сгради с отчетна стойност 83820.14
лв. по партида 6308F3861. Съгласно разпоредбата на чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ и чл. 16 от Наредбата за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Пещера, такса битови отпадъци /ТБО/ се определя в годишен
размер за всяко населено място с Решение на съответния Общински съвет въз
основа на одобрена план - сметка. Съгласно Решение № 508/ 30.12.2013г. на
Общински съвет - Пещера, относно определяне на ТБО за 2015г., 2016г., 2017г.,
2018г., за нежилищни имоти на предприятия, включително фирми на еднолични
търговци в регулационните граници, се определя върху по - високата между
отчетна стойност и данъчната оценка - 7,4 на хиляда. С жалба с вx. № 30-1393-1/18.02.2020 г. ЕТ „ОСКАР-999 - Красимир
Благоев" изискал да му бъде възстановена сума в размер на 3 174,00 лева,
като твърди, че тази сума е заплатил за ТБО за 2015г., 2016г., 2017г., 2018г.,
за имот под партиден № 6308F3861. След направена справка се установило от ответника, че за същият този имот
жалбоподателят е заплатил сумата в размер на 2928,20 лв., представляващи
главница ТБО и лихва ТБО за 2015г., 2016г., 2017г., 2018г. Останалите 245,80
лв. са задължение за друг имот с друг партиден номер и тази сума се претендира
след издаването на обжалвания Акт за прихващане и възстановяване №000001/31.01.2020
г.
С жалба с вх.№ 30-1393-1/18.02.2020 г., ищецът поискал
да му бъде възстановена сума в размер на 3 174,00 лева, като твърди, че
заплатената от него сума съгласно чл. 55 от ЗЗД представлява неоснователно
обогатяване за Община Пещера, тъй като с Решение № 12672/ 27.09.2019 г. на ВАС,
е отменена Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени
на услуги на територията на Община Пещера и същата тази Наредба е била
законовото основание за събиране на горецитираната сума. Излага че това искане било неоснователно, тъй
като съгласно чл. 66, ал.1 от ЗМДТ, размера на ТБО се определя с решение на
Общинския съвет, а с Наредбата за определянето и администрирането на местните
такси и цени на услуги на територията на Община Пещера се уреждат единствено и
само отношенията, свързани с определянето и администрирането на местните такси
и цени на предоставяни услуги на физически и юридически лица, реда и срока за
тяхното събиране. Таксата битови отпадъци е такса, която е дължима по закон и
нейния размер се определя с решение от съответния Общински съвет, именно това
решение, а не Наредбата е изпълнителния титул и то поражда задължение за
заплащане на ТБО. Освен това отмяната на наредбата не е поради
несъответствие със ЗМДТ както твърди ищеца, а поради неспазване на процедурата
по чл. 26, ал. 3 от ЗНА.
Твърди и че по силата на чл. 195, ал. 1 от АПК
отмяната на подзаконов нормативен акт има действие само занапред. Съгласно чл.
62 от ЗМДТ Такса битови отпадъци / ТБО/ се заплаща за услугите по събирането,
извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци.
Съгласно чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ таксата се заплаща от лицата по чл. 11, а именно
собствениците на недвижими имоти, а таксата се определя в годишен размер за
всяко населено място с решение на общинския съвет .Случаите, при които не се
събира такса за някоя от услугите, са регламентирани в чл. 71 от ЗМДТ, а именно
- за сметосъбиране и сметоизвозване -когато услугата не се предоставя от
общината или ако имотът не се използва през цялата година и е подадена
декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната
година в общината по местонахождението на имота.
Ответникът излага, че таксата битови отпадъци не е
данък. Дължимостта й не се поражда само и единствено от наличието на установена
в закона правна връзка между недвижим имот и съответния правен субект - чл. 11 ЗМДТ. Твърди че ЕТ „Оскар - 999 - Красимир Благоев" е генерирал отпадъци,
след което тези отпадъци са транспортирани до депо за третирането им. С оглед
на различното съдържание на трите вида услуги по чл. 62 от ЗМДТ и различните
цели, които общината преследва чрез предоставянето на тези услуги,
законодателят изрично е определил кога услугите са предоставени и кога се
счита, че са ползвани.
Твърди че такса битови отпадъцисе състои от три
компонента:
Първия е събиране, включително разделно на битовите
отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за
третирането им. Вторият компонент е
поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, съгласно чл. 66,
ал.1, т.4 ЗМДТ. Третия компонент е обезвреждането на битови отпадъци и
поддържане на депа или на други съоръжения за обезвреждане завършва визираното
в чл. 7, ал. 1 от ЗУО задължение на лицата, при чиято дейност се образуват
битовите отпадъци, получени от поддържането на чистотата на териториите за
обществено ползване, така и за осигуряване на общото задължение на общината по
обезвреждане на битовите отпадъци. Тази услуга също не била обвързана с
фактическото ползване на имота от задълженото по чл. 11 ЗМДТ лице и не е налице
възможност за деклариране, че няма да се ползва.
Молят да се остави без уважение подадената от ЕТ „ОСКАР-999 -
Красимир Благоев" искова молба като неоснователна и недоказана. Правят
доказателствени искания.
Съдът намира, че е
сезиран с иск с правна квалификация 55 ал. 1 от ЗЗД
Съдът
намира, че не са налице права и обстоятелства, които да се признават от
страните.
На
основание чл. 146, ал. 1, т. 5 вр. чл. 154 ГПК разпределението на
доказателствената тежест е, както следва: подлежи на пълно и главно доказване
от страна на ищеца: валидно възникнало правоотношение с ответника, плащането на сумата такса битови
отпадъци, отпадане на основанието за
плащане с обратна сила.
Ответникът
следва да докаже всички свои възражения от които черпи благоприятни за себе си
права.
По
доказателствата:
Ищецът
и ответникът правят доказателствено искане пред съда за допускане на писмени доказателства, съдът намира, че
същото е редовно, допустимо, и следва да бъде уважено.
Водим от горното и на
основание чл. 140 от ГПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито
съдебно заседание на 16.09.2020 г.
от 13:30 часа, за която дата и час да се призоват страните.
ДОПУСКА И ПРИЕМА
писмените доказателства към исковата молба -Заверено копие от
Молба-искане вх.№30-1393-1/07.11.2018г.;Заверено копие от Отговор на
Молба-искане вх.№30-1393-1 #1/09.11.2018г.;копие от Решение № 347/23.05.2019г,
постановено по административно дело № 1086/2018г. по описа на Административен
съд Пазарджик; копие от
Определение № 17285/17Л2.2019п по а.д. 9335/2019п ВАС;. копие от Решение № 460/18.07.2018г. по а.д. 415/2018г. На
Административен съд Пазарджик;копие от Решение № 12672/27.09.2019г. по а.д.
10654/2018г. ВАС заверено копие от Акт за прихващане или възстановяване №
000001/31.01.2020г.;Заверено копие от Решение №1/10.04.2020г. на Йордан Стоянов
Младенов, кмет на Община Пещера; заверено копие на решени ена ОбС при гр.Пещера
ПРИКАНВА страните към спогодба, медиация или извънсъдебно доброволно уреждане на
спора.
Препис от
определението да се върчи на страните по делото, а препис от отговора на
ответника да се връчи на ищеца.
Определението не
подлежи на обжалване.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: