Решение по дело №28/2025 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 922
Дата: 17 юни 2025 г. (в сила от 17 юни 2025 г.)
Съдия: Ваня Бянова-Нейкова
Дело: 20257280700028
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 януари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 922

Ямбол, 17.06.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - I касационен състав, в съдебно заседание на двадесет и девети май две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
Членове: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
СТОЯН ВЪЛЧЕВ

При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА и с участието на прокурора ДИМИТРИНКА ТОДОРОВА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА канд № 20257280600028 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по молба на „М.К.Б.“ ЕООД, [населено място], представлявяно от управителя Е. Я., с искане по реда на чл. 70 и следващите от ЗАНН за възобновяване на производството КАНД № 350/2024 г. по описа на Административен съд-Сливен, приключило с Решение № 1912 от 21.10.2024 г., с което е оставено в сила Решение № 165 от 09.05.2024 г. по АНД № 1359/2023 г. по описа на Районен съд – Сливен за потвърждаване на Наказателно постановление (НП) № BG2023/1000-2399/НП от 12.09.2023 г. на Началник на Отдел „Митническо разузнаване и разследване“ към ТД „Митница“ - Бургас.

По молбата за отмяна пред Административен съд-Сливен е било образувано КАНД № 606/2024 г., което с Определение № 223 от 09.01.2025 г. по адм.дело № 11837/2024 г. на Върховния административен съд е изпратено за разглеждане по подсъдност на Административен съд-Ямбол.

Като основание за искането се сочи, че на 08.11.2024 г. е открито ново доказателство от съществено значение за разкриване на обективната истина, което не е било известно на наказващия орган и на съда, а именно - Доклад за фактически констатации след извършени договорени процедури за проверка на произведени количества от продукция „готови килими" за периода 01.01.2021 г. - 31.12.2022 г. Този доклад, представляващ официален документ, издаден от дипломиран експерт счетоводител и регистриран одитор в съответствие с установените и общоприети одиторски стандарти относно предоставяне на финансова информация МСССУ 4400, доказва по безспорен начин, че за периода 01.01.2021 г. - 31.12-2021 г. „М.К.Б.“ ЕООД е произвело 6 412 711,64 кв. м килими с отчетна стойност 108 621 843,71 лева, а за периода 01.01.2022 г. - 31.12.2022 г. българското дружество е произвело 4 333 909,24 кв. м килими на отчетна стойност 73 375 701,75 лева. Съответно, през горепосочените два периода, към които се отнасят констатациите в Доклад № BG001000/1/5 от 19.12.2022 г. на отдел „Митническо разузнаване и разследване“ при ТД Митница - Бургас, дружеството е реализирало продажби на 6 545 051,34 кв. м килими на отчетна стойност от *********,71 лв. през 2021 г. и на 4217780,11 кв.м. на отчетна стойност 71 422 546,06 лева през 2022 година. Счита се, че са налице безспорни основания за възобновяване на производството и за постановяване на решение, с което да се отмени Решение № 1912 от 21.10.2024 г., постановено по КАНД № 350/2024 г. на Административен съд - Сливен и да се върне делото за ново разглеждане, а в случай че се приеме, че са налице основания за произнасяне по съществото на спора, да се отменят решението на районния съд и потвърденото с него наказателно постановление.

В съдебно заседание за вносителя се явяват адвокат Т. и адвокат Г.. Пледира се, че ако в хода на производството пред Районен съд – Сливен е била допусната експертиза, съставът е щял да достигне до други изводи по отношение на производствения капацитет на предприятието, на заетите в него лица и на произхода на килимите, за които се твърди, че са с произход от Република Турция. Сочи се в тази връзка нарушено право на защита на дружеството с оглед оборването на констатациите в доклада на разследващите митнически органи, съдържащ неверни твърдения, въз основа на което са направени заключения от правно естество, противоречащи на закона. Иска се отмяна на решението на касационната инстанция и връщане на делото за разглеждане на Сливенския районен съд с указания да се назначи експертиза, която да установи обективните факти по делото. Претендират се разноски по списък.

Ответникът по касацията - Началник отдел „Митническо разузнаване и разследване“ към ТД „Митница“ - Бургас, редовно призован, се представлява от старши юрисконсулт Г. Р., редовно упълномощена, която оспорва искането за възобновяване и моли то да бъде оставено без уважение, тъй като въпросният одиторски доклад не съставлява доказателство по смисъла на чл. 70, ал. 2, т. 3 от ЗАНН, годно да обоснове възобновяване на административнонаказателното производство. Не се претендират разноски по производството.

Участващият по делото прокурор от Окръжна прокуратура - Ямбол моли да се остави без уважение искането за възобновяване.

Настоящият съдебен състав, след като прецени доводите, изложени в искането, приложените към него доказателства и становищата на страните, приема следното:

Молбата за възобновяване е постъпила в съда на 05.12.2024 г. (с пощенско клеймо от 04.12.2024 г.), при което е спазен срокът по чл. 71, ал. 1, т. 2 от ЗАНН – едномесечен от узнаване на доказателствата, приложени към него, и от лице, по отношение на което е издаден актът по чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗАНН при наличие на активна процесуална легитимация. Поради това съдът приема искането за допустимо.

Разгледано по същество, настоящата съдебна инстанция преценя искането като неоснователно, при следните съображения:

С Решение № 1912 от 21.10.2024 г. по КАНД № 350/2024 г. по описа на Административен съд-Сливен е оставено в сила Решение № 165 от 09.05.2024 г. по АНД № 1359/2023 г. по описа на Районен съд – Сливен, с което е потвърдено НП № BG2023/1000-2399/НП от 12.09.2023 г. на Началник на Отдел „Митническо разузнаване и разследване“ към ТД „Митница“ - Бургас.

Възобновяването по реда на Глава трета, Раздел VIII от ЗАНН е извънинстанционно средство за защита срещу влезли в сила порочни административнонаказателни или съдебни актове, когато неправилността им се състои в несъответствие между постановеното окончателно решение и действителното правно положение, което се дължи на изчерпателно посочени в чл. 70, ал. 2 от ЗАНН причини.

В процесното искане се сочи като правно основание разпоредбата на чл. 70, ал. 2, т. 3 от ЗАНН, според чието съдържание, административнонаказателното производство подлежи на възобновяване, когато се открият нови обстоятелства или нови доказателства от съществено значение за разкриване на обективната истина, които не са били известни на нарушителя, наказващия орган или съда при постановяване на акта.

Съгласно Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г., постановено по тълкувателно дело № 3/2015 г. на ОСНК на ВКС, новооткритите обстоятелства или доказателства са факти, които са възникнали след приключване на съответното производство или които са съществували преди или по време на разглеждането му, но не са били известни на решаващия орган, защото в материалите по делото са липсвали указания за съществуването им. Според посоченото тълкувателно решение, новооткритите обстоятелства и доказателства не се изчерпват само с онези факти, които променят основно или частично фактическата обстановка на деянието, а отмяна по реда на възобновяването се налага всякога, щом новооткритите факти поставят под съмнение правилността на съдебния акт или на наказателното постановление.

Нормативно установените условия за възобновяване на административнонаказателните производства на основание чл. 70, ал. 2, т. 3 от ЗАНН са наличие на непълнота на фактическия или доказателствен материал относно обстоятелства, които са от съществено значение за главния факт от предмета на доказване в тези производства, която непълнота не се дължи на небрежност на страната, или съответно на процесуално нарушение на съда и се разкрива след влизане в сила на наказателното постановление, респективно на съдебното решение. Касае се за специфично средство за защита срещу неправилно наказателно постановление, съответно съдебно решение, и то тогава, когато е налице несъответствие между него и обективната истина. Новооткрити обстоятелства по смисъла на закона са факти от действителността, които имат спрямо спорното правоотношение значението на юридически или доказателствени факти и които, независимо че са възникнали до издаване на наказателното постановление, не са включени във фактическия материал по административнонаказателната преписка. Новооткрити доказателства по смисъла на чл. 70, ал. 2, т. 3 от ЗАНН са писмени доказателства за новооткритите факти, както и новооткрити документи относно факти, които не са могли да бъдат доказани поради липса на тези документи.

Представеното в настоящото съдебно производство писмено доказателство не може да бъде прието като такова в горния смисъл.

От една страна, приложеният към искането за възобновяване доклад за фактически констатации след извършени договорени процедури за проверка на произведени количества от продукция не е новооткрито доказателство, т.к. единствено и само отразява факти и обстоятелства, които са съществували в обективната действителност и са били известни на молителя, поради което този доклад е било възможно да се изготви както в хода на административната проверка, така и по време на съдебното производство при оспорване на издаденото наказателно постановление. Възлагането от страна на молителя да се изготви доклада в един по-късен момент не му придава качеството на новооткрито доказателство и късното извършване на това действие не може да се ползва от молителя и той да черпи права от това си поведение. В този смисъл не се касае нито за новооткрити факти, нито за новооткрити документи относно факти, които не са могли да бъдат доказани поради липса на този документ, защото документът е можело да бъде създаден в много по-ранен момент и това е зависело само от процесуалното поведение на молителя. От друга страна, отразеното в доклада не е от съществено значение за главния факт от предмета на доказване в основното производство, тъй като нито производствения капацитет на предприятието, нито обема на реално произведените килими са дали основание за налагане на санкцията.

По горните съображения съдът приема, че представения с настоящата молба документ не представлява ново доказателство по смисъла на чл. 70, ал. 2, т. 3 от ЗАНН, годно да обоснове възобновяване на административнонаказателното производство. В този смисъл искането е неоснователно и следва да бъде отхвърлено.

 

Водим от горното и на основание чл. 73 от ЗАНН, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна молбата на „М.К.Б.“ ЕООД, [населено място], [ЕИК], представлявяно от управителя Е. Я., с искане по реда на чл. 70 и следващите от ЗАНН за възобновяване на производството КАНД № 350/2024г. по описа на Административен съд - Сливен.

 

Решението е окончателно.

 

Председател:  
Членове: