Р Е Ш Е Н И Е № 110
гр. Сливен, 25.05.2021
год.
В И М Е Т
О НА
Н А Р О Д А
СЛИВЕНСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на двадесет и седми април
през
две хиляди двадесет и първа година в състав:
Административен
съдия: Иглика Жекова
при
секретаря Галя
Георгиева и с
участието на прокурора
като разгледа докладваното от
съдията
административно дело № 62 по
описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази:
Производството е по чл. 256 от АПК, във вр. с чл. 21 от Закона за достъп до обществена информация
(ЗДОИ).
Образувано е по искова молба от П.Т.З. ***, с която
се оспорва бездействие на Кмета на Община Нова Загора по задължението му,
разписано в чл. 15а ал. 2, вр. с чл. 15 ал. 1 т. 11
от ЗДОИ да публикува на интернет страницата на Община Нова Загора в секция
„Достъп до информация“ реда и условията за повторно използване на информация,
таксите по чл. 41ж. В исковата молба се твърди, че на официалната страница на
Община Нова Загора е създадена секция „Достъп до информация“, на която липсва
информация за реда и условията за повторно използване на информация таксите по
чл. 41ж. На същата секция били публикувани „Процедура на Община Нова Загора за
изпълнение на ЗДОИ“, утвърдена със заповед на Кмета на Общината, но никъде в
съдържанието им не били указани редът и условията за повторно използване на
информация, нито размера на таксите по чл. 41ж. При тези данни счита, че
ответникът не е изпълнил задължението си по чл. 15а ал. 2, във вр. с чл. 15 ал. 1 т. 11 от ЗДОИ да публикува на сайта
информация за реда и условията за повторно използване на информация и размера
на таксите по чл. 41ж от ЗДОИ, поради което не било необходимо подаването на
искане до органа за отстраняване на пропуска, а той следва да се извърши по
силата на закона. Твърди, че по реда на чл. 41е от ЗДОИ на 08.12.2020 г. подал
искане по електронен път до кмета на общината да му предостави на хартиен
носител копие от Правилник за организацията и дейността на общински съвет,
неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. Поставен бил
в пълно неведение относно реда и условията за повторно използване на информация
и размера на таксите по чл. 41ж от ЗДОИ, като никъде не бил публикуван образец
на искане по чл. 41е от ЗДОИ, не било ясно дали предоставения достъп до
повторно използване на информацията ще е безплатен или срещу заплащане на
такса, кой ще разгледа искането и пр. Моли съда да постанови решение, с което
да задължи Кмета на Община Нова Загора да публикува на основание чл. 15а ал. 2
от ЗДОИ на сайта на общината в секция „Достъп до информация“ информация по
смисъла на чл. 15 ал. 1 т. 11 от ЗДОИ за реда и условията за повторно
използване на информация и размера на таксите по чл. 41ж от ЗДОИ. Претендира
разноски в производството.
В съдебно заседание, ищецът, редовно и своевременно
призован, не се явява. В писмени бележки, чрез упълномощен адв. Б. Б. поддържа
исковата молба на посочените в същата основания и моли съда да я уважи. Претендира
за направените по делото разноски.
В съдебно заседание ответникът,
редовно и своевременно призован, не се явява и не изпраща представител. Не
изразява и становище по исковата молба.
От събраните доказателства съдът прие за установено
следното от фактическа страна:
С молба вх. № 92-00-773/15.12.2020 г. П.З. сезирал
Кмета на Община Нова Загора с молба на основание чл. 15а ал. 2, вр. чл. 15 ал. 1 т. 11 от ЗДОИ да публикува на сайта на
общината информация за реда и условията за повторно използване на информация и
таксите по чл. 41ж от ЗДОИ. В отговор на молбата, с писмо изх. № ПО-01-92-00-787/22.12.2020
г. на Кмета на Община Нова Загора молителят З. бил уведомен, че към момента
таксите за повторно използване на информация не са приети от Общинския съвет,
като след тяхното приемане, информацията ще бъде публикувана на интернет – страницата
на общината. С молба вх. № 92-00-798/29.12.2020 г. З. предявил до същия орган
искане по чл. 41е от ЗДОИ да му се бъде предоставено заверено копие от
Правилник за организацията и дейността на общински съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация. Ответникът представя по делото Заповед
№ РД-12-110/08.02.2016 г., с която Кметът на Община Нова Загора е утвърдил
Процедура на Община Нова Загора за изпълнение на ЗДОИ и самата Процедура.
Съгласно чл. 10 от същата, достъп до обществена информация се предоставя на
заявителя след заплащане в касата на общината на определените със Заповед №
ЗМФ-1472 от 29 ноември 2011 г. на министъра на финансите разходи, като в акта
липсва уредба досежно реда за повторно ползване на информация и следващите се
такси за това. От приобщената по делото екранна разпечатка от 25.04.2021 г. на
секция „Достъп до информация“ на Община Нова Загора се установява, че липсва
публикация досежно реда на условията за повторно използване на информация,
както и таксите по чл. 41ж от ЗДОИ. Липсва и указание, дали достъпът до
повторна информация е безплатен.
Горната фактическа обстановка е несъмнена. Същата е
установена въз основа на представените по делото писмени доказателства.
Въз основа на тази фактическа обстановка, съдът
направи следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално
допустима, а разгледана по същество – и основателна. Утвърдената от Кмета на
Община Нова Загора Процедура на Община Нова Загора за изпълнение на Закона за
достъп до обществена информация съдържа административноправни
норми, отнася се до неопределен брой адресати и има многократно правно
действие. Чрез този акт се осъществява правомощието на задължения по чл. 3 от
ЗДОИ субект (в случая Кмет на Община Нова Загора) да обявява определени
нормативи, по арг. от чл. 21 ЗДОИ. В случая в
Процедурата липсва нормативна регламентация досежно реда и условията за
повторно ползване на информация, както и следващите се за това дължими такси.
Съгласно нормата на чл. 15 ал. 1 т. 11 от ЗДОИ, с цел осигуряване на
прозрачност в дейността на администрацията и за максимално улесняване на
достъпа до обществена информация всеки ръководител на административна структура
в системата на изпълнителната власт периодично публикува актуална информация,
съдържаща: информация
за упражняването на правото на достъп до обществена информация, реда и
условията за повторно използване на информация, таксите по чл. 41ж и форматите,
в които се поддържа информацията. Разпоредбата задължава субектите по чл. 3 от
закона да регламентират реда и условията за повторно използване на информация
по смисъла на ЗДОИ, както и да направят публично достояние следващите се за
услугата такси. Според уредбата на чл. 41ж ал. 1 от ЗДОИ, информация от
обществения сектор се предоставя за повторно използване безплатно или след
заплащане на такса, която не може да надхвърля материалните разходи по
възпроизвеждането и предоставянето на информацията. Процедурата по повторно
използване на информация е уредена в глава IV
от закона, като заплащането на услугата се определя на основание чл. 41ж ал. 5
т. 3 от ЗДОИ, съгласно която разпоредба, размерът на таксите се определя: за
таксите, събирани от общините – от общинския съвет, като определените такси не
могат да надвишават таксите по т. 1. В процесния случай такъв акт не се
установява да е приет по надлежния ред – до края на съдебното дирене в
настоящото съдебно производство липсва публикация на сайта на Община Нова
Загора. Съобразно чл. 15а ал. 2 от ЗДОИ, в секция "Достъп до
информация" на интернет страниците по ал. 1 се обявяват данните по чл. 15,
ал. 1, т. 4 и 11 и годишните отчети по ал. 2, съществуващите вътрешни правила
относно достъпа до обществена информация, нормативите за разходите за
предоставяне на достъп до информация по чл. 20, ал. 2 и повторно използване на
информация от обществения сектор по чл. 41ж, реда за достъп до публичните
регистри, съхранявани от административните структури в системата на
изпълнителната власт. Това нормативно задължение на специалния закон не е
изпълнено от ответника в настоящото съдебно производство, поради което
основателно в жалбата се твърди бездействие на административен орган, с което
се засягат законни интереси на ищцовата страна.
Задължението на
Кмета на Община Нова Загора произтича пряко от закона, съобразно разпоредбата
на чл. 15а ал. 2 от ЗДОИ и искането за преустановяване на фактическото
бездействие не е обвързано със срок. Производството по чл. 256 ал. 1 от АПК е
исково с предмет – претендирано изискуемо притезание
за дължимо от органа по силата на закона фактическо действие. Наличието или не
на задължение за действие, произтичащо пряко от нормативен акт е материалноправната предпоставка за основателност на иска.
Както се отбеляза по – горе в настоящото съдебно производство се установи, че в
секция „Достъп до информация“ на интернет – страницата на Община Нова Загора не
е публикувана информация досежно реда и условията за повторно използване на
информация, както и размерът на таксите по чл. 41ж ал. 5 т. 3 от ЗДОИ – липсва
акт, с който те да са приети, което обуславя извода за наличие на
незаконосъобразно бездействие от страна на ответника в производството. Това
налага уважаване на иска, като с оглед изхода на делото, на същия се присъдят и
сторените по делото разноски. Същите възлизат общо на 710,00 (седемстотин и
десет) лева, от които 10,00 (десет) лева внесена държавна такса и 700,00
(седемстотин) лева заплатено в брой адвокатско възнаграждение по Договор за
правна защита и съдействие от 08.12.2020 г. и следва да се възложат в тежест на
ответника.
Водим от горното, съдът
Р Е
Ш И :
ОСЪЖДА Кмета на Община Нова Загора да прекрати
незаконосъобразно бездействие, изразяващо се в непубликуване на интернет –
страницата на Община Нова Загора на реда и условията за повторно използване на
информация по чл. 15а ал. 2 от ЗДОИ и таксите по чл. 41ж от ЗДОИ, като
задължава органа да предприеме действия по отстраняване на пропуските в
едномесечен срок от влизане в сила на настоящото съдебно решение.
ОСЪЖДА Община Нова Загора
да заплати на П.Т.З. с адрес *** разноски по делото в размер на 710,00
(седемстотин и десет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване в
14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от
същото, пред Върховния Административен
съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: