№ 27 от 09.02.2023 г., гр. Кюстендил
В И М Е Т О
НА Н А Р О Д А
Административен
съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на осемнадесети януари две хиляди двадесет и трета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ГАЛИНА СТОЙЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ:
ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА
АСЯ СТОИМЕНОВА
при секретар Лидия Стоилова и с участието на прокурор Марияна Сиракова,
като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 315 по описа за 2022 година, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63в от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Делото е образувано по касационна жалба от
Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОД на МВР) –
Кюстендил, чрез юрисконсулт Г. Б., срещу Решение №
298/11.11.2022 г., постановено по административнонаказателно дело (АНД) № 728/2022 г. по описа на Районен съд –
Дупница, с което е отменен Електронен фиш серия К № 5671664, издаден от ОД на
МВР – Кюстендил. С посочения електронен фиш на А.З.Д., с ЕГН **********, на
основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 5 от Закона за движението
по пътищата (ЗДвП) е наложено административно наказание глоба в
размер на 600 лева. В жалбата са изложени касационните основания по чл.
348, ал. 1, т. 1 и 2 от
Наказателно-процесуалния кодекс (НПК). Претендира се отмяна на решението и
потвърждаване на електронния фиш, както и присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
В
съдебното заседание по делото юрисконсулт Б. поддържа жалба.
А.Д.
не се явява и не се представлява в съдебното заседание по делото, и не представя писмено становище по касационната жалба.
Прокурорът дава заключение за
неоснователност на жалбата.
Касационната жалба е допустима. Подадена е
от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК,
срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен
срок по
чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК.
С процесния електронен фиш административнонаказателната отговорност на А.Д. е ангажирана за това, че на 16.03.2022 г. в 17:14 часа в гр. Кочериново, на ПП 1 Е-79, км 353+700, при ограничена за населено място скорост на движение от 50 km/h е управлявал лек автомобил марка и модел „Т. А.”, с рег. № Е****КН, със скорост от 92 km/h. Скоростта е установена и посоченият автомобил е заснет с преносима система ARN CAM S1, с фабричен № 120cd40. Изготвена е снимка № 0000735, на която е посочена измерена скорост от 95 km/h. Електронният фиш е издаден срещу А.Д. в качеството му на собственик на автомобила. Районният съд е приел от правна страна, че не спазена процедурата по установяване на нарушението с АТСС в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, и е отменил електронния фиш.
В
пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с посочените
в жалбата касационни основания настоящият касационен състав намира, че решението на районния съд е
валидно и допустимо.
Същото обаче следва да бъде отменено, а делото – върнато
за ново разглеждане от друг състав на Районен съд – Дупница, по следните
съображения:
Районният съд неправилно е приел, че електронният фиш е издаден в нарушение на чл. 189, ал. 4 от ЗАНН, доколкото
липсват доказателства преносимата система да е работела в автоматичен режим,
без възможност за достъп на контролен орган.
Процесното нарушение е установено и заснето на 16.03.2022
г. с преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване
на номера и комуникации тип ARN CAM S1. Съгласно разпоредбата
на чл. 189, ал. 4, изр. 1 от ЗДвП
(изм., ДВ бр. 54/05.07.2017 г.) при нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от
право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни
точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител
за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Разпоредбата
има предвид установяване и заснемане на нарушенията както със стационарни, така
и с мобилни автоматизирани технически средства и
системи за контрол. Този извод произтича
от тълкуването на чл. 189, ал. 4, изр. 1 от ЗДвП в контекста на
легалната дефиниция по § 6,
т. 65 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП, според която
автоматизираните технически средства или системи са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично
заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на
контролен орган и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган, или мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. В случая е спазена процедурата по установяване на нарушението с АТСС в
хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Липсват формални предпоставки за отмяна
на електронния фиш. Същият съдържа изчерпателно посочените в чл. 189, ал. 4,
изр. 2 от ЗДвП реквизити.
Неотразяването
в електронния фиш, че от измерената скорост е
приспадната максимално допустима грешка от 3 km/h, не е съществено процесуално
нарушение, доколкото не е довело до нарушаване на правото на защита на Д..
Видно от снимка №
0000735, заснета на 16.03.2022 г. в 17:14 часа (представена от
административнонаказващия орган в хода на съдебното следствие), измерената
скорост на движение на заснетия лек
автомобил с рег. № Е****КН е 95
km/h, а посочената в електронния фиш наказуема
скорост е 92 km/h, т.е. в съответствие с изискването на чл. 16, ал. 5 от Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (Наредба №
8121з-532/12.05.2015 г.) във вр. с чл.
755, ал. 1, т. 2 от Наредбата за средствата
за измерване, които подлежат на метрологичен контрол, е приспадната максимално допустима грешка от 3 km/h.
Районният
обаче е постановил обжалваното решение в нарушение на принципа за разкриване на
обективната истина по спора по смисъла чл. 13 от НПК във
вр. с чл. 84
от ЗАНН,
с оглед на
правомощието си по чл. 107, ал. 2 от НПК да
събира доказателствата
по направените от страните искания и по свой почин, когато това се налага за
разкриване на обективната истина. Същият е следвало да
изиска от административнонаказващия орган всички данни, съхранявани в локалната
компютърна конфигурация/локалния сървър
в Районно управление – Рила във връзка с
установеното на 16.03.2022 г. в 17:14 часа нарушение, в това число данни дали процесната преносима система е била прикрепена към
превозно средство или временно
разположена на участък от пътя, като във втория случай – и снимка на разположението на уреда
съгласно изискването на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015
г., в случай че е изготвена такава.
По
претенцията на ОД на МВР – Кюстендил за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение следва да се произнесе районният съд при
новото разглеждане на делото съгласно чл. 226, ал. 3
от АПК във вр. с чл. 63д от ЗАНН.
Воден
от гореизложеното и на основание чл.
221, ал. 2, изр. 1, пр. 2 във
вр. с чл.
222, ал. 2, т. 1 от АПК във вр. с чл.
63в от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение №
298/11.11.2022 г., постановено по АНД № 728/2022 г.
по описа на Районен съд – Дупница.
ВРЪЩА делото за ново
разглеждане от друг състав на Районен съд – Дупница.
Решението
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.