Решение по дело №2198/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1909
Дата: 17 декември 2020 г. (в сила от 12 юли 2021 г.)
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20207050702198
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№         /………….2020 год., гр. Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Варненският административен съд, ХХІІІ състав в публично заседание на  двадесет и четвърти ноември през две хиляди и двадесета година, в състав: 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

 

при секретаря Наталия Зирковска , като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 2198 по описа за 2020год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Л.В.Л. , ЕГН **********, с адрес *** против принудителна административна мярка – блокиране на лек автомобил марка „Ауди“ с рег.№ В**** ВВ, документирана с констативен протокол за прилагане на техническо средство тип „скоба“ № 42780/15.09.20г.  издаден от  инспектор в Общинско предприятие „Общински паркинги и синя зона“ в Община-Варна. Принудителната административна мярка се оспорва с доводи за допуснати нарушения на материалния закон. В съдебно заседание чрез процесуалния си представител поддържа жалбата  и претендира сторените по делото разноски.

Ответникът – инспектор в ОП „Паркинги и синя зона“ при Община-Варна оспорва жалбата. Не претендира разноски.

Съдът като взе предвид становищата на страните, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и като съобрази приложимия към процесните отношения закон, намира за установено следното:

І. По жалбата срещу ПАМ:

По допустимостта на жалбата:

Принудителното задържане на пътно превозно средство чрез техническо средство „скоба“ е принудителна административна мярка. По своя характер тя е форма на държавна принуда, а по своето предназначение цели да отстрани вредните последици от констатирано правонарушение - паркиране на определените за целта места, без да е заплатена дължимата за това такса по чл. 99, ал. 3 ЗДвП. Мярката е предвидена в закон - чл. 167, ал. 2, т. 2 ЗДвП. С оглед на това по своя характер налагането й представлява проява на властта на съответния орган едностранно да предизвика промяна в правната сфера на адресата на мярката и следователно има белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 АПК. Жалбата е подадена от лице с правен интерес, в законоустановения срок за обжалване и пред родово и местно компетентен съд, поради което е допустима.

По основателността на жалбата:

       По делото няма спор, че към датата и часа на прилагането на техническо средство тип „скоба“ 15.09.20г., 16,08-16,50ч. жалбоподателят е спрял МПС марка „Ауди“, рег. № ***на място определено като „Синя зона- Широк център- подзона 7“ – бул.“Сливница“ 83  на територията на община-Варна. Спорно е дали е заплатил дължимата такса в размер на 1,00 лв. и наличието на предпоставките за прилагане на ПАМ.

В чл. 99, ал. 1 от ЗДвП е предвидена възможността в населените места собственикът или администрацията, управляваща пътя, да определи райони, пътища или части от пътища за зони за платено и безплатно паркиране в определени часове на денонощието. Местата за паркиране по ал. 1 се обозначават с пътни знаци, пътна маркировка и надписи, чрез които на водача се указват условията за паркиране- чл. 99, ал. 2 от ЗДвП. Съгласно чл. 99, ал. 3 от ЗДвП Общинският съвет определя цената за паркиране на местата по ал. 1, както и условията и реда за плащането й от водачите на специализираното звено на общината или на юридическото лице по чл. 13, ал. 1, т. 13 от Закона за обществените поръчки, на което е предоставено управлението на тези места, включително приема годишния инвестиционен план. Съгласно  чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП службите за контрол, определени от кметовете на общините използват техническо средство за принудително задържане на ППС, за което не е заплатена дължимата цена за паркиране по чл. 99, ал. 3, до заплащане на цената и на разходите по прилагане на техническото средство.

В действащата Наредба за организация на движението на територията на община Варна приета с Решение № 1078-5/26/31.01.2018 г. на Общински съвет–Варна в чл. 26-29 е регламентиран режима на кратковременно платено паркиране – "синя зона". Същата е публикувана в сайта на община Варна https://varna.obshtini.bg/doc/3300108, поради което на осн. чл. 155 ГПК вр. чл.144 АПК, съдът я приема за общоизвестна на страните.

 Обхватът на зоната е посочен в Приложение № 3 към Наредбата, въвеждането и прилагането на режима в която се осъществява от ОП "Общински паркинги и синя зона"-Варна, което осъществява удостоверяване на заплащането и контрола на паркиране на автомобилите в зоната, цените и тарифите за което са определени в Приложение № 2 към Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и зони на услуги на територията на Община Варна. В чл. 36 от Наредба за организация на движението на територията на община Варна е регламентирано блокирането на колелото на неправилно паркирано ППС чрез използване на техническо средство /скоба/, редът и условията за поставяне на което са определени със заповед на кмета на Община Варна - чл. 36, ал. 2 от Наредбата, като размерът на цената, дължима от собствениците или упълномощените от тях водачи на принудително задържаното ППС с техническо средство "скоба" се определя с решение на Общински съвет-Варна. В обхвата на описаната в Наредбата синя зона- Подзона 7 - включва и  ограничава от булеварди и улици: бул. “Владислав Варненчик“, бул.“Мария Луиза“, бул.“Сливница“ и ул.“Дрин“

Със Заповед № 2340/21.06.2018 г. на Кмета на Община Варна е утвърдена Инструкция относно реда за организация и функциониране на зона за паркиране - синя зона-зона център, предвидена в чл. 99 от ЗДвП, образеца на констативния протокол за прилагане на техн. средство тип "скоба", образеца на уведомителния стикер за заскобен автомобил, и т. н. В Инструкцията е посочена утвърдената в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Варна цена за кратковременно паркиране в "Синя зона" от 1 лв. на час с включен ДДС,че за нарушение на установения ред за паркиране и престой в зоната се счита случай на незаплащане на дължимата цена, при констатиране на каквото съгласно чл. 11 от Наредбата автомобилът се задържа с техническо средство тип "скоба" предвидено в  чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, която мярка се прилага от служителите на ОП "Общински паркинги и синя зона"-Варна. Съгласно чл. 14 от Инструкцията освобождаването на задържани с техническо средство тип "Скоба" автомобили се извършва след телефонно обаждане на водача в кол център при ОП "Общински паркинги и синя зона", като водачът на задържаното ППС е предвидено да заплати разходите по прилагане на мярката, която е определена с Решение № 3191-5 на Общински съвет-Варна като сума за възстановяване на разходите направени за принудително задържане на 1 бр. ППС с техническо средство тип "Скоба", ведно с дължимата цена за престой, за които суми му се издава касов бон.

От доказателствата по делото се установява, че техническото средство за задържане на автомобила на жалбоподателя е поставено от Йордан Добрев К., заемащ длъжността инспектор "синя зона" в ОП "Паркинги и синя зона"-Варна. Той е сред длъжностните лица от ОП "Паркинги и синя зона"-Варна, оправомощени по чл. 167, ал. 2 от ЗДвП със Заповед № 3144/27.08.2020г. от Кмета на Община Варна. С оглед на това, процесната ПАМ е наложена от териториално и материално компетентен орган.

За разлика от изброените в чл. 172, ал. 1 ЗДвП принудителни мерки по чл.171, т. 1, т. 2, т. 4, т. 5, б. "а", т. 6 и т. 7 от ЗДвП, за които е разписано, че се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица, за ПАМ по  чл. 167, ал. 2, т. 2 ЗДвП не се изисква писмена форма. След като ЗДвП не предвижда съставяне на нарочен акт в писмена форма за налагане на този вид ПАМ, налагането й с прилагането на техническото средство "скоба" на конкретното МПС от инспектора "синя зона" отговаря на изискванията за форма. В съответствие с цитираните изисквания от Наредба за организация на движението на територията на община Варна и Инструкцията относно реда за организация и функциониране на зона за паркиране - синя зона-зона център, предвидена в чл. 99 от ЗДвП за налагането на ПАМ, административният орган е съставил констативен протокол, в който описал блокирания автомобил, датата и часа на поставяне на техническото средство, от когато ПАМ се счита за наложена.

 ПАМ е наложена от компетентен орган е в установената форма поради което не е налице основание за обявяване на нищожността й.

Фактическият състав, при наличието на който е законосъобразно прилагането на тази ПАМ по  чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП е бил осъществен. Налице е било паркиране на МПС в зона, определена за платено паркиране, във време, когато е дължимо заплащане и такова плащане не е извършено към установения за валидността на плащането момент. Всички елементи на фактическия състав са били налице кумулативно. Жалбоподателят навежда твърдения, че e извършил плащане на услугата паркиране в гр.Варна, „Синя зона- Широк център- подзона 7“. От приложената административна преписка се установява, че за ППС с рег.№ *** на дата 15.09.20г. не е извършено заплащане за паркиране за посочената зона.

Доказателства установяващи твърдения за извършено плащане от жалбоподателя за посоченото ППС  не са ангажирани, респ. жалбоподателят не се е справил успешно с доказателствената тежест, съгласно чл.154,ал.1 от ГПК, приложим на основание чл.144 от АПК. От извършената справка се установява, че има постъпило плащане за престой на ППС с рег.№ 1, т.е. не рег.№ ***.

В сайта на https://www.varnaparking.bg/%D0%B7%D0%B0-%D1%81%D0%B8%D0%BD%D1%8F-%D0%B7%D0%BE%D0%BD%D0%B0#%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%89%D0%B0%D0%BD%D0%B5, са дадени указания как следва да се извърши плащането за ползване на съответната услуга – паркиране в синя зона.  В тази връзка е записано следното:

ИНСТРУКЦИИ ЗА РАБОТА С МОБИЛНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ Паркиране чрез SMS: Клиентите на българските мобилни оператори изпращат SMS на номер 1352 с текст номера на автомобила. Съдържанието на SMS трябва да възпроизвежда буквално съдържанието на табелата с регистрационния номер на съответното ППС. Системата приема изписване на кирилица и латиница с максимум допустими 10 символа.

Пример:

В 1234 АВ – правилно

V 1234 AV - неправилно

Б 1234 AБ - неправилно

Таксуването на паркиране с един SMS е за 1 час. Цената за един брой е 1 лев плюс стойността на SMS-a.

Успешно заплащане се счита извършено, когато клиента получи обратно потвърдително съобщение.“

Тези инструкции съдът в с.з. от 24.11.20г. е приел като общоизвестни на осн. чл.155 ГПК вр. чл.144 АПК.

След като не се установява от жалбоподателя да е получил обратно потвърдително съобщение за ППС рег.№ *** на дата 15.09.20г. за паркиране за посочените часове, то следователно липсва отразено надлежно плащане за посочения автомобил. По делото липсва спор, че жалбоподателят е извършил плащане, но то е за автомобил с рег.№1, а не за  рег.№ ***, т.е. извършено е неправилно плащане.

От установените факти и обстоятелства от органа наложил ПАМ, както и от жалбоподателя, следва извода, че  правилно, основателно и законосъобразно инспекторът "синя зона" е поставил техническото средство тип "скоба" на МПС на основание  чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП.

Заплатената такса от 21 лева е определена в абсолютен размер и е дължима винаги, когато трябва да бъде освободено задържано с техническо средство тип "скоба" превозно средство. Тя е определена като съответна на стойността на разходите по налагането мярката. Поради това ПАМ се явява съобразена с принципите в АПК и с целта, за постигане на която е предвидено налагането й. С оглед изложеното ПАМ е правилна и законосъобразна, а жалбата срещу нея се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Ответникът по жалбата не е претендирал разноски, поради което такива не се следват.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.В.Л. , ЕГН **********, с адрес *** против принудителна административна мярка – блокиране на лек автомобил марка „Ауди“ с рег.№ В****ВВ, документирана с констативен протокол № 42780/15.09.20г.  за прилагане на техническо средство тип „скоба“, издаден от  инспектор в Общинско предприятие „Общински паркинги и синя зона“ в Община-Варна.

Решението подлежи на обжалване от страните с касационна жалба по реда на глава ХІІ от АПК пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

  

 

 

СЪДИЯ: