РЕШЕНИЕ
№ 149
гр. Видин, 24.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ВИДИН, II-РИ НАКАЗ. СЪСТАВ ПО МЕЖД. ПР.
СЪТР. И ЗЕЕЗА, в публично заседание на двадесет и четвърти октомври през
две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Л. В. Л.
Членове:В. Д. С.
В.Р. Г.
при участието на секретаря Н.ЦВ. К.
като разгледа докладваното от В. Д. С. Частно наказателно дело №
20241300200344 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 30, вр. чл. 14 и сл. от Закона за
признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или
отнемане и решения за налагане на финансови санкции (ЗПИИРКОРНФС).
Образувано е по Решение №VSTV/924300267229/2024 на
Landespolizeidirektion Wien /несъдебен орган в Република Австрия/ -
постановено на 04.04.2024 г., влязло в сила на 07.06.2024 г. за прилагане на
финансови санкции по отношение на М. В. К. с ЕГН********** и последен
известен адрес в с.Неговановци, обл. Видин, ул.“*“ №*.
Наложената финансова санкция е в размер на 76 евро за извършено
административно нарушение „управление на МПС с превишена скорост“.
Общо финансовата санкция е в размер на 76 евро.
В проведеното пред настоящата съдебна инстанция заседание,
представителят на Видинска окръжна прокуратура моли решението да бъде
признато.
1
В съдебното заседание осъденото лице М. В. К. не се явява, като е
редовно призован.
Съдът, след като се запозна с представеното Решение за постановяване на
финансова санкция и Удостоверение по чл. 4 от Рамково решение
2005/214/ПВР на Съвета относно прилагането на принципа за взаимно
признаване на финансови санкции и приложените по делото доказателства
намира за установено следното:
Производството е образувано въз основа на изпратено Решение
№VSTV/924300267229/2024 на Landespolizeidirektion Wien /административен
орган в Република Австрия/, което е влязло в сила и Удостоверение по чл. 4 от
Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета.
Решението за постановяване на финансова санкция е на държава, която е
член на Европейския съюз – Република Австрия и се отнася за деяние,
което се квалифицира като административно нарушение и по
българското законодателство – управление на МПС с превишена скорост.
Нещо повече - съгласно чл. 30, ал. 2, т. 1 ЗПИИРКОРНФС – двойна
наказуемост не се изисква за деянията посочени в чл. 14, ал. 2, т. 1-32, както и
за деяния съставляващи едно или повече от следните престъпления или
административни нарушения според законодателството на издаващата
държава: „поведение, което нарушава правилата за движение по пътищата,
включително нарушения на разпоредбите за времетраенето на управление и
почивка на моторни превозни средства, както и разпоредбите относно опасни
товари;".
Тъй като засегнатото лице е с постоянно местоживеене на територията на
Видинска област /съдебен район на Окръжния съд в гр.Видин/, то Окръжен
съд - Видин е компетентен да разгледа Решението - чл. 31 ЗПИИРКОРНФС.
Засегнатото лице е редовно призовано за съдебното заседание, не се явява
и не представя доказателства за пълно или частично изпълнение, в която и да
е държава - член на Европейския съюз. Поради това съдът пристъпи към
разглеждане на Решението за постановяване на финансова санкция във връзка
с основателността на искането за признаването му и допускането му за
изпълнение.
Решението се отнася за деяние, което е извършено на територията на
издаващата държава и не попада под юрисдикцията на българските съдилища.
2
Представеното Удостоверение е пълно и отговаря на Решението -
приложено е копие от диспозитива на решението на административния орган
в Република Австрия.
Не са събрани доказателства, че срещу осъденото лице за същото деяние
в Република България или в друга държава, различна от издаващата и от
изпълняващата е постановено и приведено в изпълнение решение за налагане
на финансови санкции. Не е налице имунитет или привилегия по българското
законодателство, които правят изпълнението на решението недопустимо.
Решението не се отнася за деяния, които:
а) по българското законодателство се считат за извършени изцяло или
отчасти на територията на Република България, или
б) са били извършени извън територията на издаващата държава и
българското законодателство не позволява предприемане на
наказателно производство по отношение на такива деяния.
Съдът констатира, че наложената финансова санкция не е по-малка от 70
евро или левовата равностойност на тази сума. В разглеждания казус
наложената финансова санкция е в размер на 76 евро. Решението се отнася за
деяние, което се квалифицира като административно нарушение по местния
Закон, който регулира движението по пътищата в Република Австрия.
Административно нарушение е и според българското законодателство –
„превишаване на скоростта при управление на МПС“. Разрешената скорост е
превишена с 16 км/час.
Решението е било постановено срещу физическо лице, което по
българското законодателство поради възрастта си носи наказателна
отговорност и подлежи на наказателно преследване за деянията, които
обосновават решението. Видно от представеното удостоверение съответното
лице е било уведомено относно правото си да обжалва решението и за
сроковете на обжалване.
От така представените доказателства се установява, че представеното
удостоверение е пълно и отговаря на Решението. Не са налице основанията,
при които може да се откаже признаване или изпълнение.
Предвид изложеното Съдът намира, че Удостоверението съдържа всички
елементи, посочени в ЗПИИРКОРНФС. Представения акт следва да бъде
признат и да бъде изпълнен. Тъй като наложената финансова санкция е
3
определена в евро съгласно чл. 32, ал. 1, вр. чл. 16, ал. 6 ЗПИИРКОРНФС
следва да се определи равностойността й в български левове по курса на БНБ
за деня на постановяване на Решението за финансова санкция.
Решението е постановено на 04.04.2024 г., влязло в сила на 07.06.2024 г.
Служебно известно е, че на тази дата курсът на Българската народна банка е
1.95583 лева за 1 евро. Следователно, равностойността на 76 евро в български
левове е 148,64 лева.
Предвид изложеното съдът приема, че са налице условията за признаване
и изпълнение на представеното Решение за финансова санкция, поради което
и на основание чл. 32, ал. 1, вр. чл. 16, ал. 7, т. 1 от ЗПИИРКОРНФС, следва да
бъде признато и изпратено за изпълнение.
Водим от горното, Видинският окръжен съд, наказателно отделение,
РЕШИ:
ПРИЗНАВА И ДОПУСКА ИЗПЪЛНЕНИЕ на Решение
№VSTV/924300267229/2024 на Landespolizeidirektion Wien
/административен орган в Република Австрия/ постановено на 04.04.2024 г.,
влязло в сила на 07.06.2024 г., който е решил налагането на финансови
санкции и е поискал признаване и изпълнение на Решение, с което на М. В. К.
с ЕГН********** и последен известен адрес в с.Неговановци, обл. Видин,
ул.“*“ №* е наложена финансова санкция в размер на 76 евро или общо 148,64
лева.
На основание чл. 36, вр. чл. 22 ЗПИИРКОРНФС признатото Решение да
се изпрати на Националната агенция по приходите за изпълнение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване и/или протест пред Софийския
апелативен съд за Окръжна прокуратура-Видин в 7-дневен срок от днес, а за
заинтересованото лице в 7-дневен срок от съобщаването.
ОБЖАЛВАНЕТО не спира изпълнението.
На основание чл. 38, ал. 1 и 2 ЗПИИРКОРНФС за Решението незабавно
да бъде уведомен компетентния орган на издаващата държава, както и копие
от Решението да се изпрати и на Министерството на правосъдието на
Република България.
4
На основание чл. 13 ЗПИИРКОРНФС разноските по признаването и
изпълнението на решения за конфискация или отнемане и решения за
налагане на финансови санкции на територията на Република България като
изпълняваща държава се поемат от нея.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
5