Решение по дело №2914/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 357
Дата: 21 февруари 2023 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20227180702914
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Р Е Ш Е Н И Е

№ 357/21.2.2023г.

гр. Пловдив, 21.02.2023год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХVІ състав, в открито заседание на двадесет и пети януари две хиляди двадесет и трета година в състав:

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                   ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА НЕСТОРОВА-ДИЧЕВА

                                                      ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря Станка Журналова и участието на прокурора Светослава Пенчева, като разгледа докладваното от Председателя к.а.н.д. № 2914 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Касационно производство по реда на по чл. 63 ал. 1 пр. 2 ЗАНН, във връзка с чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Д.С.Б., чрез адв. С.П.,***, пл. “Съединение“ № 3, ет. 4, офис № 411, против Решение № 1930 от 14.10.2022 г., постановено по АНД № 202253302002888/2022 г. по описа на Районен съд – Пловдив, ІХ наказателен състав, с което е потвърден електронен фиш серия К № 4654366, издаден от ОД на МВР, с който на Д.С.Б. с ЕГН **********, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) е наложено административно наказание – глоба в размер на 300 лв. за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДвП.

Жалбоподателят Д.С.Б. счита, че така постановеното решение е неправилно и необосновано, поради което моли решението да се отмени и вместо това да се постанови отмяна на електронния фиш. Прави възражение за това,че е необосновано мястото на извършване на нарушението, както и за допуснати съществени процесуални нарушения – липса на реквизити в протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. и липса на снимка на разположението на АТС. Претендира разноски за въззивна и касационна инстанция.

Ответникът по касационната жалба ОД на МВР - Пловдив, в писмено становище, оспорва касационната жалба, моли да бъде потвърдено решението, като правилно и законосъобразно. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение при евентуално уважаване на жалбата, за намаляване на присъдените разноски за адвокатско възнаграждение до размера на минималното възнаграждение по Наредба № 1 от 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

            Участвалият по делото прокурор от Окръжна прокуратура – Пловдив намира жалбата за неоснователна, счита, че решението на районния съд следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Административен съд - Пловдив, като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания съдебен акт и прецени изложените пред касационната инстанция доводи, прие за установено следното:

По допустимостта на касационната жалба:

Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

По същество:

Установено е от фактическа страна, че на 26.03.2021 г. в 13:51 ч. на Републикански път II-64, км. 49 + 800, в посока с. Труд, при въведено ограничение на скоростта с пътен знак В26 от 60 км/ч МПС лек автомобил „МЕРЦЕДЕС Е 400 ЦДИ“ с рег. № ****се е движил със скорост от 97 км/ч, като е превишил максимално допустимата с 37 км/ч и това е установено с ATCC CORDONM2 MD 1196. Отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч.

За да потвърди електронния фиш, въззивният съд е приел, че по безспорен начин е установено, че процесното моторно превозно средство  се е движило в зоната на действие на забранителния знак със скорост, далеч надвишаваща разрешената. Това обстоятелство се установява по категоричен начин, чрез приложените по делото доказателства – писмо от БИМ АУ-000029№33913/09.07.2018г., протокол от проверка на БИМ № 4-С-ИСИС/12.02.21 г., писмо от ОПУ – Пловдив изх. №11-00-675/27.07.2022 г. и приложена схема за разположението на пътен знак В26.

По отношение на размера на наложената глоба в мотивите на съдебния акт е посочено, че същият е правилно определен съобразно размерът посочен в чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП, като размерът на глобата е императивно определен, което изключва всякаква възможност за преценка от наказващия орган.

Настоящият състав, противно на твърденията в касационната жалба, намира за правилни и обосновани изводите на районния съд за това, че оспореният електронен фиш е издаден при правилно приложение на материалния закон и при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, като са изпълнени изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи, и съответно, че не са констатирани твърдените от жалбодателя нарушения, които да са допуснати при издаването му от административнонаказващия орган. Фактите по делото са обсъдени от районния съд поотделно и в тяхната съвкупност, като въз основа на тях в решението са изложени точни и аргументирани мотиви относно законосъобразността на оспорения електронен фиш. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

Неоснователни са възраженията на касатора, свързани с недоказаност на нарушението, предвид несъмено установените факти относно мястото на осъществено движение с превишена скорост. Следва да се има предвид, че в мотивите към обжалвания съдебен акт ясно е отразено, че нарушението е засечено на посочения Републикански път II-64 на км. 49+800 метра, а знакът В26, въвеждащ ограничение от 60 км/час е бил позициониран на км. 49+860 м., от което, въз основа и на събраните във въззивното производство писмени доказателства и от АПИ, съдът е направил и обоснован извод, че засеченото движение на автомобила на посочения километър е било в зоната на действие на ограничаващия скоростта пътен знак. Изведените от страна на жалбоподателя изчисления в касационната жалба относно километъра, на който било разположено техническото средство съгласно отразяването на това обстоятелство в приетия от първоинстанционния съд протокол по чл. 10 от посочената специална Наредба № 8121з-532 от 2015 г., не променят изводите относно мястото на извършване на нарушението. Изрично в протокола е посочено, че мястото на контрол е именно км 49+800 м. на Републикански път II-64, като обстоятелството, че техническото средство е записано в протокола да е било на 150 метра от пътния знак, ограничаващ скоростта до 60 км/час и поставен на км. 49+860 м., не сочи на противоречие относно мястото на осъществения контрол, както се твърди от страна на жалбоподателя и не определя различно място на извършване на нарушението. Тук следва да се има предвид, че е налице разлика между понятията място на контрол и разстояние до пътен знак, въвеждащ ограничение, посочени неслучайно в различни графи в протокола, като мястото на контрол е това място, където АТСС извършва съответното заснемане в зависимост от настройките на обхвата на действие на техническото средство с камера. Контролираната от техническото средство /видео-радарна система/ зона не е мястото, на което са поставени радарът и камерата на системата, а ограниченият участък от пътя, където са насочени същите за осъществяване контрол и съответно заснемане на нарушения. В тази насока от значение е не дали самата камера е разположена в зоната на действие на пътния знак, а дали настройките на обхвата на заснемане на камерата са били такива, че да заснема само тези МПС, които са в зоната на действие на пътния знак В26. В протокола за използване на АТСС, на който се позовава и жалбоподателят при излагане на своите възражения, изрично е отбелязано, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания, като това удостоверяване е скрепено с подпис на удостоверилия го полицейски служител. В тази насока и не е налице твърдяното противоречие от страна на жалбоподателя, като отразеното по електронния фиш място на заснемане на въпросния автомобил, съвпада изцяло с посоченото в протокола от използване на АТСС място на осъществен контрол, което действително е различно от мястото на самото физическо позициониране на техническото средство, но е мястото, на което техническото средство е било настроено да извършва заснемане – контролирана зона и то категорично е в обхвата на действие на ограничаващия скоростта пътен знак. Неоснователни са и възраженията относно наличието на доказателства за това, че техническото средство било разположено на различно от описаното в протокола място, предвид заснет друг пътен знак на снимката, който според жалбоподателя се намирал на съвсем други километри от пътя. В тази връзка, твърденията на жалбоподателя не са подкрепени с каквито и да било доказателства, като липсват такива, от които да се направи изобщо извод относно това, че соченият от него знак е наличен и че се намира именно на мястото, което същият е описал, а и от снимковия материал в действителност не е видно какъв по вид пътен знак е попаднал в полезрението на камерата. Неоснователно е възражението относно липсата на обвръзка между представената снимка на автомобила и протокола за използване на АТСС, предвид липсата на отразени в протокола номера на първо и последно статични изображения и липсата на номер на изображението на самата фотоснимка. Действително е налице липса на реквизит по протокола, но последното не съставлява съществено нарушение на процедурата по установяване на нарушението, защото е видно от съдържанието на снимката на автомобила, че в същата е отразен номера на техническото средство, което е извършило заснемането, съвпадащ с номера, отразен в протокола, както и на датата, мястото, локацията и часовия диапазон на осъщественото заснемане, което категорично обвързва това изображение с осъществяваната с описаното в протокола техническо средство работа на датата 26.03.2021 г. Тоест, налице е пълно съвпадение на данните, залегнали в протокола по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/2015 г. и тези по снимката на автомобила.

В този смисъл настоящата касационна инстанция напълно споделя изводите на районния съд.

Изложеното до тук налага да се приеме, че обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд, като валидно, допустимо и правилно следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на спора, в полза на ответникът по касация следва да се присъдят разноски за настоящата, които съдът определя в размер на 80 лв. съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното, Съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1930 от 14.10.2022 г., постановено по АНД № 2888/2022 г. по описа на Районен съд – Пловдив, ІХ наказателен състав.

ОСЪЖДА Д.С.Б., ЕГН **********,*** /осемдесет/ лева юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                              ЧЛЕНОВЕ:

                                                                                     1.

                                                                                    

                                                                                     2.