РЕШЕНИЕ
№ 1422
Видин, 01.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Видин - I-ви тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и осми октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | АНТОНИЯ ГЕНАДИЕВА |
Членове: | РОСИЦА СЛАВЧЕВА БИЛЯНА ПАНТАЛЕЕВА-КАЙЗЕРОВА |
При секретар МАРИЯ ИВАНОВА и с участието на прокурора КИРИЛ ЦВЕТКОВ КИРИЛОВ като разгледа докладваното от съдия АНТОНИЯ ГЕНАДИЕВА канд № 20247070600474 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба с правно основание чл.63в от ЗАНН , подадена от Агенция „Пътна инфраструктура“, гр.София, чрез Председателя на Управителния съвет, представляван от процесуален представител против решение № 305 / 29.07.2024г. по АНД № 812/2024г. по описа на Районен съд – Видин, с което е отменен Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10,ал.1 от Закона за пътищата № ********** на Агенция „Пътна инфраструктура“, с който на ответника по жалбата е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2500 лева на основание чл.179,ал.3б от ЗДвП.
В жалбата се развиват съображения, че решението на ВРС е незаконосъобразно, тъй като в производството по издаването на ЕФ са спазени всички процесуални правила и нарушението е категорично доказано. Иска се да бъде отменено решението и потвърден ЕФ. Претендират се разноски.
Ответникът оспорва жалбата, чрез процесуалния си представител и моли съда да не я уважава. Посочва, че решението на ВРС е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.
Представителят на Окръжна прокуратура – гр.Видин дава заключение, че жалбата е основателна и следва да бъде уважена, с оглед изложените в нея аргументи за законосъобразност на електронния фиш.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният съд прие за установено следното :
Жалбата , като подадена в срока, е процесуално допустима.
Разгледана по съществото си обаче, същата е неоснователна.
Обстоятелствата установени във фактическата обстановка, която районният съд е приел се споделят и от Административният съд.
Безспорно е, че на 09.07.2021г. в 21:09 часа било установено нарушение с ППС влекач Д. Ф. 105, рег. № [рег. номер], с технически допустима максимална маса 20500, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 5, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща технически допустима максимална маса на състава 40000, в община Видин, за движение по път I - 1 км 6+034, с посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като посоченото ППС не било със заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т.2 от Закон за пътищата, тъй като посоченото ППС нямало валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването. Посоченото било установено с устройство № 20161, представляващо елемент от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закон за пътищата, намиращо се на път I - 1 км 6+034.
За нарушението бил генериран доказателствен запис от електронна система по чл.167а, ал.3 от ЗДвП. Описаното било квалифицирано като нарушение на чл.179, ал.3б от ЗДвП, за което на ответника по касация бил съставен ЕФ № ********** , с който, на основание чл.179,ал.3б от ЗДвП му било наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2500 лева.
Въз основа на приетата фактическа обстановка, въззивният съд е стигнал до верните юридически изводи, като с решението си е отменил ЕФ.
Касационната инстанция споделя доводите на въззивната такава, че ЕФ е незаконосъобразен, но по други съображения.
За да отмени оспорения ЕФ въззивният съд приел, че са налице съществени нарушения при издаването му, както и нарушения на материалния закон.
Така постановеното решение е валидно, допустимо и правилно, като краен резултат.
Настоящата съдебна инстанция споделя извода на състава на ВРС, че в настоящия случай е нарушена процедурата, по която е ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството.
Съгласно чл.167а, ал.2, т.7 и т.8 от ЗДвП при изпълнение на функциите си по този закон определените от председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” длъжностни лица проверяват създадените записи по ал.3 и на тяхна основа съставят актове за установяване на административни нарушения при спазване на разпоредбите на чл.189е и чл.189ж, както съставят и връчват актове за установяване на административни нарушения и връчват електронни фишове за нарушения по чл.179,ал.3-3в.
Според чл.167а, ал.4 от ЗДвП Агенция „Пътна инфраструктура” създава и поддържа информационна система, в която се издават и съхраняват докладите по ал.3 и електронните фишове за нарушения по чл.179, ал.3-3в. Правилата за изграждане и функциониране на информационната система се приемат с решение на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура”. В информационната система могат да се съхраняват и съставени, но невръчени покани за съставяне на актове за установяване на административни нарушения, актове за установяване на административни нарушения и наказателни постановления за нарушения по чл.179,ал.3-3в, ако същите отговарят на изискванията за електронен документ и са подписани с квалифициран електронен подпис.
Чл.187а, ал.1, ал.4 и ал.5, изр. първо от ЗДвП предвижда, че при установяване на нарушения по чл.179, ал.3-3б в отсъствие на нарушителя се счита, че пътното превозното средство е управлявано от собственика му, а в случаите, в които в свидетелството за регистрация на пътното превозно средство е вписан ползвател - от ползвателя, освен ако бъде установено, че пътното превозно средство е управлявано от трето лице. Вписаният собственик, съответно ползвател, се освобождава от административнонаказателна отговорност по ал.1 във връзка с административни нарушения по чл.179, ал.3-3б, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на административно нарушение или електронния фиш представи декларация, в която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В случаите по ал.4 въз основа на първоначално издадения акт за установяване на административно нарушение не се издава наказателно постановление и административнонаказателното производство се прекратява, а първоначално издаденият електронен фиш се анулира.
В чл.189е, ал.1-5, ал.12 и ал.13 от ЗДвП е предвидено, че актовете за установяване на административни нарушения по чл.179, ал.3-3в се съставят от длъжностните лица на службите за контрол по чл.165, чл.167, ал.3-3б и чл.167а съобразно тяхната компетентност. При установяване на нарушение по чл.179, ал.3 -3б от закона преди съставяне на акт за установяване на административно нарушение, контролните органи уведомяват нарушителя за възможността да заплати таксата по чл.10, ал.2 от Закона за пътищата. Когато актът за установяване на нарушението се съставя в отсъствие на нарушителя, възможността за заплащане на тази такса се предоставя с връчването на акта. Таксата по чл.10, ал.2 от Закона за пътищата може да бъде заплатена по банков път или чрез картово плащане, а пред органите по чл.167,ал.3-3б – и в брой, като плащането може да бъде осъществено при извършване на проверката или в срок от 14 дни от връчване на акта за установяване на административно нарушение по чл.179, ал.3-3б. В случаите, при които таксата по чл.10, ал.2 от Закона за пътищата се заплаща след връчване на акта за установяване на административно нарушение, нарушителят следва в платежното нареждане да посочи номера на акта за установяване на административното нарушение. При заплащане на таксата по чл.10, ал.2 от Закона за пътищата в срока и при условията на ал.3 и ал.4 и след постъпване на сумата по сметката на АПИ, нарушителят се освобождава от административнонаказателна отговорност за конкретното нарушение по чл.179, ал.3-3б, установено в акта за установяване на административно нарушение. В тези случаи се освобождават от административно -наказателна отговорност собственикът, вписаният ползвател и водачът за извършеното административно нарушение по чл.179, ал.3-3б във връзка с конкретното пътно превозно средство за съответния случай на движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа. Наказателните постановления за административни нарушения по чл.179, ал.3-3в се издават от председателя на управителния съвет на АПИ или оправомощени от него длъжностни лица. За съставените актове за установяване на административни нарушения и издадените наказателни постановления по този член се прилагат разпоредбите на чл.189, ал.1-3 и ал.13-16.
Съгласно чл.189ж, ал.1, изр. първо и ал.7 от ЗДвП, при нарушение по чл.179, ал.3, установено и заснето от електронната система по чл.167а, ал.3, може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение. По отношение на електронния фиш за нарушение по чл.179, ал.3-3б се прилагат разпоредбите на чл.189, ал.10.
В ЗП липсва правна уредба за налагане на административни наказания чрез издаването на ЕФ. Ангажирането на административнонаказателна отговорност се реализира с издаването на наказателно постановление въз основа на акт за установяване на административно нарушение.
От систематичното тълкуване на цитираните разпоредби се обуславя извод, че неправилно на ответното дружество е ангажирана отговорност по чл.179, ал.3б от ЗДвП, като е издаден електронен фиш при условията на чл.189ж от ЗДвП. Съгласно чл.189ж,ал.1 от ЗДвП електронен фиш може да се издаде (правна възможност за наказващия орган), когато се установи нарушение на чл.179,ал.3 от ЗДвП. За нарушения като процесното по чл.179,ал.3б от ЗДвП, не е предвидена възможност за издаване на електронен фиш. В тази връзка следва да се посочи, че нормите на чл.179, ал.3 и ал.3б от ЗДвП имат различно съдържание. С първата се предвижда наказание за водач, който управлява ППС по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл.10, ал.1, т.1 от ЗП, а с втората - наказание за собственик на ППС от категорията по чл.10б, ал.3 от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл.10б,ал.1 от ЗП. Различни са субектите, на които могат да бъдат наложени и предвидените със закона различни по вид и размер наказания, различни са и нарушенията, за осъществяването на които се налагат тези наказания: незаплатена такса чл.10, ал.1, т.1 от ЗП (чл.179, ал.3 от ЗДвП) и изцяло или частично незаплатена дължима такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни (по чл.179, ал.3б от ЗДвП). Поради изложеното се налага извод, че за извършеното от ответника деяние по чл.179,ал.3б от ЗДвП незаконосъобразно е издаден ЕФ. Приложение намират разпоредбите, регламентиращи съставянето на АУАН и издаването на НП при наличието на предпоставките за това. Допуснатото процесуално нарушение е съществено, тъй като се ограничават правата на лицето, уличено като нарушител, в т.ч. да възрази по смисъла на чл.42, т.8 и чл.44, ал.1 от ЗАНН и да представи доказателства в подкрепа на твърденията си.
В тази връзка следва да се има предвид и разпоредбата на чл.46, ал.3 от Закона за нормативните актове, която забранява обосноваването на наказателна, административна или дисциплинарна отговорност чрез разширително тълкуване при непълнота или неяснота на съществуващата правна уредба.
Районният съд правилно е приел, че в хода на административно -наказателното производство е допуснато съществено нарушение, но то се изразява в издаване на електронен фиш за деяние по чл.179, ал.3б от ЗДвП, по време на действие на редакцията на чл.189ж, ал.1 от ЗДвП, актуална към момента на извършване на нарушението – 09.07.2021г., която предвижда този ред (с електронен фиш) само за деяния, квалифицирани по чл.179, ал.3 от ЗДвП. Едва от 13.02.2024г. с изменението, публикувано в ДВ, бр.13/2024 г., в сила от 13.02.2024 г. е приравнен този процесуален ред и за деяния от категорията на процесното нарушение.
Следва да се има предвид, че липсата на процесуална възможност за издаване на електронен фиш за деяния по чл.179, ал.3б от ЗДвП се отнася до всички нарушения, извършени до 13.02.2024г., спрямо които законът повелява да бъде прилаган единствено общия ред за реализиране на административно наказателната отговорност, а именно съставяне на АУАН и издаване на НП. Едва след влизане в сила на изменението на чл.189ж,ал.1 от ЗДвП на 13.02.2024г. се въвежда възможност за издаване на електронен фиш, но това се отнася само за нарушения, извършени след тази дата.
При това положение и с оглед горните съображения , Административният съд намира, че решението на РС – Видин е правилно, като краен резултат, а ЕФ е незаконосъобразен и като такъв същият е отменен.
Неоснователни са доводите, развити в касационната жалба относно това, че решението на ВРС не съответства на установената фактическа обстановка. От една страна при постановяване на решението си ВРС се е съобразил със събраните по делото доказателства и с представената от административно – наказващият орган преписка. Правилно съдът е преценил, че са налице съществени процесуални нарушения, които водят до незаконосъобразност на издаденият ЕФ. В този смисъл не са налице и основания за касиране на решението.
Според съда посочените по – горе доводи са достатъчни за обосноваване на правилността на решението на ВРС, с което е отменен ЕФ, поради което не е необходимо обсъждането на останалите доводи и твърдения на страните.
Ответната по касация страна не претендира разноски, поради което такива не следва да и се присъждат въпреки изхода от производството.
Водим от горното и на основание чл.63в от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК , Административен съд - Видин
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 305 / 29.07.2024г. по АНД № 812/2024г. по описа на Районен съд – Видин, с което е отменен Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10,ал.1 от Закона за пътищата № ********** на Агенция „Пътна инфраструктура“, с който на „Лиж Транс – 2009“ ЕООД, гр.София е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2500 лева на основание чл.179,ал.3б от ЗДвП.
Решението не подлежи на обжалване.
Председател: | |
Членове: |