Решение по дело №2287/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 884
Дата: 15 юли 2019 г. (в сила от 26 октомври 2019 г.)
Съдия: Мая Николова Стефанова
Дело: 20192120202287
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юни 2019 г.

Съдържание на акта

     Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

         

884                                           15.07.2019г.                                       гр. Бургас

 

                                            В   ИМЕТО   НА   НАРОДА   

 

Бургаският районен съд                                                                     V-ти   наказателен състав

На двадесет и осми юни                                                       две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:

                                                                                                                                                                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:МАЯ СТЕФАНОВА                                                                                                                                           

Секретаря: ***  

 като разгледа докладваното от съдията Стефанова НАХД № 2287 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл.59-чл.63 от ЗАНН.

    Производството по делото е образувано по повод жалбата на Община Камено чрез ***в качеството му на кмет срещу Наказателно постановление №29 от 17.05.2019 г на Директора на РИОСВ –Бургас, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.48 ал.1 т.11 от Закона за водите (ЗВ) и на основание чл.200 ал.1 т.2 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева. 

С жалбата се изразява несъгласие с описаната в наказателното постановление фактология. Иска се отмяна му като се сочи, че не става ясно как проверяващите са стигнали до изводите, че съоръженията не се поддържат в изправност. Сочи се неправилно приложение на процесуалния закон. Алтернативно се иска приложението на чл.28 от ЗАНН.

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок, предвиден в чл. 59 ал.2 от ЗАНН от легитимирано и заинтересовано лице. Съдържа изискуемите от закона реквизити и е подадена пред материално и териториално компетентен съд, поради което делото е редовно образувано.

В съдебно заседание жалбоподателят е редовно призован, но не се явява. Не сочи нови доказателства. Не се представлява.   

За административнонаказващия орган, редовно призовани, като представител се явява ЮК. Моли съдът да потвърди обжалваното наказателно постановление.

Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства и съобрази закона с оглед правомощията си по съдебния контрол, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

При извършена проверка на 02.04.2019 г на канализационната система на село Кръстина Община Камено, като текущ контрол за изпълнението на плана за контролна дейност на РИОСВ за 2019г, свидетелите С.Николова в качеството й на главен експерт в отдел Опазване на водите в Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ при РИОСВ–Бургас и в присъствието на Богомила Куцарова в качеството на еколог в Община Камено проверили канализационната система на село Кръстина, за която е издадено Разрешително №23710076 от 03.12.2012г (лист 11-14 от делото) с краен срок на действие 31.12.2020г .

При проверката за изпълнение на условията и изискванията в разрешителното за заустване се констатирало, че отпадъчните води от канализационната система на село Кръстина от входната шахта постъпват директно в буферния резервоар на ПСОВ и без биологично пречистване се заустват във въден обект–дере, приток на река Санър дере. Пречиствателните съоръжения (модули) за биологично пречистване не работели. През тях не постъпвали води за пречистване и съответно на изход от тях не изтичали води. Не се водели дневници за количествата заустени отпадъчни води, тъй като пречиствателните съоръжения не работели. Не бил извършван собствен мониторинг от 2014 година. Представен бил доклад за изпълнение на условията от разрешителното за заустване за 2018 година.

За констатациите бил съставен констативен протокол №015266/К-3-37 (лист 10 от делото. 

 За горецитираното нарушение бил съставен акт за установяване на административно нарушение (лист 7 от делото), в който е вписано като нарушение, че Община Камено не изпълнява условията определени в Разрешително №23710076 от 03.12.2012 г (лист 11-14 от делото) за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води, издадено на Община Камено за канализационната система в село Кръстина, а именно условия в т.1 и т.2 от раздел „Условия, при които се предоставя правото на ползване“ –„Изисквания към пречиствателната станция/пречиствателните съоръжения“ както и т.3 от раздел „Условия, при които се предоставя правото за използване“ –„Специфични изисквания към местата за мониторинг и програмата за мониторинг“.

Правната квалификация на нарушението е по чл.48 ал.1 т.11 от Закона за водите.

Актът били изпратен за запознаване и подписване. Подписан бил от кмета на Община Камено без възражения.

Не са постъпил и писмени възражения. 

Въз основа на горецитирания АУАН впоследствие е издадено и обжалваното в настоящото производство наказателно постановление №29/17.05.2019г от Директора на РИОСВ–Бургас, в което при пълно идентичност с обстоятелствената част и правната квалификация на акта на основание чл.200 ал.1 т.2 от Закона за водите на Община Камено е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

 Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на изслушаните по делото свидетелски показания на актосъставителя и свидетеля по съставянето на акта, както и от приложените писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

При образуването и провеждането на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до опорочаване на крайния акт и до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя. АУАН е съставен от компетентен орган (лист 15, 16, 17 и 18 от делото) в изискуемата от закона форма като са спазени всички реквизити, посочени в разпоредбата на чл. 42, ал.1 ЗАНН. В съставения АУАН подробно е посочено в какво се изразява всяко едно от нарушенията и кой законов текст е нарушен и следователно нарушителят още от самото начало е бил запознат с нарушението и с правната квалификация на извършеното.

Съдът намира, че при издаването на наказателното постановление също не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да се явяват основание за неговата отмяна. Настоящият състав счита, че са спазени всички императивните изисквания на нормата на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Нарушението е описано подробно, както и обстоятелствата, при които е извършено, посочени са датата и мястото на извършване. Проверката е била извършена и констативния протокол е приложен по делото. По никакъв начин в случая не е нарушено правото на защита на жалбоподателя. НП е издаден въз основа на съставения преди това АУАН и нарушителят е бил запознат с неговото съдържание. В издаденото НП е посочена нарушената законова разпоредба, както и основанието, на което се налага санкцията на жалбоподателя. В заключение съдът не откри съществени нарушения на процесуалните правила при издаването на обжалваното НП и АУАН, които евентуално биха довели до незаконосъобразност.

Разпоредбата на  чл. 48 ал.1 т.11 от Закона за водите (ЗВ), посочена като нарушена, вменява в задължение на водоползвателите, титуляри на разрешителни да изпълняват условията в издадените им разрешителни по реда на ЗВ или комплексните разрешителни издадени по реда на ЗООС. В настоящия казус е налично неизпълнение на няколко от условията на разрешителното, което от обаче, съгласно цитираната по-горе норма не е в нарушение на чл.18 от ЗАНН, а представлява едно нарушение. 

Съгласно чл. 200, ал.1 т.2 ЗВ наказват се с имуществена санкция в размер от 2000 до 10 000 лева ЮЛ, които ползват водни обекти, в отклонение на предвидените в разрешителното им. 

 При така установените факти по делото, административнонаказващият орган правилно е оценил значимите за определяне размера на санкцията обстоятелства и е наложил санкция в размер на минимума, предвиден в закона, като размерът на наложеното наказание е съобразен с тежестта на нарушението, средствата, които има малката община за да изпълнява условията на даденото разрешително. Съдът счита, че определянето на наказанието в минималния размер е съобразен с обществената опасност на деянието и счита, че е справедливо.

Обобщавайки гореизложеното, съдът намира, че случаят не може да се определи като маловажен по смисъла на чл. 28 б.“аот ЗАНН. В тази норма е предвидено, че за маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. на ВКС, преценката на административния орган за маловажност на случая е по законосъобразност и тя подлежи на съдебен контрол. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН не са налице и наказващият орган не ги е приложил, той следва да потвърди наказателното постановление поради издаването му в съответствие със закона. В случая, по делото не са ангажирани доказателства, че извършеното нарушение, макар и формално да осъществява признаците на предвиденото в закона нарушение, поради своята малозначителност е с явно ниска степен на обществена опасност, поради което правилно административнонаказващия орган не е приложил тази разпоредба.

Мотивиран от гореизложените съображения и на основание чл. 63, ал.1, предложение първо от ЗАНН, Бургаският районен съд, V наказателен състав

 

Р Е Ш И:

 

 ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №29 от 17.05.2019 г на Директора на РИОСВ –Бургас, с което на Община Камено за нарушение на чл.48 ал.1 т.11 от Закона за водите (ЗВ) и на основание чл.200 ал.1 т.2 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева. 

 

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                         СЪДИЯ: МАЯ СТЕФАНОВА

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА: К.С.